Advies voor boek over fitness cq conditie gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:08
Hoi allemaal,

Ik heb nogal een flexibel schema, en fitness faciliteiten vlak in de buurt. (Vijf minuten lopen). Nu wil ik een groot deel van mijn beschikbare vrije tijd besteden aan fitness, denk aan acht uur in de week (Dat doe ik sinds vier maanden). Ik heb (nog) niet een doel. Wel wat kilo's eraf bijvoorbeeld, maar een beter conditie vind ik belangrijker, als ik het sporten volhoud en wat op mijn eten let volgen de kilo's vanzelf, is mijn redenatie.

Maar graag wil ik het verstandig en zinvol doen. Momenteel (sinds een paar maanden) train op advies van mijn fysiotherapeut op 70% van mijn geschatte hartslag. De dag erna sport ik alweer, maar ik had min of meer begrepen dat het niet zo slim is om twee keer achterelkaar aan je conditie te werken. Dus ik doe dan kracht. Mijn uitgangspunt is dat variatie in type sportoefening geen kwaad kan. Maar bewegen moet wel zinvol zijn en de oefening moeten wel zinvol zijn. Dus twee keer op zaterdag sporten ('s ochtends en 's avonds) zal wel niet zinvol zijn. En er zal ook een maximum aan de tijd zitten waarmee het zinvol is om je biceps te trainen. Ik loop ook weleens op de loopband, maar dan zit mijn hartslag al snel op 100% van mijn geschatte maximum hartslag. Is dat zinvol, of kan ik het tempo beter terugschroeven?

Nu mijn vraag: weten jullie een goed boek, liefst met een beetje wetenschappelijke insteek, aan de hand waarvan ik kan leren hoe ik fitness kan inzetten voor een betere conditie, of andere doelen (gewichtsverlies of lange afstand hardlopen) en ook een idee kan krijgen of oefeningen zinvol zijn. (Vijf minuten op mijn cross-trainer thuis zal wel niet zinvol zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xeromorphic
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-09 09:19
TheMak schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:20:
Nu mijn vraag: weten jullie een goed boek, liefst met een beetje wetenschappelijke insteek, aan de hand waarvan ik kan leren hoe ik fitness kan inzetten voor een betere conditie, of andere doelen (gewichtsverlies of lange afstand hardlopen) en ook een idee kan krijgen of oefeningen zinvol zijn. (Vijf minuten op mijn cross-trainer thuis zal wel niet zinvol zijn).
Als je lange afstanden wilt lopen zou je iets als "ik, hardloper" kunnen bekijken.
Maar dat is wel echt iets anders als fitness.
https://www.bol.com/nl/p/...k7lO5Msg.1.2.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Allereerst, ieder lichaam is anders. Je zult uit moeten zoeken wat voor jou het beste werkt. Stel een duidelijk doel voor jezelf, want je wilt nu verschillende dingen in een keer. Als je fysio je op 70% van je maximum hartslag zet dan was vet verbranden waarschijnlijk het hoofddoel. Vet verbranden is simpelweg meer calorieën verbruiken dan dat je erin stopt. Iedere oefening is hierbij zinvol. Ook vijf minuten op de crosstrainer. Je extra calorieën verbruik is alleen minimaal bij zo’n korte inspanning.

Een combinatie van krachttraining en conditietraining is erg effectief. Kijk voor krachttraining eens op stronglifts.com. Dit is een duidelijk en simpel schema waarbij de maker bij iedere oefening uitlegt waarom deze belangrijk is en hoe je deze dient uit te voeren. Er is ook een app van waarin je je progressie kunt bijhouden. Het doel van dit schema is om simpelweg krachtiger te worden door drie keer per week efficiënt te trainen. Wissel dit af met conditietraining (waar een andere Tweaker je vast meer bij kan helpen) en je hebt een erg effectief schema om zowel sterker te worden en wat kilo’s kwijt te raken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Waarom vraag je niet gewoon advies in de sportschool? Daar lopen normaliter mensen die ervoor geleerd hebben. Zij kunnen je prima de goede kant op sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:15
Nu wil ik een groot deel van mijn beschikbare vrije tijd besteden aan fitness, denk aan acht uur in de week (Dat doe ik sinds vier maanden). Ik heb (nog) niet een doel. Wel wat kilo's eraf bijvoorbeeld, maar een beter conditie vind ik belangrijker, als ik het sporten volhoud en wat op mijn eten let volgen de kilo's vanzelf, is mijn redenatie.
Volgens mij is 8 uur per week best veel. Zeker als je daar "out of the blue" mee begint.
Wat ik destijds heb begrepen is dat sporten met resultaat van 3 factoren afhankelijk is; De oefening zelf, Rust en Voeding. Sport je te vaak of te lang, rust je te weinig, is je voeding ontoereikend? Dan ga je je doelen niet behalen. Alle drie zijn dus even belangrijk. Teveel sporten zal ook effect hebben op je zenuwselsel. Je kan het fysiek misschien wel aan, maar op een gegeven moment ben je gewoon op.

Stel (realistische) doelen, want zonder doelen ga je weinig tot geen vooruitgang boeken en gaat de verveling toeslaan. Bepaalde doelen vereisen ook hun eigen aanpak. Spiermassa vraagt andere oefening en voeding dan kracht, conditie of afvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
toolkist schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:14:
Waarom vraag je niet gewoon advies in de sportschool? Daar lopen normaliter mensen die ervoor geleerd hebben. Zij kunnen je prima de goede kant op sturen.
De meeste sportscholen helaas niet meer. Die richten zich op de telefoon kijkende massa die even langs komen voor wat insta posts.

Mocht TS nog op een goede sportschool zitten dan is het zeker een goede optie. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:14
Mocht je echt wat willen leren:

https://www.bol.com/nl/p/...xl2ovCTPvBMRoCs9sQAvD_BwE\

edit: zie dat 6e druk voor 17,50 op bol.com staat. Dat is echt een koopje ondanks dat het een wat oudere druk is.

[ Voor 17% gewijzigd door Ruut88 op 10-08-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien kan je hier wat mee: http://gezondsporten.be/homepage.php

Let wel, je kan een goede conditie hebben en dik zijn cq. geen kilo's verliezen. Dat heeft weinig met elkaar te maken (binnen normale grenzen). Als je kilo's wilt verliezen helpt het weinig om krachtoefeningen te doen, dan kan je beter duursporten doen zoals (hard-)lopen of fietsen. Een combinatie is natuurlijk ideaal :) En een sportschool waar enigszins kundig personeel rondloopt ook, dus niet tegen een bodemprijs onbeperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoi allemaal,

Ik heb nogal een flexibel schema, en fitness faciliteiten vlak in de buurt. (Vijf minuten lopen). Nu wil ik een groot deel van mijn beschikbare vrije tijd besteden aan fitness, denk aan acht uur in de week (Dat doe ik sinds vier maanden). Ik heb (nog) niet een doel. Wel wat kilo's eraf bijvoorbeeld, maar een beter conditie vind ik belangrijker, als ik het sporten volhoud en wat op mijn eten let volgen de kilo's vanzelf, is mijn redenatie.

Maar graag wil ik het verstandig en zinvol doen. Momenteel (sinds een paar maanden) train op advies van mijn fysiotherapeut op 70% van mijn geschatte hartslag. De dag erna sport ik alweer, maar ik had min of meer begrepen dat het niet zo slim is om twee keer achterelkaar aan je conditie te werken. Dus ik doe dan kracht. Mijn uitgangspunt is dat variatie in type sportoefening geen kwaad kan. Maar bewegen moet wel zinvol zijn en de oefening moeten wel zinvol zijn. Dus twee keer op zaterdag sporten ('s ochtends en 's avonds) zal wel niet zinvol zijn. En er zal ook een maximum aan de tijd zitten waarmee het zinvol is om je biceps te trainen. Ik loop ook weleens op de loopband, maar dan zit mijn hartslag al snel op 100% van mijn geschatte maximum hartslag. Is dat zinvol, of kan ik het tempo beter terugschroeven?

Zet je vragen in Google, en als je ergens over twijfelt kijk je oa Het Krachtsport Topic - Deel 1

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 16:08

KDL

Vander physiology

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Hoi allemaal,

Ik ben wat jaren geleden bijna 25 kg afgevallen dus heb wel wat ervaring met al die adviezen in boeken/websites en van sportfanaten.

Ik heb geleerd dat elk lichaam anders is en dat iedereen je welgemeende adviezen geeft, maar dat je daar beter niet naar kan luisteren. Je moet het zelf ontdekken. Zoveel mensen, zoveel visies, zoveel meningen; maar het belangrijkste is dat het voor jou werkt.

Je moet er achter komen wat voor jou lichaam werkt, wat voor jouw levensstijl werkt, en waar jij je prettig bij voelt.

Leuk als een boek je vertelt dat enkel tweemaal trainen op zaterdag en zondag niet het meest effectief is, of dat een sportadviseur zegt dat je beter een push/pull schema kan doen i.p.v. fullbody... maar als jij graag traint op zaterdag en zondag en graag fullbody doet, en het werkt voor jouw lichaam en je vindt het fijn, waarom zou je dan naar anderen luisteren? Geldt ook voor boeken.

Ik geef geen antwoord op je vraag, maar wilde het even kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aikon schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:24:
Als je kilo's wilt verliezen helpt het weinig om krachtoefeningen te doen, dan kan je beter duursporten doen zoals (hard-)lopen of fietsen.
Absoluut onwaar, eerder het omgekeerde.
Een combinatie is natuurlijk ideaal :)
Correct. Voor meer advies is de tip van @Hackus een goede.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:38:
[...]

Absoluut onwaar, eerder het omgekeerde.
Ik weet niet beter dat je simpelweg meer calorieën per uur met een duursport verbrandt dan met fitness, en daarnaast ga je doorgaans eerder 2-3 uurtjes fietsen dan 2-3 uurtjes fitnessen. Het is ook duidelijk mijn ervaring. Met fitness bouw je natuurlijk meer spier op, wat zwaar is, maar zo bedoel ik het niet overigens, als ik zeg minder kilo's bedoel ik eigenlijk vetpercentage verlagen.

Ben anders wel benieuwd naar je redenatie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:35
Aikon schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:20:
[...]

Ik weet niet beter dat je simpelweg meer calorieën per uur met een duursport verbrandt dan met fitness, en daarnaast ga je doorgaans eerder 2-3 uurtjes fietsen dan 2-3 uurtjes fitnessen. Het is ook duidelijk mijn ervaring. Met fitness bouw je natuurlijk meer spier op, wat zwaar is, maar zo bedoel ik het niet overigens, als ik zeg minder kilo's bedoel ik eigenlijk vetpercentage verlagen.

Sowieso is "kilo's verliezen" idd geen goede term om te gebruiken; je wilt vet verliezen/verbranden.

Met cardio verbrand (over het algemeen, is niet altijd zo) je inderdaad meer per uur (dat je bezig bent).
Maar met kracht werkt de 'verbranding' langer door; hoe meer spiermassa hoe hoger je verbranding in 'rust' is.
Een soort van 'afvallen zonder iets te doen'. :+

TLDR; kracht = minder verbranden tijdens de sessie, maar dat compenseer je in de uren dat je niet sport.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Aikon schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:20:

Het is een klassieke fout, maar in het kort. Spiermassa verbrandt calorieën, hoe meer spieren hoe meer je verbrandt.
Daarnaast blijf je door krachttraining nog uren 'naverbranden', ook al lig je onderhand op de bank.
Daarnaast duursport voor extra verbranding en het trainen van je hart-/longsysteem natuurlijk helemaal mooi.

Het een en ander hangt natuurlijk wel erg af van je huidige status en achtergrond, dus harde richtlijnen zijn lastig. Maar stellen dat duursport beter is dan kracht is gewoonweg niet waar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:08
Dank voor alle antwoorden. Mbt krachttraining heb ik hetzelfde gehoord op de sportschool. Dat je inderdaad met meer spieren ook meer verbrandt. En dan nog met betrekking tot de acht uur dat ik sport, dat klopt niet helemaal. Ik reken daar ook de tijd bij om de spullen bij elkaar te zoeken, omkleden, douchen, en naar de sportschool lopen. Overigens ben ik zo goed als blind, dus typische duuroefeningen als lopen en fietsen is minder een optie voor mij. Dus ik ben aangewezen op de cardio apparaten op de sportschool. Lopen kan wel bij runningblind, en fietsen op de tandem, maar dan heb ik wel een vrijwilliger nodig die op dezelfde tijden kan. Wandelen kan wel, en is misschien wel beter voor vetbranding dan hardlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kan ook prima in de sportschool hoor. Van een uurtje knallen op een crosstrainer word je ook best moe. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1