Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade mobo, cpu, mem, 600/650 euro.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sanscorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-11 20:27
Mijn systeem is in de basis zo'n 10-11 jaar oud. Onlangs een rx570 gekocht.
De voeding is nog prima, iets minder oud en voldoende moderne aansluitmogelijkheden.

Ik ben op zoek naar een kleine upgrade, mobo, cpu, memory.

Ik heb reeds liggen 2x m2 B and M key 256gb ssd en wil dus sowieso minimaal 2x m2 slots hebben. Bij het gekozen moederbord is dat niet geheel duidelijk...

Budget speelt helaas een grote rol. Ik wil wel een future proof opzet maar meer dan 650 kan ik niet uitgeven.

Assemblage doe ik uiteraard wel zelf.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De zwaarste zaken die draaien: Photoshop voor RAW nabewerking, Battlefield 1 en 5, VMware workstation voor diverse VM's.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb dus reeds SSD's (SATA en M2), een voeding (Antec truepower quattro 850 watt), videokaart (RX 570) EN Behuizing (standaard desktop, ATX).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor, geheugen. De rest neem ik mee vanuit het oude systeem. Had mijn ogen wel al laten vallen op de Ryzen 5 3600x.

Geluid is geen probleem, zolang de pc niet opstijgt heb ik 0 last van een extra fan.

Ga je overklokken?
Nee, in eerste instantie niet. Waar wel zal het ruim binnen de veilige marges zijn. Niets extreems in ieder geval.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik hoop dat iemand mij kan informeren over de x570 chipset en bijhorend moederbord. Als ik het mag geloven dan is de 3600x 100% sneller dan mijn huidige cpu (Intel Xeon).

Stroomverbruik zal ook zeker schelen. Minder is altijd beter natuurlijk.

Ik heb het volgende op het oog:
Excuses, ik heb geen flauw idee hoe je een mooi pricewatch overzicht maakt.

pricewatch: Gigabyte X570 GAMING X

pricewatch: AMD Ryzen 5 3600X Boxed

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3600C18
Of
pricewatch: Kingston HyperX Predator HX440C19PB3K2/16

Geen idee of 3600 of 4000 Mhz nog echt uit maakt, max. capaciteit cpu is wel fijn voor toekomstige uitbreiding geheugen.
16gb is wel voldoende nu, dan kan ik later naar 32.

Alle reacties

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-11 23:53
een voeding van 8 tot 10 jaar oud meenemen naar bijna een compleet nieuw systeem is natuurlijk niet echt heel slim... zit ook maar 5 jaar garantie op. Verder ben ik daar geen expert in kwa stroomdoorlaat etc of dat die oude voeding uberhaupt alles wel goed gaat trekken.
Had toch zelf overwogen om ook een nieuwe voeding te nemen...

Prijsverschil van 3600 naar 4000 is echt geen 100 euro waard :).
Je zou zelf ook nog kunnen proberen je ram over te clocken. Al is out of the box ryzen met geheugensnelheid van 3600 out of the box prima.

• sanscorp
Thanks, de voeding maak ik mij niet druk om. Wattage is meer dan voldoende en die dingen gaan niet zomaar stuk. Staat ook zeker niet dag en nacht aan. Alleen wanneer ik er achter zit en da's ook vaak naar 2u per dag gemiddeld.

650 is een absolute max. minder is beter. Dat ik dan geen top of the notch gear kan kopen is prima. Ik moet echter niet een upgrade gaan doen welke met 1 jaar weer toe is aan een upgrade, dus dan zit je toch in het relatief nieuwere spul.

De pci lanes zijn nu niet interessant, maar als ik over 4 jaar wel een zinnige upgrade kan doen dan sla je jezelf voor je kop dat je ze nu niet genomen hebt. Dus x570 lijkt mij wel een verstandige keuze.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
sanscorp schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:32:
Thanks, de voeding maak ik mij niet druk om. Wattage is meer dan voldoende en die dingen gaan niet zomaar stuk. Staat ook zeker niet dag en nacht aan. Alleen wanneer ik er achter zit en da's ook vaak naar 2u per dag gemiddeld.

650 is een absolute max. minder is beter. Dat ik dan geen top of the notch gear kan kopen is prima. Ik moet echter niet een upgrade gaan doen welke met 1 jaar weer toe is aan een upgrade, dus dan zit je toch in het relatief nieuwere spul.

De pci lanes zijn nu niet interessant, maar als ik over 4 jaar wel een zinnige upgrade kan doen dan sla je jezelf voor je kop dat je ze nu niet genomen hebt. Dus x570 lijkt mij wel een verstandige keuze.
Ik vind dat je een beetje kort door de bocht gaat qua voeding. Het is een oudere voeding die misschien niet aan de moderne atx specificaties voldoet. Het zou toch zonde zijn om €650,- in rook op te zien gaan? Misschien dat @Uszka iets meer over de voeding kan vertellen?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• sanscorp
Dan zal het sowieso al weer een ander verhaal worden denk ik.

Tenzij deze volstaat:
pricewatch: be quiet! Pure Power 11 500W

Dat maakt het geheugen op 3600 weer goed.

[ Voor 61% gewijzigd door sanscorp op 14-08-2019 10:08 ]

• Maldi
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-11 16:58
Als je kijkt naar andere topics hier op het forum, wordt eigenlijk steeds gezegd dat het verschil tussen 3600 en de 3600x te klein is en het zonde is om daar meer aan uit te geven.
Wat betreft het moederbord daar zit ik zelf ook nog steeds mee te worstelen.
De Gigabyte heeft bij mij niet de voorkeur, de MSI X570-A Pro is goedkoper en heeft meer fan headers.

https://tweakers.net/pric...;1422556;1422554;1400066/

• sanscorp
Cooler Master V550 gold zou nog kunnen.
Dan zit ik op 651 euro incl .verzenden, alles bij Megekko besteld.

AMD Ryzen 5 3600X processor 255,00
Gigabyte X570 GAMING X moederbord 185,95
Cooler Master V550 Gold PSU / PC voeding 88,05
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3600 Geheugenmodule 114,95

50 euro er af snoepen kan, dan kies ik voor een 3600 zonder X.
Scheelt 200mhz en net niets in de benchmarks (3%)

De fan headers maken mij ook niet uit.
Belangrijkste is dat ik dus al 2x m.2 sata 600 heb liggen en die moet ik wel kwijt kunnen.

Wat wel opvalt is dat de gigabyte geen gen2 usb heeft.
Ook niet direct van invloed maar op langere termijn wel.

de MSI heeft dit wel.

Wellicht is de Asus Prime X570-P dan een betere keuze.

[ Voor 28% gewijzigd door sanscorp op 14-08-2019 11:11 ]

• itsme9x
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:30
Mobo:

Waarom zo'n duur X570 moederbord ipv een B450 of X470?

- de X570 is conform de reviews alleen nuttig onder een hogere stroombelasting zoals een 3950X oid.
- Je RX570 heeft niks aan PCI express v4.0, en zelfs de kaarten die dat wel ondersteunen hebben op dit moment nog geen hogere scores in benhmarks dan op een mobo met v3.0.

Tevens is dit een van de slechtere X570 mobo's qua stroom voorziening, wil je dan toch een X570 verdiep je hier dan nog even beter in.

Mogelijk zijn hier betere keuzes voor in het B450 / X470 segment, maar dan dienen we wel te weten wat je exact wilt (geheugen snelheid, aansluit mogelijkheden, ethernet, raid en geluidscontroller etc)

Geheugen:
- Waarom zulk duur geheugen?

wil je echt 3600, pak dan deze: pricewatch: Kingston HyperX Predator HX436C17PB3/16

Echter zou naar mijn mening 3200 ten opzichte van 3600 niet heel veel doen qua performance en qua prijsvorming zo gunstig zijn dat je voor hetzelfde geld direct 32 GB kunt nemen.
.
Dat tezamen met het feit dat 4 reepjes icm ryzen de geheugensnelheid terugklokt omdat de controller dit niet aankan, zorgt ervoor dat ik zou opteren voor direct 32 GB in 2 reepjes op 3200 mhz voor hetzelfde geld:

pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB

Voeding:

Veel mensen gaan voor de RX550 voeding ipv de CM 550V, lees dit topic eens door
pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

"pricewatch: Corsair RM550x is de perfecte voeding voor als je één van de beste voedingen zoekt voor je high-end PC, zonder dat je daar heel veel voor moet betalen. De prestaties van deze voeding zijn heel erg goed, dat geld ook voor de kwaliteit en de voeding is daarnaast ook nog heel erg stil. De voeding heeft daarnaast maar liefst een garantietermijn van 10 jaar, verwachte levensduur ligt hiermee dus ook gewoon boven de 10 jaar. De voeding is volledig modulair uitgevoerd en heeft zwarte kabels. De voeding komt met twee 6+2 pins PEG connectors, genoeg voor een enkele high-end videokaart. Een tweede EPS connector heeft de voeding niet, dus geschikt voor een dual socket moederbord is die in principe niet.
Review: http://www.tomshardware.c...0x-power-supply,4484.html"

Het zou bv worden (mobo is maar even een snelle aanname, geen idee hoe deze zich verhoud tegen de rest van de B450's / X470):

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,01€ 204,01
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 109,-€ 109,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 156,99€ 156,99
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 91,05€ 91,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 561,05

[ Voor 26% gewijzigd door itsme9x op 14-08-2019 14:59 ]

• sanscorp
Ik zat meer aan de toekomst te denken, future proof.

Dus als er straks wel een upgrade mogelijk is met pci-e 4.0 dan moet ik weer een andere mobo kopen.

Dat is de enige reden.

De x470 moet wel al meteen draaien, ik heb geen oude amd processor om de firmware te upgraden.

Ga er nog eens goed naar kijken straks. Ook wel mobo x470 dan wel aangeraden wordt i.c.m. de 3600.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:00

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

pjot1 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 09:38:
[...]

Ik vind dat je een beetje kort door de bocht gaat qua voeding. Het is een oudere voeding die misschien niet aan de moderne atx specificaties voldoet. Het zou toch zonde zijn om €650,- in rook op te zien gaan? Misschien dat @Uszka iets meer over de voeding kan vertellen?
een prulvoeding (uiteraard zonder enig 80 plus label of realistisch vermogen)kan je componenten om zeep helpen, als een goede voeding stukgaat valt ie gewoon uit

• sanscorp
Ik koop er wel een voeding bij. De oude voeding gaat echt niet zomaar de prullenbak in :)

Zit nu meer met welk moederbord.
Spanningsregelaar moet wel goed zijn en moet out of the box werken.

• sanscorp
Alle mainboards worden onder full load met een giga processor getest en worden dan heet.

Het eigenlijke probleem van de VRM is mij nog niet geheel helder. Er gaat geen 16 core cpu in.

Als de methodiek goed en koeling voldoende is moeten de VRM's toch gewoon (blijven) werken?

• sanscorp
https://tweakers.net/pric.../1436312;1227571;1227579/

Gezien de vergelijking lijkt mij de MSI B450 Tomahawk MAX een goede keuze maar daar zit 1x M.2 op...
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC is een stuk duurder met 154 euro en levertijd van +10 dagen...

MSI X470 Gaming Plus
Plus:
- ATX
- 2x M.2
- 2x USB 3.1 gen 2, 6x USB 3.1 gen 1.

SHIT, geen flash-back dus flashen zonder CPU jammer joh.

Ik geef het even op qua moederbord.

32Gb geheugen is echt nog even te duur met 174 euro als goedkoopste set.
Dat wordt gewoon lekker 16Gb.

Ik denk dan deze set:
Kingston DDR4 HyperX Predator 2x8GB 3333 Geheugenmodule voor 100 euro.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:53
sanscorp schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:06:
Ik koop er wel een voeding bij. De oude voeding gaat echt niet zomaar de prullenbak in :)
In zijn tijd was het een high-end voeding echter door de vrij matige kwaliteit van de secundaire caps hoeft er geen betrouwbare levensduur verwacht te worden. De secundaire Teapo's filteren na 7 a 8 jaar de ripple niet meer goed weg zodat er stress op de componenten kan ontstaan door te hoge ripple met een kortere levensduur van die componenten als gevolg.
Zit nu meer met welk moederbord.
Spanningsregelaar moet wel goed zijn en moet out of the box werken.
Met een 3600 hoeft de stroomvoorziening niet zo spannend te zijn. De 3600X is trouwens niet interessant. De nauwelijks hogere prestaties wegen niet op tegen de forse meerprijs.
Van de Gaming Plus is ook een MAX pricewatch: MSI B450 Gaming Plus Max en die zal er van de Carbon ook komen. Denk dat de gewone Carbon EOL is vandaar slecht lvb.

Als geheugen één van deze pakken. Zijn over te klokken naar 3600 CL16. Of deze voor 32GB. Geheugen gaat zeker niet goedkoper worden dus als je 32GB wil zou ik het adviseren dat nu te doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Uszka op 14-08-2019 19:38 ]

• sanscorp
Heb ik gezien inderdaad.
2x m.2 is wel een eis.
mATX liever niet, geklungel en geprop. gewoon lekker ATX of E-ATX :)

Out of the box 3600 is lastig, flashback is zeer beperkt beschikbaar. Waar de B470 gaming wel flashback heeft kan ik dat bij de b470 gaming PLUS niet in de handleiding of specs terug vinden.

Ik wil alles bestellen bii 1 leverancier, geen gezeur met garantie, 1x verzendkosten en ze zijn daar schappelijk geprijsd. Ook eerder bestellingen geplaatst en goede ervaringen.

Dus toch maar gewoon voor de Gigabyte x570 gaan?

[ Voor 5% gewijzigd door sanscorp op 14-08-2019 20:20 ]

• GHE
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-11 08:45

GHE

Hier kun je zien welke moederborden zijn uitgerust met een BIOS flashback:
https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=639584818

Ik zou dan voor bijvoorbeeld de pricewatch: MSI B450M Mortar gaan of een andere uit de serie van MSI. Voordat je PCI-e 4.0 nodig hebt zal je processor wel de bottleneck zijn.

• itsme9x
sanscorp schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:23:
https://tweakers.net/pric.../1436312;1227571;1227579/

MSI X470 Gaming Plus

SHIT, geen flash-back dus flashen zonder CPU jammer joh.

Ik geef het even op qua moederbord.
Je kunt even per mail navragen bij de winkel die je voor ogen hebt met welke bios versie het bord geleverd wordt. Is deze te laag dan kunnen zei deze voor je flashen soms tegen een kleine vergoeding en soms zelfs gratis.

• sanscorp
Ik heb besloten om toch maar voor een x570 asus TUF gaming of Gigabyte aorus elite te gaan en wellicht even te wachten tot het budget meer toe laat.

Misschien kan er dan ook een 3700 in :)

VRM's van beide borden blijft koel genoeg on later nog eens een cpu upgrade te doen of om te overclocken.

Ja ze zijn duurder, maar de voordelen wegen voor mij zwaarder t.o.v. een uitgebreider bord met b450.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-11 11:20
Vanwaar per se 2 M.2 sloten? Anyway, als dat de eis is:

Pak de ryzen 3600, niet de X. Scheelt (nagenoeg) niks, behalve in prijs: € 204,01

Moederbord: B450 is de sweetspot, zeker voor een 3600. even zoeken naar een fatsoenlijk bordje met 2 M.2 sloten. Als het bordje geen BIOS flashback ondersteunt kunnen de meeste webshops de juiste bios erop zetten voor ongeveer een tientje. Goeie keuze is overigens: pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC, doet alles wat je vraagt voor €143,

RAM: 16 GB, 3200 MHz is beste bang for buck. Met wat mazzel zijn de reepjes goed genoeg om ze naar 3600 MHz te OC'en: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 € 94.90

Voeding: Genoemde RM550x is zeer goed: € 91,05

Kom je in totaal op 533 euro uit, plus eventueel een 10tje voor de biosupgrade (maar dan kun je een goedkoper moederbord pakken).

En dan hier de grap: Verkoop je je RX570 voor 120 euro, kun je een GTX1660 halen (nieuw vanaf 230 euro) voor 30% meer FPS, of je spaart een paar tientjes door voor een 1660Ti.
sanscorp schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:41:
Ik heb besloten om toch maar voor een x570 asus TUF gaming of Gigabyte aorus elite te gaan en wellicht even te wachten tot het budget meer toe laat.

Misschien kan er dan ook een 3700 in :)

VRM's van beide borden blijft koel genoeg on later nog eens een cpu upgrade te doen of om te overclocken.

Ja ze zijn duurder, maar de voordelen wegen voor mij zwaarder t.o.v. een uitgebreider bord met b450.
Welke voordelen? PCIe 4.0 is niet nodig, de bandbreedte op 3.0 wordt niet eens volledig benut door moderne hardware. Verder heb je weinig tot geen andere voordelen. een 3700 kan eventueel leuk zijn voor je usecase, afhankelijk van hoeveel VM's en hoe hard je met je beeldbewerking bezig bent, maar als dat allebei niet heel veel voorstelt en voornaamste doel gamen is, lekker bij de 3600 blijven, die gaat nog jaren mee.

[ Voor 27% gewijzigd door kgd92 op 15-08-2019 09:50 ]

• sanscorp
M.2 omdat ik 2 disks heb liggen, zonde om die niet in te kunnen zetten.

Iets sneller, plus makkelijk te upgraden gezien ze steeds goedkoper worden.

Gpu moet zeker even wachten, dan geef ik liever iets meer uit aan de 3700 :)

Ze maken het in ieder geval niet makkelijk.

• kgd92
sanscorp schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:51:

Zou zoiets geen uitkomst voor je kunnen zijn: pricewatch: Silverstone SST-ECM22

icm, met een pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX bijvoorbeeld?

en als je verder het opzetje volgt uit mijn vorige reactie heb je volgens mij precies ruimte om een 3700 te pakken. Denk echter dat dat je weinig extra performance gaat geven tov een snellere GPU

• sanscorp
BF5 is sporadisch, ben geen gamer van origine haha. 60 fps is voldoende op 1080 en dat haal ik nu ook bijna.

Maar de cpu is nu de grootste bottleneck.

Photoshop gebruikt alle cores, gpu en veel geheugen.
Vm vooral cores en geheugen.
Bf5 gebruikt ook meer cores en vooral gpu.

Moet gewoon voor algemeen gebruik voor de komende jaren een goede machine hebben die ik ook zonder gezeur nog uit kan breiden.

Feit dat ik nu 11 jaar met dit mainboard gedaan heb zegt genoeg :)

Beste van het beste hoeft echt niet zolang ik de basis voorlopig kan houden en geld over heb ik ook niet.

[ Voor 10% gewijzigd door sanscorp op 15-08-2019 10:09 ]

• itsme9x
sanscorp schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:51:

AMD heeft toegezegd om het AM4 platform te ondersteunen tot 2020, geen idee wat ze na volgend jaar doen, maar misschien komt er wel AM5.

Daarom zou ik eerder een B450 bordje nu kopen, en de 100 euro in je zak houden voor als je ooit naar het volgende platform wilt.

• sanscorp
De Gaming PRO carbon is nergens verkrijgbaar. Die valt dus sowieso af.
Asus ROG STRIX B450-F GAMING heeft wel alles wat ik zoek.

Sowieso Megekko een e-mail gestuurd of de BIOS versie bekend is, of dat zij kunnen updaten.
Ben benieuwd!

EDIT: Megekko stuurt eerst alles op, mocht het dan niet werken kan je het retour sturen, 15 euro betalen en dan flashen ze alsnog de BIOS.

Ik weet het niet hoor, maar ik koop voor ruim 600 euro aan spullen, kan dat nou echt niet anders?

Met mijn geluk heb ik een oud moederbord en kan het dus retour.
Dan is het wachten tot je hem geflashed terug krijgt.
Tot die tijd heb je geen PC en ben je een tijd bezig met in- en uitbouwen van de zooi.

Misschien ben ik wel verwend maar het staat mij niet aan.

[ Voor 81% gewijzigd door sanscorp op 15-08-2019 14:06 ]

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-11 23:53
Bij Azerty flashen ze volgens mij voor rond de 9 euro, en hun prijzen op componenten zijn ook goed.

• sanscorp
Nouja bij Megekko willen ze dit niet op voorhand doen als ik de mail lees.
Ze claimen dat 95% van de moederborden reeds is voorzien van de juiste firmware om in ieder geval de Ryzen 5 te kunnen booten.

Zelf vind ik wel dat ze dit als service aan hadden kunnen bieden bij een dergelijke aankoop.
Kan het er natuurlijk ook op gokken.

Wellicht Azerty eens proberen inderdaad :)

[ Voor 21% gewijzigd door sanscorp op 15-08-2019 17:32 ]

• sanscorp
Azerty ook gemaild m.b.t. de mogelijkheden bij afhalen, productkeuze en BIOS versie.

Vooralsnog is dit de keuzelijst:
- PSU: Corsair RM Series RM650 (2019) - Voeding (intern)
- CPU: AMD Ryzen 5 3600 - Processor
- MoBo: Asus ROG STRIX B450-F GAMING
- Mem: Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB

Goed voor 516,85 (zelfs nog 15 euro goedkoper dan Megekko)

Wel 2,5u rijden heen en terug maar ik heb gekkere afstanden gereden voor minder.

[ Voor 6% gewijzigd door sanscorp op 15-08-2019 20:32 ]

• Maldi
Je zou ook eventueel kunnen wachten op deze:

pricewatch: MSI X470 Gaming Pro Max

Hier heb je wel 2x m.2 aansluitingen op. Prijs en wanneer die verkrijgbaar is, is helaas nog niet bekend.

• sanscorp
Ik wacht sowieso nog op reactie van Azerty.

Met het verwijderen van 1 geheugenbank in mijn huidige machine lijkt de instabiliteit ook verdwenen. De druk is er dus een beetje af.

Alleen vanwege het gezever met flashback en retour sturen en extra kosten heb ik al geen zin om een x470 te kopen.

Ik heb ook redelijk specifieke eisen die ik niet makkelijk terug vindt in b450 / x470.

2x m.2.
(E-)ATX.
VRM's welke een 12 core i.c.m. OC aan kunnen.
Adequate koeling.
4 geheugenslots
2x Pci-e x4
Voldoende usb 2.0 maar vooral 3.1 gen1 en gen2 poorten (nee gen2 zal ik nu ook niet nodig hebben, later wel).

Alles om echt future proof te zijn.
5 jaar vooruit denken.

En amd laat zijn am4 echt niet in 2020 vallen. Ja am5 zal er op een gegeven moment ook wel aan komen. Je kunt alles wel blijven uitstellen om die reden :)

Ik laat het vooral even bezinken nu. Ben er echt nog niet over uit.

Het is ook zeker niet dat ik de adviezen van hier in de wind sla. Ik heb elke suggestie serieus bekeken en mede daarom nu dus ook nog in dubio.

Liever iets door sparen voor een goede basis. Jammer dat we nu net in zo'n overgangsperiode zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door sanscorp op 16-08-2019 22:03 ]

• Maldi
Ja, ik snap het. Ik zit zelf ook al weken te kijken. Ik keek naar buildzoid op youtube, die neemt de meeste x570 door. Volgens mij kwam de Gigabyte Aorus X570 ELITE wel redelijk uit de bus van de goedkopere borden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 204,50€ 204,50
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 209,90€ 209,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 91,50€ 91,50
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,85

• sanscorp
Toch he, als je de 3600, 3600x en 3700x vergelijkt, is die 50 euro extra voor de 3600x niet eens zo slecht,

Het verschil tussen 3600 en 3600x is 50 euro 3% betere performance.
Het verschil tussen 3600 en 3700x is 140 euro en 6% performance winst.

De 3700x had 40 euro goedkoper moeten zijn dan was de 3600x niet interessant geweest.
Of zie ik het nu te zwart wit? :)

[ Voor 3% gewijzigd door sanscorp op 23-08-2019 11:28 ]

• kgd92
sanscorp schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:27:
Toch he, als je de 3600, 3600x en 3700x vergelijkt, is die 50 euro extra voor de 3600x niet eens zo slecht,

Het verschil tussen 3600 en 3600x is 50 euro 3% betere performance.
Het verschil tussen 3600 en 3700x is 140 euro en 6% performance winst.

De 3700x had 40 euro goedkoper moeten zijn dan was de 3600x niet interessant geweest.
Of zie ik het nu te zwart wit? :)
Is net te zwart wit inderdaad. Voor gaming klopt dit, maar voor bijvoorbeeld editting software die goed gebruik kan maken van meerdere cores/threads is de 3700x wel degelijk veel sneller, aangezien er 2 extra cores (4 threads) aan boord zijn ;)

• sanscorp
Ah ja... Da's waar. Even uit het oog verloren haha.

Thanks.
Helaas valt de 3700x toch wel flink duurder uit. Denk dat het gewoon de 3600 wordt en later maar eens een upgrade naar de 3900x o.i.d.

• sanscorp
Ondanks het advies om voor een X470 of B450 bordje te gaan, ben ik toch voor het gemak van out of the box gegaan i.c.m. meer usb 3.1 gen2 en gen3 poorten, goede VRM met voldoende capaciteit en koeling en onboard M2 (waar ik erg blij mee ben). Dit alles in een ATX form factor en gelukkig geen m-ATX.

Het is een Gigabyte X570 Aorus Elite geworden.
Samen met de Ryzen 5 3600 (in de toekomst upgrade naar 3900x)
met 16Gb geheugen (nog uit te breiden naar 32gb).
Heb de RM650 model 2019 genomen voor een eventuele uitbreiding (danwel GPU / CPU).

Helaas ligt mijn RX 580 GPU als RMA bij de winkel en kan dat wel even tot 6 weken duren...
Er zit nu een oude Nvidia GTX750ti in..

Enige wat opvalt is een zeer trage POST, maar daar kan ik mee leven en verwacht daar ook nog wel een fix voor (firmware of instelling wijzigen).

Allen dank voor de adviezen, ik weet dat ik ze niet allemaal opgevolgd heb, maar de opties op de X570 waren voor mij persoonlijk toch gunstiger.

Ik ben vooral blij met een nieuwe en stabiele PC voor een redelijk strak budget! (totaal was € 650,- of goedkoper en nu uitgegeven € 586,- )

Ik ga in dit topic geen "beste antwoord" selecteren, ieder antwoord was nuttig en heeft mij stof tot nadenken gegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door sanscorp op 23-08-2019 21:55 ]

Pagina: 1