Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTwoO
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-06 14:35
Voor een budget van rond de 1500 euro wil ik een laptop aanschaffen. De laptop moet mijn Lattitude E6230 vervangen. De Lattitude heeft nu een 500GB SATA SSD in en 8GB, dus komt redelijk mee voor de meeste kleinere taken, maar eens in de 3 jaar mag ik van mijn bedrijf een thuis PC aanschaffen voor 1500 euro. Deze keer is de laptop aan de beurt.

Mijn OS is Gentoo Linux voor dagelijks gebruik, maar de laptop mag wel dualboot zijn voor mogelijk enkele spelletjes. Hiervoor is een GPU wel handig. Een GPU is wellicht ook leuk voor spelen met Blender ed. Goede prestaties mag er zijn voor compilen en voor de Gentoo compile acties.

Vwb hardware wil ik liefst een 1TB SSD en 16GB RAM. Goede accuduur is een leuke extra, maar niet de meest belangrijke. Het liefst wil ik een van de laptops hebben met dunne bezels. Dat resulteert in fatsoenlijke screen real estate zonder te veel bulk. De 2 dunne bezel laptops met de gewenste specs die ik nu overweeg zijn:

Dell XPS 15 met de i7 hex core en de 512GB SSD en FHD display. De opvolger van deze.

Voordelen zijn
  • Zuinige FHD display met grote accu.
  • Hex core processor (45w TDP) is lekker krachtig al slurpt het wat als dingen moeten gebeuren
  • Upgradebare hardware
  • Vertrouwde Dell bouwkwaliteit
  • Nvidia 1650 GPU
Nadelen zijn
  • Geen 1TB SSD, dus krap voor dual boot
  • Iets boven mijn budget
  • Geen ruimte voor een extra SSD
Asus UX534-FT die ook bij Amazon.de voor 1500 eur te krijgen is.

Voordelen zijn
  • 1TB 4x SSD
  • goede 15w CPU
  • Upgradebare SSD
  • kleinste voetprint van een 15.6" laptop
  • Nvidia 1650 GPU
  • Mil spec behuizing...
Nadelen zijn
  • Gesoldeerde RAM
  • slurpende 4k scherm met touch
  • Geen ruimte voor een extra SSD
  • Is de koeling voldoende om de meeste uit de CPU en GPU te halen?
De Lenovo S540

Voordelen zijn
  • 2 SSD slots, dus een SSD per OS
  • goede 15w CPU
  • Komt goed uit de test
  • Nvidia 1650 GPU
  • Ziet er stevig uit
  • prijs geeft ruimte voor uitbreidingen
Nadelen zijn
  • Rare ramindeling met half gesoldeerd en half upgradebaar en max 12GB
  • Iets meer bulky en HTK dan de andere 2
  • Windows op 256GB is een beetje krap aan
  • Is de koeling voldoende om de meeste uit de CPU en GPU te halen?
Los van de keuze tussen deze laptops is natuurlijk de vraag of er andere laptops binnen deze requirements en budget zijn. Verder vraag ik me af hoe de 45W processors vergelijken met de 15W processors. Zijn ze beter op snelheid te houden? Vreten zij veel meer stroom in idle? Levert het veel meer performance op? Dus zijn compile acties sneller klaar?

Dank voor alle hulp!! _/-\o_ _/-\o_

Beste antwoord (via NTwoO op 05-09-2019 09:58)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Dell Inspiron 15 7590 al bekeken? Gelijke specs als de XPS met ruimte voor een 2e nvme schijf

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Dell Inspiron 15 7590 al bekeken? Gelijke specs als de XPS met ruimte voor een 2e nvme schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTwoO
Mmm de insperion lijkt me niets. Brede bezels zijn zo 2018. Hardware specs lijken maar mwoah. Indien het een met dikke bezels wordt uit de Dell series, dan liever een Precisíon. Daarvan is de warmtehuishouding en uitbreidbaarheid zeer goed.

Welke andere laptops hebben smalle bezels?

[ Voor 53% gewijzigd door NTwoO op 17-08-2019 10:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 20:07
Zeker dat je de juiste bekeken hebt? De inspiron 7590 (de 2019 versie) heeft alles behalve brede bezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTwoO
Ah! Okay... idd een goede alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Walker1974
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-06 13:28
BTO heeft de videokaarten gewijzigd, waardoor de prijzen in de Pricewatch niet meer kloppen. Maar is dit niet wat?

https://bto.eu/product/bto-x-book-16x885-rtx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTwoO
De Inspiron is geen verkeerde optie. De FHD versie met 16GB kan ik makkelijk nog een 512GB of 1TB voor de hoofd OS bijzetten. De 1050 GPU is goed genoeg voor de vraagstuk en voor de rest is het wel een mooi systeem. Ik ben wel benieuwd of de 6 cell accu op een gegeven moment erin kan als de accu versleten is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTwoO
BTO met mechanische toetsen!! YUM!!! [url=https://https://bto.eu/product/xbook-15cl872/]Deze [/url] is een mooie optie. Een 970 pro voor de main OS en een Intel p660 in de 2de slot voor de casual game. Met de 1060 GPU, mechanische toetsenbord en een hex core processor kan het wel een leuke zijn. Is ook zonder OS te bestellen indien ik gewoon singleboot wilt draaien. Ziet er echt als een goede optie uit. @Walker1974 thanks voor de tip! Dit sluit veel beter aan bij mijn wensen. Ik kijk nog wat anderen voorstellen, maar deze staat iig op nr 1. Ik ga een beetje kijken hoe BTO vaart met kwaliteit en dienstverlening. Eerste zoektochten leveren wel wat vraagstukken op.

[ Voor 102% gewijzigd door NTwoO op 17-08-2019 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTwoO
Enkele dagen geleden was ik bij BTO langs om naar de laptops te kijken. Het toetsenbord typt best lekker. De hardware is vrij netjes aan elkaar gezet. De scherm ziet er goed uit en is scherp. Al met al wel een nette oplossing. Een gebruiker op de Gentoo forum heeft ook zijn zijn mening gedeeld. De batterijleven is helaas te karig voor mijn doeleinden. Ik ga toch de Dell of de Asus overwegen. Het kan prima als single boot. Ik wil toch niet zo nodig gamen op de laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:06
Die s540 is ook te krijgen met i7 / 12gb en 1tb ssd bij bol.com en met i5/i7 8gb en 512gb bij Coolblue

[ Voor 23% gewijzigd door Cinemaskoop op 02-09-2019 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:43

YRH

NTwoO schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:06:
Enkele dagen geleden was ik bij BTO langs om naar de laptops te kijken. Het toetsenbord typt best lekker. De hardware is vrij netjes aan elkaar gezet. De scherm ziet er goed uit en is scherp. Al met al wel een nette oplossing. Een gebruiker op de Gentoo forum heeft ook zijn zijn mening gedeeld. De batterijleven is helaas te karig voor mijn doeleinden. Ik ga toch de Dell of de Asus overwegen. Het kan prima als single boot. Ik wil toch niet zo nodig gamen op de laptop...
Ik heb de Dell nu een aantal weken en hij is echt fantastisch! Veel meer verwacht ik niet van een laptop.

• NTwoO
Allrighty. Het wordt de Dell Inspiron. Er is een I5 met de 1650, 1920x1080 en de 97Wh accu voor 1200. Dan is er nog 300 over voor een extra 8GB geheugen en een 2de SSD. Helemaal snor, lijkt dat me. Dan zit er geen I7 hex core in, maar de I5H moet wel een eind kunnen roeren en zult vast een I7U stof laten bijten. Voor de overige 300 euro is een memory upgrade naar 2x8GB en een 1TB Samsung SSD te realiseren.

[ Voor 13% gewijzigd door NTwoO op 05-09-2019 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTwoO
28 september is de laptop gearriveerd en de nieuwe onderdelen erin geschroefd. De 2x8GB die ik had besteld is low latency. Door de onhandigheden in de BIOS van Dell is de low latency RAM niet compatibel zonder wat kunst en vliegwerk. Ik heb nu wel 16GB, maar de Dell RAM moet in slot B en een snelle ram in Slot A. Hierover is veel te lezen op het internet.

De 2de SSD is ook met een heatpad in contact gebracht met de behuizing. Op de 2de SSD is Linux gezet. Die draait prima op een aantal puntjes na. Er zijn nog wel puntjes die gefixed moet worden, maar dat komt wel tzt.

De koelpasta is ook vervangen met wat betere smurrie en hierdoor kan de laptop op volle boost snelheid continu draaien. Ik heb nog geen undervolting oid gedaan, maar dat komt nog. Het is geen verkeerd systeem. Zeker aan te raden ipv een XPS.

De 7590 is trouwens wél een Dell waarbij de vrm modules netjes met heatpads op de heatpipe matrix zijn aangesloten. Een verbetering die oudere Dells ook het internetfora vol van liggen. Iig fijn dat hier niet verdere werk gevraagd wordt in de huidige serie. Met deze eenvoudige verbeteringen is het een dijk van een laptop.

Dank voor alle advies. Het heeft me echt geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YRH
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:43

YRH

NTwoO schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 09:05:
28 september is de laptop gearriveerd en de nieuwe onderdelen erin geschroefd. De 2x8GB die ik had besteld is low latency. Door de onhandigheden in de BIOS van Dell is de low latency RAM niet compatibel zonder wat kunst en vliegwerk. Ik heb nu wel 16GB, maar de Dell RAM moet in slot B en een snelle ram in Slot A. Hierover is veel te lezen op het internet.

De 2de SSD is ook met een heatpad in contact gebracht met de behuizing. Op de 2de SSD is Linux gezet. Die draait prima op een aantal puntjes na. Er zijn nog wel puntjes die gefixed moet worden, maar dat komt wel tzt.

De koelpasta is ook vervangen met wat betere smurrie en hierdoor kan de laptop op volle boost snelheid continu draaien. Ik heb nog geen undervolting oid gedaan, maar dat komt nog. Het is geen verkeerd systeem. Zeker aan te raden ipv een XPS.

De 7590 is trouwens wél een Dell waarbij de vrm modules netjes met heatpads op de heatpipe matrix zijn aangesloten. Een verbetering die oudere Dells ook het internetfora vol van liggen. Iig fijn dat hier niet verdere werk gevraagd wordt in de huidige serie. Met deze eenvoudige verbeteringen is het een dijk van een laptop.

Dank voor alle advies. Het heeft me echt geholpen!
Goed om te horen!
Welke koelpasta heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NTwoO
@YRH Thermal grizzly kryonaut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OscarMore
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-03 12:33
Dank! Nuttige thread dit. Was zelf ook op zoek naar een dergelijke laptop.
Dat van dat tweede M2-slot bij de Inspiron 7590 had ik niet uit de specs gehaald. Er staat dat er idd ruimte is voor twee M2-slots en een 2,5 inch SSD, maar er staat ook:

Uw computer ondersteunt één van de volgende configuraties:
- Eén 2,5 inch harde schijf
- Eén M.2 2230/2280 Solid State-schijf (SSD)
- Eén 2,5 inch harde schijf en één M.2 2230/2280 Solid State-schijf (SSD)
- Eén 2,5 inch harde schijf en één M.2 2230/2280 Intel Optane storage

Ik interpreteerde dit als: het is één van de onderstaande combinaties. Een soort XOR. Een dergelijke zinsnede komt vaker voor in de spec-sheets van Dell. Maar over het algemeen zijn dus alle slots tegelijkertijd bruikbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTwoO
Is idd niet geheel duidelijk hoe het beschreven staat. De 2.5" oplossing is allen icm de kleine accu. Wil jij de 97Wh accu, dan is het alleen maar M.2. Verder heeft de laptop 2 slots. Beide kan 2230 en 2280 hebben ( van wat ik mij herinner). Het kan ook dat de ene slot alleen 2280 ondersteunt...

Mijn laptop kwam met een 2230 512GB SSD van Hynix. De 1TB Samsung SSD zit in de 2de slot. Wat wel frappant is, is dat de 2de slot als NVME0 in Linux en de BIOS naar voren komt en de megeleverde SSD als NVME1. Op het internet is een handleiding voor onderhoudsprocedures. Hierin staat wel dat 1TB niet ondersteund worden, maar het is geen probleem.

Verder is het wel zo dat ik de M2 SSDs niet actief parallel gebruiken. De BIOS ondersteunt echter wel RAID1/0 en Optane, dus parallele use moet okay zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door NTwoO op 10-10-2019 16:28 ]

Pagina: 1