Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kookplaat issue

Pagina: 1
Acties:

• marcelwolf
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 25-08 10:08
Ik heb op de 2e hands markt een kookplaat gekocht. AEG HK604200IB.

Ik was van gedachte dat dit een 1-fase kookplaat was maar dat blijkt de HK604200CB te zijn. Deze schijnt volgens alle websites 2-fasen te zijn.
Echter staat er op de achterzijde van de kookplaat toch een plaatje met 400V 2N (wat 2-fasen is) of 230V 1N.

De handleiding maakt het er niet simpeler op want bij 4.8 Vermogensbeheer staat:
• Alle kookzones zijn aangesloten op één fase. Zie afbeelding.
• De fase heeft een maximale elektriciteitslading van 3700 W.
• De functie verdeelt het vermogen tussen de kookzones.
• De functie wordt geactiveerd als de totale elektriciteitslading van de kookzones de 3700 W overschrijdt
• De functie verlaagt het vermogen naar de andere kookzones.
• Het warmte-instellingsdisplay van de verlaagde zone verandert tussen twee niveaus

Echter heeft de plaat een nominaal vermogen van 6600W.

Ik beschik maar over een 1-fase meterkast dus de 400V optie is al uitgesloten. Wat kan ik met de 230V 1N optie? Is het apparaat zo gemaakt dat als er maar 1-fase aangesloten zit het vermogensbeheer automatisch maximaal 3700 watt is?

Iemand een idee?

• killer2
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 04-12 20:20
gewoon een fornuisgroep 2 x 16 A gebruiken lijkt me... en dan perilex stopcontact gebruiken dan heb je dus genoeg vermogen

killer2 wijzigde deze reactie 12-08-2019 16:30 (38%)

• marcelwolf
Dankje.
Maar ik heb maar 1 nul!
BIj een kookgroep zou je toch eigenlijk 2 nullen moeten hebben?
killer2 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:27:
gewoon een fornuisgroep 2 x 16 A gebruiken lijkt me... en dan perilex stopcontact gebruiken dan heb je dus genoeg vermogen

• keur0000
  • Laatst online: 16:54

keur0000

-------- N O N E --------

Bron: SR. Engineer met +30 jaar werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• killer2
klopt, maar die wordt dan dubbel gebruikt, als je wat googled kom je er achter dat je niet de enige bent.
Vandaar de de fornuis groep, anders voor de zekerheid een elektricien vragen / laten checken, heb ik ook gedaan voor de zekerheid. ps : plaat geeft zelf ook aan als ie fout is aangesloten

• S0epkip
  • Laatst online: 14:08
killer2 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:37:
plaat geeft zelf ook aan als ie fout is aangesloten
Als je gelukt hebt. Maar je plaat geeft zoiezo niet aan dat er te dun koper is aangesloten.

TS heeft gelijk, bij een NL kookgroep heb je vier geleiders, twee fase (allebei L1) en twee nuldraden (N), om het vermogen te verdelen. Bij een drie-fasen systeem voldoet vanwege de faseverschuiving een enkele nuldraad (N), deze enkele N wordt dat niet overbelast.

https://www.elektramat.nl.../wat-is-een-fornuisgroep/

2430Wp ZW

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:06

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

In NL komt dat vrijwel niet voor maar deze kan je op een 32A gezekerde 1-fase groep aansluiten met uiteraard de juiste (lees: 6mm²) bedrading naar de kookplaat toe. Normaal gesproken heb je dan een groep met een 32A zekering en een hoofdzekering van 40A. Bij sommige EV laadpunten kom je dit ook wel eens tegen.

DukeBox wijzigde deze reactie 12-08-2019 16:53 (12%)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:53
Plaat is met standaard NL materialen niet geschikt voor 1-fase aansluiting. Einde verhaal.
killer2 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:37:
ps : plaat geeft zelf ook aan als ie fout is aangesloten
Haha, nee.

• killer2
Die van mij gelukkig wel :) maar das idd een andere
AEG HK874400F-B
kabeltjekabel schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 02:42:
Plaats is met standaard NL materialen niet geschikt voor 1-fase aansluiting. Einde verhaal.

[...]

Haha, nee.

killer2 wijzigde deze reactie 13-08-2019 12:06 (8%)

• kabeltjekabel
killer2 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:04:
Die van mij gelukkig wel :) maar das idd een andere
AEG HK874400F-B

[...]
Nee, ook die van jou waarschuwd niet als je een te dunne nulgeleider gebruikt.

En dat is exact wat er zo vaak gebeurd en mis gaat.. 1,5mm2 aansluitsnoertje halen... 32A trekken door 1 ader..

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 13-08-2019 17:12 (16%)

• killer2
klopt maar had het ook over aansluiten niet over draad dikte...

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:44
marcelwolf schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:23:
Ik heb op de 2e hands markt een kookplaat gekocht. AEG HK604200IB.

Ik was van gedachte dat dit een 1-fase kookplaat was maar dat blijkt de HK604200CB te zijn. Deze schijnt volgens alle websites 2-fasen te zijn.
Echter staat er op de achterzijde van de kookplaat toch een plaatje met 400V 2N (wat 2-fasen is) of 230V 1N.
[Afbeelding]

De handleiding maakt het er niet simpeler op want bij 4.8 Vermogensbeheer staat:
• Alle kookzones zijn aangesloten op één fase. Zie afbeelding.
• De fase heeft een maximale elektriciteitslading van 3700 W.
• De functie verdeelt het vermogen tussen de kookzones.
• De functie wordt geactiveerd als de totale elektriciteitslading van de kookzones de 3700 W overschrijdt
• De functie verlaagt het vermogen naar de andere kookzones.
• Het warmte-instellingsdisplay van de verlaagde zone verandert tussen twee niveaus

Echter heeft de plaat een nominaal vermogen van 6600W.

Ik beschik maar over een 1-fase meterkast dus de 400V optie is al uitgesloten. Wat kan ik met de 230V 1N optie? Is het apparaat zo gemaakt dat als er maar 1-fase aangesloten zit het vermogensbeheer automatisch maximaal 3700 watt is?

Iemand een idee?
Gewoon wat er in de handleiding staat.

Wanneer er meer dan 3700 watt wordt gevraagd dan verdeeld de kookplaat zijn 3700 watt over alle pitten.

Dusja je kan hem gewoon als 1 fase aansluiten indien het een 16 amphere groep is waar verder niks anders aan hangt (even in je meterkast kijken en testen dus) want 16 x 230 = 3680 watt max vandaar die 3700 watt limiet op 1 fase.

Of optie 2 je laat een 2 fase kookgroep instaleren op je 1 fase kast wat ook gewoon mag maar dan moet er wel een 4 aderige aansluiting komen (2 x fase 1 x nul 1 x aarde) of zitten in je keuken. Dan heb je dus een max vermogen van ca 7400 watt. Dus dan kan je meer vermogen trekken met je kookplaat.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• kabeltjekabel
Jan-man schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Gewoon wat er in de handleiding staat.

Wanneer er meer dan 3700 watt wordt gevraagd dan verdeeld de kookplaat zijn 3700 watt over alle pitten.
Alleen mét gebruik van vermogensbeheer ingesteld op die limiet. Anders gewoon 6,6 kW max.
Jan-man schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Of optie 2 je laat een 2 fase kookgroep instaleren op je 1 fase kast wat ook gewoon mag maar dan moet er wel een 4 aderige aansluiting komen (2 x fase 1 x nul 1 x aarde) of zitten in je keuken. Dan heb je dus een max vermogen van ca 7400 watt. Dus dan kan je meer vermogen trekken met je kookplaat.
Fout! Dan overbelast je de nulader. Op 1 fase kan wel 2*Fase, 2*Nul, Aarde en dan een plaat met twee aparte nul aansluitingen. Dat is een vijfpolige aansluiting.

Met 3-fase trek je de 3 fasen, 1 nul en aarde. En dan kun je 11 kW trekken en door de faseverschuiving krijgt de ene nul alsnog maar max 16A.

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:44
kabeltjekabel schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 00:27:
[...]

Alleen mét gebruik van vermogensbeheer ingesteld op die limiet. Anders gewoon 6,6 kW max.

[...]

Fout! Dan overbelast je de nulader. Op 1 fase kan wel 2*Fase, 2*Nul, Aarde en dan een plaat met twee aparte nul aansluitingen. Dat is een vijfpolige aansluiting.

Met 3-fase trek je de 3 fasen, 1 nul en aarde. En dan kun je 11 kW trekken en door de faseverschuiving krijgt de ene nul alsnog maar max 16A.
Volgens de handleiding zoals ik het lees wordt dat automatisch geactiveerd op de kookplaat als je hem op 1 fase aansluit.

2 fase idd 2 x nul was met 2 dingen tegelijk bezig. Maar als je dat laat aanleggen moet dat vast goed komen ;).

Bij mij zit het overigens 3 fasen 2,5 mm met 1 nul 2,5 mm aangesloten op een 1 fase kast..... de kookplaat zelf op 2 fases.

Maar dat is sinds de bouw 40 jaar geleden al zo 8)7. Bleek vroeger normaal te zijn aangezien het in de hele wijk zo is aangesloten/opgeleverd.

Achja werkt al die jaren al prima en volgendjaar komt er toch 3 fase en nieuwe keuken dus moeten dan toch alles vervangen omdat de keuken wordt verplaats.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• kabeltjekabel
Jan-man schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:52:
[...]

Volgens de handleiding zoals ik het lees wordt dat automatisch geactiveerd op de kookplaat als je hem op 1 fase aansluit.
Echt weer typisch AEG. Ik kan alleen een Engelstalige handleiding vinden en aansluitschema's ontbreken in z'n geheel. Er staat trouwens;
• All cooking zones are connected to
one phase. See the illustration.
• The phase has a maximum electricity
loading of 3700 W.
• The function divides the power
between cooking zones.
• The function activates when the total
electricity loading of the cooking
zones exceeds 3700 W.
• The function decreases the power to
the other cooking zones.
Normaliter met zulke platen zitten ze met twee pitten samen op een limiet van 3,7 kW en als je dan de ene boost doet de andere van de twee het niet. Aansluitwaarde is nog steeds 6,6 kW dus ik geloof geen biet van een 3,7 kW limiet.
Jan-man schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 08:52:
2 fase idd 2 x nul was met 2 dingen tegelijk bezig. Maar als je dat laat aanleggen moet dat vast goed komen ;).

Bij mij zit het overigens 3 fasen 2,5 mm met 1 nul 2,5 mm aangesloten op een 1 fase kast..... de kookplaat zelf op 2 fases.

Maar dat is sinds de bouw 40 jaar geleden al zo 8)7. Bleek vroeger normaal te zijn aangezien het in de hele wijk zo is aangesloten/opgeleverd.

Achja werkt al die jaren al prima en volgendjaar komt er toch 3 fase en nieuwe keuken dus moeten dan toch alles vervangen omdat de keuken wordt verplaats.
Was dus altijd al verkeerd aangesloten. Hier in de buurt was een woonwijk waar ze 1 set stopcontacten vergeten waren en die afgetakt hebben bij de buren. Toen men daar achter kwam mocht de bouwer alsnog met de billen bloot en de hele wijk door met de muurfrees :P

• marcelwolf
Ik heb alle verhalen gelezen maar eigenlijk is deze kookplaat niet geschikt om op 1-fase fornuisgroep aan te sluiten.
Ook al hebben verschillende gebruikers de 2 nullen bij elkaar gezet is er toch altijd een risico. Hoe klein ook. Ik wil het niet op me geweten hebben dat er ooit brand ontstaat en dat het mogelijk door de aansluiting zou kunnen komen. Ik ga deze kookplaat dan ook niet gebruiken en gewoon netjes een plaat aanschaffen die wel op de 2P+2N manier kan worden aangesloten.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sony

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True