Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Touch lamp repareren (is dit veilig?)

Pagina: 1
Acties:

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 01:33

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ben al begonnen maar durf hem nu eigenlijk niet aan te zetten :|

We hebben boven op de slaapkamer 2 touch lampjes.. Jaren geleden gekocht bij de Karwei.. 1 ervan ging kapot (ik vermoed het gedeelte wat de "touch" aanstuurt).. Niet meer verkrijgbaar natuurlijk, dus zou hem graag repareren..

Ik dat ding opengemaakt, er zit een "touch switch" in met 5 kabels;

Een gele die verbonden is met een ringetje met het gedeelte van de lamp wat je moet aanraken
Twee bruine (dat lijken me schakeldraden?)
Een blauwe
Een rode

http://www.libre-net.nl/lamp-temp/1.jpg
http://www.libre-net.nl/lamp-temp/2.jpg
http://www.libre-net.nl/lamp-temp/3.jpg

(overigens is de transparante kabel die binnenkomt gewoon de stroomkabel, de lamp is dus niet geaard aangezien dit gewoon een "tweeling" kabel is. Stekker is ook een euro-stekker, geen schuko.

Ik kan dat ding (de touch switch) nergens vinden op internet, als je zoekt op Touch switch HAIXING HS-3 120W kom je nog het meest in de buurt, maar dat zijn wel allemaal modellen met 4 kabels in plaats van 5.

Nu heb ik op internet een touch schakelaar gevonden (en besteld) die wel 5 kabels heeft;

https://www.amazon.com/To...65595713&s=gateway&sr=8-1

Ik heb de kabels van de originele touch switch afgeknipt (deze zaten erop gesoldeerd) en met kroonsteentjes de bedrading 1 op 1 verbonden met de nieuwe touch switch. Zwart op bruin, de rest van de kleuren zijn hetzelfde

http://www.libre-net.nl/lamp-temp/4.jpg
http://www.libre-net.nl/lamp-temp/5.jpg
http://www.libre-net.nl/lamp-temp/e208fa45-a559-495c-b10a-52a850f21b90.jpg

Omdat ik totaal geen electricien ben ben ik nu toch een beetje terughoudend, je moet namelijk wel de lamp aanraken om het zaakje aan te zetten..

Tevens zijn de draden van de gekochte switch een stuk dunner, maar dat lijkt me niet heel problematisch? (ook zichbaar op de foto's)..

Kan ik dit veilig proberen of ga ik mezelf electrocuteren?

• EJlol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17:00
Ik ben ook totaal geen elektricien, dus je moet niet zomaar geloven wat ik zeg, ik kan er compleet naast zitten :P

Maar is het niet zo dat blauw de nul (N) hoort te zijn, en bruin de fase draden (L, L1)? zie bijvoorbeeld: Wikipedia: Sjabloon:Tabel kleuren van draden in elektrische installatie

Op jouw foto lijkt zwart (bruin) met N verbonden, en blauw/rood met de fasedraden.

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:08
@EJlol Daar heb je wel een punt, alleen het probleem is natuurlijk dat je niet weet hoe je je stekker in het stopcontact drukt, dus eigenlijk maakt het niet uit.

Wat ik kan vinden over deze touch-dimmer is dit:
Hoe Sluit ik de dimmer aan:
1. De rode draad verbinden met de 220 V (Input Fase)
2. De zwarte draad verbinden met de negatieve 220 V (Input Nul)
3. de andere zwart en blauw aansluiten aan de lamp
4. de gele lijn is de touch draad (sensordraad)
Daarbij om te testen zou je waarschijnlijk wel een draadje kunnen gebruiken die je aan de ene kant aan de verwarming knoopt en dan met het blote koper op de lamp tikt (natuurlijk te testen met de nog wel werkende lamp). Touch-dimmers/schakelaars werken met een verschil in capaciteit meten.

• coolinx
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 15-10 15:22
Ik denk dat hij zo aangesloten moet worden:

N = Blauw
L = Zwart (die naar bruin gaat)
L1 = Rood (gaat naar de lamp als ik de tweede afbeelding met het schema van de oude schakelaar zie)
M = Geel

Denk dat hier de kleuren logischer zijn:
Aanduiding op schakelaar <=> draadkleur
N <=> Blauw + rood(gaat naar lamp)
L <=> Bruin die van stekker afkomt
L1 <=> Bruin die naar lamp gaat
M <=> Geel

coolinx wijzigde deze reactie 12-08-2019 13:16 (34%)
Reden: kleuren aangepast

• BernardV
@coolinx Nee, rood en zwart gaat naar de stekker (input), blauw en zwart naar de lamp.
Tenminste zo staat het hier (quote in mijn vorige post): https://www.selectrahenge...bouw-lamp-schakelaar.html

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dat testen via de verwarming is wel een goeie, dat kan ik natuurlijk met de werkende lamp doen! :)

Tips over hoe ik dan mezelf buiten "de loop" hou? Rubberen handschoenen aan?

Het aansluiten waar jullie nu over beginnen vind ik lastiger, zeggen jullie nou eigenlijk dat ik het niet 1-op-1 kan vervangen? Want dat ik wat ik gedaan heb;

De oude switch had een blauwe, 2 bruine, een gele en een rode draad. Die heb ik gewoon afgeknipt. Toen had ik dus een lamp met 5 losse draden. Deze 5 losse draden heb ik daarna verbonden met de NIEUWE switch van internet, op deze manier:

Lamp blauw <-> blauw switch
Lamp rood <-> rood switch
Lamp geel <-> geel switch
Lamp bruin <-> zwart switch
Lamp bruin <-> zwart switch

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 20-10 22:01
Als ik het schema op de oude en de nieuwe switch vergelijk denk ik dat je het zo moet aansluiten.

Oude switch /lamp <-> Nieuwe switch = omschrijving
Bruin <-> Blauw = L/fase naar de lamp
Bruin <-> Rood = L/fase vanuit de stekker
Blauw <-> Zwart = N/neutraal vanuit de stekker
Rood <-> Zwart = N/neutraal naar de lamp
Geel <-> Geel = Touch sensor

Wel lekker verwarrend al die kleurtjes

Overigens zou ik die verwarming truc niet gebruiken, lijkt me erg gevaarlijk.
Zeker omdat we hier niet weten hoe jouw meterkast in elkaar steekt.

Een simpele spaningszoeker (schroevendraaier met lampje) van de bouwmarkt is voldoende om te controleren of de buitenkant van de lamp onder spanning staat.

FrankBlom wijzigde deze reactie 12-08-2019 11:16 (28%)

• coolinx
BernardV schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:40:
@coolinx Nee, rood en zwart gaat naar de stekker (input), blauw en zwart naar de lamp.
Tenminste zo staat het hier (quote in mijn vorige post): https://www.selectrahenge...bouw-lamp-schakelaar.html
Dit is het belangrijkste plaatje. Hier zie je hoe de oude schakelaar aan de lamp aangesloten was. Het is niet een heel duidelijke foto, maar ik zie: Rood gaat naar de lamp want RED gaat naar het lamp symbooltje.
Misschien kan TS hier nog een duidelijkere foto van aanleveren.

http://www.libre-net.nl/lamp-temp/2.jpg

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Bedoel je deze (deze is van de oude lamp maar is hetzelfde. Zonder draadjes);

http://www.libre-net.nl/lamp-temp/8.jpg

Het is mij inmiddels wel duidelijk dat ik dus niet zomaar van de kleuren kan uitgaan, dank1

• coolinx
Mja, kijkend naar deze foto kan ik toch geen andere conclusie trekken dan dat rood naar de lamp gaat.

• BernardV
@coolinx daar heb je een goed punt, als ik dat zo bekijk is het dus in dit geval rood en blauw omdraaien. De rest zit goed.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
http://www.libre-net.nl/lamp-temp/9.jpg

http://www.libre-net.nl/lamp-temp/10.jpg

foto's van de bestaande lamp.

rood lijkt inderdaad naar de lamp te gaan.. Maar bruin ook?

Moet ik anders dat zwarte rubber eraf halen? Zit aardig gegoten (waar eigenlijk alle kabels doorheenlopen behalve geel)

Er lijkt trouwens kleurverschil te zitten tussen de "bruine" kabels, de ene neigt een stuk meer naar groen. Moet ik daar nog iets mee?

FreakNL wijzigde deze reactie 12-08-2019 11:24 (73%)

• FrankBlom
Ik denk dat het zo moet, zoals ik hierboven al schreef.

Een simpele spaningszoeker (schroevendraaier met lampje) van de bouwmarkt is voldoende om te controleren of de buitenkant van de lamp onder spanning staat.

FrankBlom wijzigde deze reactie 12-08-2019 11:49 (77%)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik heb een spanningszoeker, die lijkt het helaas niet te doen. In het stopcontact gestoken en bovenkant ingedrukt met maar zie geen lampje. Kan ook zijn dat ik het verkeerd doe.. Dus testen lukt niet, en zolang dat niet lukt ga ik niks aanraken. Moet ik harder drukken? Of zou de weerstand kaduuk zijn?

Kan uiteraard al wel voorwerk doen.

Zoals het, naar jullie reacties, nu naar uitziet zou ik het zo moeten aansluiten dus;

Bruin <-> Blauw = L/fase naar de lamp
Bruin <-> Rood = L/fase vanuit de stekker
Blauw <-> Zwart = N/neutraal vanuit de stekker
Rood <-> Zwart = N/neutraal naar de lamp
Geel <-> Geel = Touch sensor

Hierbij heb ik nog wel twee vragen;

1) Ik zie dus dat ik op de twee zwarte draden van de nieuwe switch op de bestaande Rood en Blauw moet aansluiten. Zit hier nog een volgorde aan? Want ik heb 2 zwarte kabels, daar zie ik geen onderscheid in.

2) De blauwe en rode draad van de nieuwe switch moet op de 2 bestaande bruine kabels (die eigenlijk bruin en groen zijn, mijns inziens). Zit hier nog een volgordelijkheid in? Op de nieuwe switch staat wel L1 en L bij respectievelijk blauw en rood (ook zichtbaar op een foto hierboven.).

Op het schema van Frank hierboven wordt vraag 2 wel behandeld, “bovenste” bruine naar blauw en “2e” bruine naar rood. Is die volgorde belangrijk?

Vraag 1 blijft onduidelijk vooralsnog :)

FreakNL wijzigde deze reactie 12-08-2019 12:08 (9%)

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:18
FreakNL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:01:
Ik heb een spanningszoeker, die lijkt het helaas niet te doen. In het stopcontact gestoken en bovenkant ingedrukt met maar zie geen lampje. Kan ook zijn dat ik het verkeerd doe.. Dus testen lukt niet, en zolang dat niet lukt ga ik niks aanraken. Moet ik harder drukken? Of zou de weerstand kaduuk zijn?
Heb je hem op beide gaten getest? Testen op de nul doet weinig namelijk met een spanningszoeker.

• BernardV
@FreakNL
Zwart - Bruin is prima, daarna blauw-rood en rood-blauw aansluiten.

Want als je de stekker andersom in het stopcontact doet is het effect hetzelfde als bruin op rood/blauw en andersom :)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Spanningszoeker inderdaad op beide gaten getest, geen sjoege.

@BernardV

Bruin <-> Blauw = L/fase naar de lamp volgorde boeit niet
Bruin <-> Rood = L/fase vanuit de stekker volgorde boeit niet
==========================================================
Blauw <-> Zwart = N/neutraal vanuit de stekker volgorde boeit niet
Rood <-> Zwart = N/neutraal naar de lamp volgorde boeit niet
===================================================
Geel <-> Geel = Touch sensor 1 op 1

Zo dus?

FreakNL wijzigde deze reactie 12-08-2019 12:48 (87%)

• BernardV
@FreakNL Niet helemaal, in je oude schakelaar gaat rood-bruin naar de lamp en blauw-bruin naar je stekker.
In je nieuwe gaat rood-zwart naar je stekker en blauw-zwart naar je lamp.

Omdat je een stekker op twee manieren in het stopcontact kunt drukken weet je "nooit" wanneer je nu de fase of de nul op "zwart" hebt zitten.

Dus als je het zo aansluit zou het moeten werken:
zwart - bruin
zwart - bruin
blauw - rood
rood - blauw
geel - geel

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Mmm das wel anders dan anderen in dit topic aangeven...

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 18:51
FreakNL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:45:
Spanningszoeker inderdaad op beide gaten getest, geen sjoege.
Je moet wel je duim op de achterkant houden (even voor de volledigheid)... :)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ja, gedaan. Ding lijkt stuk

• BernardV
FreakNL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:01:
Mmm das wel anders dan anderen in dit topic aangeven...
Het is exact hetzelfde.
Van rood en blauw weet je welke waar zit, van beide bruinen niet.
Dus als je bruin op blauw en bruin op rood wilt aansluiten zul je eerst moeten kijken welke naar de stekker loopt en welke naar de lamp.
Maar dit is bijzaak, want immers is het zo:

De stekker heeft bruin-blauw, nu ga je er vanuit dat "bruin" de fase is, maar dat hoeft niet zo te zijn. Stel dat je stopcontact aan de linkerkant de fasedraad heeft, dan heb je ook alleen de L (fase) op bruin als je de stekker zo in het stopcontact hebt gestoken dat bruin links zit. Draai je de stekker om heeft blauw de fase (L) en bruin de nul (N). Dus het maakt niet uit als je bruin op zwart aansluit. Dan is het alleen dat kleurgebruik bij je nieuwe switch omgedraaid is voor rood en blauw, dus die moet je even omwisselen.

//EDIT: En qua kleurgebruik vind ik het zelfs logischer.
Bruin is de kleur van de fasedraad
Zwart is de kleur van de schakeldraad (ook fase)
Blauw is de kleur van de nuldraad (vroeger was dit rood).

Dus bruin-zwart aan elkaar en rood-blauw :)

BernardV wijzigde deze reactie 12-08-2019 13:42 (11%)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik snap het prinicipe @BernardV

Alleen jij zegt:

zwart - bruin
zwart - bruin
blauw - rood
rood - blauw

Terwijl @FrankBlom zegt;

blauw - bruin
rood - bruin
zwart - blauw
zwart - rood

• BernardV
@FreakNL Wat @FrankBlom zegt klopt ook, maar maakt in de praktijk niet uit, immers hangt het van de stand van de stekker af.
Wil je doen wat hij aangeeft zul je eerst moeten kijken welke bruine naar de stekker loopt, maar je weet al van je vorige aansluiting dat blauw sowieso naar de stekker loopt.
Nu is het ook zo dat beide zwarte draden samen zitten, dus het maakt niet uit welke zwarte je pakt.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik vat hem, kwartje valt.

Nu voor alle zekerheid nog een werkende spanningzoeker zoeken

FreakNL wijzigde deze reactie 12-08-2019 13:50 (3%)

• Krijnemans
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 23:14
Ik ben geen electricien, maar mijn gevoel zegt dat er niet enorm veel zal gebeuren als je hem foutief aansluit.
Is het touchgedeelte van metaal of van een soort plastic/kunststof? Denk dat je weinig schok zult krijgen als je hem aanraakt. Desalniettemin zou ik hem inderdaad eerst correct aansluiten voordat ik ging proberen.

Tevens kunnen inderdaad beide manieren, zowel die van @BernardV als die van @FrankBlom. Komt zoals eerder gezegd op hetzelfde neer. Een draad weet niet welke kleur hij om zich heen heeft dus hij zal ook geen dienst weigeren als die het 'foute' kleurtje heeft.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ik heb de gok gewaagd, maar hij doet het niet..

Ik wil nu eerst maar eens gaan uitzoeken of de fitting niet kaduuk is ofzo en in het ergste geval zet ik er dan wel gewoon een snoer met een knopje tussen..

Dit lijkt me niet al te ingewikkeld verder? Ik heb het gele draadje al "uitgefaseerd", volgens mij moet ik nu gewoon met een kroonsteen draadjes met elkaar verbinden en dan zou de lamp direct aan moeten gaan als ik hem in het stopcontact steek?

Uit het stopcontact komt blauw en bruin, zoals je ook hier ziet:
http://www.libre-net.nl/lamp-temp/10.jpg

Naar het lampje gaan rood en bruin.. Welke verbind ik nou door om er een "domme" lamp van te maken? Mijn gevoel zegt bruin-bruin en blauw-rood?

• BernardV
Wat niet verwacht, maar doet hij het wel als je de stekker er andersom in doet?

• Krijnemans
Even iets anders.. Heb je al eens geprobeerd of de spanningszoeker het in andere stopcontacten ook niet doet? Is de spanningszoeker kaduuk of heb je een los contact in het stopcontact?

Je kunt er inderdaad een simpele lamp van maken om het te testen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Spanningszoeker bij meerder WCD's geprobeerd.. Stekker ook andersom geprobeerd.

Ik wil bij het begin beginnen, domme lamp ervan maken, om uit te sluiten dat er iets anders mis is..

Kom ik er dan door blauw met rood te verbinden en bruin met bruin? (zie eerdere foto's ) En dan dus compleet zonder 3standen-dim of touchfunctie

• Krijnemans
Bij het begin beginnen.
Eerst controleren op de WCD het doet. steek er een ander product in. Doet deze het?
Peer --> Werkt deze in een andere lamp wel?
Fitting --> Kun je controleren door te kijken of er geen los contact is. Zo nee, testen dmv 'domme lamp methode'.

Wanneer dit alles werkt toch nogmaals terugvallen op het doosje.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ja bovenstaande heb ik al gedaan. Dus ik wil nu even echt bij 0 beginnen, domme lamp.

Maar dan wil ik wel even zeker weten dat mijn denkwijze goed is qua aansluiten, dus bruin op bruin en rood op blauw

• Krijnemans
Kleurvolgorde prima zo, maar andersom zou ook moeten werken. Draden herkennen niet welke kleur ze dragen. Je dient wel de bovenste bruine draad (op foto) te nemen.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Eeum, bovenste bruine draad? Ik moet ze toch beide gebruiken?

Voor de zekerheid maar even een foto:

http://www.libre-net.nl/lamp-temp/dom.jpg

Je ziet de transparante kabel, komt vanaf de stekker. Gaat dat rubber in en komt "terug" als blauw-bruin.. In dat rubber zit gewoon een verbinding verwerkt (verwacht ik).

Deze middels kroonsteen aangesloten op rood-bruin, gaat het rubber weer in en komt terug als zwarte draad richting de fitting..

Ik heb ook geen idee wat de functie is van dat rubber, ik dacht eerste dat de kabels doorliepen maar in het midden is hij gewoon plat...

• S0epkip
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:39
FreakNL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:34:

[Afbeelding]

Je ziet de transparante kabel, komt vanaf de stekker. Gaat dat rubber in en komt "terug" als blauw-bruin.. In dat rubber zit gewoon een verbinding verwerkt (verwacht ik).

Deze middels kroonsteen aangesloten op rood-bruin, gaat het rubber weer in en komt terug als zwarte draad richting de fitting..

Ik heb ook geen idee wat de functie is van dat rubber, ik dacht eerste dat de kabels doorliepen maar in het midden is hij gewoon plat...
Zo zou het moeten werken als domme lamp, ja.

Zilveren draad wordt gelast naar buin-blauw en komt terug, zwarte draad wordt gelast naar bruin-rood en komt terug. Ze hebben gewoon met 1 krimpkous beide 'lasklemmen' geisoleerd, dus het klopt dat hij in het midden 'plat' is, daar lopen geen draden.

2430Wp ZW

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ok dat werkt, dus er is niks mis met de fitting. Heb licht :)

Ik ga het nogmaals proberen met de touch functie.

• Krijnemans
FreakNL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:34:

[Afbeelding]

Ja zo is het goed. Bedoelde te zeggen dat je die twee bruine niet (per ongeluk) andersom had moeten doen. Volgens mij werkt dat niet?

Zijn het echte aders of allemaal losse kleine aders (de draden). Weet je zeker dat ze goed contact maken?
Ff alle onnozele dingen checken..

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Allemaal losse kleine aders.. Rotte is ook dat de bestaande bedrading dikker is dan die van de nieuwe switch, dus ik werk eigenlijk met een kroonsteen die te groot is.. Dat zou het kunnen zijn wellicht

• Krijnemans
FreakNL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 15:56:
Allemaal losse kleine aders.. Rotte is ook dat de bestaande bedrading dikker is dan die van de nieuwe switch, dus ik werk eigenlijk met een kroonsteen die te groot is.. Dat zou het kunnen zijn wellicht
Bij die kleine aders, klem ik er soms kleine hulsjes op zodat die beter in kroonsteen past.
Maar meestal pak ik wago-klemmetjes die je open en dicht kunt maken, daar blijft het ook goed in hangen (https://www.elektrototaal...kjsXegtDOIKhoCShMQAvD_BwE)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Die wago-klemmetjes ken ik, die zijn inderdaad veel beter. Helaas heb ik die niet in huis momenteel.

Een (fijne) update, ik heb kleinere kroonsteentjes gebruikt en het werkt!

Enige waar ik nu nog een beetje mee zit; Als de kroonsteen loslaat van de kabel die naar het stopcontact gaat kan er natuurlijk (met een beetje pech) stroom op het touch-gedeelte van de lamp komen te staan.. Kan ik dat nog isoleren ofzo? Ik kan er natuurlijk gewoon ductape omheenvrotten, maar da;s niet heel netjes en laat wellicht los met warmte...

Wellicht dat die klemmetjes dan beter zijn?

• Krijnemans
FreakNL schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:34:
Die wago-klemmetjes ken ik, die zijn inderdaad veel beter. Helaas heb ik die niet in huis momenteel.

Een (fijne) update, ik heb kleinere kroonsteentjes gebruikt en het werkt!

Enige waar ik nu nog een beetje mee zit; Als de kroonsteen loslaat van de kabel die naar het stopcontact gaat kan er natuurlijk (met een beetje pech) stroom op het touch-gedeelte van de lamp komen te staan.. Kan ik dat nog isoleren ofzo? Ik kan er natuurlijk gewoon ductape omheenvrotten, maar da;s niet heel netjes en laat wellicht los met warmte...

Wellicht dat die klemmetjes dan beter zijn?
Ik zou wago klemmen gebruiken.
Maar je zou ook isolatietape erom heen kunnen draaien...

• coolinx
Kun je die koonsteentjes er niet tussenuit halen en de draden direct op de schakelaar aansluiten?

• BernardV
Wat je ook kunt doen (eventueel later vervangen door wago) is kabel strippen, even draaien, dan naar achteren vouwen en dan in de kroonsteen drukken met een stuk isolatie, zodat het geheel dikker is en wel klemt in de kroonsteen.

• Krijnemans
coolinx schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:54:
Kun je die koonsteentjes er niet tussenuit halen en de draden direct op de schakelaar aansluiten?
Ik gok dat de draden gesoldeerd zijn in het doosje. Anders zou ik inderdaad ook voor deze optie gaan.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ja, zijn gesoldeerd in het doosje, dus da's geen optie :)

• BernardV
Beetje off-topic; Toen ik mijn huidige woning heb gekocht heb ik een middag besteed om alle stopcontacten op dezelfde manier te bedraden. Er wordt vaak niet op gelet en zit alles verschillend. Ik heb nu overal de fase links en de nul rechts. Best handig om te weten.

//EDIT:
FrankBlom schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:46:

De verwarming vormt een capaciteit en zou de touch kunnen bedienen, dit is niet gevaarlijk. Daarbij als de lamp zelf wel onder spanning zou staan is dit veel veiliger dan zelf aanraken, immers zou de aardlek dan in werking treden.

Wat betreft een spanningzoeker, deze zijn zo hoog ohmig dat ook op een nuldraad het lampje kan gaan branden als er een geringe spanning staat. Pak bijvoorbeeld eens een "metalen" laptop en zet de spanningzoeker op de behuizing, zie je niets, draai dan de stekker eens om en probeer weer (in een ongeaard stopcontact). Grote kans dat je het lampje ziet branden, maar dat betekend niet dat het een gevaarlijke spanning is. Een spanningzoeker zou ik dan ook nooit anders gebruiken dan kijken of de zekering in de meterkast nog aanstaat of niet, maar niet om te kijken of iets onder spanning staat qua behuizing.

BernardV wijzigde deze reactie 12-08-2019 17:34 (73%)

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:15
Beetje off-topic; Toen ik mijn huidige woning heb gekocht heb ik een middag besteed om alle stopcontacten op dezelfde manier te bedraden. Er wordt vaak niet op gelet en zit alles verschillend. Ik heb nu overal de fase links en de nul rechts. Best handig om te weten.

Is dat een vorm van OCD? Niet om je te beledigen maar waarom?

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:22
@D.deJong ; gebruik de quote tag eens zeg.
BernardV schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:20:
[...]

De verwarming vormt een capaciteit en zou de touch kunnen bedienen, dit is niet gevaarlijk. Daarbij als de lamp zelf wel onder spanning zou staan is dit veel veiliger dan zelf aanraken, immers zou de aardlek dan in werking treden.
Je weet niet of de CV geleid en je weet niet of er wel een aardlekschakelaar is.

Wat betreft een spanningzoeker, deze zijn zo hoog ohmig dat ook op een nuldraad het lampje kan gaan branden als er een geringe spanning staat. Pak bijvoorbeeld eens een "metalen" laptop en zet de spanningzoeker op de behuizing, zie je niets, draai dan de stekker eens om en probeer weer (in een ongeaard stopcontact). Grote kans dat je het lampje ziet branden, maar dat betekend niet dat het een gevaarlijke spanning is. Een spanningzoeker zou ik dan ook nooit anders gebruiken dan kijken of de zekering in de meterkast nog aanstaat of niet, maar niet om te kijken of iets onder spanning staat qua behuizing.
Metalen behuizen met voeding met netfilter er voor zonder aarding = 115V (halve netspanning op de behuizing.

Houdt bij een paar mA wel op overigens.

@FreakNL ; kroonsteentjes zijn de duivel, zeker zonder adereindhulzen voor soepel draad.

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 13-08-2019 02:58 (4%)

• Krijnemans
Gelukkig heeft @FreakNL nu een tijdelijke en permanente oplossing voor zijn touchlamp.

Nu weet je ook precies wat je te doen staat als die andere het ook gaat begeven :Y

• De Rikster
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:18
Of tijd teveel.

• FrankBlom

Ik typte het niet omdat het niet zou kunnen, maar omdat ik denk dat het niet veilig is.
Als je weet wat je doet kun je het inderdaad op die manier testen.

Is de verwarming blank metaal?
Is er een aardlekschakelaar?
Is de CV geaard?
Kunststof leidingen?

Je kan/mag dit toch niet zomaar aannemen?

Bij mij thuis is al het leidingwerk in kunststof uitgevoerd (niet zelf gedaan), en bij mijn weten is dit dan ook niet geaard omdat dat niet nodig is/was volgens de nen tijdens de bouw.
Ik zou er dan ook niet 100% op vertrouwen dat de aardlek eruit klapt.

Mvg,
Frank

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
China made touch schakelaar om 230V te schakelen, TS durft :X

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:16

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

evilution schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:01:
China made touch schakelaar om 230V te schakelen, TS durft :X
Nu is de originele die er in zat óók in China gemaakt, maar ik snap wel wat je bedoelt. Dat nieuwe dingetje ziet er nu niet heel vertrouwenwekkend uit met die ielige draadjes. En dat dan zo gammel met kroonsteentjes aansluiten in een lamp met metalen behuizing... er staat wel even 230 volt op! 8)7

Mooi fout is niet lelijk

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Die kroonsteentjes wil ik inderdaad vanaf, was meer om te kijken of het werkt.

De ielige draadjes ben ik ook geen fan van, wellicht dat ik nog iets anders zoek.

Maargoed, ik kan de originele dus niet vinden en alles is sowieso Made in China.

• evilution
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Ja, maar in een Nederlandse winkel gekocht product heb ik iets meer vertrouwen dan een willekeurig China made ding van Amazon.

Dus je initiële vraag, is dit veilig? Mwah, zoek eens hier op het forum of google op China made usb adapters. Is dit veilig? Ik denk het niet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True