m0nk schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:27:
Bizar daar. Sprak net met mijn vader die daar vandaan komt. Die belt regelmatig met zn zus die daar nog woont. Hotels staan grotendeels leeg, restaurants gaan over de kop omdat er 's avonds niemand over straat loopt. Meeste supermarkten zijn dicht. De mainland chinezen blijven weg dus veel winkels hebben het zwaar..
Mijn neef en tante zitten grote delen van hun dag binnen. Geen pretje daar nu voor ze.
Hopelijk snel rustiger daar, ik heb een reis gepland met de hele familie volgend jaar..
Heb veel familie aan beide kanten van de grens en ben net een paar weken terug uit HK. Ik kan met pijn in mijn hart bevestigen dat het daar momenteel een t*ringzooi is, nog meer dan we hier in het westen meekrijgen uit het nieuws aangezien amper een fractie van de incidenten worden gerapporteerd. Mijn hotel die ik al vroeg in het voorjaar had geboekt ligt, hoe krijg je het voor elkaar, letterlijk op een steenworp afstand van het politiebureau van MongKok. Die werd/wordt dagelijks belegerd door een bizar grote groep relschoppers.
En ja, bewust relschoppers ipv protesters want dat zijn wezenlijk andere doelgroepen en ik begrijp heel goed waarom de politie de ene groep kakkerlakken noemt. Het ontwrichten van OV (metro/vliegveld) heeft verregaande economische en daarmee sociale gevolgen. Ieder andere overheid of land zou dit even hard de kop indrukken.
Kort door de bocht wil een meerderheid van de HK'ers democratie, maar een klein deel vooral bestaande uit jongeren wil dit
a la minute en
at all cost. Deze groep neemt economisch tegenslag, geweld, onrust, eventuele gevangenisstraffen van 10 jaar voor lief en realiseert zich niet dat deze keuze en gevolgen dus ook worden opgedrongen aan de rest van de bevolking die niet zulke extreme eisen voor ogen hebben. Deze moderates, vaak 35+ ers en ouderen, hoor je niet of nauwelijks in het openbaar, bang om fysiek aangevallen te worden door relschoppers of uitgemaakt te worden voor landverraders. (klinkt als Brexit, maar dan waarbij ironisch genoeg de rollen tussen jongeren en ouderen zijn omgedraaid)
China is hierin zeker niet onschuldig, voor mijn beleving was de trigger van het negatieve sentiment onder het grote publiek het introduceren van verplichte Chinese propaganda als lesstof (oa leren Chinese volkslied, hoe glorieus China is

) op alle basisscholen een aantal jaren terug. Het is ook niet gek dat die nieuwe wet vanuit een negatief perspectief werd beschouwd.
Ik zie de toekomst vrij somber in voor mijn familie in HK. Niet vanwege de troepen en tanks die het land inrijden, maar naar aanleiding van plan B die in de wandelgangen van China rondgaat. En dat is om in de komende jaren van Shenzhen zsm het nieuwe HK te maken door middel van gigantische investeringen en door bedrijven naar zich toe te trekken (onrust vs stabiliteit). Dan kan China tzt als de sociale onrust ernstig blijft besluiten om HK haar democratie te geven en volledig los te laten. En hiermee laat China HK ook aan haar eigen lot over zonder alle handelsverdragen en overeenkomsten, etc. Een beetje zoals wat er nu met GB en EU gaande is. Dit klinkt helaas veel realistischer dan het leger de stad te laten schoonvegen...