Hi,
Ik ben geïnteresseerd in zonnepanelen, maar ik als absolute newbie op dit terrein heb ik een aantal vragen:
Ik ben geïnteresseerd in zonnepanelen, maar ik als absolute newbie op dit terrein heb ik een aantal vragen:
- Offerte zonder situatie onsite te beoordelen? Hoe zijn (landelijke) aanbieders/installateurs in staat om ongezien een offerte uit te brengen? Aangeleverde informatie (metingen) kunnen niet kloppen (b.v. panelen kunnen niet passen), het aansluitwerk in huis is lastiger dan verwacht. Hoe zit dit?
- Prijsvorming installatie?. Kan iemand mij meer vertellen over hoe prijzen tot stand komen? Ik ben erg gecharmeerd van leveranciers (zoals webshops) die losse onderdelen verkopen en montage service aanbieden.Hier is de prijs transparanter dan bij all-in-one solutions (vergelijk keukenboeren). Zulke webshop aanbieders bieden montage aan voor 1250 euro tot 12 panelen tot 1600 euro voor 20 panelen, maar waar zitten daar de kosten in als installatie minder dan een halve dag kost?
- Keuze merk zonnepanelen?. Wat is jouw mening over keuze merk/type zonnepaneel? Ik lees over tier 1, premium tier 1, etc. Waar moet je naar jouw mening naar kijken en wat niet?
- Doorvoer pannendak? Hoe wordt een doorvoer bij een pannendak doorgaans (lekvrij) gerealiseerd?
- Werk binnenshuis? Montage op een pannendak zal redelijk recht-toe-recht-aan zijn, maar de meeste variabiliteit zit binnenhuis. Is b.v. het trekken van kabels van zolder naar meterkast niet extreem veel werk? Wat zinn veel voorkomende problemen binnenshuis?
- Optimizers/micro omvormers? Ik zit met een oost en west dak (pannendak haaks op het zuiden). Ben ik bij panelen op oost en west dak aan te raden te werken met optimizers/mciro omvormers? Ik heb ook niet echt ruimte voor zo'n grote omvormer kast. Wat zijn de alternatieven?
- Wat zijn jouw ervaringen met het aanschaffen van zonnepanelen? Wat zou jij achteraf anders hebben gedaan?
- Ik zit met een 3*25A aanslutiing. Heeft zo'n 3 fase aansluiting geen nadeel om productie te distributeren over huidig verbruik? Zitten hier verder nog nadelen/voordelen aan een 3 fase aansluiting? Zo te zien zijn de omvormers duurder.