Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-12-2022
Hallo allemaal,

Kan een van jullie mij helpen?
Een paar dagen geleden heb ik een nieuwe pc gebouwd, en een paar onderdelen van mijn oude pc in mijn nieuwe gezet. Echter crasht de pc nu als ik aan het gamen ben. De ene keer crasht hij voor 3 uur niet, en de andere keer om de 20 min. Ik heb het idee dat het aan mijn CPU ligt maar daar ben ik niet zeker van.

Dit zijn mijn specs:
- Intel Core i5-6402p (oude PC)
- Nvidia GTX 1070 8gb (Nieuw)
- 16 GB DDR4 RAM G.SKILL Aegis DDR4 2400 C15 1x16GB (Nieuw)
- 1 TB harde schijf WD Blue 1TB (2012) (oude pc)
- SSD Samsung MZNLF128HCHP-00000 128GB (oude pc)
- 600 watt Be Quiet voeding (nieuw)

Als mijn PC crasht, dan krijg ik op allebei mijn monitoren een wit beeld en een soort van earrape (als ik geluid op de achtergrond heb). Zodra ik mijn PC opstart is er weer niks aan de hand. Kan iemand mij aub helpen? P.S. Ik ben net nieuw op dit forum en weet dus niet of dit het juiste gedeelte is voor deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je moet specifieker zijn met het vermelden van welke onderdelen je hebt als je een nuttig antwoord wilt hebben. Met name welke voeding, grafische kaart en moederbord, alleen een merk is te vaag, het exacte type(nummer) is nodig. Maak eventueel hoge resolutie foto's van de inhoud van de kast, vooral van de grafische kaart en rondom de processor. Dat geeft meer inzicht.

De grafische kaart vraagt maximaal 150W en gebruikt een 8pin connector. Is die goed aangesloten op de voeding?

Zijn er foutmeldingen in de event log/gebeurtenissenlogboek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Hallo,
Mijn exacte videokaart is INNO3D GeForce GTX 1070 iChiLL X4.

De voeding: Be quiet! PURE POWER 11 600W.
Moederbord is niet helemaal duidelijk, maar ik kon dit vinden op een Duitse site: Micro-ATX, Chipsatz H110, TPM 2.0, UEFI-Firmware.
De videokaart is verder helemaal goed aangesloten, met de 8 pin.
Als ik bij waarschuwingen kijk zie onder andere dit: ''De maximale bestandsgrootte voor de sessie Circular Kernel Context Logger is bereikt. Het is daardoor mogelijk dat gebeurtenissen verloren gaan (niet worden geregistreerd) in het bestand C:\Windows\system32\WDI\LogFiles\BootCKCL.etl. De maximale bestandsgrootte is momenteel ingesteld op 104857600 bytes.'' Maar ik weet niet of hij doordit uitvalt, of kijk ik bij de verkeerde dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Kijk vooral naar systeemfoutmeldingen voor en vlak nadat een crash plaatsvond . De melding die je nu weergeeft gaat over het vollopen van de log, dat is geen oorzaak van crashes. Dat kun je verhelpen door logging circulair te maken, of door ze op te slaan en leeg te maken of door de maximale omvang te vergroten.

De voeding heeft ruim voldoende vermogen: 432W op V121 en 330W op V122 en een 6+2 pin PCIe stekker.

Als je de temperatuur van de grafische kaart en de processor in de gaten houdt, kun je zien of ze heet worden. Beiden mogen niet hoger dan 97 en 100 graden respectievelijk. Boven de 90 graden is niet goed, dan kun je beter extra maatregelen treffen voor betere koeling. De processor zal automatisch trager gaan lopen bij oververhitting, de kans dat het daaraan ligt is relatief klein.

Heb je geen merk en type van dit moederbord? Heb je wel een link naar het moederbord of systeem? Meestal staat er een produktcode op. Scherpe hoge resolutie foto's helpen, ook om te zien of de koeling goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Op deze site staat de oude pc: https://www.heise.de/ct/a...20-E-MD-8875-2914697.html . Ik kan niks vinden om mijn CPU hitte te meten. Maar hij blaast niet ofzo, dus ik denk dat het met de temperatuur wel goed zit. Trouwens als ik bij Taakbeheer kijk, loopt mijn CPU standaard 100%, en gaat niet naar beneden als ik aan het gamen ben. Als ik gewoon op Internet zit te surfen loopt hij ongeveer 40 a 50%. P.S. op die site staan foto's van het moederbord en koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als jouw PC dezelfde is, zie je dat de afvoer van de koeling van de grafische kaart via de voeding moet verlopen. Maar de voeding is juist nogal stil, wat meestal betekent dat de ventilator niet hard blaast.

100% cpu tijdens gaming is niet ongewoon. 50% bij surfen wel, tenzij je filmpjes afspeelt.

Een bekende tool om warmte mee te meter is CPUID HWMonitor. De gegevens kun je ook opslaan. Met Piriform Speccy kun je achterhalen welk moederbord je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Ik kan blijkbaar ook via Speccy temperatuur zien, mijn CPU loopt op ongeveer 50 graden op surfen en 60 a 65 graden tijdens gamen. Het moederbord: MEDION H110H4-EM (U3E1). loopt op ongeveer 35 a 40 graden met surfen en 50 graden op gaming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sander Arends

i5-6400 is je CPU en H110H4-CM2 je moederbord. heb je wel een update voor de driver van Nvidia gedaan ?

https://www.geforce.com/drivers

BIOS update voor je moederbord https://www.medion.com/nl...ber_details.php?did=15794

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
@Hackus

Mijn CPU is een I5-6402p, dus een mindere chip of geen grafische chip. De laatste driver (van 14 feb vgm) staat er op. Is die BIOS update nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Drivers zijn het volgende om naar te kijken, kijk of de moederbordleverancier nieuwe drivers heeft en installeer deze. Het komt soms voor dat drivers direct van de chipfabrikant niet zo goed werken.

Voor de grafischekaart geldt hetzelfde (selecteer clean installation). Als je al de laatste gebruikt van Nvidea zelf kan het helpen terug te gaan naar de versie die door de fabrikant is gegeven.

H110H4-CM2 is de naam verzonnen door Medion. Meestal laten ze een fabrikant de moederborden maken als OEM, die heeft dan meestal ook een andere naam. Bijvoorbeeld MSI model nummer x. Soms hebben dit soort moederborden beperkingen waardoor je er niet zomaar iets in kunt vervangen. Dan zou het kunnen helpen de originele fabrikant te achterhalen en zodoende een betere BIOS te installeren. Maar dat doe je pas als al het andere niet werkt en er zeker van bent dat de BIOS past bij het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk ook dat je beter uit bent met 2x 8GB ipv 1 stick 16gb 2400MT/s wat je nu hebt

hier het advies van Crucial voor dit moederbord: https://eu.crucial.com/eu...ade-for/Medion/h110h4-cm2

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
@Hackus
Deze 16gb DDR4, is net nieuw, dus die behoud ik nu. Ik heb de BIOS update uitegevoerd, maar de pc reageert er niet op. Bij het bericht van Medion staat dat de pc opnieuw zou moeten opstarten maar dat gebeurd ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sander Arends schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:35:
@Hackus
Deze 16gb DDR4, is net nieuw, dus die behoud ik nu. Ik heb de BIOS update uitegevoerd, maar de pc reageert er niet op. Bij het bericht van Medion staat dat de pc opnieuw zou moeten opstarten maar dat gebeurd ook niet.
zat er niet org. DDR3L in, heb meer gelezen dat dat er standaard bij hoort. 2x8GB max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Nee maar die site klopt ook niet helemaal, t ging meer om de koeling te laten zien, mijn moederbord lijkt er heel erg op maar ondersteund DDR4, wat ik er ook bij kreeg, alleen was dat een enkel stickje van 8 gb. Die was niet meer te verkrijgen (ik wou upgraden naar 16 gb) dus heb ik een nieuwe gekocht. Het moederbord ondersteund max 32gb dus nu kan ik ook nog upgraden als ik dat wil. Echter zit ik nu te denken om up te graden naar een Ryzen 7 2700X met een MSI B450 GAMING PLUS. Maar het probleem nu is dat ik niet weet of dat helpt tegen de crashes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander Arends
Werkt dat denken jullie, of ligt het probleem ergens anders @mrmrmr @Hackus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Na het installeren van de BIOS moet de computer worden herstart voordat het effect heeft. Dat geldt ook voor de meeste drivers die al geladen waren.

Ik zou denken dat de grafische kaart de oorzaak zou kunnen zijn, of een BIOS setting, met name een setting die geheugen reserveert voor de grafische kaart. Reset de BIOS ook naar default.

Wat je ook zou kunnen doen is het moederbord van een andere PC gebruiken en kijken of dat het probleem oplost. Als het probleem blijft is de lijst van mogelijke oorzaken kleiner, dan blijven de grafische kaart en de Windows configuratie over. Vervolgens kun je ook je grafische kaart in een andere PC zetten.

Waar heb je de grafische kaart gekocht? Komt die van eBay, Amazon of uit China? Sommige kaarten zijn vervalst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Hallo @mrmrmr
Mijn videokaart kom van azerty.nl.
Verder is mijn PC in tussentijd al weer gecrashed dus dan zou de BIOS update ook al klaar moeten zijn (hij is nu nog niet meer gecrashed, dus misschien is het opgelost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Azerty lijkt mij een betrouwbare leverancier. Met name op eBay en uit China worden vervalste kaarten verkocht, dat zijn goedkopere kaarten die verkocht worden als duurdere kaarten. Ze hebben soms de verkeerde drivers waardoor ze niet goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Ik denk dat ik binnenkort maar deze 2 dingen ga kopen: Cooler Master MasterLiquid ML360R RGB - Vloeistof-koelsysteem en Cooler Master MasterFan - MF120R ARGB. Ik heb namelijk gemerkt dat mijn onderdelen best warm worden, maar zodra ik de zijkant van de case eraf haalde, daalde mijn cpu met 12 graden en mijn SSD en GPU met 8 graden. Hopen dat dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Sander Arends schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 02:57:
Ik heb namelijk gemerkt dat mijn onderdelen best warm worden, maar zodra ik de zijkant van de case eraf haalde, daalde mijn cpu met 12 graden en mijn SSD en GPU met 8 graden. Hopen dat dat werkt.
Lijkt dan meer op een airflow probleem? (wat zeer goed kan met zo'n gesloten budget kast, kijkend naar de fotos)

Ook: worden de heatsinks van je CPU/GPU wel warm? Als ze niet relatief warm worden terwijl je CPU/gpu temperaturen wel de hoogte in vliegen, is er een probleem met de warmteafvoer.
Verkeerde applicatie van thermal grease is daar meestal de oorzaak van.

Die "oplossingen" die je aandraagt zijn financieel gezien niet "zomaar effe wat rosse centen op tafel gooien".
Mij lijkt dat je met een betere case al een heel eind komt, zeker qua airflow.

Bij een case als Coolermaster H500 of een Antec 900/1100/1200 trekt die lucht langs voor die dan de kast wordt doorgeduwd, achteraan eruit. Bij je huidige case moet die maar trekken wat die trekken kan.

Je hebt met andere woorden geen toevoer van 'frisse' lucht. De CPU en GPU moeten bij wijze van spreken de warme(re) lucht die al in de kast zit gebruiken om wat graadjes te verliezen, iets dat natuurlijk veel beter en makkelijker kan als er ook effectief wat "airflow" door je kast heengaat.

Voor zoals ik het nu kan zien, blazen je CPU en voeding naar buiten, waardoor je onderdruk krijgt in je kast en "nieuwe" lucht dus door alle kleine spleetjes en gaatjes naar binnen moet komen. Enorm turbulent, niet efficient, en ver van optimaal.
Je zegt immers zelf al dat "als je de case opendoet, de temperaturen dalen" => dat wijst er heel hard op dat er ineens wel voldoende toevoer is van "frisse" lucht.

Helemaal als je van plan was de radiator van die watercooling ook in je kast te plaatsen - dan ga je er volgens mij heel weinig profijt uit slaan.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Hey @Tokkes ik heb op dit moment de Sharkoon Night Shark Lite - Midtower E-ATX. Bij deze kast blaast de cpu niet meer recht naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Mijn pc crashte net alweer, (weer witte schermen) maar kwam na 2 min weer terug zonder opnieuw opstarten. Maar mijn pc was niet heet ofzo. Ligt het dan toch aan iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Sander Arends
Alle informatie over je systeem kun je beter direct in de topic start zetten. Hoe uitgebreider, hoe beter.

Foto's zijn heel handig om te beoordelen wat er aan de hand zou kunnen zijn. Er zijn sites waar je plaatjes kunt neerzetten en hier gebruiken. https://www.google.nl/search?q=plaatjes+uploaden

Bij een echte crash doet niets het meer totdat er fysiek wordt herstart. Als de PC na een tijdje weer verder gaat was het geen crash maar een lockup. Er zijn softwarematig redenen waarom een PC even niet meer kan reageren, bijvoorbeeld bij multithreading, als er gewacht wordt op het opheffen van een blokkade tot een stukje geheugen. Dat betekent dat het aan drivers en (systeem)processen kan liggen of het wachten op hardware (tot de timeout). Dat soort problemen zie je terug in het gebeurtenissenlogboek van het systeem. Als het logboek vol is, dan wordt er niets meer toegevoegd.

Ben je de suggesties die al gegeven zijn nagegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 17:03

@r!k

It is I, Leclerq

Sander Arends schreef op maandag 18 februari 2019 @ 16:35:
@Hackus
Net nieuw zeg je, sinds wanneer heb je dit probleem? Wat gebeurt er als je je oude geheugen er weer in doet? Crasht ie dan nog steeds?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dufniall
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-06 10:50
Wellicht ook het proberen waard om een clean install van Windows te doen mocht dat nog niet gebeurd zijn. De SSD en de HDD komen uit het oude systeem, en alhoewel het mobo+CPU ook uit het oude systeem komen zijn er toch ook wat zaken veranderd in het nieuwe systeem waardoor er wellicht wat driver issues zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Dufniall op 19-02-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sander Arends Ik zou eerder een nieuw moederbord kopen bij deze cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
@Dufniall Ik heb al een Windows cleanup gedaan, maar dat bleek niet te helpen.
@@r!k Ja de RAM is ongv 1 week oud nu. Sinds toen problemen met crashes indd problemen met crashes. Maar dat kan natuurlijk ook komen door de nieuwe GPU (1070) die meer warmte produceert dan mijn oude RX 460.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-06 17:03

@r!k

It is I, Leclerq

Sander Arends schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:29:
@@r!k Ja de RAM is ongv 1 week oud nu. Sinds toen problemen met crashes indd problemen met crashes. Maar dat kan natuurlijk ook komen door de nieuwe GPU (1070) die meer warmte produceert dan mijn oude RX 460.
Ok, houd het simpel zou ik zeggen, ruil het geheugen weer eens om voor je oude geheugen, probeer het dan nog eens. Werkt dat niet, ruil dan je videokaart weer om voor de oude en zet het nieuwe geheugen er weer in, test weer. Tot slot probeer het zonder beide nieuwe componenten, hoewel de kans klein is dat het door twee dingen komt kan dat wel degelijk.

Dikke kans dat je op deze manier achter de oorzaak komt.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sander Arends schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:29:
waarom heb je achter geen Fan voor outlet ?, ook de i5-6402p is geen heethoofd. vaak is een Medion moederbord beperkt. maar wat al is gezegd, (oude) ram er in en dan kijken. en post hier even een foto van de RAM module en van de nieuwe.

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 19-02-2019 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb? @mrmrmr https://gyazo.com/620749b2fb5c269df5fe545ca5149771
Of is dit iets heel anders?
@Hackus zal ik doen als ik weer thuis ben, als je bedoelt of hij dezelfde maten heeft; ze zijn gelijk de oude was DDR4 en deze ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Deze COM melding van CLSID D63B10C5-BB46-4990-A94F-E40B9D520160 mag je negeren. Het heeft waarschijnlijk niets te maken met deze problemen.

Wat @@r!k zegt lijkt mij een goede manier om te testen.

De grafische kaart zit zo te zien grotendeels ingesloten, maar ik kan niet zien of er een ventilator aan de voorkant van de kast is die uitblaast. Afvoeren van hete lucht is noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
mrmrmr schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 21:59:

De grafische kaart zit zo te zien grotendeels ingesloten, maar ik kan niet zien of er een ventilator aan de voorkant van de kast is die uitblaast. Afvoeren van hete lucht is noodzakelijk.
Die kaart trekt langs onderen de lucht en voert die langs de achterkant af.

Aanvoeren van koele lucht is ook noodzakelijk maar met enkel fans die uitblazen trek je met die open voorkant normaal wel voldoende koele lucht aan door het drukverschil.

Verder mis ik ook nog load tests... we krijgen vooral te horen "willekeurige" crashes.

Wat nou als je RealBench of andere stresstest laat lopen? Veel van die software laat je toe om enkel CPU/Memory/GPU of allemaal te testen. Als die er onder 100% load uitklapt, denk ik aan voeding, gesteld dat de temperatuur niet te hoog oploopt.
Ook in het achterhoofd houden dat dat moederbord niet het meest durable is en al even meegaat, die VRM's hebben hun beste tijd misschien wel gehad.

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Tokkes schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 01:56:
Die kaart trekt langs onderen de lucht en voert die langs de achterkant af.

Aanvoeren van koele lucht is ook noodzakelijk maar met enkel fans die uitblazen trek je met die open voorkant normaal wel voldoende koele lucht aan door het drukverschil.
Ik zie een horizontale metalen plaat over de hele lengte van het slot tot aan de drive bay. Dat laat weinig ruimte voor luchtverplaatsing naar boven. De onderkant van de kast is voorzien van perforaties, maar omlaag is niet de natuurlijk richting van warme lucht, en de daarbij is de onderkant van een kast in het algemeen niet gunstig voor luchtafvoer. De geperforeerde vloer is niet zichtbaar op de foto's, maar wel in de handleiding.

De achterkant heeft geen ventilator (daar zitten geperforeerde slot covers), de voorkant ook niet (maar wel een mogelijkheid). Ik zie wel een zijwaartse ventilator, maar die blaast tegen de linker zijplaat van de gesloten kast. De lucht onder de kaart gaat niet vanzelf weg. Een optie is: een ventilator aan de voorzijde verse lucht laten inblazen of warme lucht uitblazen (zoals jij zegt). Ideaal wordt dat nooit omdat er toch sprake is van pockets waar onvoldoende lucht wordt afgevoerd. En minstens zo belangrijk: de drive bay zit in de weg. Een alternatief vormen 1 of 2 stuks 120mm ventilatoren op de vloer die lucht geforceerd uitblazen. Dat zou dan toch nog de beste ventilator-optie kunnen zijn bij deze kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
mrmrmr schreef op woensdag 20 februari 2019 @ 12:20:
[...]

Ik zie een horizontale metalen plaat over de hele lengte van het slot tot aan de drive bay. Dat laat weinig ruimte voor luchtverplaatsing naar boven. De onderkant van de kast is voorzien van perforaties, maar omlaag is niet de natuurlijk richting van warme lucht, en de daarbij is de onderkant van een kast in het algemeen niet gunstig voor luchtafvoer. De geperforeerde vloer is niet zichtbaar op de foto's, maar wel in de handleiding.

De achterkant heeft geen ventilator (daar zitten geperforeerde slot covers), de voorkant ook niet (maar wel een mogelijkheid). Ik zie wel een zijwaartse ventilator, maar die blaast tegen de linker zijplaat van de gesloten kast. De lucht onder de kaart gaat niet vanzelf weg. Een optie is: een ventilator aan de voorzijde verse lucht laten inblazen of warme lucht uitblazen (zoals jij zegt). Ideaal wordt dat nooit omdat er toch sprake is van pockets waar onvoldoende lucht wordt afgevoerd. En minstens zo belangrijk: de drive bay zit in de weg. Een alternatief vormen 1 of 2 stuks 120mm ventilatoren op de vloer die lucht geforceerd uitblazen. Dat zou dan toch nog de beste ventilator-optie kunnen zijn bij deze kast.
Zoals ik al aangaf: Die GPU heeft fans die van onderen aanzuigen, en de lucht zo door de heatsink fins stroomt, om dan uiteindelijk achteraan te worden uitgeblazen (want de lucht kan nergens anders heen).

De lucht onder de kaart hoeft dus niet "vanzelf weg", die is namelijk relatief koel (koele lucht gaat lager, warme lucht gaat naar boven) en dient om te worden aangetrokken door de 3 fans aan de onderkant van die grafische kaart.
Daarbij zou het me sterk lijken als die fan op de zijkant inderdaad tegen het zijpaneel van de kast gaan zitten aanblazen. Veel cases hebben net rond die plek een soort uitsparing/grille/net waarlangs geventileert kan worden en het lijkt me niet dat in het geval dat die uitsparing er niet is, de warme lucht dus de kast in blijft. Die fan lijkt duwt de lucht de kaart "in", hij trekt hem er niet uit.

Je geeft inderdaad impliciet wel correct aan dat deze kast niets airflow genereert door de kast heen.
Voor zover ik kan opmaken van de fotos zijn de enige twee dingen die semi-rechtstreeks naar buiten blazen, de GPU en voeding.

De achterkant van de kast, in de hoeken van het geperforeerde deel zitten duidelijk slopgaten om een (vermoedelijk 120mm) casefan te monteren. Die zullen er vooraan ook wel zijn.

Daarbij wil je van onderen lucht aanvoeren (zie eerder statement over warme lucht die zichzelf hoger gaat plaatsen dan koude lucht). Je wil namelijk geen warme lucht uitblazen in een positie onder de lucht toevoer (in dit geval: puur door onderdruk door het uitblazen van de GPU en voeding, dus elk gaatje/spleetje/... waar geen lucht wordt uitgeblazen (GPU/PSU), daar gaat lucht naar langs binnen).

Nogmaals, warme lucht gaat dus stijgen en in zo'n geval gewoon terug de kast ingezogen worden.

Lijkt kwa koeling enkel de CPU echt te kort te schieten: De fan trekt lucht aan langs de heatsink en blaast die dan tegen de case sidepanel. En er is daar onderweg geen stroom lucht van voor naar achter die tegen de warme lucht van de CPU zegt "kom effe meeliften op de airflow hier dan ben je zo buiten de kast". De voeding moet hier de warme lucht van de CPU inzuigen om hem naar buiten te krijgen.

Daarbij zijn beide onderdelen (CPU en GPU) verre van heethoofden. Hier is wat anders aan de hand. Warmte afvoer van CPU naar heatsink, misschien? VRM's op het moederbord? Eerder aangehaald: kapotte RAM lat? (begint zo stilaan wel het meest waarschijnlijke te worden)

• Sander Arends
Ik ga binnenkort even mijn oude RAM erin zetten, kijken of dat helpt. Ik ben het er mee eens dat er wel een paar case fans in de kast mogen, maar ik ben er 99% zeker van dat hij niet crasht van de oververhitting. Ik had de glas plaat van de kast eraf gehaald en mijn pc voor het raam gezet, alle onderdelen waren onder de 40 graden en hij crashte weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Hallo, we zijn nu inmiddels een paar maanden verder en het probleem is er nog steeds. Ik heb inmiddels een nieuw moederbord gekocht, een ASRock B250 Gaming K4, nieuw RAM: Kingsron Hyperx Predator 16gb 3200Mhz en case fans (3x / 2 blazen naar binnen, 1 naar buiten): Cooler Master Masterfan MF120R. Het zou kunnen dat mijn CPU kapot is, I5-6402p, maar aangezien deze pc nu al een kostenpost is wil ik niet alles zomaar gaan vervangen. Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Sander Arends Waarom dit snelle RAM, heb je de RAM in de rode bankjes ?

@Sander Arends yup, in de rode bankjes/slots (staat ook in de handleiding van je MB)

[ Voor 37% gewijzigd door Hackus op 29-05-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Hey @Hackus.
Ik heb dit snelle RAM een tijdje terug gekocht omdat ik graag wou upgraden naar een Ryzen CPU. Alleen crashte mijn PC opeens en die wou ook niet meer aan, heb ik hem weggebracht omdat ik geen idee had wat het probleem was. Uiteindelijk bleek dat er iets met het moederbord was en dat die vervangen moest worden. Omdat er nog steeds van die crashes waren dacht ik dat het misschien aan het moederbord lag. Dus heb ik die laten vervangen, maarja de crashes zijn er nu nog. Niet zo slim dus. Het RAM staat trouwens gewoon naast elkaar, dus 1 in het rode slot en en 1 in het zwarte slot. Moeten ze allebei in het rode slot? Zoja dan doe ik dat wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Hey @Hackus.
Ik heb het geheugen nu allebei in de rode poorten staan, maar dit helpt jammergenoeg niet.
De crashes blijven komen onder het gamen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sander Arends schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:06:
Hey @Hackus.
Ik heb het geheugen nu allebei in de rode poorten staan, maar dit helpt jammergenoeg niet.
De crashes blijven komen onder het gamen..
Wordt de RAM wel goed ondersteund door je moederbord ? (even kijken op de site naar QVL lijst)
(je i5 kan overweg met 2133MT/s RAM 1066 lees je in je BIOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Hey, @Hackus
Op de site van ASRock staat dat het tot 2400mhz ondersteund, mijn geheugen draait op het moment op 2133mhz. Maar denk je dat het aan het geheugen ligt? Ik heb er namelijk al 3 verschillende bankjes in gehad, maar bij alle 3 crashte de pc. (1 van 2133mhz / 1 van 2400mhz en nu 2 van 3200mhz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Sander Arends schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:50:
Hey, @Hackus
Op de site van ASRock staat dat het tot 2400mhz ondersteund, mijn geheugen draait op het moment op 2133mhz. Maar denk je dat het aan het geheugen ligt? Ik heb er namelijk al 3 verschillende bankjes in gehad, maar bij alle 3 crashte de pc. (1 van 2133mhz / 1 van 2400mhz en nu 2 van 3200mhz)
Het kan aan meer dingen liggen, maar sowieso moet je je RAM goed plaatsen. en 3200MT/s op dit moederbord is vrij zinloos. Beter druk je de 2133 of 2400 in 1e rode bankje (vanaf CPU) Dat kun je beter bewaren voor je komende build van Ryzen. Wat is er mee gebeurt (heb pc weggebracht) ?

@Sander Arends Ik zou eens teruggaan naar de winkel, en alles eens na laten kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door Hackus op 31-05-2019 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Hey @Hackus,
Met de PC weggebracht bedoel ik dat ik de pc naar de maker heb gebracht, omdat ik niet wist waar het probleem zat. Ik heb geprobeerd de pc die ik eerst had een beetje om te bouwen naar een betere pc, wat ik ook gedaan heb. Rx460 -> GTX 1070 / Nieuwe voeding / Nieuw kast + cooler fans / nieuw geheugen en nu dus een nieuw moederbord. Ook heb ik ook al bij dit moederbord het oude geheugen erin gezet maar dat helpt ook niks. Ik denk zelf dat er iets is met de videokaart of de CPU, maar vindt het zonde om nog meer geld te steken wat uiteindelijk geen zin heeft. Dus hoor ik graag van wat mensen die er meer verstand van hebben dan ik wat het verstandigst is om te doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
Even een update:
De lokale PC boer heeft de PC uit elkaar gehad en opnieuw in elkaar gezet. Geen resultaat geboekt. Hij crasht nog steeds. Ik merk echter wel dat als ik zwaardere games speel dat hij sneller crasht. Stel ik speel GTA V dan is er een kans dat hij ongeveer 1x in de 3 uur crasht. Terwijl ik nog nooit een crash met Minecraft heb gehad. Farming Simulator 19 gaat goed, totdat ik op mijn 2de beeldscherm een YouTube video openzet, dan crasht hij soms weer. Wonderbaarlijk genoeg nog maar 1x een crash gehad tijdens Formule 1. Ik hoop dat een beetje nuttige informatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04:15
En hij crashed niet als je geen game speelt?
Ik zou eens proberen te testen met prime95, memtest en 3D Mark of zo.
En met HWinfo alle temperaturen en voltages in de gaten houden.
Aan de hand van je laatste reactie klinkt het mij toch alsof er ergens warmte word opgebouwd. Bij een oud moederbord(Asus P5K, P45 chipset) van mij werd de chipset te warm met de standaard moederbord koeling, maar alleen bij sommige games. Ergens rond de 61 graden voor de northbridge ging het steeds mis.

Voeding is nieuw zie ik, was het probleem er ook al met de oude voeding. En met je oude videokaart? Het zal toch ergens in moeten zitten en dan waarschijnlijk in één van de onderdelen die je nog niet hebt verwisseld.
Als het bijvoorbeeld in de videokaart of voeding zit is het toch zaak daar tijdig achter te komen zodat je nog garantie kan claimen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:50
Sander Arends schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 00:19:
Even een update:
De lokale PC boer heeft de PC uit elkaar gehad en opnieuw in elkaar gezet. Geen resultaat geboekt. Hij crasht nog steeds. Ik merk echter wel dat als ik zwaardere games speel dat hij sneller crasht. Stel ik speel GTA V dan is er een kans dat hij ongeveer 1x in de 3 uur crasht. Terwijl ik nog nooit een crash met Minecraft heb gehad. Farming Simulator 19 gaat goed, totdat ik op mijn 2de beeldscherm een YouTube video openzet, dan crasht hij soms weer. Wonderbaarlijk genoeg nog maar 1x een crash gehad tijdens Formule 1. Ik hoop dat een beetje nuttige informatie is.
waarom uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet?

waarom niet gewoon onderzocht wat er aan de hand is en het opgelost..

Dat had de PC Boer dan toch meteen kunnen doen als hij het apparaat fysiek in bezit had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Sander Arends schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 16:50:
Hey, @Hackus
nee niks mee te maken

videogeheugen zou wel kunnen maar daarvoor is het issue eigenlijk te smal
dus dan de video chipset zelf maar

je zou die uit moeten wisselen
is al eerder gezegd
en had pc boer ook moeten doen

[ Voor 18% gewijzigd door boyette op 18-08-2019 03:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander Arends
boyette schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 03:35:
[...]

waarom uit elkaar gehaald en opnieuw in elkaar gezet?

waarom niet gewoon onderzocht wat er aan de hand is en het opgelost..

Dat had de PC Boer dan toch meteen kunnen doen als hij het apparaat fysiek in bezit had?
Deze hele topic gaat erover om het probleem te vinden, wat dus niet gevonden is. Ik heb al benchmarks gedraaid maar dan crasht hij niet. De PC boer kon het probleem niet vinden. Ik weet ook niet wat hij precies gedaan heeft. Ik dacht dat het moederbord het probleem was dus toen heeft de pc boer er een nieuwe ingestopt (meerdere mensen op tweakers dachten aan het moederbord). Maar dat heeft dus niet gewerkt. Ik verdenk nu zelf mijn CPU, maar mensen zeggen dat (half)doode CPU’s eigenlijk bijna nooit voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Sander Arends schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Deze hele topic gaat erover om het probleem te vinden, wat dus niet gevonden is. Ik heb al benchmarks gedraaid maar dan crasht hij niet. De PC boer kon het probleem niet vinden. Ik weet ook niet wat hij precies gedaan heeft. Ik dacht dat het moederbord het probleem was dus toen heeft de pc boer er een nieuwe ingestopt (meerdere mensen op tweakers dachten aan het moederbord). Maar dat heeft dus niet gewerkt. Ik verdenk nu zelf mijn CPU, maar mensen zeggen dat (half)doode CPU’s eigenlijk bijna nooit voorkomen.
is misschien wel handig om te vragen wat hij dan wel heeft gedaan
geen enkele professional haalt iets uit elkaar en zet het in elkaar dat heeft nog nooit een dergelijk probleem opgelost
dan had je ook je buurman kunnen vragen

en het meest voor de hand liggende wat ik al eerder heb aangegeven
je videokaart heb je nog niet getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-06 07:34
Ik verdenk eigenlijk dat de driver van je GPU niet lekker gaat op GTA5 en wel op gewone stressloads zoals furmark of heaven...

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

Pagina: 1