Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies tbv zonnepanelen op 2 dakkapellen

Pagina: 1
Acties:

• vraasen
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12:53
Hallo,

ik heb jullie advies/inzicht nodig mbt het plaatsen van zonnepanelen op mijn dakkapellen. Sinds eerder dit jaar slapen we op de zolderverdieping en er lopen/huppen heel wat vogels/kraaien over de dakkapellen heen. Om het contactgeluid te verminderen heb ik het idee om ze vol te leggen met panelen :+.

Nu kom ik er alleen niet uit qua legplan en (on)mogelijkheden.

Voor de montage wil ik de 4,5 graden betonvoeten gebruiken van Sun-Solar.

Qua panelen heb ik de JA Solar JAM60S-10-335-PR-BF 335Wp Mono Perc Zwart Frame Halve Cellen op het oog.

Qua omvormer kijk ik naar de micro omvormers van APS (QS1 en YC600)

De keuze voor micro omvormers is omdat naar mijn inzicht er op beide dakkapellen tussen de 4 tot 6 panelen passen, verschillende schaduwwerking tov de 2 dakkapellen en ik binnen op de zolderverdieping geen omvormer wil hebben. Verder heb ik in huis ook geen plek waar ik deze kan (lees: wil) hangen of het moet geen probleem zijn om deze in de kruipruimte te monteren :P.

Situatie:

https://ibb.co/nDWW1cG

Orientatie dak achterzijde -> zuidoost
Op zolder heb ik zowel een wasmachine groep en droger groep ter beschikking (PV verdeler zal ertussen komen). Indien in de kruipruimte een optie is heb ik nog een vrije groep.
Aansluiting is 3x25A (indien meerwaarde: wasmachine groep zit op fase 1, droger op fase 2, zonnepanelen op de garage op fase 3. De 5 aanwezige panelen op het huis zijn voorzien van Enphase M215 micro omvormers. 1 Groep van 2 en 1 groep van 3 (beiden op een aparte (algemene) groep). 1.250wp Yingli Panda, in 2018 heeft deze set 1.370kWh opgewekt.
Hoogte van het dak van de dakkapellen zijn ong 7,5-8meter. Locatie West Brabant, windzone 3 (omgeving Breda).

Aan de achterzijde van het huis heb ik een dakvlak van 580cm x 200cm. Daarnaast is er rondom nog een overstek van 26cm (de witte randen op de foto). Totaal dus 632cm x 226cm.

Aan de voorzijde is het dakvlak 603cm x 250cm. Ook hier is een overstek van 26cm aanwezig, totaal dus 655cm x 276cm. De hoogte van de nok is ong 90cm hoger en het dak heeft een hoek van 33 graden.

Mijn gedachtenkronkels tot nu toe

Dakkapel achterzijde:
Als ik de panelen in landscape plaats gericht naar de tuin (zuidoost) dan passen er op de genoemde betonvoeten 2 boven elkaar en 3 rijen naast elkaar, totaal 6 panelen. Qua breedte zit ik dan op ong 510cm en diepte 200cm. Dit betekent dat de panelen tot de rand (exclusief overstek) zullen komen. Is dit mogelijk/ veilig qua vangen van wind? De betonvoeten zijn 33kg en ik zou er dan 4 nodig hebben. De zijkanten zullen vrijwel dicht zijn. Aan de achterzijde liggen de panelen tegen mijn bestaande set aan en aan de voorzijde zal er een kleine opening zijn van, ik schat, 5cm hoog.

Een andere optie welke ik in gedachte heb is plaatsen in portrait modus en dan 5 stuks naast elkaar. Qua breedte kom ik dan op ong 500cm en diepte 169cm. Dan heb ik 6 betonvoeten nodig. Deze opstelling maakt het nog wat makkelijker om over het dakkapel te kunnen lopen om de panelen schoon te maken.

Een derde optie is een oost-west opstelling van 4 panelen in landscape. Dit geeft een afmeting van 400cm breed en 169cm diep. 4 Betonvoeten benodigd.

Dakkapel voorzijde:
Hier kan ik in mijn ogen dezelfde opties als aan de achterzijde hanteren (bij een niet oost-west opstelling de panelen wel richting zuidoost plaatsen).

Kan ik ver tot de rand plaatsen dan kan evt een oost-west opstelling van 6 panelen ( \ / \ geplaatst)

De micro omvormers zullen aan elkaar gekoppeld worden naar dezelfde groep, aangezien ik aan de voorzijde naar binnen moet met de kabel. Bij 12 panelen, zullen dit 3 QS1's zijn, bij 8 panelen 2 QS1's. Worden het er 10, dan komt er nog een YC600 bij. Is een reguliere string omvormer mogelijk in de kruipruimte welke deze mengelmoes van orientaties/plaatsing aan kan dan hoor ik het graag.

Alvast dank voor alle input

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
4,5 graden is een vrij platte opstelling.
Dan maakt het eigenlijk nog weinig uit, welke richting je ze oplegd.

Maar 4,5 graden wordt erg snel vuil. (en raad ik niet aan)
Jouw foto is van mijn buurvrouw (haar dak) :+
Daar heb ik snel, 10 graden betonvoeten gelegd.
Tegenwoordig zijn er ook 7 graden betonvoeten.

https://tweakers.net/ext/f/hQmlaQLXj4OreYVRAEiBmj2l/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/dtSEUUWocz5NuMwcDX7Hm1mY/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/UBnPAg9n0Ubm3bDNzQK9jYBt/thumb.jpg
Ik heb ze voor de zekerheid wat vastgelegd, zodat de betonconstructie 'snachts niet in het kamertje eronder beland.
Ligt al 5 jaar prima zo.

Je bent op de hoogte van eventuele storingen in het radiosegment met QS1?
Radiostoring door microomvormers
http://www.zendamateur.co...71118466&start=15#p214775

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-08-2019 21:23]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie - Aton power to heat

• vraasen
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12:53
@AUijtdehaag de keuze voor 4,5graden is omdat de set anders voor de yingli set komt te liggen. Wat extra schoonmaken is geen probleem, ik kan er gemakkelijk bij.

Dat van de storingen had ik ook al gelezen en dat is geen probleem hier in de buurt.

Ik kan eventueel de yingli set aan de voorzijde leggen en dan achter een nieuwe set. Bv 5-6 op het dakkapel en 5 tegen de nok. Dan zou ik een sma3000 kunnen nemen maar die moet dan wel in de kruipruimte (gehele jaar droog) komen te hangen. Alleen is de sma niet veel goedkoper dan 2x QS1+YC600.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Nou ja, als je er nog een zigbee moduletje bijneemt om uit te lezen, dan is de SMA 3.0 uiteindelijk goedkoper.
(winkelman hengelo)

Echter is 5 a 6 panelen nou niet echt een mooie Vmpp voor de SMA. (het kan wel)
Liever dan een 5 a 6x 96 cell panelen (zoals panasonic), dan zit je aan de 350 Vmpp
En heb je meteen een draingootje

[Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-08-2019 18:37]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie - Aton power to heat

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True