Overstappen van VPS, naar hosting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Al jaren draai ik wat websites op twee zelf beheerde VPS-en.
Hartstikke leuk allemaal, zelf OS installeren en alles in eigen beheer. Private netwerk tussen de 2 servers, Direct Admin, Nginx, CSF, etc..

Maar op een gegeven moment is de lol er wel vanaf, en gaat het me er eigenlijk alleen om dat de websites zo goed mogelijk draaien. Het is best een opgave en verantwoordelijkheid om constant alle software goed te laten draaien, up to date te houden en ook nog eens aan de veiligheid te denken.

Vandaar het idee om van eigen servers over te gaan naar webhosting, waarbij de hele infra wordt beheer door mensen die er echt verstand van hebben.

Maar dat valt nog niet mee. Veel webhosting lijkt toch gericht op kleinere sites en homepages.
De site die ik wil migreren is een redelijk druk bezocht forum, maar ook weer niet extreem groot.

Wat ik nodig zou hebben:

-Webhosting php / mysql
-Dedicated resources, schaalbaar bij mogelijke groei
-Ondersteuning voor Redis / Imagick
-Optioneel: Elasticsearch ivm doorzoeken forum (1m+ berichten)

In een ander topic kwam ik containerhosting tegen. Dit klinkt zeer interessant.
Ik kon zelf alleen Antagonist vinden. Zijn er meer hostingproviders die hosting aanbieden in een container met dedicated resources?

Elasticsearch ondersteuning is best wel belangrijk, maar ik ben bang dat dat niet te vinden is in combinatie met webhosting. Eventueel kan ik dat dan wel op een losse VPS draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Jinx op 12-08-2019 12:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mr. Jinx schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:36:
Ik heb eigenlijk een vergelijkbare vraag, alleen dan met meer budget.

Al jaren draai ik wat websites op 2 eigen VPS-en.
Hartstikke leuk allemaal, zelf OS installeren en alles in eigen beheer. Private netwerk tussen de 2 servers, Direct Admin, Nginx, CSF, etc..

Maar op een gegeven moment is de lol er wel vanaf, en gaat het me er eigenlijk alleen om dat de websites zo goed mogelijk draaien. Het is best een opgave en verantwoordelijkheid om constant alle software goed te laten draaien, up to date te houden en ook nog eens aan de veiligheid te denken.

Vandaar het idee om van eigen servers over te gaan naar webhosting, waarbij de hele infra wordt beheer door mensen die er echt verstand van hebben.

Maar dat valt nog niet mee. Veel webhosting lijkt toch gericht op kleinere sites en homepages.
De site die ik wil migreren is een redelijk druk bezocht forum, maar ook weer niet extreem groot.

Wat ik nodig zou hebben:

-Webhosting php / mysql
-Dedicated resources, schaalbaar bij mogelijke groei
-Ondersteuning voor Redis / Imagick
-Optioneel: Elasticsearch ivm doorzoeken forum (1m+ berichten)

In dit topic kwam ik containerhosting tegen. Dit klinkt zeer interessant.
Ik kon zelf alleen Antagonist vinden. Zijn er meer hostingproviders die hosting aanbieden in een container met dedicated resources?

Elasticsearch ondersteuning is best wel belangrijk, maar ik ben bang dat dat niet te vinden is in combinatie met webhosting. Eventueel kan ik dat dan wel op een losse VPS draaien.
Welke forumsoftware gebruik je? Er zijn diverse managed aanbieders van forumsoftware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
unezra schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:45:
@Mr. Jinx Misschien handiger daar een eigen topic voor te openen en niet dit topic te kapen?
Dat wilde ik ook doen, maar dacht dat ik dan de reactie zou krijgen 'daar is al een topic over'.
Van mij mag deze afgesplitst worden in een nieuw topic als een moderator dat ook wil.
Ernemmer schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:46:
[...]
Welke forumsoftware gebruik je? Er zijn diverse managed aanbieders van forumsoftware.
Xenforo... Er zijn wel hosters die dat managed aanbieden maar zit allemaal ver weg. Hosting liefst wel binnen Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Mr. Jinx schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:52:
Van mij mag deze afgesplitst worden in een nieuw topic als een moderator dat ook wil.
De voorkeur ligt over het algemeen altijd bij een nieuw topic, zeker als het 'aankoopadvies' betreft. Ik heb de berichten dan ook afgesplitst van Ik zoek speciale hostingprovider: geen VPS, maar hosting++. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Waarom geen managed VPS afsluiten. Dan behoud jij al je eigen wensen, en ontfermen de systeembeheerder van je hosting zich over je server als er patches zijn.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik weet niet wat voor bedragen je in gedachten hebt, maar voor een managed VPS gaat dat al snel in de papieren lopen. Zeker als je iets meer nodig hebt dan de allerkleinste VPS.
Als ik dat dan vergelijk met de kosten van een VPS in eigen beheer zoals bijvoorbeeld bij contabo.com dan heb ik zoiets van: ik doe het beheer toch maar lekker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
AW_Bos schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:05:
Waarom geen managed VPS afsluiten. Dan behoud jij al je eigen wensen, en ontfermen de systeembeheerder van je hosting zich over je server als er patches zijn.
Wees dan wel goed kritisch op wat er dan precies “managed” is. Ik heb enkele jaren managed VPS gehad. Veel meer dan het automatisch uitvoeren van “apt-get upgrade” was dat niet. Oh, en ik had nauwelijks toegang tot de server zelf.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Jinx
  • Niet online
Ik zoek volgens mij wel echt webhosting en niet een managed VPS.

Bij webhosting heb ik meer het idee dat alles op een groot cluster draait met failover mogelijkheden van zowel webservers als databases, al dan niet in een container.

Met een (managed) VPS draait uiteindelijk alles binnen 1 virtuele server. Om daar iets van clustering toe te passen gaat mij te ver. En wil je dat managed doen zal niet binnen budget passen.

Budget is 50 tot 100 euro p/mnd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Mr. Jinx schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:54:
Ik zoek volgens mij wel echt webhosting en niet een managed VPS.

Bij webhosting heb ik meer het idee dat alles op een groot cluster draait met failover mogelijkheden van zowel webservers als databases, al dan niet in een container.
Of dat klopt, zal per hostingprovider verschillen. Er zijn er zat die gewoon een colo'tje hebben waar ze een paar 1000 sites op draaien en iedere dag een schietgebedje doen dat de hardware blijft draaien... Maar idd ook die een goed schalend/"self healing" cluster hebben
Met een (managed) VPS draait uiteindelijk alles binnen 1 virtuele server. Om daar iets van clustering toe te passen gaat mij te ver. En wil je dat managed doen zal niet binnen budget passen.
Maar die VPS kan net zo goed op een groot cluster met failovers draaien natuurlijk, wederom afhankelijk van het platform

Ik heb (alweer een paar jaar geleden, vorige werkgever) ervaring met managed VPS, en tbh, vond het waardeloos. Je betaalt je ongans, als je wat wilt wijzigen moet je ofwel een verzoek indienen, wachten, de rekening betalen, etc. OF je doet het zelf maar dan wordt het natuurlijk niet "gemanaged". Uiteindelijk had ik absoluut niet het gevoel dat we enig waar voor ons geld kregen.

Webhosting is wat dat betreft veel praktischer idd, je hebt gewoon een standaard pakket wat voor je onderhouden wordt, en waar je geen omkijken naar hebt. Je weet dus waarvoor je betaalt en wat je krijgt. Plus het is gewoon véél goedkoper.
Maar daar staat natuurlijk tegenover dat je geen dingen "outside the box" kunt doen, en dat je wel een degelijke provider moet nemen wil je een beetje performance hebben. En zelfs bij gerenomeerde providers kun je met een grote site tegen de limieten lopen van wat ze op hun platform willen hosten. Redis ondersteuning is misschien nog wel te vinden, ElasticSearch gaat denk ik lastig worden. Maar zoals je al zegt, dat kun je natuurlijk altijd nog zelf hosten.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 12-08-2019 16:19 ]

Pagina: 1