(Hyb.) WP, WP-Boiler of combi, voor alleen vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 01:38
Over een dikke maand ga ik mijn nieuwe woning betrekken (tussenwoning, volledige geïsoleerd volgens de jaren 90-standaard) en ik heb bij mijn hypotheek een bouwdepot van ca. 15k waaruit ik energiebesparende maatregelen wil financieren. Wat er sowieso gaat gebeuren is dat het dak wordt bedekt met PV-panelen en dat er in de meeste ruimtes LLWP's komen voor verwarming, airco en luchtreiniging.

In de woonkamer ligt vloerverwarming als bijverwarming en die wil ik blijven gebruiken ivm het comfort op een tegelvloer.

Mijn oorspronkelijke plan was en is om de LLWP's als hoofdverwarming te gaan gebruiken met de vloer als bijverwarming, puur voor de vloer maar niet voor de ruimte. De radiatoren wilde ik alleen gebruiken als het in de winter echt niet meer kan met alleen de airco's of in de 2 ruimtes (washok, zolder) waar geen LLWP/airco komt te hangen. En een WP-boiler te nemen voor SWW.

Echter zit ik er nu ook over na te denken om een (hybride) warmtepomp te nemen, of een combi van een boiler en een WP, zodat ook de vloerverwarming op een warmtepompsysteem wordt aangesloten. Aanvankelijk had ik dat idee een beetje opzij gezet, omdat ik veel hoorde dat de woning naad- en kierdicht moet zijn eigenlijk voor een WP en dat is die van mij niet. Aan de andere kant klinkt het ook wel logisch dat een vloerverwarming meer energie vraagt dan SWW en de besparing dus uiteindelijk hoger is met een WP vs een WP-boiler, ook al is de vloerverwarming slechts bjiverwarming en zal hij nooit heel hard hoeven werken.

Mijn probleem is echter dat ik nooit gas heb gehad (tot nu toe altijd stadsverwarming) en ik geen enkel gevoel/idee heb bij of het rendabel is om een (hybride) warmtepomp aan te schaffen voor alleen de vloerverwarming. Een beetje warmtepomp is namelijk fors duurder dan een boiler. Ik woon ook nog niet in het huis en de energievraag is bij een CV natuurlijk sowieso niet uitgesplitst per warmteafgiftesysteem, wat bij mijn huidige appartement met stadsverwarming wel zo is.

En als het wel rendabel is, kan ik dan net zo goed een all-eletric WP pakken omdat het enkel voor de vloerverwarming is die de ruimte niet hoeft te verwarmen, of raden jullie me aan om toch maar hybride te doen vanwege energielabel B en jaren 90-isolatie?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@HarmoniousVibe
als jij je L/L WP gaat gebruiken als hoofd verwarming, dan hoef je al niet meer hybride te werken.
hybride doe je liever niet, en is niet nodig met een label B huis.
(zo slecht is B nu ook weer niet, mijn huis is label C/D en die stook ik al warm voor 60% met een hybride warmtepomp.)

hoe is je ventilatie?
heb je een afzuiging type C ?, overweeg dan of een inventum ecolution/ventiline/savant etc etc kunt gebruiken.
(warmtepompen die op ventilatie lucht werken.)
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
hier kun je ook nog subsidie op krijgen.
die leveren vaak maar +/-1,4kW warmte (gas ketel doet vaak rond de 5kW), maar daar hou je de vloer wel lekker mee op temperatuur.
en dan doe je de rest met je L/L Wp's op je sloffen. ;)

ik heb zelf de inventum ecolution combi 50.
die heeft een 50 liter boiler voor tap water.
en als die warm is staat hij heel de winter 24x7 gewoon het huis te verwarmen.
tja waarom warmte naar buiten ventileren als die ook het huis in kan.
dit kost met alles (ventileren verwarmen etc etc) ongeveer 1600kWh per jaar.
maar bespaart mij een ruime 600m3 gas, gebruik nu nog maar <300m3 gas.
eigenlijk is hij hybride, maar je kunt die unit's ook standallone gebruiken als hoofd verwarming.

[ Voor 28% gewijzigd door migjes op 16-08-2019 15:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@migjes bedankt voor je antwoord! Ik heb alleen mechanische ventilatie C in de badkamer helaas. Verder op de slaapkamers alleen roosters, al ben ik aan het overwegen om decentrale WTW aan te leggen, al maak ik me niet zo heel erg druk over warmteverlies op de slaapkamers. Ik slaap graag koel. Mede daardoor ook die airco's ;).

Mooi dat hybride in principe niet nodig is om aan de warmtevraag te kunnen voldoen. Maar een andere reden om voor hybride te gaan zou zijn voor onbeperkt SWW op gas voor als ik logees heb die allemaal achter elkaar willen douchen. Dan is zo'n vat van 50L of zelfs een full-sized boiler van 200L wellicht niet genoeg icm een stortdouche. Ik houd (voorlopig) toch nog gas om op te koken. Al weet ik niet of een WP-boiler efficiënt gecombineerd kan worden met een hybride L/W-WP.

Wat is het liefst wil is dat ik in mijn dagelijks leven toekan met een hybride WP met geïntegreerde boiler waarbij de hoofdverwarming elektrisch gebeurt dmv de L/L-WP's en de vloerverwarming elektrisch dmv de L/W-WP. En het dagelijkse SWW kan worden voorzien vanuit de WP-boiler.

Met gas om op te koken en om als krachtige backup te dienen voor op strenge winterdagen (dan hoeft ik ook minder grote LL-WP's te nemen) en om on-demand onbeperkt SWW aan te leveren voor als de boiler leeg is.

Denk je dat dit kan?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@HarmoniousVibe
ventilatie C is vrij simpel uit te breiden in een jaren 90 huis.
dus als je echt wil is dat goed mogenlijk.
(maar ik vraag me af of je dat wel zou moeten doen, is meer persoonlijke keuze en bepaalde luxe die je wenst. voor mij was de luxe van ventileren in mijn jaren 80 huis erg belangrijk.)
je huis verwarmen met de L/L-WP's, dat lukt eigenlijk al, maar een slechte verdeling over het huis.
neem je daar een L/W-WP zoals een ventilatie warmtepomp type C bij.
dan kun je het wel leuk verdelen over het huis.
(ik zou niet zomaar deze route nemen pas als je begrijpt wat je gaat doen en de voor en tegens begrijpt.)

ik neem aan dat je de L/L-WP's gaat uit voeren met een 5kW buiten unit.
dan heb je eigenlijk (zeer waarschijnlijk) al bijna genoeg warmte voor je huis.
het verdeelt die warmte alleen niet lekker, je badkamer en wc blijven dan wat frisjes.

je moet niet denken maar berekenen.
ik gebruik een douche van +/-15l/m (regen douche die nu iets geknepen is) maar dat is op 38 graden.
de boiler is 65 graden met 100l.
dus koud bij mengen en dan tap ik maar +/-9l/m@65 uit de boiler.
dus 11 minuten lang douchen.
ruim voldoende voor mij, en binnen 1 1/2 uur kun je weer 11 minuten douchen.
(in de praktijk veel meer, want ik tap de boiler niet helemaal leeg, dus vaak als je 5 minuten gedoucht hebt dan kun je binnen 1/2 uur weer 5 minuten douchen en dit kun je weer 24 uur per dag vol houden.
dus 24x 5 minuten douchen per dag.)

gas als backup.
dat is best wel een shitty situatie.
ik heb nu een 250m3 gas gebruik (door dat ik dus de warmtepomp gebruik is het zo laag).
dit kost per jaar +/- 162.5€.
maar om dat te hebben kost het mijn aan vast recht: 235€ +20€ = 255€.
doe dit 10 jaar en je het het over 2550€ aan kosten, voor een beetje backup en nog geen gebruik.
er is echt iets te zeggen om het gas af te sluiten.
(maar ook dat kent zijn problemen zie:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? )

ik denk dat je beter af bent met een leuke L/W-WP zo als de panasonic monoblock of iets anders.
en daar in 1x alles mee doet. ;)
(tenminste die zou ik eerst uitzoeken of daar geen optie voor is.
plan wat je nu hebt is wel erg houtje touwtje.)

maar er zijn altijd meerdere wegen die naar rome lijden, zoek je weg. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:44
Eens, bijv. bij de Atlantic of Daikin WPB kun je een monoblock WP aansluiten.
Stel je neemt 300L WPB. MDC05 5kW pana met driewegklep, je verwarmt de vloer, stel er douchen heel veel mensen achter elkaar komt de sensor onderin de WPB onder de 35 graden, de driewegklep schakelt om en de MDC05 gaat de WPB helpen. Stel je WPB zuigt 40/60 binnen/buitenlucht aan, je hebt nu bijna 9kW vermogen voor je tapwater, dat vat ga je echt niet koud krijgen dan.

Een WPB met elektrische naverwarmer is ook mogelijk, echter zal dit behoorlijk krap worden qua 3x25A met ook nog die L/L WP erbij. Je vloerverwarming zal dan zo'n 25 graden zijn vanuit de spiraal van de WPB. Tekorten aan warm tapwater zal de naverwarmer opvangen met zo'n 11kW vermogen. Ik zou kijken of je ten alle tijde de gasaansluiting de deur uit kan doen.

Je zou ook kunnen kiezen om met de MDC05 dus de benedenverdieping te verwarmen via de VV en boven met 1 of 2 L/L. Dat een woning naad en kierdicht hiervoor moet zijn is onzin, zolang het geen doorwaaihuis is komt dat wel goed.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik vind ventilatie wel belangrijk, maar ik denk dat ik (zeker op de slaapkamers) prima toekom met type A. De luxe die ik graag zou willen is de luxe van effectieve koeling. Overigens ligt in de badkamer een elektrische vloerverwarming en is de vloerverwarming op de gehele begane grond aanwezig, behalve in de aanbouw, dus ook in het toilet.

Verder snap ik je punt @migjes, en volgens mij zeg je hetzelfde als @Jim423, namelijk dat ik geen gas dmv een hybride WP zou moeten doen als "backup", maar een dikke(re) full-electric WP. "Architectureel" gezien lijkt dit redelijk identiek aan wat ik in mijn hoofd heb als ik je goed begrijp. In welk opzicht bedoel je dan mijn opstelling houtje touwtje is? Correct me if I'm wrong!

Ik denk overigens dat je heel goed gelijk zou kunnen hebben wat betreft de initiële en jaarlijkse kosten voor die dikkere elektrische opstelling vs het vastrecht van gas. Dat is op dit moment alleen moeilijk vast te stellen, omdat ik pas in oktober in het huis ga wonen.

Maar het leek me logischer om gas aan te houden, zeker op de korte termijn, omdat mijn nominale energievraag van de CV volgens mij best laag is, zeker omdat ik LLWP doe. Daarmee wordt het ook een stuk lastiger om de investeringskosten terug te verdienen. Ik zou dan namelijk mijn opstelling wellicht bijna 100% moeten overdimensioneren t.o.v. mijn nominale vraag, om aan piekvraag te kunnen voldoen die zich eigenlijk maar 1% van de tijd voordoet? Nogmaals, ik kan het helaas niet doorrekenen, maar het klinkt me gewoon niet logisch in de oren.

Zelfs al haal ik het er in ~8 jaar wel uit, dan nog vereist het een investeringskracht die ik op dit moment helaas niet heb. Van die 15k zal zeker de helft worden besteed aan PV-panelen + installatie. Dan nog 4-5k voor de LLWP + installatie. Dan blijft er nog ongeveer 3k over voor een boiler en/of een LW-WP. Ook heb ik nog een vrij nieuwe CV-ketel (2014). Een "natuurlijker" moment om over te stappen op full-eletric lijkt me als dat ding het begeeft en ik toch moet gaan investeren. Ook zou ik naast de CV-installatie ook het gasstel moeten vervangen door inductie. Dat zal ook niet heel goedkoop zijn. Heb nu keramisch en dat wil ik echt niet meer :P.

Bedankt voor de input iig! Zal eens kijken wat jullie suggestie qua monoblock + WPB zou gaan kosten. Misschien dat het nog meevalt. Heb in ieder geval al wel 3-fasenstroom. Dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
HarmoniousVibe schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:52:
Ik vind ventilatie wel belangrijk, maar ik denk dat ik (zeker op de slaapkamers) prima toekom met type A. De luxe die ik graag zou willen is de luxe van effectieve koeling. Overigens ligt in de badkamer een elektrische vloerverwarming en is de vloerverwarming op de gehele begane grond aanwezig, behalve in de aanbouw, dus ook in het toilet.
voor mij is ventilatie op de slaap kamer gewoon raam open zetten.
voor die 5 dagen dat het te warm is of die 5 dagen dat het te koud is, dat boeit eigenlijk niet.
hier in stop ik geen cent, niet de moeite waard.
dit is een luxe en heeft niks te maken met terugverdienen. ;)

ventilatie van badkamer, keuken, huiskamer (in die volgorde) die zijn wel heel belangrijk.
dit bepaald wel een beetje je binnen milieu, en zijn voor mij dus wel belangrijk.
maar goed dit is soms erg persoonlijk en soms gezondheid.
dus moet je zelf naar kijken wat je wil.
Verder snap ik je punt @migjes, en volgens mij zeg je hetzelfde als @Jim423, namelijk dat ik geen gas dmv een hybride WP zou moeten doen als "backup", maar een dikke(re) full-electric WP. "Architectureel" gezien lijkt dit redelijk identiek aan wat ik in mijn hoofd heb als ik je goed begrijp. In welk opzicht bedoel je dan mijn opstelling houtje touwtje is? Correct me if I'm wrong!

Ik denk overigens dat je heel goed gelijk zou kunnen hebben wat betreft de initiële en jaarlijkse kosten voor die dikkere elektrische opstelling vs het vastrecht van gas. Dat is op dit moment alleen moeilijk vast te stellen, omdat ik pas in oktober in het huis ga wonen.
er zijn warmtepompen die verkocht worden als hybride, maar gewoon standallone kunt gebruiken.
linkt mij handig voor dat te kiezen.
met houtje-toutje bedoel ik: "aicro(wp) + warmtepompboiler allemaal aan elkaar te rijgen tot 1 ststeem."
terwijl het gewoon allemaal in 1 systeem kan.
Maar het leek me logischer om gas aan te houden, zeker op de korte termijn, omdat mijn nominale energievraag van de CV volgens mij best laag is, zeker omdat ik LLWP doe. Daarmee wordt het ook een stuk lastiger om de investeringskosten terug te verdienen. Ik zou dan namelijk mijn opstelling wellicht bijna 100% moeten overdimensioneren t.o.v. mijn nominale vraag, om aan piekvraag te kunnen voldoen die zich eigenlijk maar 1% van de tijd voordoet? Nogmaals, ik kan het helaas niet doorrekenen, maar het klinkt me gewoon niet logisch in de oren.
ik snap de gedachten om gas aan te houden, maar het is gewoon weg duur om te doen.
je bespaard je snel in 10 jaar tijd een 2,5k€, en dat soort bedragen heb je wel nodig voor een warmtepomp.
alleen gas besparen dat spul is te goedkoop. helaas.
Zelfs al haal ik het er in ~8 jaar wel uit, dan nog vereist het een investeringskracht die ik op dit moment helaas niet heb. Van die 15k zal zeker de helft worden besteed aan PV-panelen + installatie. Dan nog 4-5k voor de LLWP + installatie. Dan blijft er nog ongeveer 3k over voor een boiler en/of een LW-WP. Ook heb ik nog een vrij nieuwe CV-ketel (2014). Een "natuurlijker" moment om over te stappen op full-eletric lijkt me als dat ding het begeeft en ik toch moet gaan investeren. Ook zou ik naast de CV-installatie ook het gasstel moeten vervangen door inductie. Dat zal ook niet heel goedkoop zijn. Heb nu keramisch en dat wil ik echt niet meer :P.
jep dat is het grootste probleem, de kosten gaan voor de baten.
stiekem is 15k€ zo op, helaas.
maar daar staat ook tegen over dat een gemiddeld gebruik van 3300kWh + 1000m3 gas als snel 1500€ per jaar, en dat 10 jaar lang een 15k€.
en dat is ook veel geld.

ik knip het ook op in kleine stapjes, om het zo voor elkaar te krijgen.
heb het geld ook niet om het in 1x te doen, en voor mij was eerst de hypotheek aflossen nog interesanter ook.
hoe laag die rente ook is, en veel de renteaftrek, je blijft meer getallen als zonder hypotheek.
(ik werd ook gedwongen door de regels of af te lossen.)
Bedankt voor de input iig! Zal eens kijken wat jullie suggestie qua monoblock + WPB zou gaan kosten. Misschien dat het nog meevalt. Heb in ieder geval al wel 3-fasenstroom. Dat scheelt.
3-fasenstroom daar heb je niet veel aan, kan ook zonder. (zoveel krachtiger is dat nu ook weer niet.)

maar check zeker monoblock, maar dat was eigenlijk niet het punt, check systemen die alles gewoon in 1x doen, dat is een betere optie.
(daar zit dan vaak nog een leuke subsidie op:
https://www.rvo.nl/subsid...paraten-isde/warmtepompen )

maar reken je zelf niet rijk.
er zijn wat besparingen te halen, maar dat wel tegen kosten.
het is wel een leuke luxe een rekening te hebben van maar >20€ per maand, maar dat heeft wat gekost. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-10 20:51
Ik zou geen cent meer uitgeven aan gas. Wat je hebt kun je houden maar geen nieuw geld er naar toe (hybride WP = nieuw geld naar gas). Onze overheid gaat ons de komende jaren van het gas af treiteren (= belasting verhogen).

Ik zou nu die 15K besteden aan datgene wat doorgaans de meeste troep geeft zoals isolatie, vloerverwarming, loze PVC buizen voor zonnepanelen later etc. Je kunt nu wel zonnepanelen installeren maar dat is relatief weinig ingrijpend als je de buizen al hebt liggen.
Pagina: 1