Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Recentelijk verschillende BSOD's. (No clue)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• skaylars
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20-08 16:13
Beste mede tweakers,

Ik heb een aantal maanden geleden een compleet nieuw systeem voor mijn jongere broertjes gebouwd. Dit heeft altijd prima gewerkt maar sinds een aantal weken krijgt de PC regelmatig BSOD's bij het opstarten.

BSOD's: NTFS.exe, ntoskrnl.exe, FLTMGR.SYS en nog meer.

Het systeem:
Ryzen 2600 (Stock clock atm)
Corsair 3000 C16 (XMP profile)
AMD MSI ARMOR RX 580
Crucial MX500 (500GB)
WD5000AAKS-00Z1A0 (500GB HDD)

Na zelf het een en ander getest en geupdate te hebben alsnog het zelfde probleem, dit heb ik gedaan:
Bios geupdate naar laatste versie. (alle OC's gereset)
Fresh Windows installatie
AMD Driver/chipset geupdate
Memory scan met Memtest86 (tot 3 keer toe)
SSD en HDD gescanned met HDtune (quick en grondig)
Systeem draait daarom nu tijdelijk op de HDD.
AHCI driver geupdate
Verschillende sata kabels en poorten geprobeerd.

En ben vast wel iets vergeten, heb ondertussen aardig wat dingen geprobeerd. Ik heb geen idee wat het probleem kan zijn wellicht dat iemand mij hiermee kan helpen?

Hier de laatste BSOD's:
https://drive.google.com/...4kedd_fizUyg4?usp=sharing

Mijn iRacing profiel

Alle reacties

• Luckei
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 24-08 22:29
Ondanks dat je grondig te werk bent gegaan: heb je RAM al gedraaid zonder XMP profile?

• skaylars
Luckei schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:00:
Ondanks dat je grondig te werk bent gegaan: heb je RAM al gedraaid zonder XMP profile?
Yup, heb het op stock laten draaien. :)

Mijn iRacing profiel

• evilweed
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 24-08 22:25

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Videokaart getest?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• skaylars
Dat nog niet, buiten normaal game gebruik.
Heeft u een goede benchmark of testtool?

Mijn iRacing profiel

• Luckei
Wanneer is exact de SSD RMA gestuurd? 1 van je BSODs lijkt daar nog over te gaan (die van 9-aug).

De ander BSODs geven allemaal dezelfde exception code: 0xc0000005. Veel verder komt mijn BSOD-fu niet :9

sfc /scannow al geprobeerd, ook na fresh install?
RAM zeker weten 100% in orde, hoe lang heb je Memtest gedraaid?

• skaylars
Luckei schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:00:
Wanneer is exact de SSD RMA gestuurd? 1 van je BSODs lijkt daar nog over te gaan (die van 9-aug).

De ander BSODs geven allemaal dezelfde exception code: 0xc0000005. Veel verder komt mijn BSOD-fu niet :9

sfc /scannow al geprobeerd, ook na fresh install?
RAM zeker weten 100% in orde, hoe lang heb je Memtest gedraaid?
SSD is 1-8-19 op de post gegaan...

Ik hoopte ook dat iemand BSOD's kan uitlezen haha

Memtest 4/4 passes laten doen vond dat wel even voldoende.

Ik kan sfc /scannow nog proberen.

Aah, start het systeem op om te proberen en gelijk weer een BSOD... Wordt je toch niet goed van.

Edit:
Heb memtest86 weer aangezet laat hem nu langer draaien.

skaylars wijzigde deze reactie 12-08-2019 17:55 (19%)

Mijn iRacing profiel

• evilweed
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 24-08 22:25

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Superposition lijkt mij wel geschikt voor jouw graka :)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Luckei schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:00:

0xc0000005 is een access violation, het gebeurt bijvoorbeeld als software (hier de kernel of een driver) een stuk geheugen probeert te lezen of schrijven waar geen toegang toe bestaat. Dat is reden voor het besturingssysteem om ermee te stoppen.

Ik zou alle drivers updaten. Of als die al zijn gebruikt: oudere drivers proberen. Drivers hebben vergaande toegang tot het systeem en kunnen daardoor BSOD's veroorzaken.

Het kan theoretisch worden veroorzaakt door hardware, maar een software bug in een driver ligt echter meer voor de hand, dus dat is de belangrijkste verdachte. Neem ook de directx software mee met de updates/downgrades.

Als hiervoor een hard disk kapot was dan is het verstandig om het systeem te checken met sfc /scannow. Besturingssysteembestanden kunnen beschadigd zijn.

Ik zal later de dumps nader bekijken.

• skaylars
mrmrmr schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:34:
[...]

0xc0000005 is een access violation, het gebeurt bijvoorbeeld als software (hier de kernel of een driver) een stuk geheugen probeert te lezen of schrijven waar geen toegang toe bestaat. Dat is reden voor het besturingssysteem om ermee te stoppen.

Ik zou alle drivers updaten. Of als die al zijn gebruikt: oudere drivers proberen. Drivers hebben vergaande toegang tot het systeem en kunnen daardoor BSOD's veroorzaken.

Het kan theoretisch worden veroorzaakt door hardware, maar een software bug in een driver ligt echter meer voor de hand, dus dat is de belangrijkste verdachte. Neem ook de directx software mee met de updates/downgrades.

Als hiervoor een hard disk kapot was dan is het verstandig om het systeem te checken met sfc /scannow. Besturingssysteembestanden kunnen beschadigd zijn.

Ik zal later de dumps nader bekijken.
Zeer bedankt voor de tijd! Ik hoor het graag!
Ik wacht even de Memtest86 af en zal daarna de sfc /scannow proberen.

Daarna ga ik verder aan de slag met andere drivers!
Top! Ga het testen!

Mijn iRacing profiel

• skaylars
Zojuist SFC /scannow gedaan, deze komt met de volgende melding:

Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.
PS C:\Windows\system32>

Link naar log file: https://drive.google.com/...Kw6GRD4QleotiNAAkiIwtF6YZ

Mijn iRacing profiel

• lars.ruiter
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 24-08 00:48
Probeer ook eens dism /online /cleanup-image /restorehealth en daarna netsh winsock reset en dan de SFC /scannow opnieuw.
Wel de pc elke keer opnieuw opstarten na de commando's

lars.ruiter wijzigde deze reactie 12-08-2019 22:29 (59%)

• mrmrmr
  • Niet online
Diverse van de dump files bevatten referenties naar problemen met storage, zelfs de laatste van vandaag.

De sbc.log zegt dat diverse Microsoft Defender bestanden (cdxml en powershell files) corrupt zijn, ook de bron. Die bestanden zijn dus niet vervangen. Het gaat om bestanden in C:\Windows\System32\WindowsPowerShell\v1.0\Modules\Defender\. Bewaar alle bestanden in die directory voor later onderzoek (kopieer naar Google drive bijvoorbeeld).

Er is ook een melding dat OneDrive.lnk corrupt was en is vervangen.
C:\Users\Default\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\\OneDrive.lnk

De corrupte bestanden zijn enigszins verdacht, het is iets dat malware ook zou kunnen doen. Bijvoorbeeld om login gegevens te stelen. Het kan ook slordigheid zijn van Microsoft.

• mrmrmr
  • Niet online
Analyse van de dumps:

Algemene info:
BUILD_VERSION_STRING: 18362.1.amd64fre.19h1_release.190318-1202
BIOS_VENDOR: American Megatrends Inc.
BIOS_VERSION: A.80
BIOS_DATE: 07/09/2019
BASEBOARD_MANUFACTURER: Micro-Star International Co., Ltd
BASEBOARD_PRODUCT: B450-A PRO (MS-7B86)
BASEBOARD_VERSION: 2.0

CPU_COUNT: c
CPU_MHZ: e10 [=3600 MHz]
CPU_VENDOR: AuthenticAMD
CPU_FAMILY: 17
CPU_MODEL: 8
CPU_STEPPING: 2

080819-28875-01.dmp:
dxgmms2!DXGFASTMUTEX::Acquire+0x1e
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED (1e)
EXCEPTION_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005

Dit gaat over DirectX. Een mutex is een mutual exclusion, het is een marker waardoor een stukje geheugen of code niet gebruikt kan worden zolang er nog een mutex op is gezet. Dat zou niet zomaar moeten leiden tot een probleem.

080919-34109-01.dmp:
nt!PopHiberChecksumHiberFileData+b570
INTERNAL_POWER_ERROR (a0)
The power policy manager experienced a fatal error.
000000000000010e, The disk subsystem returned corrupt data while reading from the hibernation file.

Fout tijdens lezen van hibernation data. Daarin wordt de vorige sessie bewaard. Foutmelding waarschijnlijk tijdens opstarten.

081019-34531-01.dmp:
Ntfs!NtfsFullDeleteLcb+0x7b
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M (1000007e)
Arg1: ffffffffc0000005, The exception code that was not handled
Attempt to read from address ffffffffffffffff

NTFS fout.

081119-27500-01.dmp
FLTMGR!FltReferenceFileNameInformation+0x29
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION (3b)
Arg1: 00000000c0000005, Exception code that caused the bugcheck

Filter manager fout (bestandssysteem).

081219-30265-01.dmp
Ntfs!NtfsDeleteFcb+0x5fb

nt!RtlRbRemoveNode+0x368 vanuit nt!ExFreePool+0x9

Het vrijgeven van poolruimte veroorzaakt een unhandled exception (onverwachte en niet afgehandelde uitzondering).

---

2 access violations wijzen naar ffffffffffffffff. Dat is geen geldige geheugenpositie en niet toewijsbaar als een gevolg van een buffer overflow (een veel voorkomende softwarefout).

In dit geval is niet eenduidig 1 dader in de vorm van een bepaalde driver aan te wijzen. Het systeem zelf doet dingen die tot een BSOD leiden.

Dat betekent dat hardware de oorzaak zou kunnen zijn. Zoals moederbord, geheugen, processor, storage, kabels. Of corrupte bestanden of microcode/BIOS.

Nog een opmerking: er wordt ook een PnP fout gemeld met DeviceId PCI\VEN_1002&DEV_AAF0&SUBSYS_AAF01462&REV_00, PnpProblemCode 24, PnpEventInformation 2. Dit is de HD Audio device op de RX580.

• skaylars
mrmrmr schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:50:
Analyse van de dumps:

Algemene info:
BUILD_VERSION_STRING: 18362.1.amd64fre.19h1_release.190318-1202
BIOS_VENDOR: American Megatrends Inc.
BIOS_VERSION: A.80
BIOS_DATE: 07/09/2019
BASEBOARD_MANUFACTURER: Micro-Star International Co., Ltd
BASEBOARD_PRODUCT: B450-A PRO (MS-7B86)
BASEBOARD_VERSION: 2.0

CPU_COUNT: c
CPU_MHZ: e10 [=3600 MHz]
CPU_VENDOR: AuthenticAMD
CPU_FAMILY: 17
CPU_MODEL: 8
CPU_STEPPING: 2

080819-28875-01.dmp:
dxgmms2!DXGFASTMUTEX::Acquire+0x1e
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED (1e)
EXCEPTION_CODE: (NTSTATUS) 0xc0000005

Dit gaat over DirectX. Een mutex is een mutual exclusion, het is een marker waardoor een stukje geheugen of code niet gebruikt kan worden zolang er nog een mutex op is gezet. Dat zou niet zomaar moeten leiden tot een probleem.

080919-34109-01.dmp:
nt!PopHiberChecksumHiberFileData+b570
INTERNAL_POWER_ERROR (a0)
The power policy manager experienced a fatal error.
000000000000010e, The disk subsystem returned corrupt data while reading from the hibernation file.

Fout tijdens lezen van hibernation data. Daarin wordt de vorige sessie bewaard. Foutmelding waarschijnlijk tijdens opstarten.

081019-34531-01.dmp:
Ntfs!NtfsFullDeleteLcb+0x7b

NTFS fout.

081119-27500-01.dmp
FLTMGR!FltReferenceFileNameInformation+0x29
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION (3b)
Arg1: 00000000c0000005, Exception code that caused the bugcheck

Filter manager fout (bestandssysteem).

081219-30265-01.dmp
Ntfs!NtfsDeleteFcb+0x5fb

nt!RtlRbRemoveNode+0x368 vanuit nt!ExFreePool+0x9

Het vrijgeven van poolruimte veroorzaakt een unhandled exception (onverwachte en niet afgehandelde uitzondering).

---

2 access violations wijzen naar ffffffffffffffff. Dat is geen geldige geheugenpositie en niet toewijsbaar als een gevolg van een buffer overflow (een veel voorkomende softwarefout).

In dit geval is niet eenduidig 1 dader in de vorm van een bepaalde driver aan te wijzen. Het systeem zelf doet dingen die tot een BSOD leiden.

Dat betekent dat hardware de oorzaak zou kunnen zijn. Zoals moederbord, geheugen, processor, storage, kabels. Of corrupte bestanden of microcode/BIOS.

Nog een opmerking: er wordt ook een PnP fout gemeld met DeviceId PCI\VEN_1002&DEV_AAF0&SUBSYS_AAF01462&REV_00, PnpProblemCode 24, PnpEventInformation 2. Dit is de HD Audio device op de RX580.
Wat raad u aan om te doen? Het gebeurd eigenlijk alleen zodra de PC een tijdje is uitgeschakkeld. (1-2uur of langer)

Ik heb letterlijk geen idee meer, ik heb vannacht nogmaals het geheugen gescanned dit zonder errors.
Ik heb windows de eigen AMD RX580 drivers laten downloaden. 17.1.1 in dit geval (ergens uit 2017)

Eerlijk gezegd ben ik "out of options" geen idee meer wat ik moet testen..

Kan nog proberen om de AMD RX580 eruit te halen en een oude Nvidia 550ti erin te zetten maar daar houd het ook wel mee op..

Mijn iRacing profiel

• Luckei
Qua BSODs ben je gelukkig verder geholpen dan ik dat kon.

Kun je nog terug naar de Windows versie en drivers van de datum dat de PC is gebouwd? Meestal is eea nog wel terug te vinden. Dus alle drivers, BIOS versie, Windows versie die op die datum beschikbaar waren of die je toen hebt geinstalleerd.
Als je daar mee begint als basis-Windows en geen updates uit laat voeren kun je checken of je nog steeds BSODs krijgt.

Luckei wijzigde deze reactie 13-08-2019 14:02 (15%)

• skaylars
lars.ruiter schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:26:
Probeer ook eens dism /online /cleanup-image /restorehealth en daarna netsh winsock reset en dan de SFC /scannow opnieuw.
Dit zojuist in de beschreven volgorde geprobeert, dit heeft wel de corrupte files/bestanden gerepareerd.

Mijn iRacing profiel

• skaylars
Luckei schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:01:
Qua BSODs ben je gelukkig verder geholpen dan ik dat kon.

Kun je nog terug naar de Windows versie en drivers van de datum dat de PC is gebouwd? Meestal is eea nog wel terug te vinden. Dus alle drivers, BIOS versie, Windows versie die op die datum beschikbaar waren of die je toen hebt geinstalleerd.
Als je daar mee begint als basis-Windows en geen updates uit laat voeren kun je checken of je nog steeds BSODs krijgt.
Kan dit inderdaad als last resort nog proberen. Ik wacht heel even af hoe het nu gaat. SFC heeft nu corrupties wel gerepareerd.

Mijn iRacing profiel

• mrmrmr
  • Niet online
skaylars schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 12:02:
Wat raad u aan om te doen? Het gebeurd eigenlijk alleen zodra de PC een tijdje is uitgeschakkeld. (1-2uur of langer)

Ik heb letterlijk geen idee meer, ik heb vannacht nogmaals het geheugen gescanned dit zonder errors.
Ik heb windows de eigen AMD RX580 drivers laten downloaden. 17.1.1 in dit geval (ergens uit 2017)

Eerlijk gezegd ben ik "out of options" geen idee meer wat ik moet testen..

Kan nog proberen om de AMD RX580 eruit te halen en een oude Nvidia 550ti erin te zetten maar daar houd het ook wel mee op..
Om problemen te vermijden zou ik hibernation uitschakelen. Zodoende wordt een Windows sessie niet als corrupt bestand bewaard.

De hardware is verdacht. Ik zou het systeem minimaliseren, dus zoveel mogelijk weglaten. Bijvoorbeeld maar 1 DIMM module gebruiken en testen in verschillende slots tot het probleem optreedt. Daarna een andere DIMM module testen op dezelfde manier.
Van een andere PC materiaal lenen (inclusief kast en voeding) zodat je een voor een alle onderdelen kunt uitsluiten. En als het mogelijk is bijvoorbeeld het moederbord gebruiken, met ander geheugen, andere videokaart, andere processor, andere kast en andere voeding. Je kunt het ook andersom doen: ander moederbord en de rest hetzelfde houden. Voor het wisselen van de processor heb je wel steeds opnieuw koelpasta nodig.

Zoals ik al schreef malware kan ook vreemde BSOD's veroorzaken, voor de zekerheid is een scan met bekende en betrouwbare antivirus software aan te raden (niet Windows Defender, vanwege de corrupte bestanden). Antivirus kan het meest herkennen als je scant vanaf een antivirus CD. Het is aan te raden eerst zo'n scan te doen. Hoewel sfc en dism veel kan herstellen, is het systeem onbetrouwbaar in de huidige staat, een herinstallatie van Windows is aan te raden. Malware kan overleven in de boot sectoren van disks.

• skaylars
mrmrmr schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:59:
[...]

Om problemen te vermijden zou ik hibernation uitschakelen. Zodoende wordt een Windows sessie niet als corrupt bestand bewaard.

De hardware is verdacht. Ik zou het systeem minimaliseren, dus zoveel mogelijk weglaten. Bijvoorbeeld maar 1 DIMM module gebruiken en testen in verschillende slots tot het probleem optreedt. Daarna een andere DIMM module testen op dezelfde manier.
Van een andere PC materiaal lenen (inclusief kast en voeding) zodat je een voor een alle onderdelen kunt uitsluiten. En als het mogelijk is bijvoorbeeld het moederbord gebruiken, met ander geheugen, andere videokaart, andere processor, andere kast en andere voeding. Je kunt het ook andersom doen: ander moederbord en de rest hetzelfde houden. Voor het wisselen van de processor heb je wel steeds opnieuw koelpasta nodig.

Zoals ik al schreef malware kan ook vreemde BSOD's veroorzaken, voor de zekerheid is een scan met bekende en betrouwbare antivirus software aan te raden (niet Windows Defender, vanwege de corrupte bestanden). Antivirus kan het meest herkennen als je scant vanaf een antivirus CD. Het is aan te raden eerst zo'n scan te doen. Hoewel sfc en dism veel kan herstellen, is het systeem onbetrouwbaar in de huidige staat, een herinstallatie van Windows is aan te raden. Malware kan overleven in de boot sectoren van disks.
Bedankt voor de input. Componenten uitwisselen word lastig maar ga wel proberen te minimaliseren.

Ik ga hier morgen mee aan de slag en zal daar weer verslag van uitbrengen!

Mijn iRacing profiel

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Eventueel kan Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook helpen met het vinden of testen van oorzaken. Ja, het topic is oud, maar de principes zijn nog altijd hetzelfde gebleven, dus ook prima te gebruiken om zaken uit te sluiten en te testen!

CH4OS wijzigde deze reactie 14-08-2019 00:57 (3%)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• skaylars
lars.ruiter schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 22:26:
Na dit te hebben gevolgt tot op heden nog geen BSOD's gehad.

Ondertussen een keer of 7 uitgezet tijdje gewacht en weer opgestart. Hoop dat het zo blijft.

Mijn iRacing profiel

• skaylars
Tot op heden nog steeds geen BSOD gehad. Zojuist de SSD die ik retour had gestuurd naar Megekko terug gehad, deze is opgestuurd omdat SMART een attention gaf bij CRC interface. Megekko heeft niks kunnen constateren.

Zojuist de SSD aan me eigen pc en het systeem met BSOD's gehangen en beide geven de CRC interface "Attention"..

Iemand ervaring hiermee?

Mijn iRacing profiel

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-08 22:16
skaylars schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:08:
Tot op heden nog steeds geen BSOD gehad. Zojuist de SSD die ik retour had gestuurd naar Megekko terug gehad, deze is opgestuurd omdat SMART een attention gaf bij CRC interface. Megekko heeft niks kunnen constateren.

Zojuist de SSD aan me eigen pc en het systeem met BSOD's gehangen en beide geven de CRC interface "Attention"..

Iemand ervaring hiermee?
Over het algemeen is dat een sata kabel error. Het betekend niet dat de schijf defecf is.
En helaas als die errors er eenmaal in staan zijn ze niet weg te krijgen.
Er heeft zich dus ergens een error voorgedaan en die is genoteerd en die zal er jn blijven staan.

Bijna al mijn schijven hebben deze error doordat ik ooit een slechte kabel getest heb op meerdere schijfen.

Pas bij 'uncorrectable error count' zou ik zeer snel actie ondernemen en je data veilig stellen.

• skaylars
computerjunky schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:22:
[...]

Over het algemeen is dat een sata kabel error. Het betekend niet dat de schijf defecf is.
Er heeft zich dus ergens een error voorgedaan en die is genoteerd en die zal er jn blijven staan.

Bijna al mijn schijven hebben deze error doordat ik ooit een slechte kabel getest heb op meerdere schijfen.

Pas bij 'uncorrectable error count' zou ik zeer snel actie ondernemen en je data veilig stellen.
Ik dank u voor uw snelle reactie! Stelt mij gerust.

Mijn iRacing profiel

• computerjunky
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 24-08 22:16
skaylars schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:24:
[...]

Ik dank u voor uw snelle reactie! Stelt mij gerust.
Schrijf wel even het nummer op dat er bij staat en let op dat dit niet hoger word.

Is dit wel het geval dan is er toch iets aan de hand. Blijft dit gelijk dan is er niks aan de hand.

En een backup van echt belangrijke data is natuurlijk altijd slim.

• skaylars
computerjunky schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:30:
[...]

Schrijf wel even het nummer op dat er bij staat en let op dat dit niet hoger word.

Is dit wel het geval dan is er toch iets aan de hand. Blijft dit gelijk dan is er niks aan de hand.

En een backup van echt belangrijke data is natuurlijk altijd slim.
Bedankt voor de tip!

Mijn iRacing profiel

• lars.ruiter
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 24-08 00:48
skaylars schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 13:04:
[...]

Na dit te hebben gevolgt tot op heden nog geen BSOD's gehad.

Ondertussen een keer of 7 uitgezet tijdje gewacht en weer opgestart. Hoop dat het zo blijft.
Mooi om te horen dat je geen BSOD's meer ervaren hebt, en dat de beschadigde bestanden toch hersteld zijn :) CRC error count wordt inderdaad veroorzaakt door een defecte SATA kabel, het is dus aan te raden om deze te vervangen.

• skaylars
lars.ruiter schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:30:
[...]

Mooi om te horen dat je geen BSOD's meer ervaren hebt, en dat de beschadigde bestanden toch hersteld zijn :) CRC error count wordt inderdaad veroorzaakt door een defecte SATA kabel, het is dus aan te raden om deze te vervangen.
Ik heb deze gelijk vervangen nadat ik de error geconstateerd had. Wellicht is daardoor Windows corrupt geraakt en zijn er daardoor verschillende BSOD's geweest.

Ik houd nog wel even een slag om de arm. Pas als het 7 dagen goed gaat ben ik tevreden.

Mijn iRacing profiel

• Visgek82
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 12:18
computerjunky schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:22:
[...]

Klopt. over het algemeen. toch heb ik deze fouten ook wel voorbij zien komen met een brakke sata controller, deze zit in dit geval dan op het moederbord.

MSI B350M PC Mate / Ryzen 5 1600 / 16gb DDR4 / Nvidia GeForce GTX 1070-TI

• skaylars
Helaas bij het afsluiten 5 minuten geleden weer een BSOD gehad. "Memory_management"

Hierbij de log:

Edit:
Deze BSOD kan aan mijzelf hebben gelegen.

skaylars wijzigde deze reactie 16-08-2019 11:58 (38%)

Mijn iRacing profiel

• skaylars
Zojuist helaas weer een BSOD gehad.

Hier de minidumps:

Mijn iRacing profiel

• bierschuit
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 11:30
Ik weet niet waar je SoC voltage op staat, maar die zou ik eens verhogen naar 1.05 ~ 1.10V. Volgens mij mag je niet meer dan 1.2V geven naar AMD's specificaties.

• mrmrmr
  • Niet online
Heb je het OS schoon geinstalleerd nadat je sfc en dism hebt gedraaid? Als je dat nog niet gedaan hebt, dan zou ik dat alsnog doen. Schoon betekent dat je de MBR of GPT indeling verwijdert en er opnieuw opzet en alle parties opnieuw aanmaakt.

Dat kan met Gparted iso die je met Rufus op een USB key kunt zetten.

Alle mogelijke corrupte bestanden, tabellen en indelingen worden zodoende vervangen. Zorg dat je met goede SATA kabels werkt, bijvoorbeeld kabels van Akasa (Akasa PROSLIM SATA 3.0, 30 of 50cm).

Vervolgens kijken of er nog problemen overblijven en als dat zo is, dan aan de slag met het vervangen van hardware onderdelen.

De laatste BSOD dump file is een SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M (1000007e). Die is ontstaan tijdens bestandsoperaties (FLTMGR, nt!IopDeleteFile).

• skaylars
mrmrmr schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:52:
Heb je het OS schoon geinstalleerd nadat je sfc en dism hebt gedraaid? Als je dat nog niet gedaan hebt, dan zou ik dat alsnog doen. Schoon betekent dat je de MBR of GPT indeling verwijdert en er opnieuw opzet en alle parties opnieuw aanmaakt.

Dat kan met Gparted iso die je met Rufus op een USB key kunt zetten.

Alle mogelijke corrupte bestanden, tabellen en indelingen worden zodoende vervangen. Zorg dat je met goede SATA kabels werkt, bijvoorbeeld kabels van Akasa (Akasa PROSLIM SATA 3.0, 30 of 50cm).

Vervolgens kijken of er nog problemen overblijven en als dat zo is, dan aan de slag met het vervangen van hardware onderdelen.

De laatste BSOD dump file is een SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M (1000007e). Die is ontstaan tijdens bestandsoperaties (FLTMGR, nt!IopDeleteFile).
Yes, compleet schone installatie. Alle partities verwijderd en vanuit daar opnieuw geinstalleerd.

Mijn iRacing profiel

• skaylars
Helaas zojuist weer een BSOD.

Tijd om te minimaliseren.

Mijn iRacing profiel

• skaylars
Oke.

Ik heb het geheugen van het systeem met constant BSOD's overgezet in een ander systeem en vice versa.

Nu krijgt het systeem wat voorheen altijd werkte en nooit BSOD's had een BSOD.

Ik neem dus aan dat het toch het geheugen is wat de problemen veroorzaakt.

skaylars wijzigde deze reactie 20-08-2019 16:13 (32%)

Mijn iRacing profiel

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True