CV ketel vervangen door Airco goedkoper in gebruik?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 11:48
Hi,

Ik ben voor zonnepanelen aan het kijken ivm. airco (compensatie zeg maar). Nu zijn er airco-boeren die claimen dat moderne A+++ airco's die kunnen verwarmen (=warmtepomp) zuiniger (of in ieder geval niet super veel onzuiniger) zijn dan CV ketels (zie bv voor CV claim: https://www.av-klimaattechniek.nl/verwarmen-met-een-airco ) . Verder zijn er ook moderne airco's ook decentraal te kunnen ventileren (verse luchtaanvoer).

De claim die hier gemaakt wordt is dat moderne airco's een rendement hebben van 400-500%. Dit overcompenseert het feit dat verwarmen met elektriciteit minimaal 50% minder efficient is dan gas.

Hoe zit dit? Ik ben geïnteresseerd in feiten, niet wat vroeger misschien was ("airco's zijn inenfficient") of wat airco boeren proberen te verkopen. Hoe zit het werkelijk? En de rekensom CV vs airco kan nu nog negatief uitvallen, maar is dit over een paar jaar ook nog zo als ze de belasting op gas flink verhoogd hebben om iedereen eraf te jagen?

Als dit waar is, waarom worden deze airco systemen dan niet grootschaliger ingezet bij woningbouw/renovatie? Voor mij lost dit een aantal problemen op: het brengt verkoeling, decentrale ventilatie, en voor gasloos hoef ik dan alleen nog een oplossing te vinden voor warmwater (boiler ofzo).

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:45
Een lucht-lucht warmtepomp (ook bekend als airco) is inderdaad een zuinig manier van verwarmen. Zeker voor een klein lokaal, dat je niet continu gebruikt (vergaderruimte, werkplaats) kan het een prachtige oplossing zijn.

Groot nadeel is de altijd aanwezige luchtverplaatsing met bijbehorend geluid. Toegegeven, de units worden steeds stiller maar helemaal stil zijn ze nooit. Dat kan als oncomfortabel worden ervaren. Vooral in woonkamers is dit een serieus issue.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Verwarmen met een airco is inderdaad vaak efficienter dan een gasgestookt systeem. De unit onttrekt immers warmte uit de buitenlucht waardoor uiteindelijk maar een deel van de warmtevraag energie gebruikt.

Ik gebruik dit thuis ook en heb inmiddels al ruim twee jaar geen gasaansluiting meer. Ik ben zeer positief over dit systeem (koelen in de zomer is ook een leuke bijkomstigheid!).

Mensen hebben vaak het idee dat deze units vervelend en lawaaiig zijn. Dat is niet de ervaring die ik zelf heb. Volgens mij komt het ook deels doordat mensen ooit een mobiele airco hebben gehoord - en dat zijn natuurlijk verschrikkelijke herriedingen. Je hebt natuurlijk wel een luchtstroom, maar dat is een stroom warme lucht. Ik stoor me er zelf niet aan.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-03 11:48
@cyberstalker En hoe doe jij warm water dan? Gaat dit via een boiler?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

traders schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:49:
@cyberstalker En hoe doe jij warm water dan? Gaat dit via een boiler?
Warm water kan via close-inboiler, warmtepompboiler, doorstroomverwarmer, zonneboiler, of een combinatie.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@traders Voor warm water heb ik zelf een zonneboiler met daarachter een elektrische doorstromer. Zo heb ik altijd warm water. Daarnaast heb ik een douche-WTW zodat de boiler ook minder snel leeg is.

@kmf Heeft alle mogelijkheden al netjes opgenoemd.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:55
Ik heb voor dezelfde beslissing gestaan. Ondertussen is mijn CV ketel er uit, staat er een Warmtepompboiler voor de het sanitaire warm water en hangen er drie Lucht/Lucht warmtepompen om de boel te verwarmen. En nog 8060WP aan zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:43

basvn

Breezand - NHN

hier heb ik 2x een 3.5kwh lucht/lucht warmtepomp(airco)
en een warmtepompboiler Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
Er ligt nu 3550WP aan zonnepanelen op het dak, en daar komt nog zo'n 3000 bij.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als ik voor Traders een "kritische" samenvatting maak zou ik uit komen op:

Verwarmen met airco (lucht/lucht warmptepompen kan)
Het is een vrij efficiënte manier van elektrisch verwarmen.

Maar: niemand gebruikt deze verwarming zonder zonnepanelen te plaatsen.
Daaruit zou ik de conclusie trekken dat het alleen financieel rendabel is in combinatie met zonnepanelen.
En dat is nu dat de salderingsregeling nog van kracht is.

Persoonlijk heb ik besloten om het nog even aan te kijken. Gemeenten moeten in de komende jaren bekend maken hoe ze wijken van het gas af willen krijgen.
Ik heb dus een beperkt aantal zonnepanelen gelegd (huidige verbruik). En een nieuwe CV ketel geplaatst. Dan wacht ik even af wat het de komende tijd gaat doen. Heel de wijk over op airco verwarming lijkt mij nu geen goed idee. Elektriciteitsnet kan het niet aan en het geluid van zo'n pomp op ieder huis lijkt me ook niet prettig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

NIMIC schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:52:

WTF, waar heb je dat nou weer vandaan gehaald? Telegraaf?.
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Daaruit zou ik de conclusie trekken dat het alleen financieel rendabel is in combinatie met zonnepanelen.
Lees toch maar even door..
Dat zonnepanelen heel complimentair kan zijn, zijn zij niet nodig om verwarming via warmtepompen rendabel te maken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:43

basvn

Breezand - NHN

NIMIC schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:52:
Als ik voor Traders een "kritische" samenvatting maak zou ik uit komen op:

Verwarmen met airco (lucht/lucht warmptepompen kan)
Het is een vrij efficiënte manier van elektrisch verwarmen.

Persoonlijk heb ik besloten om het nog even aan te kijken. Gemeenten moeten in de komende jaren bekend maken hoe ze wijken van het gas af willen krijgen.
Ik heb dus een beperkt aantal zonnepanelen gelegd (huidige verbruik). En een nieuwe CV ketel geplaatst. Dan wacht ik even af wat het de komende tijd gaat doen. Heel de wijk over op airco verwarming lijkt mij nu geen goed idee. Elektriciteitsnet kan het niet aan en het geluid van zo'n pomp op ieder huis lijkt me ook niet prettig.
Het is ook rendabel zonder zonnepanelen.
1 m³gas levert ongeveer 8kwh aan warmte op. en kost tussen de 60/80 cent.
een airco met een COP van 4, levert op 2kwh ook 8kwh aan warmte op. en dat voor 40/50cent.

Maar omdat je stroom kunt opwekken, is het mooi te combineren.

Daarnaast pakt een lucht/lucht warmtepomp niet schrikbarend veel stroom. dit is (bij mij) maximaal 600w als piek. en na 1,5 uur is de hele benedenverdieping genoeg opgewarmd dat hij niet meer op 100% hoeft te draaien.
en een warmtepomp maakt niet zoveel geluid hoor. zeker in de winter (als je alles dicht hebt) hoor je dit binnen amper.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
kmf schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:58:
WTF, waar heb je dat nou weer vandaan gehaald? Telegraaf?.
Dat zonnepanelen heel complimentair kan zijn, zijn zij niet nodig om verwarming via warmtepompen rendabel te maken.
In dit topic werd door niemand gesteld dat hij warmtepompen had zonder zonnepanelen. Aldus de samenvatting :).

Ik stelde het ook zo scherp op om reactie uit te lokken. Vooral omdat ik het nogal lastig te vergelijken vind.

@basvn Dankejwel voor je berekening.
Hetzelfde is ongeveer hier te vinden: https://www.inoxcon.nl/fa...et-ik-rekening-mee-houden.
Als ik het voor mijn eigen situatie uitreken zou het los van investeringskosten al vanaf een COP van 2,3 goedkoper zijn.

Het blijft als huisbezitter lastig te berekenen. En aanbieders zijn vaak of van elektrisch of van gas, dus die raden altijd het een of ander aan.

Het lijkt idd goed te doen te zijn om het kosteneffectief te doen.
Beter dan ik vooraf zou denken. Het is wel een hele omschakeling van radiatoren naar airco units voor een bestaand huis.
Voor mij nu te laat. Ik ben een beetje klaar met verbouwen.... Maar voor de topicstarter is dit wellicht anders.

Ik heb overigens een mobiele airco met een COP van 2.6, dat zou dus ook niet zoveel duurder zijn dan verwarmen met de CV ketel op gas.
traders schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:27:
Als dit waar is, waarom worden deze airco systemen dan niet grootschaliger ingezet bij woningbouw/renovatie? Voor mij lost dit een aantal problemen op: het brengt verkoeling, decentrale ventilatie, en voor gasloos hoef ik dan alleen nog een oplossing te vinden voor warmwater (boiler ofzo).
Bedankt
Het maakt het huis duurder. En mensen zijn gewend aan CV, dat maakt dit wellicht lastiger verkoopbaar.

Verder wordt vloerverwarming steeds vaker toegepast om geen extra luchtverplaatsing te hebben in huis. Dus qua comfort in vergelijking met vloerverwarming verwacht ik dit iets minder.
Vergeleken met radiatoren zal het niet veel verschil maken, want die zorgen ook voor luchtverplaatsing.
Een warmtepomp onder de grond wordt dan vaker ingezet bij nieuwbouw, dit is ook inzetbaar bij vloerverwarming. Maar daar is de investering weer een stuk hoger.

[ Voor 30% gewijzigd door NIMIC op 12-08-2019 16:17 . Reden: mobiele airco regel toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

NIMIC schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:53:
[...]

In dit topic werd door niemand gesteld dat hij warmtepompen had zonder zonnepanelen. Aldus de samenvatting :).

Ik stelde het ook zo scherp op om reactie uit te lokken. Vooral omdat ik het nogal lastig te vergelijken vind.
Als je het niet zeker weet, of zelf al lastig vind, stel het dan als een vraag. Maar ga het niet als feit brengen, en dan ook nog eens als waarschuwing. Dat brengt alleen mensen in verwarring en krijg je nog meer telegraaf+facebook+nu.nl-waarheden.
Het blijft als huisbezitter lastig te berekenen. En aanbieders zijn vaak of van elektrisch of van gas, dus die raden altijd het een of ander aan.
Op fora heerst er geen bias en worden ook voorbeeldberekeningen gegeven.
Ik heb overigens een mobiele airco met een COP van 2.6, dat zou dus ook niet zoveel duurder zijn dan verwarmen met de CV ketel op gas.

Het maakt het huis duurder. En mensen zijn gewend aan CV, dat maakt dit wellicht lastiger verkoopbaar.
Nee, het huis wordt niet duurder, maar je hebt wel meer bijzaken nodig waaraan je moet denken. Alleen SWW is al een ding.
Verder wordt vloerverwarming steeds vaker toegepast om geen extra luchtverplaatsing te hebben in huis.
Vloerverwarming heeft niks met LL warmtepompen te maken.
Dus qua comfort in vergelijking met vloerverwarming verwacht ik dit iets minder.
Vergeleken met radiatoren zal het niet veel verschil maken, want die zorgen ook voor luchtverplaatsing.
Een warmtepomp onder de grond wordt dan vaker ingezet bij nieuwbouw, dit is ook inzetbaar bij vloerverwarming. Maar daar is de investering weer een stuk hoger.
AUB.. ga je inlezen op het verschil van LL, LW en WW warmtepompen...
LL = lucht.
LW en WW water. Water kan door vloerverwarming en radiatoren. Maar niet alle CV installaties zijn per definitie geschikt. Er is een groot verschil tussen radiatoren waar water van 80 graden celcius doorheen stroomt en radiatoren en vloerverwarming waar water minder dan 45 graden doorheen stroomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

traders schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:27:

Als dit waar is, waarom worden deze airco systemen dan niet grootschaliger ingezet bij woningbouw/renovatie?
Omdat airco systemen niet voor elke situatie geschikt zal zijn.
Je hebt in ieder geval een plek nodig voor de buitenunit.
En voor binnen moet je, als je niet in elke kamer een unit wilt, gaan plannen hoe je het warme lucht wilt verdelen.

Voor flats is het dus al minder geschikt.

En niet iedereen houdt van luchtverwarming. Je hebt toch geluid van een ventilator binnen en het comfort voelt anders. Net zoals de verwarming van jouw auto vs een CV systeem.

Wat ook belangrijk is: je moet ook een oplossing vinden voor het warm water. Een boiler vindt niet iedereen fijn. 2 vierkante meter opofferen voor een boilervat ook niet.

Tevens heb je gecertificeerde monteurs nodig om de koelleidingen aan te leggen.
Al met al is een paar ondermaatse radiatoren met een CV ketel dus veel goedkoper voor woningbouw/renovatie. Qua kostprijs, maar vooral qua arbeidskosten (ipv een dure STEK monteur kan een stagelopende leidingfitter al voldoende zijn).

(ik ben trouwens gasloos dankzij een LW warmtepomp+doorstroomverwarmer+zonnepanelen+zonneboiler+LL warmtepompen+vloerisolatie+spouwisolatie.
Naar het schijnt heb ik 2500m3 gas vervangen met 3000kWh aan warmtepompverwarming.

Telegraafdisclaimer: Het is niet zo dat je alle implementaties nodig hebt om een werkend systeem te hebben. Ze zijn complimentair.)

[ Voor 13% gewijzigd door kmf op 12-08-2019 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
@kmf aanvullend op wat jij al aangeeft: als je net als bij de huidige cv systemen in alle ruimtes verwarming wilt, is een l-l warmtepomp of airco ook niet / veel minder geschikt. Bij systemen die dat wel kunnen is de aanleg veel kostbaarder dan een traditionele cv. Het verspreiden van warmte wordt in het l-l warmte topic niet als probleemloos gezien iig.

[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 12-08-2019 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

blissard schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 21:15:
Bij systemen die dat wel kunnen is de aanleg veel kostbaarder dan een traditionele cv. Het verspreiden van warmte wordt in het l-l warmte topic niet als probleemloos gezien iig.
Maar als je een HVAC systeem ga opzetten, zorg ervoor dat deze goed beveiligd is tegen Bruce Willis wannabees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisosnederland
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-10-2021
Hoi,

Het is zeker mogelijk dat je energiezuiniger kan verwarmen met een airco met een A++of A+++ keurmerk voor verwarmen. Dit komt doordat je heel effectief 1 specifieke ruimte verwarmt. Het is hierbij wel van groot belang dat de ruimte goed geïsoleerd is.

De reden waarom het niet breed wordt ingezet bij woningbouw renovaties is volgens mij een hele terechte vraag. Ik denk wel dat ik daar een antwoord op heb. Met een airco kan je een ruimte verwarmen en koelen maar je kan geen warm water verwarmen. Je moet dus naast je airco installatie een oplossing zoeken om je woonruimte van warm water te voorzien.

Als we straks allemaal van het gas af moeten worden dit soort oplossingen veel normaler ook in Nederland.
groet,
Othman

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 29-03-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakeljanai
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-06-2023
graag een eigen topic openen, of jezelf eerst even inlezen in de warmtepomp topics. Liever niet in meerdere (oude) topics je vraag dumpen. Thanks!

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 29-03-2022 22:50 ]

Pagina: 1