2e groepenkast garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 20:40
Mijn vader wilt een tweede groepenkast in zijn garage laten installeren om zo te voorkomen dat de hele garage er uit klapt bij kortsluiting of iets. Belangrijk om te vermelden, naar de garage lopen momenteel twee kabels die elk een eigen groep hebben, één groep is bedoeld voor toekomstige zonnepanelen die we voor nu dus buiten beeld laten. De andere groep dient de garage van stroom te voorzien. In het huis komt 1X35A binnen bij de hoofdmeterkast die beschikking heeft over 3 aardlekautomaten met elk onderverdeeld in 4 groepen (elk met een installatie automaat met max 16A).

Het valt ook wel te benoemen dat het huis stamt uit 1961 maar al het elektra is vervangen in 2015, de groepenkast en leidingen zijn dus allemaal nieuw.

Het is de bedoeling dat een zo'n groep van max 16A wordt onderverdeeld in de volgende groepen:
-Powertools die gebruikt worden bij het klussen
-Vriezer (mag niet uitvallen!)
-Buitenverlichting (4 tal Hue lampen + meer in de toekomst), dit gebruikt wellicht weinig vermogen maar het is gewenst deze ook te kunnen schakelen via een fysieke knop.

Waar ik nu niet uitkom is wat de maximale stroom is van de groepen in de eventuele 2e meterkast, de een zegt 10A, de ander 6A. Aangezien powertools vaak behoorlijk wat stroom vragen is 10A (10A x 230V = 2300 watt) wel gewenst, maar is dat wel veilig of voorgeschreven in dit geval?

Installatie laten we uiteraard door een erkende installateur uitvoeren, dit topic is enkel bedoeld om er achter te komen wat wijsheid is in deze situatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Jochemd13 op 11-08-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:24

Tens

let me drink about it

tsja, het laadsysteem voor de auto lijkt me leidend in dit geval.

Welke auto, en welk thuislaadsysteem praten we over?

Edit: en toen was de elektrische auto plotseling weer weg >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Tens op 11-08-2019 13:02 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

nergens in de post wordt gesproken over het laden van een auto :p

On topic: ik denk dat je een kleine stoppenkast wil, waarschijnlijk is dat wat je bedoelt met meterkast?
Ik ben niet helemaal op de hoogte van alle NEN normen etc, maar een paar veiligheidsregels:
  • bedrading in de vaste installatie (dus t/m die uitbreidingskast) mag niet dunner zijn dan 1,5mm²; 2,5mm² is aan te raden (wat me overigens wel in orde lijkt aangezien er al leidingen lopen)
  • afschakelstroom van de automaten in de uitbreidingskast mag niet hoger zijn dan die van de groep waar ze op zijn aangesloten
Aangezien je doel is om te voorkomen dat de hele garage zonder stroom komt te zitten als je kortsluiting maakt ergens na die uitbreidingskast is het wel zo handig om in die uitbreidingskast automaten te plaatsen met een lagere afschakelwaarde dan die van de groep in de meterkast (16A), anders heb je kans dat die in de meterkast alsnog uit gaat.
Jochemd13 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 12:58:
Het is de bedoeling dat een zo'n groep van max 16A wordt onderverdeeld in de volgende groepen:
-Powertools die gebruikt worden bij het klussen
Zitten die in de vaste installatie? Zo niet, dan gaat het dus om stopcontacten. Wil je dan stopcontacten maken speciaal voor die powertools?
-Vriezer (mag niet uitvallen!)
Als de vriezer niet uit mag vallen zou ik toch aanraden om 'm op die andere groep te plaatsen die je niet gaat onderverdelen, de "veilige groep".
-Buitenverlichting (4 tal Hue lampen + meer in de toekomst), dit gebruikt wellicht weinig vermogen maar het is gewenst deze ook te kunnen schakelen via een fysieke knop.
Voor schakelen lijkt het me beter om een schakelaar bij de bouwmarkt te halen dan om de automaat als schakelaar te gebruiken... daar zijn ze niet voor gemaakt. Deze zou je dan ook wel op die niet-verdeelde groep die vanuit de meterkast komt kunnen plaatsen, tenzij je er nogal eens aan klust met kortsluitingsgevaar. ;)

[ Voor 111% gewijzigd door Pwuts op 11-08-2019 13:23 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Pwuts schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:02:
[...]

nergens in de post wordt gesproken over het laden van een auto :p
wel voordat TS dat weghaalde >:)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Tens schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:01:
tsja, het laadsysteem voor de auto lijkt me leidend in dit geval.

Welke auto, en welk thuislaadsysteem praten we over?

Edit: en toen was de elektrische auto plotseling weer weg >:)
Sorry net een edit gedaan :P
Een eventuele laadpaal heeft hij liever via het huis omdat dit praktischer is qua locatie op de oprit, dus niet via de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Pwuts schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:02:
[...]
On topic: ik denk dat je een kleine stoppenkast wil, waarschijnlijk is dat wat je bedoelt met meterkast?
Ja
Zitten die in de vaste installatie? Zo niet, dan gaat het dus om stopcontacten. Wil je dan stopcontacten maken speciaal voor die powertools?
Daarvoor komen vier aparte stopcontacten.
Als de vriezer niet uit mag vallen zou ik toch aanraden om 'm op de andere groep te plaatsen die je niet gaat onderverdelen, scheelt weer een automaat die kan afschakelen.
Het is meer de bedoeling dat hij niet uitvalt als een stuk gereedschap de zekering er uit laat klappen, dat is een aantal keren gebeurd waarbij de vriezer ook een tijd zonder stroom heeft gestaan met alle gevolgen van dien.
Voor schakelen lijkt het me beter om een schakelaar bij de bouwmarkt te halen dan om de automaat als schakelaar te gebruiken... daar zijn ze niet voor gemaakt. Deze zou je dan ook wel op die niet-verdeelde groep die vanuit de meterkast komt kunnen plaatsen, tenzij je er nogal eens aan klust met kortsluitingsgevaar.
Deze schakelaar is in de afgelopen 4 jaar nog niet nodig geweest dus veel zal hij ook niet gebruikt worden, maar ook met oog op de toekomst (een heel verlichtingsplan door de hele tuin + een kapschuur die dit jaar geplaatst wordt met stopcontacten) hebben we die liever toch onderverdeeld in een losse groep. Het risico dat we een ondergrondse kabel raken is relatief groot bij tuinwerkzaamheden en dan hebben we liever niet dat de vriezer er dan weer uit klapt.

Tevens zijn er in het verleden 3 led tl-balken (de dure met bewegingssensor :X ) gesneuveld wanneer er gewerkt werd met bepaalde powertools.

[ Voor 4% gewijzigd door Jochemd13 op 11-08-2019 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je moet rekening houden met selectiviteit bij de keuze van je automaten. Voor zover ik er van begrijp is het bij smeltzekeringen een stuk simpeler dan bij automaten, maar is het ook bij automaten uiteraard zo te regelen dat je garage-kast selectief is t.o.v. de hoofd-groepenkast in het huis.

1x 35 hoofdzekering direct naar 16 A lijkt mij, ongehinderd door veel kennis van zake, wel een wat grote stap als je ook je garage-kast nog wilt onderverdelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 11-08-2019 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

je wilt/moet selectief zijn tov de 16A in de meterkast, selectiviteit wil je omdat je als er een apparaat kortsluiting veroorzaakt je niet met een hele ruimte plotseling zonder licht zit.

Vriezer en buitenverlichting zal genoeg hebben aan 6A, (zelf even max vermogen checken natuurlijk).
Aanloopstromen van wat zwaarder elektra gereedschap kan een 6A laten trippen, een C-karakteristiek 6A automaat puur voor het gereedschap kan afdoende zijn, maar vraag dat even na bij je installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Tens schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:31:
je wilt/moet selectief zijn tov de 16A in de meterkast, selectiviteit wil je omdat je als er een apparaat kortsluiting veroorzaakt je niet met een hele ruimte plotseling zonder licht zit.

Vriezer en buitenverlichting zal genoeg hebben aan 6A, (zelf even max vermogen checken natuurlijk).
Aanloopstromen van wat zwaarder elektra gereedschap kan een 6A laten trippen, een C-karakteristiek 6A automaat puur voor het gereedschap kan afdoende zijn, maar vraag dat even na bij je installateur
Wss kan de TS er ook voor kiezen zijn garage-kast achter 20 A (of misschien zelfs 25 A?) te hangen, zodat hij selectief kan blijven én meer heeft dan 6 A per groep in de garage:

Afbeeldingslocatie: https://www.ew-installatietechniek.nl/cms/multimedia/0004782f26sfzrlg/selectiviteit-van-beveiliging-7-8.jpg

Geen idee hoe je er trouwens achter komt wat de karakteristieken van je 35 A hoofdzekering is trouwens :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:28
@Jochemd13
Ik zou een C25 alamat (aardlekschakelaar + ingebouwde zekering) in de hoofdverdeler zetten in huis.
Hier de afgaande kabel op van minimaal 3x2,52 en liever nog een tandje dikker zoals 3x42.
Dit zodat je vanuit huis/hoofdverdeler ook de gehele kabel kunt afschakelen zonder de rest van het huis af te schakelen vanwege enige werkzaamheden o.i.d.

Dan een standaard groepenkastje waarbij je zowel de vriezer als de Hue (tuin)verlichting allebei op een eigen B16 alamat plaatst.
Dan plaats je evt nog een 3e (en 4e?) voor de verdere verdeling in je garage voor je powertools etc.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

Jochemd13 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:30:
Het is meer de bedoeling dat hij niet uitvalt als een stuk gereedschap de zekering er uit laat klappen, dat is een aantal keren gebeurd waarbij de vriezer ook een tijd zonder stroom heeft gestaan met alle gevolgen van dien.
Dan plaats je de vriezer dus op die tweede "veilige" groep (die direct vanuit de meterkast komt) en heeft die verder niks meer te maken met het gereedschap. :)
Deze schakelaar is in de afgelopen 4 jaar nog niet nodig geweest dus veel zal hij ook niet gebruikt worden, maar ook met oog op de toekomst (een heel verlichtingsplan door de hele tuin + een kapschuur die dit jaar geplaatst wordt met stopcontacten) hebben we die liever toch onderverdeeld in een losse groep. Het risico dat we een ondergrondse kabel raken is relatief groot bij tuinwerkzaamheden en dan hebben we liever niet dat de vriezer er dan weer uit klapt.
Ik neem aan dat je niet vanuit die uitbreidingskast in de garage weer door gaat trekken naar de schuur? Ik zou daarvoor eerder een aardlekautomaat in je meterkast plaatsen, en dan via een YMvK-AS (met aardschild) in je tuin naar de schuur, waar je dan evt nog een uitbreidingskast zou kunnen plaatsen. Anders gaat je aardlek (en daarmee het hele huis) of de aardlek in de garage er uit als je iets stoms doet in de schuur.

Ben je van plan in de kast in de garage ook een aardlekschakelaar (of aadlekautomaten) te plaatsen?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Osiris schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:34:
[...]
Geen idee hoe je er trouwens achter komt wat de karakteristieken van je 35 A hoofdzekering is trouwens :P
Een hoofdzekering (d.w.z. die door je netbeheerder geplaatst worden) is in de regel C of zelfs D. Je wilt niet dat die er snel uit klapt (zeker niet wanneer het smeltzekeringen zijn, wat waarschijnlijk is in een dergelijke oude woning, die door de netbeheerder vervangen moeten worden). De kabel naar de woning kan zo'n hogere stroom wel aan. Daarnaast zit er vaak (altijd? want verplicht in een installatie) wel een hoofdschakelaar tussen die de boel ook nog beschermt.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

De karakteristiek staat er op:
Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/E3TfO/5bff102e9a.png

TS vermeldt dat meterkast en elektra nieuw uit 2015 zijn, dus geen smeltzekeringen.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Annuk schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:36:
@Jochemd13
Ik zou een C25 alamat (aardlekschakelaar + ingebouwde zekering) in de hoofdverdeler zetten in huis.
Hier de afgaande kabel op van minimaal 3x2,52 en liever nog een tandje dikker zoals 3x42.
Dit zodat je vanuit huis/hoofdverdeler ook de gehele kabel kunt afschakelen zonder de rest van het huis af te schakelen vanwege enige werkzaamheden o.i.d.

Dan een standaard groepenkastje waarbij je zowel de vriezer als de Hue (tuin)verlichting allebei op een eigen B16 alamat plaatst.
Dan plaats je evt nog een 3e (en 4e?) voor de verdere verdeling in je garage voor je powertools etc.
Zo'n 25A groep is zeker een goede, vooral bij een flinke aanloopstroom van sommige apparaten lijkt dat ook slimmer.

En indien de groep die binnenkomt in de garage 25A is, dan zou een 16A max groep in de 2e groepenkast moeten kunnen?
Pwuts schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:38:
[...]
Ik neem aan dat je niet vanuit die uitbreidingskast in de garage weer door gaat trekken naar de schuur? Ik zou daarvoor eerder een aardlekautomaat in je meterkast plaatsen, en dan via een YMvK-AS (met aardschild) in je tuin naar de schuur, waar je dan evt nog een uitbreidingskast zou kunnen plaatsen. Anders gaat je aardlek (en daarmee het hele huis) of de aardlek in de garage er uit als je iets stoms doet in de schuur.

Ben je van plan in de kast in de garage ook een aardlekschakelaar (of aadlekautomaten) te plaatsen?
Het is wel de bedoeling dat we via de garage de kabel de tuin in doortrekken omdat anders praktisch de halve tuin overhoop gehaald moet worden, de garage ligt namelijk op een gunstigere locatie ten opzichte van de woning. Indien het nodig is kan er uiteraard een extra aardlekautomaat bij de 2e groepenkast.
Pwuts schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:51:
[Afbeelding]

TS vermeldt dat meterkast en elektra nieuw uit 2015 zijn, dus geen smeltzekeringen.
Alle twaalf groepen in de hoofdkast gebruiken deze: https://www.sandervunderi...6a-b-kar-1p-n-mks516.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Je wilt zekerheidshalve natuurlijk ook de karateristieken van je hoofd-automaat weten om de selectiviteit voor je automaat richting de garage te bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:28
Pwuts schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:51:
[Afbeelding]

Dat meterkast en elektra vernieuwd zijn in 2015 betekend niet dat de hoofdaansluiting is vernieuwd.
Oftewel @Jochemd13 kan je dat voor ons verduidelijken?
Is je hoofdaansluiting voorzien van een zekeringsautomaat zoals @Pwuts hier laat zien, of heb je nog een volledig gesloten kast (zwart of transparant deksel, en je kunt zelf nergens bij)?

Jochemd13 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:07:
[...]

Zo'n 25A groep is zeker een goede, vooral bij een flinke aanloopstroom van sommige apparaten lijkt dat ook slimmer.

En indien de groep die binnenkomt in de garage 25A is, dan zou een 16A max groep in de 2e groepenkast moeten kunnen?
Klopt, je kunt evt. ook nog overwegen, mits je powertools hebt/gebruikt met hoge aanloopstromen om daarvoor ook een C16 alamat te plaatsen i.p.v. een B16 (verschil is maar ~€5 voor B vs C).
Voor je tuin + je vriezer kan je wel gewoon B16 gebruiken.
Bij bovenstaande ruw geschatte bedragen ga ik uit van Eaton automaten, die van Häger zijn bijna eens zo duur, in de C-karakteristiek.
[...]

Het is wel de bedoeling dat we via de garage de kabel de tuin in doortrekken omdat anders praktisch de halve tuin overhoop gehaald moet worden, de garage ligt namelijk op een gunstigere locatie ten opzichte van de woning. Indien het nodig is kan er uiteraard een extra aardlekautomaat bij de 2e groepenkast.
Plaats voor je Hue verlichting in ieder geval nog wel een gewone schakelaar om de boel uit te kunnen schakelen i.p.v. alles via de aardlek-automaat, dit is wel zo netjes.
Tevens is het vrij makkelijk uit te voeren :)
[...]

Alle twaalf groepen in de hoofdkast gebruiken deze: https://www.sandervunderi...6a-b-kar-1p-n-mks516.html
Zie wat ik hier boven heb staan, die van Häger (de aardlekautomaten, en zeker de C-versie) zijn een stuk duurder dan de Eaton's.
In principe is alle materiaal wat op bovengenoemde webshop verkocht wordt allemaal kwaliteit spul, dus je zult je er niet zo snel een bult aan vallen.
Persoonlijk werk ik heel veel met Eaton, voornamelijk omdat die ook nog een keer "leuke" prijzen heeft t.o.v. Häger en/of ABB, tevens vind ik het busboard van ABB niet heel fijn werken (persoonlijk).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts

Pwuts

@Osiris @Annuk hoofdautomaat is een C40, zie de foto die ik stuurde (komt uit een ander kanaal)

[ Voor 4% gewijzigd door Pwuts op 11-08-2019 14:49 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Beetje onzinnig die tweede kast. Zeker als de voeding B16 is... voor stofzuiger + cirkelzaag wil je in de schuur ook gewoon weer 16A, dus die selectiviteit kan het raam al uit.

Significant hoger afzekeren voor de schuur kan niet omdat de reeds liggende kabel dan te dun is (uitgaande van 2,5mm2), fors lager afzekeren in de schuur krijg je weer het probleem dat je geen stofzuiger + cirkelzaag kan gebruiken.

Verder; dit is toch gewoon een non-probleem? Hoe vaak heb je sluiting in de schuur? De laatste keer hier is 15 jaar geleden.

Als je een werkplek voor elektronica wilt maken kun je daar wel een B6 + 10 mA ALS inzetten. Maar voor de rest; meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit.

Zo lang je alles op een 1-fase aansluiting hebt die op 40A is afgezekerd valt er weinig te kiezen.

Wat je het beste kunt doen is de beide leidingen die naar de garage gaan ieder op hun eigen aardlekschakelaar zetten. Mocht er ergens een aardlek in huis zijn dan klapt alleen dat deel er uit wat achter de betreffende aardlekschakelaar zit. Daar valt je garage dan buiten.

Wanneer je in de garage een aardlekfout hebt blijft de rest van je woning ook gewoon functioneren.

Het enige waar je niks tegen kunt doen is de totale belasting van 40A. Zodra je daar mee te maken hebt klapt de hoofdzekering/automaat er uit en wordt alles donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
C40 trippen op overbelasting moet je echt je best voor doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
Annuk schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:41:
[...]

Dat meterkast en elektra vernieuwd zijn in 2015 betekend niet dat de hoofdaansluiting is vernieuwd.
Oftewel @Jochemd13 kan je dat voor ons verduidelijken?
Is je hoofdaansluiting voorzien van een zekeringsautomaat zoals @Pwuts hier laat zien, of heb je nog een volledig gesloten kast (zwart of transparant deksel, en je kunt zelf nergens bij)?
De hoofdaansluiting heeft een zekeringsautomaat.
[...]

Zie wat ik hier boven heb staan, die van Häger (de aardlekautomaten, en zeker de C-versie) zijn een stuk duurder dan de Eaton's.
In principe is alle materiaal wat op bovengenoemde webshop verkocht wordt allemaal kwaliteit spul, dus je zult je er niet zo snel een bult aan vallen.
Persoonlijk werk ik heel veel met Eaton, voornamelijk omdat die ook nog een keer "leuke" prijzen heeft t.o.v. Häger en/of ABB, tevens vind ik het busboard van ABB niet heel fijn werken (persoonlijk).
Een paar euro maakt niet uit, als het maar werkt en er goed uit ziet is het prima.
kabeltjekabel schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 14:50:
Beetje onzinnig die tweede kast. Zeker als de voeding B16 is... voor stofzuiger + cirkelzaag wil je in de schuur ook gewoon weer 16A, dus die selectiviteit kan het raam al uit.

Significant hoger afzekeren voor de schuur kan niet omdat de reeds liggende kabel dan te dun is (uitgaande van 2,5mm2), fors lager afzekeren in de schuur krijg je weer het probleem dat je geen stofzuiger + cirkelzaag kan gebruiken.

Verder; dit is toch gewoon een non-probleem? Hoe vaak heb je sluiting in de schuur? De laatste keer hier is 15 jaar geleden.
sypie schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:00:
[...]
Dit.

Zo lang je alles op een 1-fase aansluiting hebt die op 40A is afgezekerd valt er weinig te kiezen.

Wat je het beste kunt doen is de beide leidingen die naar de garage gaan ieder op hun eigen aardlekschakelaar zetten. Mocht er ergens een aardlek in huis zijn dan klapt alleen dat deel er uit wat achter de betreffende aardlekschakelaar zit. Daar valt je garage dan buiten.

Wanneer je in de garage een aardlekfout hebt blijft de rest van je woning ook gewoon functioneren.

Het enige waar je niks tegen kunt doen is de totale belasting van 40A. Zodra je daar mee te maken hebt klapt de hoofdzekering/automaat er uit en wordt alles donker.
Is vaak genoeg gebeurt dat hij er uit klapte (met dus drie led tl-buizen defect + gedoe met lange levertijd van deze), dit gebeurde bij willekeurige apparaten die veel vermogen gebruiken, en we willen gewoon gedoe voorkomen. Een extra aardlekautomaat is daarbij ook gewenst voor de buitenverlichting; mocht daar iets mee zijn dan ligt niet de extra vriezer er uit.

In ieder geval allen bedankt voor de info, binnenkort zal ik ook kijken wat onze installateur hier over denkt en dan weten mijn vader en ik ook waar we aan toe zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je echt op safe wilt spelen laat je de 1*35A vervangen door 3*25. Daar heb je meer aan dan een onderverdeelkast op een 35A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jochemd13 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:52:
[...]

De hoofdaansluiting heeft een zekeringsautomaat.

[...]

Een paar euro maakt niet uit, als het maar werkt en er goed uit ziet is het prima.

[...]

[...]

Is vaak genoeg gebeurt dat hij er uit klapte (met dus drie led tl-buizen defect + gedoe met lange levertijd van deze), dit gebeurde bij willekeurige apparaten die veel vermogen gebruiken, en we willen gewoon gedoe voorkomen. Een extra aardlekautomaat is daarbij ook gewenst voor de buitenverlichting; mocht daar iets mee zijn dan ligt niet de extra vriezer er uit.

In ieder geval allen bedankt voor de info, binnenkort zal ik ook kijken wat onze installateur hier over denkt en dan weten mijn vader en ik ook waar we aan toe zijn.
toon volledige bericht
Dat laatste ga je alleen bereiken als je in de hoofdkast een aardlekschakelaar met vertraging gebruikt en in de schuur per onderdeel een eigen aardlekbeveiliging. Dan nog moet je het dusdanig doen dat een kortsluiting niet de beveiliging in de eerste kast meeneemt. En dan kom je al snel op het punt dat de huidige kabel (waarschijnlijk 2,5mm2) niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
Osiris schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:30:
Je moet rekening houden met selectiviteit bij de keuze van je automaten. Voor zover ik er van begrijp is het bij smeltzekeringen een stuk simpeler dan bij automaten, maar is het ook bij automaten uiteraard zo te regelen dat je garage-kast selectief is t.o.v. de hoofd-groepenkast in het huis.

1x 35 hoofdzekering direct naar 16 A lijkt mij, ongehinderd door veel kennis van zake, wel een wat grote stap als je ook je garage-kast nog wilt onderverdelen.
Leuke website, maar een beetje onzin wat er staat. Dat je selectief moet zijn (als je dat al moet zijn) en hoeveel stappen er tussen moeten zitten ligt aan het gekozen fabrikaat, niet aan de NEN. In de NEN1010 staat al meer dan 30 jaar bij selectiviteit tegen overstroom:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.discordapp.com/attachments/511114915004809237/610356919508533268/unknown.png

Enige selectiviteit die je echt niet moet vergeten is die van de aardlek. Dus de aardlek in je verdeler in de woning flink groter kiezen dan die op de plek van de nieuwe (onder)verdeler

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Annuk schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:36:
@Jochemd13

Waarom een almat..? voor het beveiligen van een kabel ? Daar kom je normaal als mensen nooit aan te hangen.

Daarbij wil je juist niet dat alles plat gaat bij 1 foutje... dan moet je zeker geen almat opnemen in je kabel.. maar vlakbij voor de voor de verschillende eindgebruikers losse almats hebben.

Een zekering voor de kabels is wel een goed idee..

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-12-2024
cactusman schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:36:
[...]

Waarom een almat..? voor het beveiligen van een kabel ? Daar kom je normaal als mensen nooit aan te hangen.

Daarbij wil je juist niet dat alles plat gaat bij 1 foutje... dan moet je zeker geen almat opnemen in je kabel.. maar vlakbij voor de voor de verschillende eindgebruikers losse almats hebben.

Een zekering voor de kabels is wel een goed idee..
Je zou zelfs gewoon alleen een hoofdschakelaar kunnen plaatsen, er komt inderdaad toch niemand aan die kabels. Dan plaats je de alamats in je nieuwe onderverdeler.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

looyenss schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:41:
[...]

Je zou zelfs gewoon alleen een hoofdschakelaar kunnen plaatsen, er komt inderdaad toch niemand aan die kabels. Dan plaats je de alamats in je nieuwe onderverdeler.
Je moet wel je kabel beveiligen, anders heb je mooie gloeidraad langs de muur als je alleen op de 35A hoofdzekering vertrouwd.

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
@cactusman Je kunt in de grond scheppen, of in de muur boren. Een aardlek is in ieder geval niet minder veilig. Neem dan wel een selectieve aardlek met een [S] symbool*.
@looyenss kabels moet je altijd afzekeren. Je kunt inderdaad op de hoofdzekeringen vertrouwen. Maar dat is waarschijnlijk niet eens toegestaan. Plus dat je dat zelf niet kan vervangen of spanningsvrij kan maken.

Voor een kabel kun je ook nog smeltpatronen nemen.

Maar waar hebben we het over. Als je met je zaag de automaat tript heb je dat toch direct in de gaten?
Kun je meteen naar de verdeler lopen om hem weer aan te zetten. De tijd dat de vriezer dan uit is duurt maximaal een paar minuten. Zo lang blijft hij toch wel koud?
Een paar honderd euro uitgeven voor iets wat eigenlijk geen probleem is gaat mij een beetje ver.

Het was een ander verhaal als je een grote CNC in je gagage neer had gezet. Die had zijn eigen groep nodig gehad vanaf de hoofdverdeler, 3x32A bijvoorbeeld. Als je diezelfde kabel wilt hergebruiken moet je wel herverdelen. Maar dan had het volgens mij ook 4mm2 moeten zijn.

En als de inschakelstroom van je gereedschap te groot is, kun je ook nog een inschakelstroombegrenzer kopen!

*Bij PV moet dit nog weer een speciaal type zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 12-08-2019 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:07
Ik zou die hele bende niet in de garage plaatsen maar gewoon in de meterkast. Dan zit je ook niet met selectiviteit of te weinig vermogen. Ik ga er vanuit dat je bestaande ALS vol zitten (allemaal vier groepen die alle 4 ergens voor dienen), zo niet dan kun je mogelijk besparen :)

Je wil de powertools zo gescheiden mogelijk, in dat geval zou ik een extra kabel trekken vanaf de meterkast naar de garage, en daar een alamat voor gebruiken. Je kunt ook een losse ALS gebruiken en ruimte houden voor nog 3 groepen, maar hou er rekening mee dat die andere groepen ook uitvallen als je powertools een aardfout hebben.

De bestaande groep en kabel kun je dan gebruiken voor de vriezer.

Omdat je nu al nadenkt over een schuur en buitenverlichting zou ik er nog een ALS bij plaatsen en 1 of 2 groepen, 1 voor de buitenverlichting en 1 voor de schuur. Bij een aardfout klappen die dan beide tegelijk, maar je hebt wel de volledige 16A voor stofzuigers en cirkelzagen in de schuur.

Wil je die nog verder scheiden dan kun je hier ook alamats gebruiken, maar 2 alamats zijn duurder dan 1 ALS en 2 automaten, en op een ALS mag je 4 groepen aansluiten dus dan loopt het verschil verder op.

Qua schakelaar, als dat alleen is om de boel spanningsvrij te maken bij aanleg van tuinlampen dan is een automaat prima, zo vaak doe je dat niet. Als je in de toekomst een schakelaar wil om de lampen 's avonds aan en 's ochtends uit te zetten dan is het verstandig om daar een echte schakelaar voor te plaatsen, ten eerste omdat een automaat daar niet voor is bedoeld en ten tweede omdat die automaat niet bepaald op een handige plek zit daarvoor :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1