Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte: beschadiging gevonden in de EPS piepschuimlaag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 2forza
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:56
Beste,

Onlangs heb ik in de kruipruimte een beschadiging gevonden; in de isolatielaag van piepschuim (EPS) is een stukje beton te zien ter grootte van een vuist. :/

Kunnen jullie mij tips geven wat ik hieraan kan doen om dit te repareren?
Ik wil graag voorkomen dat er vocht naar binnen trekt.

Op de beganegrond heb ik gietvloer, deze moet binnenkort opnieuw worden gelegd vanwege luchtbellen (door vocht).

Alvast bedankt voor je reactie! (y)

2forza wijzigde deze reactie 17-08-2019 09:20 (76%)
Reden: Foto thumbnail

Alle reacties

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 06:36
Dat stelt niks voor gewoon nieuw stukkie isolatie erop lijmen.

Maar je zegt dat je last heb van vocht ? Waar komt dat vocht vandaan dan ? Want die foto ziet er nogal droog eruit.

Luchtbellen in je deklaag moeten al vanaf het leggen erin zitten dan en lijkt me eerder een slecht verwerkte vloer dan dat je last van vocht zou hebben.

Want een goede vloeren legger (tenzij je het zelf gedaan hebt) zal eerst de condities van de ondervloer checken met apparatuur/vochtmeter voordat ze hem gaan afwerken.

Jan-man wijzigde deze reactie 16-08-2019 17:49 (58%)

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08:56
Ik gok een doorvoer waar later beton in is gestort. Als je isolatielaag echt zo dun is zou ik eens hier kijken: Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Gewoon een plaat overheen plakken, of de hele vloer doen als de huidige dikte tegenvalt. Tegen vocht folie op de bodem.

• 2forza
Lang verhaal kort:

Half jaar geleden hadden we een gietvloer laten leggen en kort daarna waren er bobbels ontstaan.
Volgens de vloerlegger kwam dit waarschijnlijk door de optrekkende vocht vanuit de kruipruimte.

Voor de verzekering moesten we een lekdetectiebedrijf inschakelen om vast te stellen waar de vocht vandaan komt.
Uit de lekdetectie is gebleken dat (de bobbels in de vloer) het door de lekkende cv leiding komt.

Daarna heb ik de loodgieter ingeschakeld om de cv + cv koppeling te laten vervangen. De loodgieter kan zich niet bij voorstellen dat het aan de cvleiding komt :/ want de vocht zou dan in een mantel opgevangen worden.

Om 100% zeker te zijn wou ik een kijkje nemen in de kruipruimte en daar heb ik die beschadiging gevonden. :/

2forza wijzigde deze reactie 16-08-2019 17:40 (12%)

• Stef_Venner
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:45
2forza schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 17:30:
Lang verhaal kort:

Half jaar geleden hadden we een gietvloer laten leggen. Kort daarna was er bobbels ontstaan in de gietvloer.
Volgens de vloerlegger kwam dit door de optrekkende vocht vanuit de kruipruimte.

Voor de verzekering moesten we een lekdetectiebedrijf inschakelen om vast te stellen waar de vocht vandaan komt.

Volgens de lekdetectie lui kwam het door de lekkende cv leiding.

Daarna heb ik de loodgieter ingeschakeld om de cv + cv koppeling te laten vervangen. De loodgieter kan zich niet bij voorstellen dat het daaraan ligt :/

Om 100% zeker te zijn wou ik een kijkje nemen in de kruipruimte en daar heb ik die beschadiging gevonden. :/
Toevalig de lekdetectie centrale?

https://radar.avrotros.nl...-geen-waterdicht-verhaal/

• xinix03
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 10:53
"Isolatie"? Het is 1 a 2cm piepschuim. Ik noem dit geen isolatie.

Repareren? haal een bus purschuim.. Dat is de goedkoopste optie.

Goed doen? Een goed isolatie bedrijf zoeken... Echt, dit is werkelijk niets maar dan ook werkelijk niets wat er als 'isolatie' zit.

• 2forza
Nee dat niet gelukkig. De persoon die de lekdetectie uitvoerde was ongeveer 3u mee bezig.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 02:45
Wat voor type vloer en uit welk jaar?

• 2forza
kabeltjekabel schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:53:
Wat voor type vloer en uit welk jaar?
We hebben in november ‘18 een pu gietvloer laten leggen. Onze woning komt uit 2005

• kabeltjekabel
Nee, het constructieve deel

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Als die gietvloer kennelijk zo gevoelig is voor vocht, waarom heeft het vloerenbedrijf dan niet vooraf vochtmetingen verricht?

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• 2forza
Ivow85 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:13:
Als die gietvloer kennelijk zo gevoelig is voor vocht, waarom heeft het vloerenbedrijf dan niet vooraf vochtmetingen verricht?
Van te voren werd er wel een vochtmeting gedaan, hieruit bleek dat het vochtgehalte binnen de waardes vielen.

:/

• 2forza
Onze vloer ziet er nu zo uit.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:45
In de laatste foto: welke delen van de vloer heeft het vloerenbedrijf gelegd? Alleen de PU-gietvloer (bovenste laag +/- 5-6mm) of ook de dekvloer daar net onder (+/- 1cm)?

Want lijkt alsof er geen hechting is geweest tussen de ondervloer en de dekvloer.

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:56
_Arthur schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:26:
In de laatste foto: welke delen van de vloer heeft het vloerenbedrijf gelegd? Alleen de PU-gietvloer (bovenste laag +/- 5-6mm) of ook de dekvloer daar net onder (+/- 1cm)?

Want lijkt alsof er geen hechting is geweest tussen de ondervloer en de dekvloer.
gietvloer lijkt goed idd, wat er uitziet als egalisatielaag? laat los.

Die eerste foto, lijkt vertekend, maar steekt dat beton uit?
Is er een relatie tussen de locatie van dat stuk beton en het loslaten op diezelfde plek van de vloer?

• 2forza
_Arthur schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:26:

Ze hebben in halve week de tijd 3 lagen gelegd: zandcement (sneldroog), egaline en pu gietvloer). Ik vermoed dat het misschien te snel is gegaan ofzo 8)7

Voorheen lag in de keuken een plavuizenvloer, dit hebben we weg laten halen
Op de beganegrond hebben we alleen in de keuken gedeelte bobbels in de gietvloer.

De egaline laag is volgens de vloerlegger losgegaan doordat de vochtgehalte te hoog is ;(

• 2forza
Tens schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:32:
[...]

gietvloer lijkt goed idd, wat er uitziet als egalisatielaag? laat los.

Die eerste foto, lijkt vertekend, maar steekt dat beton uit?
Is er een relatie tussen de locatie van dat stuk beton en het loslaten op diezelfde plek van de vloer?
Dit is de egaline laag onder de gietvloer, die hecht inderdaad niet goed. Door de druk wordt de bult alsmaar groter en gaat net als die andere bulten scheuren.

• Tens
2forza schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:39:
[...]

Ze hebben in halve week de tijd 3 lagen gelegd: zandcement (sneldroog), egaline en pu gietvloer). Ik vermoed dat het misschien te snel is gegaan ofzo 8)7

Voorheen lag in de keuken een plavuizenvloer, dit hebben we weg laten halen
Op de beganegrond hebben we alleen in de keuken gedeelte bobbels in de gietvloer.

De egaline laag is volgens de vloerlegger losgegaan doordat de vochtgehalte te hoog is ;(
Van de vloer of van de nieuwe toplaag? Beide is zijn verantwoordelijkheid btw.

Is er vloerverwarming aangelegd?

• Ivow85
  • Nu online
Hoe is het vochtgehalte nu eigenlijk op de plekken waar de vloer loslaat?

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• kneus1000
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 20-11 20:36
Dit lijkt mij toch echt een fout van de vloerenlegger.
Zandcement heeft een droogtijd van 1 cm per week.
En egaline 12 uur per mm.
Als dit pakket binnen 3 dagen is gelegd met een waterdichte / vochtopsluitende laag zoals een gietvloer is dit natuurlijk vragen om problemen.

• 2forza
Tens schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:46:
[...]

Van de vloer of van de nieuwe toplaag? Beide is zijn verantwoordelijkheid btw.

Is er vloerverwarming aangelegd?
Van de vloer en toplaag door 1 partij gelegd.

We hebben geen vloerverwarming.

• Tens
2forza schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:50:
[...]

Van de vloer en toplaag door 1 partij gelegd.

We hebben geen vloerverwarming.
OK, opwarmprotocol van vloerverwarming had ook mogelijke oorzaak kunnen zijn.

• 2forza
Ivow85 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 09:48:
Hoe is het vochtgehalte nu eigenlijk op de plekken waar de vloer loslaat?
Vanmiddag ga ik wel even langs de bouwmarkt om zo'n meter te halen

• Ivow85
  • Nu online
Meet dan ook meteen het vochtgehalte in de muren van je kruipruimte, en dan liefst een muur die aan de andere kant grenst aan lucht (bijvoorbeeld de kruipruimte van de buren). Wanneer je betonmuren in de kruipruimte minder vochtig zijn dan de oppervlakte van de ruwe vloer, dan is het onwaarschijnlijk dat het vocht vanuit de kruipruimte komt.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Wij hebben ook pu gietvloer laten leggen, onder chappe moest een dampscherm (plastic folie), en na 6 weken drogen kwam vloerder vocht meten. Hij wou direct weten wie chape had gelegd, want hij kent er enkele die niet perfect werken (die belt hij op en eist dat ze het gratis herdoen als het niet goed is).
Fabrikant vloer geeft waarde restvocht, hij start pas bij helft van die waarde, anders is er teveel kans op barsten (te vochtig: 30% kans op barsten, geen garantie).

Mss was onze vloerder te perfectionistisch, maar de jouwe lijkt me een prutser, kan nooit goed gaan in 3 dagen. Voordeel is dat dezelfde persoon alles heeft gedaan, geen discussie wie verantwoordelijk is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• rickerd01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-11 18:41
Als ik naar je foto kijk is dit niet je betonvloer die je zie maar een stuk puin wat in de isolatie is gedrukt.

Voordat de vloer gelegd was, worden de losse platen vanaf de vrachtwagen op een stapel langs de weg gelegd. Waarschijnlijk lag er een stukje puin op de bovenkant van 1 plaat en daar is deze bovenop gelegd waardoor dat stukje puin in de isolatie is gedrukt.

Dus het stuk puin eruit slaan, PUR erin spuiten en klaar.

En een beganegrondvloer is niet vocht dicht. Er had folie op de betonvloer gelegd moeten worden en vervolgens de dekvloer en egaline.

Ik gok er op dat de dekvloer en egaline niet voldoende droog waren voor de pu vloer er op ging. Dus vraag maar eens naar eens aan je vloerenboer wat de meetwaarde waren voor de pu er op ging. En meet hét inderdaad nu ook eens. Als hij nu droog is komt het niet door optrekkend vocht maar door vocht wat nog in de dekvloer egaline zat.

• 2forza
rickerd01 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 20:33:
Als ik naar je foto kijk is dit niet je betonvloer die je zie maar een stuk puin wat in de isolatie is neergelegd.

Voordat de vloer gelegd was worden de losse platten vanaf de vrachtwagen op een stapel langs de weg gelegd. Waarschijnlijk lag er een stukje puin op de bovenkant van 1 plaat en daar is deze boven opgelegd waardoor dat stukje puin in de isolatie is gedrukt.

Dus het stuk puin eruit slaan, PUR erin spuiten en klaar.

En een beganegrondvloer is niet vocht dicht. Er had folie op de betonvloer gelegd moeten worden en vervolgens de dekvloer en egaline.

Ik gok er op dat de dekvloer en egaline niet voldoende droog waren voor de pu vloer er op ging. Dus vraag maar eens naar eens aan je vloerenboer wat de meetwaarde waren voor de pu er op ging. En meet hét inderdaad nu ook eens. Als hij nu droog is komt het niet door optrekkend vocht maar door vocht wat nog in de dekvloer egaline zat.
Oh dat klinkt wel aannemelijk.
Aanstaande woensdag krijg ik mijn nieuwe vochtmeter binnen dan ga ik gelijk ermee aan de slag! Bedankt voor je reactie!

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20-11 23:30
Ivow85 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:13:
De vochtmetingen zijn erg tijdsafhankelijk. Een periode van droogte, en het is kurkdroog in mijn kruipruimte. Heeft het een tijd lang geregend? Dan kun je letterlijk zwemmen bij ons in de kruipruimte.

• 2forza
Om alvast meer beeld te geven heb ik op de afbeelding een samenvatting van onze situatie geschetsts:

We weten nog steeds niet precies wat er aan de hand is 8)7 . Aanstaande woensdag ga ik vochtmetingen doen. Hier kom ik later nog op terug.

We zitten nu te kijken naar Ton Zon voor in de kruipruimte (mss dat dit onze vochtprobleem kan verhelpen?).

• _JGC_
In plaats van Tonzon kan je net zogoed dampdichte folie op de bodem leggen. Zie het topic dat ik eerder linkte, de meesten gebruiken goedkope T200 folie.

• kabeltjekabel
Bodemisolatie zorgt in sommige gevallen juist voor een hogere gasrekening. In de winter is de bodem warmer dan de lucht... maar als je de bodem dan afschermt... wordt je vloer kouder.

• 2forza
kabeltjekabel schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:53:
Bodemisolatie zorgt in sommige gevallen juist voor een hogere gasrekening. In de winter is de bodem warmer dan de lucht... maar als je de bodem dan afschermt... wordt je vloer kouder.
Hmm daar heb je wel gelijk.

Ik heb de website van Tonzon gekeken en op hun website staat: "De TONZON Bodemfolie houdt wel vocht tegen, maar geen warmte." https://tonzon.nl/vloerisolatie/kruipruimte/#warmtestromen

Verder staat er op de website "Let op: Bodemfolie is geen bodemisolatie. Bodemfolie houdt alleen vocht en gas tegen, geen warmte." 'https://tonzon.nl/bodemisolatie/bodemwarmte/'.

Binnenkort ga ik maar eens in verdiepen.

• 2forza
_JGC_ schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 12:55:
In plaats van Tonzon kan je net zogoed dampdichte folie op de bodem leggen. Zie het topic dat ik eerder linkte, de meesten gebruiken goedkope T200 folie.
Goeie! Alleen zelf ben ik niet zo handig met klussen. Ik ga er binnenkort naar kijken mss valt dit wel mee :)

2forza wijzigde deze reactie 19-08-2019 10:54 (8%)

• _JGC_
2forza schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:53:
[...]

Goeie! Alleen zelf ben ik niet zo handig met klussen. Ik ga er binnenkort naar kijken mss valt dit wel mee :)
Het hoeft niet vast te zitten, gewoon 30cm omhoog laten staan bij de randen. Je kunt gewoon folie van gewenste breedte op rol bestellen, bovengronds uitrollen en knippen, opvouwen, mee naar beneden en daar neerleggen. 2 banen folie leg je met wat overlap.

Je hoeft niet 100% dampdicht te maken, je kruipruimte is geventileerd. Je hebt nu alleen meer aanvoer dan dat je weg kunt ventileren en dat wil je beperken met folie of bodemisolatie (waarbij folie goedkoper en beter is zolang je geen zwembad onder je huis hebt).

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14:31
2forza schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:53:
[...]

Ik heb uiteindelijk radonfolie gekocht. Niet omdat ik zo bang ben voor Radon, maar omdat het goede heel dikke folie is, waar ik fatsoenlijk overheen kan kruipen met gereedschap, zonder dat het kapot gaat.

https://www.toolstation.nl/radon-isolatiefolie-300mu/p93289

gratis bezorging, in tegenstelling tot de meeste andere zware folies op rol die ik zo snel vond.

• 2forza
Vandaag heb ik mijn vochtmeter ontvangen;

Tijdens de metingen gaf hij bijna overal 99.9% aan. Op de 1e verdieping gaf hij ook 99% (muren). Op de 2e verdieping 95% nog wat.

Ik heb het apparaat (basetech fm-10) paar keer aan/uit gedaan en opnieuw gekalibreerd.

Doe ik iets verkeerd? 8)7

Dit is wel heel erg vochtig of niet?

• NeFoRcE
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik weet niet of die vochtmeter wel zo fijn is. Ik heb wel eens vochtmeters gezien met 2 uitstekende pennen die je in de vloer/muur drukt. Die gaan er echt in zeg maar. Deze houd je er alleen maar op?

Professioneel Heftruck Syndroom

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Voor wie een echt vochtige kruipruimte heeft; ik heb eerder dit jaar een afgebroken hemelwaterlozing gezien door een verzakte bodem. Omdat de ophangbeugels waren doorgeroest lag de afvoer daarop.
Dus bij iedere regenbui werd het zwembad onder de vloer bijgevuld met het water van de helf van het dak.
Even afwachten wat er komende winter gaat gebeuren, of het nu redelijk droog blijft, want de vloer werd bij koude druipnat door condensatie in de hoek van het platje voor de achterdeur. Met roest van betonijzer tot gevolg...
Wat je al niet tegenkomt als je een vloer gaat isoleren...

edit: en haal dat stuk beton uit de piepschuim, als het gaat, en plak er anders gewoon nog een laag piepschuim onder. Veel extra isolatie voor relatief weinig geld. (zelf doen) Geen pur, dat gebruik je hoogstens voor plaatsen / ruimtes waar je niet bij kan met ander isolatie materiaal. Smerig en duur spul.

onetime wijzigde deze reactie 21-08-2019 09:02 (22%)

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 14:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

2forza schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:41:
Vandaag heb ik mijn vochtmeter ontvangen;

Tijdens de metingen gaf hij bijna overal 99.9% aan. Op de 1e verdieping gaf hij ook 99% (muren). Op de 2e verdieping 95% nog wat.

Ik heb het apparaat (basetech fm-10) paar keer aan/uit gedaan en opnieuw gekalibreerd.

Doe ik iets verkeerd? 8)7

Dit is wel heel erg vochtig of niet?

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Is dat ding wel geschikt voor het meten van beton? Heb je in de gebruiksaanwijzing gekeken wat de meet-bandbreedte is per materiaal?

• 2forza
Ik heb weer een andere vochtmeter besteld. To be continued!

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 14:31
deze week met eenzelfde vochtmeter bij mij gekeken, dat werkt prima. Ik kon heel goed zien waar het plafond vochtig was en waar niet. Wellicht moet je een andere instelling kiezen?

• 2forza
Er valt maar weinig in te stellen (hout/bouw). Ik heb deze vochtmeter geretourneerd. :D

• witterholt
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:21
@2forza, ik heb deze welke ook geen pinnen heeft. Bij meting van de binnenkant van de buitenmuur van onze huidige woning gaf ie 33,9 aan. Ik verwacht dat ie in de te bouwen woning wel hoger uit gaat komen...
Peaktech 5201

witterholt wijzigde deze reactie 21-08-2019 18:33 (13%)

• 2forza
Nog een dingetje die ik in de kruipruimte ben tegengekomen.

Er zit een enorme gat in de EPS isolatielaag. Zoals je het ziet, zie je een metalen stang die een plastic tasje tegenhoudt (zodat het niet wegzakt?). Het plastic tasje zit vast met pur vast en daar binnen zit er één of ander goot dopje? 8)7 Lekker vaag is dit.

Enig idee wat dit is? Ik ben heel benieuwd 8)7

Ps: Daar boven zit onze keuken.
De vorige eigenaar had de keuken verbouwd. Misschien dat het met elkaar iets te maken heeft.

2forza wijzigde deze reactie 23-08-2019 13:11 (10%)

• _JGC_
@2forza Ik vermoed een oude leidingdoorvoer die is afgedopt en van een plastic zakje is voorzien om het "dicht" te maken. Als je geen plannen hebt voor die doorvoer zou ik het gewoon weer lekker vol stoppen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True