Hoe Windows 3.1 draaien op een Win98 systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
Ik wil graag een paar zaken uitzoeken in Windows 3.1. Nu heb ik dit geinstalleerd in de DOS modus in Win98, en dat ging goed. Als ik daarna Win3.1 op wil starten, krijg ik een foutmelding (Deze Windows versie kan niet werken onder deze DOS versie). Lijkt me logisch, omdat het om MSDOS 7.1 (Win98) gaat.
Echter, als ik met SETVER alle Win3.1 bestanden MSDOS versie 5.00 meegeef, komt dat wel goed in de versie-tabel te staan, maar nog steeds geeft Win3.1 dezelfde foutmelding. Is dit, zonder het gebruik van een bootmanager, op te lossen of niet ??

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
niemand dit ooit geprobeerd?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Angelfire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Spijtig maar waar,
wat jij probeerd is niet mogelijk,

je zal naar een "echte" dos versie moeten.
Ben er zelf ook al div. malen mee bezig geweest.

suc6

I play my enemies like a game of chess...

Verwijderd

Misschien ga je zo wel VMWare downen, en kom je tot de ontdekking dat je wel meer kunt dan je denkt ;)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
VMWare is voor linux, als ik het goed heb? Als je de post goed leest staat er dat het om een Win98 systeem zonder dual-boot o.i.d. gaat ...

Verwijderd

U will never know if U do NOT try this @Home

:9

|:( dus toch onder Windoows...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kan idd met vmware maar dat werkt bij mij wat traag (is vmware btw niet alleen voor NT/2000?)

zoek anders gewoon ff ergens een dos6.2 bootdisk, boot daarvan en start windows. Je moet win3.1 dan wel een fat16 partitie hebben staan.

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op zondag 29 juli 2001 16:22 schreef limoentje het volgende:
VMWare is voor linux, als ik het goed heb? Als je de post goed leest staat er dat het om een Win98 systeem zonder dual-boot o.i.d. gaat ...
VMware is ook voor Win2000 :)
maar onder win98 werkt het dus niet

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 29 juli 2001 16:32 schreef rick_h het volgende:
kan idd met vmware maar dat werkt bij mij wat traag (is vmware btw niet alleen voor NT/2000?)
Jep, voor WinNT4/2000 en Linux... met Win98 kun je dat vergeten.

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• Dawai
  • Laatst online: 04-04 00:57

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Op zondag 29 juli 2001 15:35 schreef limoentje het volgende:
Deze Windows versie kan niet werken onder deze DOS versie.
Kijk es op http://win95.winware.org -> Tips & Tricks -> english page

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Koelkasten
  • Laatst online: 30-03 14:41

Koelkasten

har har koelkast op je knar

ik heb dat een keer opgelost door op een andere pc met gewoon dos een echte DOS flop te maken (BOOT)

Gewoon een bootdisk dos 6.22 maken daar de autexec.bat en config.sys goed zetten voor windows 3.11 en toen deed dat ding het direct :)

Sommige mensen....

Verwijderd

lieve schat.. die "dos" versie van jou is geen echte dos !!! oops wat zegt ie daar? juist goed gelezen.. dat is geen echte dos.. das een build in dos command prompt character set als het ware van windhoos 98
installeer dus gewoon eerst dos vanaf diskettes.. dos 6.2 ofzoiets is gewoon heel goed genoeg.. en dan win3.11 eroverheen dan heb je dus dos 6.* en win3.11 op een primaire c partitie draaien.. en dan win98 op een d partitie (liefst andere schijf zodat ie op de secundaire master gezet kan worden (ivm combi win.311 en win98)

een bootmanager ertussen is wel handig ;o)

suc6

Verwijderd

OW JAH ! NIET VERGETEN !

je netwerk met een multi boot win.311 - win 98 kun je voor win3.11 beter door een start up batch bestandje af laten handelen..
dus hier praat ik over je interne LAN.. doe dat vanuit DOS (dus via net start en config enzo in een .bat (batch ) bestandje

werkt veel stabiler.. let wel ff op nic drivers (nic == lan kaartje)

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
Op maandag 30 juli 2001 11:33 schreef Upke het volgende:
lieve schat.. die "dos" versie van jou is geen echte dos !!! oops wat zegt ie daar? juist goed gelezen.. dat is geen echte dos.. das een build in dos command prompt character set als het ware van windhoos 98
installeer dus gewoon eerst dos vanaf diskettes.. dos 6.2 ofzoiets is gewoon heel goed genoeg.. en dan win3.11 eroverheen dan heb je dus dos 6.* en win3.11 op een primaire c partitie draaien.. en dan win98 op een d partitie (liefst andere schijf zodat ie op de secundaire master gezet kan worden (ivm combi win.311 en win98)

een bootmanager ertussen is wel handig ;o)

suc6
Lieve schat,

ten eerste begin je me nu al te irriteren met de toon die jij in je posts hebt. Maar dat terzijde. Win98 heeft wel degelijk gewoon DOS en niet alleen een DOS 'emulator' zoals WinNT/2k/XP. Ja zelfs WinME heeft gewoon DOS, al hebben ze 'm goed verborgen.
Verder lijkt het me een vrij dom idee om C: te wissen, Win98 opnieuw te installeren op D: en vervolgens Win3.11 op C: te zetten. Zet dan gewoon Win3.11 op D: |:(

Blaat :r

Verwijderd

1. hoe kom je op het idee om aan te geven dat het een "echte" dos is in 98 en me?
dat is helemaal niet waar.. het bevat absoluut een andere versie dos dan prof e.d. die idd builtin emulatieve3rsies zijn.. maar het heeft absoluut nog niets te maken met een complete echte dos versie..

2. ik ben zelf nogal iemand die honder en een systeempjes heeft staan.. en die systemen waar uberhaubt meh gekloot worden staat nix bijzonders op.. en aangzien ik het zelf graag nogal netjes gestructureerd doe gaf ik de suggestie c:win311 en d:98
misschien had ik er inderdaad bij moeten zetten dat het een suggestie was maar aangzien de reacties van de pluterbakkies op c:98 en d:3.11 nogal verschillend waren uit eigen ervaring (tot volledige crashes toe) en dat het andersom veel beter ging betwijfel ik of ik erbij had moeten zetten dat het hier een suggestie betreft..
bovendien: zippen is makkelijk en dus backupppen ook en wat is nou een format van een 98 bakkie.. zeg nou zelf..

3. misschien irriteerd die stijl jou.. nou sorry en kijk er voortaan niet meer naar afgesproken? de intentie is in ieder geval niet kwaad en zolang dat het geval is denk ik dat jij je maar even bij je eigen uitspraken en expressie moet houden.

• rb338
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-03 19:38
Op maandag 30 juli 2001 11:49 schreef Upke het volgende:
1. hoe kom je op het idee om aan te geven dat het een "echte" dos is in 98 en me?
dat is helemaal niet waar.. het bevat absoluut een andere versie dos dan prof e.d. die idd builtin emulatieve3rsies zijn.. maar het heeft absoluut nog niets te maken met een complete echte dos versie..

2. ik ben zelf nogal iemand die honder en een systeempjes heeft staan.. en die systemen waar uberhaubt meh gekloot worden staat nix bijzonders op.. en aangzien ik het zelf graag nogal netjes gestructureerd doe gaf ik de suggestie c:win311 en d:98
misschien had ik er inderdaad bij moeten zetten dat het een suggestie was maar aangzien de reacties van de pluterbakkies op c:98 en d:3.11 nogal verschillend waren uit eigen ervaring (tot volledige crashes toe) en dat het andersom veel beter ging betwijfel ik of ik erbij had moeten zetten dat het hier een suggestie betreft..
bovendien: zippen is makkelijk en dus backupppen ook en wat is nou een format van een 98 bakkie.. zeg nou zelf..

3. misschien irriteerd die stijl jou.. nou sorry en kijk er voortaan niet meer naar afgesproken? de intentie is in ieder geval niet kwaad en zolang dat het geval is denk ik dat jij je maar even bij je eigen uitspraken en expressie moet houden.
1. Dat 't geen complete DOS is wil niet zeggen dat 't geen echte DOS is. Maar goed, Win9x heeft dus nog steeds een echte DOS (kan niet zonder) maar Win3.11 pakt ze niet omdat ze versie nummer 7.x en 8.x hebben. Je zal dus toch een oude DOS 6.22 moeten gebruiken maar dat wisten we al.

2. Ik zou niet weten waarom Windows vaker zou crashen als je 't op een andere partitie zet. Ik geef toe dat ik nog nooit Win3.11 op een andere partitie als C: heb gezet, maar ok als jij zegt dat dat niet goed gaat en jij hebt er ervaring mee dan geloof ik dat maar. Ennuh backuppen...mja dat moet je zowieso altijd doen, dus inderdaad maakt het op zich niet veel uit. Maar het kost wel een hoop moeite om alleen maar ff Win3.11 erop te pleuren. Veel kans werkt het nieteens, Win95 draait al nieteens op deze bak.

3. Met jouw stijl doelde ik op je kut-Windows-kut-MS-kut-alles reply die absoluut nergens op sloeg in het WinXP opstartscherm-topic en op de eerste 2 woorden van je reply in deze thread ('lieve schat'). Dat komt in mijn oren nogal denigrerend over, ook al was het helemaal niet aan mij gericht. Maarjah, laat maar zitten en zand erover.

Zooooh ben ik dat ook weer kwijt...ik ga werken nu ;)

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-03 10:17

FoolZero

Freedom of speech...

Samengevat:
1. Installeer DOS 3.3, 5.0 of 6.XX
2. Installeer Windows 3.1X in een andere directory dan C:\Windows
3. Installeer Windows 9X in de C:\Windows directory.
4. Pas de MSDOS.SYS aan en activeer het bootmenu. Volgens mij gaat dat met
code:
1
bootmenu=1

Of je boot met F5 (of was het nou F8?) Dem het is te lang geleden... |:(
5. Booten met die handel! :)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

Verwijderd

3. Met jouw stijl doelde ik op je kut-Windows-kut-MS-kut-alles reply die absoluut nergens op sloeg in het WinXP opstartscherm-topic en op de eerste 2 woorden van je reply in deze thread ('lieve schat'). Dat komt in mijn oren nogal denigrerend over, ook al was het helemaal niet aan mij gericht. Maarjah, laat maar zitten en zand erover.

hm.. denigrerend.. zit wel wat in jah.. heh.. kijk ik tik hier zo ongeveer een reply in ee n paar tellen in elkaar..dus dat zou weleens zo kunnen gebeuren dat ik afhankelijk van mood wat niet zo leuk verweoord.. ach jah.. zand erover idd ;p

Verwijderd

Gewoon alle dosbestanden in een directory \dos knalllen

Autoexec.bat en config.sys aanpassen: een opstartmenuutje aanmaken (met menuitems e.d.):
1:opstarten windows98
2:opstarten dos met windows 3.11
Zie hiervoor helpfiles onder dos 6.2x.

En dan Windows 3.11 in een andere directory dan \windows installeren.

• Torrac
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-08-2025

Torrac

The Barbarian Wolverine

het simpelste wat je kan doen is een dos bootflop met dos 6.2 booten en dan naar je win31 dir gaan en win in typen.

I believe what I want to Believe

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
gebruik voorlopig ff de oplossing met de bootflop incl. HIMEM en EMM386, werkt perfect inderdaad!

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Topicstarter
heb nu de oplossing gevonden, zie:

http://win95.winware.org/tricks/w3xstart.htm

• Dawai
  • Laatst online: 04-04 00:57

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Graag gedaan 8-)

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Verwijderd

dat is hem inderdaad, gebruik ik ook om win3.1 op een ramdisk te laden 8-)
lekker snel, maar zonder overige software vrij nutteloos...

dat w3xstart patcht io.sys

IO.SYS kan een aantal patches ondergaan:
*don't reset command.com on dos cddriver load
*allow to start win3.1
*opstartmelding veranderen.

Iemand die weet hoe je IO.SY voor op een diskette kleiner kunt krijgen (ingebakken logo verwijderen)?
Andere optie is winME's rescue-IO.sys te gebruiken, maar dan zit je weer met dos 8.00

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:51
gewoon opstarten in DOS-modus,
dan de windows 3.11 setup laden
dan in de setup aangeven dat je een tijdelijk swapfile wilt, geen permanente.
Zodra je een permanente swapfile wilt gaan gebruiken, gaat de DOS van win9x over de rooie met een direct disk access foutmelding (logisch, Win31x gaat zelf naar de disk schrijven omdat ie 32bit rommel gaat doen, met tijdelijke swap laat ie het aan DOS over)

Verwijderd

JGC:
*met huidige systemen is uberhaupt geen
swapfile meer nodig (vanaf een Pentium met
16MB al niet meer) voor win3.1

*je ziet over het hoofd dat io.sys sinds win95b gepatcht dient te worden, anders krijg je na de win3.1 install bij poging tot win.com opstarten een mooi CTRL-ALT-DEL bericht.
Vandaar die patch.
O ja, nog 1 io.sys patch vergeten: himem.sys 40KB use win95 non-US :+
Pagina: 1