Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp met keuze omvormer en ervaringen met SMA en Fronius?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kewl_one
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-10-2023
Goedemiddag,
Ik woon inmiddels in Portugal en we hebben hier heel veel zon... Maar ook een domme regering en corrupte politici...

Het vervelendst is dat je hier niet zo maar mag gaan terugleveren... en doe je dat toch... dan loopt je meter niet achteruit maar telt het terug geleverde vermogen vrolijk op bij je afname.. :-( .. Of je moet nog zo een oud ferris geval hebben... maar zien ze dat je verbruik plotseling minder wordt dan wordt die rap vervangen... ;w

Lever je officieel via Electricidade De Portugal (EDP) aan het net terug ...dan houdt die EDP je BTW in... allemaal door wetten geregeld.. |:( We hebben al zo een systeem... vandaar... Ook door de wet gelimiteerd op 3860 watt 8)7 .... Dat systeem blijft in stand maar ik wil er een systeem voor eigen gebruik naast zetten..

Dus vandaar dat je hier een Omvormer nodig hebt die slim niets teruglevert maar wel je eigen verbruik minimaliseert.. Er zijn er een aantal die dat kunnen maar ik zie ff niet de voordelen en nadelen meer.

Ik heb 6000 watt aan panelen in 2 strings en zoek nu een goede omvormer met de mogelijkheid tot NUL terugleveren..

Ik twijfel tussen de SMA Sunny Tripower 7000TL en de FRONIUS SYMO 6.0-3-M.. Zowel de Sunny als de Fronius hebben een "meter" in de meterkast nodig blijkbaar...

Heeft er iemand ervaringen met een van beide omvormers en of mogelijk nog een beter alternatief?

Bij voorbaat dank!

It is never to early to start RTFM

Beste antwoord (via Kewl_one op 13-08-2019 18:58)

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kewl_one schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:14:
Goedemiddag,
Ik woon inmiddels in Portugal en we hebben hier heel veel zon... Maar ook een domme regering en corrupte politici...

Het vervelendst is dat je hier niet zo maar mag gaan terugleveren... en doe je dat toch... dan loopt je meter niet achteruit maar telt het terug geleverde vermogen vrolijk op bij je afname.. :-( .. Of je moet nog zo een oud ferris geval hebben... maar zien ze dat je verbruik plotseling minder wordt dan wordt die rap vervangen... ;w

Lever je officieel via Electricidade De Portugal (EDP) aan het net terug ...dan houdt die EDP je BTW in... allemaal door wetten geregeld.. |:( We hebben al zo een systeem... vandaar... Ook door de wet gelimiteerd op 3860 watt 8)7 .... Dat systeem blijft in stand maar ik wil er een systeem voor eigen gebruik naast zetten..

Dus vandaar dat je hier een Omvormer nodig hebt die slim niets teruglevert maar wel je eigen verbruik minimaliseert.. Er zijn er een aantal die dat kunnen maar ik zie ff niet de voordelen en nadelen meer.

Ik heb 6000 watt aan panelen in 2 strings en zoek nu een goede omvormer met de mogelijkheid tot NUL terugleveren..

Ik twijfel tussen de SMA Sunny Tripower 7000TL en de FRONIUS SYMO 6.0-3-M.. Zowel de Sunny als de Fronius hebben een "meter" in de meterkast nodig blijkbaar...

Heeft er iemand ervaringen met een van beide omvormers en of mogelijk nog een beter alternatief?

Bij voorbaat dank!
Ik heb wel een Fronius maar hier geen ervaring mee.
Heb je dit en dit gezien?

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Lijkt me dat je ook minimaal batterij opslag nodig hebt.
https://www.photovoltaik4all.de/speicher/lg-chem/?p=1

Volgens mij zijn zowel SMA als Fronius terug te regelen via Modbus.
Maar hier wordt daar geen gebruik van gemaakt.
Jouw situatie is dan ook wel byzonder.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Kewl_one
Ja bijzonder is het...

Maar batterijen zien we niet zitten... stroom genoeg, liever niet gebruiken dan opslaan... Wat ik hoor van leveranciers is dat dat niet schadelijk is voor de panelen...? Ook kan je bij sommige omvormers via een schakeluitgang gebruikers inschakelen blijkbaar... toch lastig te verwezenlijken...

[ Voor 5% gewijzigd door Kewl_one op 12-08-2019 18:31 . Reden: foutje ]

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-11 19:05

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

SMA heeft een home manager, volgens mij kan je daarmee verbruik en opwek sturen. Ik weet dat ie er is, maar niet precies wat de mogelijkheden zijn, maar je kan m instellen dan op 0% terug leveren.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • Beste antwoord

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Kewl_one schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:14:
Goedemiddag,

Bij voorbaat dank!
Ik heb wel een Fronius maar hier geen ervaring mee.
Heb je dit en dit gezien?

• Kewl_one
@jobr
Nee nog niet gevonden!! Bedankt!
SMA schijnt ook zoiets te hebben... ook nog niet gevonden omdat het in NL niet gebruikt wordt natuurlijk....
Ga zo zoeken naar de "home manager"...thx @Andre1973

[ Voor 2% gewijzigd door Kewl_one op 13-08-2019 12:09 . Reden: foutje ]

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dit topic kan je een heel end op weg helpen: Eigen verbruik zelf opgewekte electra verhogen (autonomie?)
edit: En dan is er nog de NEDAP PowerRouter.

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 13-08-2019 12:49 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Kewl_one schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:47:
Ja bijzonder is het...

Maar batterijen zien we niet zitten... stroom genoeg, liever niet gebruiken dan opslaan... Wat ik hoor van leveranciers is dat dat niet schadelijk is voor de panelen...? Ook kan je bij sommige omvormers via een schakeluitgang gebruikers inschakelen blijkbaar... toch lastig te verwezenlijken...
Je ziet accu's dan niet zitten voor opslag na zonsondergang oid, maar veel systemen
gebruiken een accu wel als buffer om in "eilandbedrijf " je woning continue van energie
te voorzien met overdag geautomatiseerd voeding regelen tussen net en zonnepanelen
voor de buffer accu om daar alles in huis op te laten werken.
Dus dat overdag de zonnepanelen de buffer accu laden en bij weinig zon of in de nacht
deze buffer wordt geladen door het net = nooit terugleveren.
Zo iets
Mocht je aan dat vermogen van in dit geval 5000W niet genoeg hebben, plaats je er gewoon één
of meerdere bij op verschillende groepen in je Portugese woning.
;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/KgAAAOSwgjdc980U/s-l1600.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door PClop op 13-08-2019 15:37 ]

• Kewl_one
Gekozen voor Een Fronius oplossing, is goedkoper dan de SMA en veel minder complex en hier lokaal vaker toegepast!

Bedankt allen voor uw hulp!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-11 09:19
@Kewl_one, ik sta ook op het punt te kiezen tussen een SMA Sunny Tripower en een Fronius Symo driefase (allebei 6.0). Mag ik vragen wat je vindt van de geluidsproductie van de Fronius?

Ik zie ook dat je deze omvormer al wat langer hebt. Zijn er misschien andere dingen aan het licht gekomen met deze omvormer? Tegenvallers of meevallers?

Kun je de productie makkelijk uitlezen via een ingebouwde webportal?

Groeten,
Paut
Kewl_one schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:59:
Gekozen voor Een Fronius oplossing, is goedkoper dan de SMA en veel minder complex en hier lokaal vaker toegepast!

Bedankt allen voor uw hulp!

• Kewl_one
Hoi Paul,
Ontzettend tevreden met de Fronius... Hangt in Technische ruimte dus we horen hem helemaal niet... Ook als ik daar ben geen noemenswaardige herrie... Hij komt niet boven de servers uit....

Meevaller is de garantieverlenging na registratie... Super!

Fronius Solar web is super geeft je echt alle info die je maar wil...

Binnenkort wordt hij vervangen voor een Gen24 Hybride, ook van Fronius, zodat we nog meer zelfsustaining worden...
En dan komt deze met de garantieverlenging tot 2028! te koop

• Kewl_one
Ohja is niet echt een ingebouwd web portaal.... is een weboplossing via Fronius... Je hebt wel een app die ook goede info geeft... Denk dat die direct met de omvormer praat... niet zeker...Misschien weet iemand anders dat...? Maar het werkt allebei prima!

Pagina: 1