Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik heb nooit creditcards willen hebben, maar ik kom steeds vaker situaties tegen waarbij ik er niet omheen kom.

Ik probeer nu dus door de bomen een beetje het bos te vinden en ik zoek nu dus een creditcard debitcard waarmee ik het volgende wil doen:

- Producten (tickets e.d.) kopen in het buitenland
- Contant geld opnemen in het buitenland (kleine hoeveelheden)
- Betalen in het buitenland

Ik heb gekeken naar n26, TransferWise Borderless en Revolut omdat zij allen een gratis MasterCard (debit) verstrekken en geen maandelijkse kosten rekenen.
Nu laat ik Revolut meteen afvallen omdat ik her en der lees dat ze minder transparant zijn en hun kaart minder geaccepteerd wordt.

De (voor mij) belangrijkste verschillen zijn als volgt:

- Met de TransferWise Borderless kan je gratis betalen in de valuta die je op je account hebt staan, maar als ik bijvoorbeeld in GBP wil betalen moet ik dat dus wel eerst tegen een fee converten.

-Met N26 You kan je (voor zover ik het goed begrijp) gratis betalen in vreemde valuta, dus als ik in GBP wil betalen vanuit Euro's is dat zonder fees, in tegenstelling tot Transferwise.

- Met TransferWise Borderless kan je tot GBP200 per maand gratis opnemen, met N26 You kan dat niet.

Heb ik dit zo correct opgesomd en zijn er verder nog verschillen waar ik aan moet denken? Of eventuele andere opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verzekering aankopen, bescherming tegen fraude en misbruik. Zou ik voor buitenlandse aankopen wel willen. Geen idee wat de door jou genoemde cards doen, maar ik vermoed geen van allen.
En natuurlijk betaal je op de 1 of andere manier voor hun diensten. Voor niks gaat de zon op.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Waarom niet gewoon een kaart bij je bank via ICS? Dan kun je iedere betaling direct via iDeal voldoen. Met een ICS kaart is het vrij moeilijk om een creditcard schuld te krijgen. iDeal betaling is ook ideaal als je langer dan een twee weken in het buitenland verblijft, omdat de standaard bestedingslimiet vaak maar zo'n 5000 euro is. Als je dan tegen je bestedingslimiet aan komt kun je snel bijstorten en is het binnen een paar minuten verwerkt. Je kunt met ICS ook positief staan. Stel dat je bijvoorbeeld 6 weken in het buitenland blijft, dan kun je er bijvoorbeeld 20k op zetten.

Contant geld opnemen kun je volgens mij het beste via Maestro doen. Betalen in winkels in het buitenland kan alleen met creditcard, omdat het Nederlandse systeem PIN is en niet debit card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 21:35

MJV

Trommelrem schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:14:
Waarom niet gewoon een kaart bij je bank via ICS? Dan kun je iedere betaling direct via iDeal voldoen. Met een ICS kaart is het vrij moeilijk om een creditcard schuld te krijgen. iDeal betaling is ook ideaal als je langer dan een twee weken in het buitenland verblijft, omdat de standaard bestedingslimiet vaak maar zo'n 5000 euro is. Als je dan tegen je bestedingslimiet aan komt kun je snel bijstorten en is het binnen een paar minuten verwerkt. Je kunt met ICS ook positief staan. Stel dat je bijvoorbeeld 6 weken in het buitenland blijft, dan kun je er bijvoorbeeld 20k op zetten.

Contant geld opnemen kun je volgens mij het beste via Maestro doen. Betalen in winkels in het buitenland kan alleen met creditcard, omdat het Nederlandse systeem PIN is en niet debit card.
In veel (en zeker de aan ons grenzende) buitenlanden kan toch prima met PIN betaald worden in winkels onder de Meastro-vlag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gop1
In het buitenland betalen met je Meastro pas kost bij ABN Amro 1,2% koersopslag + €0,15 per transactie. Bij bovengenoemde instanties heb je die kosten niet.
Het gaat dus meer om de gunstigere tarieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:29
Houdt er rekening mee dat deze veredelde prepaid debit MasterCards niet of met een enorme reservering geaccepteerd worden bij autoverhuurders en sommige hotels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:11
Ik heb ook gewoon via mijn bank een credit card. Was eerst een visa, nu een mastercard. Een pure creditcard, dus waar op het einde van de maand een afrekening volgt, en het volledige bedrag automatisch van mijn rekening wordt gehaald. Niet die kaarten, waarbij je in stukjes afbetaald.
Ik kan mijn kaart via de bankapp aansturen of die enkel in Europa of wereldwijd kan gebruikt worden, en ook het bedrag kan ik via daar aanpassen.
Toen ik een lening aanging voor de verbouwing van mijn huis, kwam dit wel naar boven, maar gaf dit geen probleem. (België, dus ik weet niet hoe dit in Nederland zit).

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-05 23:59

Barrycade

Through the...

Mr big spender ;)
Standaard credit is 1500-2500 bij ICS kan je verhogen naar 5 k als je credit check goed uitpakt.

Zelfs in de US kan je met je Pin pas betalen. In de grotere supermarkten werkt het prima. Je betaalt wel 1,2% maar de koers is weer wat beter dan bij de creditcards waardoor de pin pas beter uitpakt.

ICS is wel makkelijk betalen en optoppen via iDeal. En je hebt kopers verzekering.

Wegens de genoemde problemen met hotels en autoverhuur (typische plekken voor een creditcard) met een debit zou ik als TS toch echt kijken naar een goedkope ICS card.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:50
Bij bunq heb je een MasterCard Creditcard zonder maandelijkse kosten: https://www.bunq.com/travel-bank-account

Vindt het zelf wel fijn dat betalingen direct worden afgeschreven en het limiet net zoveel is als je erop zet. Heb desgewenst ook nog een 10 euro gratis linkje voor je als je een volledig account overweegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blue_ludo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-04 19:31
Ik heb een gratis debitcard, Mastercard, van N26, werkt perfect, ik gebruik hem als prepaid creditcard. geen gedoe gehad en werkt overal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 00:02

JW1

Ik kan in Noorwegen ook gewoon met mijn Maestro debitcard betalen in winkels en ov. Helaas niet bij hotels, die accepteren mijn MasterCard cc dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Barrycade schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 07:37:
[...]

Mr big spender ;)
Standaard credit is 1500-2500 bij ICS kan je verhogen naar 5 k als je credit check goed uitpakt.

Zelfs in de US kan je met je Pin pas betalen. In de grotere supermarkten werkt het prima. Je betaalt wel 1,2% maar de koers is weer wat beter dan bij de creditcards waardoor de pin pas beter uitpakt.

ICS is wel makkelijk betalen en optoppen via iDeal. En je hebt kopers verzekering.

Wegens de genoemde problemen met hotels en autoverhuur (typische plekken voor een creditcard) met een debit zou ik als TS toch echt kijken naar een goedkope ICS card.
Volgens deze website zijn die problemen niet zo aan de orde.
JW1 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:21:
Ik kan in Noorwegen ook gewoon met mijn Maestro debitcard betalen in winkels en ov. Helaas niet bij hotels, die accepteren mijn MasterCard cc dan weer wel.
Maar dan zit je wel met de wisselkoersopslag van je (Nederlandse) bank + in het geval van ABN Amro €0,15 per transactie. Een los flesje drinken of koffie wordt zo wel heel duur.

En @ allen: Het idee was meer om in niet-Eurolanden gunstiger af te zijn qua betaalkosten. En daarbij is het mooi meegenomen dat ik ook terecht kan bij webshops en hotels/luchtvaartmaatschappijen die alleen creditcards accepteren.
Die hele aankoopverzekering boeit me niet zo, ik zie daar het nut niet zo van in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:13
Volgens mij is een een mastercard bij de rabobank "gratis" in bepaalde pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 00:02

JW1

@gop1 daar heb je wel een punt, ik let niet erg op de bijkomende kosten. De koffie (en zeker bier) is toch al duur hier.

@jeroen3 de kaart misschien wel, maar transactiekosten, wisselkoers, ed. kunnen tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 22:31
Contant geld opnemen kun je volgens mij het beste via Maestro doen.
Als het alternatief een 'reguliere' creditcard is wel. De hippe fintechbanken zijn vaak óók goedkoper qua ATM fees.
TweakerMarco schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 08:28:
Bij bunq heb je een MasterCard Creditcard zonder maandelijkse kosten: https://www.bunq.com/travel-bank-account
Volgens mij is dit één van de meest interessante opties voor een goedkope kaart (in gebruik en vaste kosten) - zelfde gebruikskosten als N26/Revolut, maar gewoon een Nederlandse bank.
Vindt het zelf wel fijn dat betalingen direct worden afgeschreven
Als ik het goed begrijp is het een prepaid creditcard en werkt hij daarmee ook met allerlei typische creditcardreserveringen.

Wat ik nergens expliciet benoemd zie worden is de (obvious) catch - ik neem aan dat je wel zelf een (aanzienlijk) positief saldo zult moeten handhaven om die (borg)reserveringen te dekken?

EDIT:
Vinnienerd schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:54:
Die reserveringen worden op je beschikbare limiet gedaan, bij de Bunq kaart is dat limiet gelijk aan hoeveel euro's er op de IBAN staan.
Dus inderdaad wel iets om rekening (pun intended) mee te houden als je primaire bank niet Bunq is.

[ Voor 13% gewijzigd door Thralas op 10-08-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:24
Die reserveringen worden op je beschikbare limiet gedaan, bij de Bunq kaart is dat limiet gelijk aan hoeveel euro's er op de IBAN staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

gop1 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:24:
[...]

Volgens deze website zijn die problemen niet zo aan de orde.

[...]

Maar dan zit je wel met de wisselkoersopslag van je (Nederlandse) bank + in het geval van ABN Amro €0,15 per transactie. Een los flesje drinken of koffie wordt zo wel heel duur.

En @ allen: Het idee was meer om in niet-Eurolanden gunstiger af te zijn qua betaalkosten. En daarbij is het mooi meegenomen dat ik ook terecht kan bij webshops en hotels/luchtvaartmaatschappijen die alleen creditcards accepteren.
Die hele aankoopverzekering boeit me niet zo, ik zie daar het nut niet zo van in?
Ik ben nu aan het reizen en zie toch bij veel hotels staan dat ze of debits niet accepteren of een extra bedrag chargen als borg. Zelfde bij auto verhuur. Krijg je boven op je echte kosten ook een toeslag van paar 100 om eventuele kosten zoals boetes van te betalen.

Dus autohuur is zeg 500 halen ze er 900 van je kaart af. En krijg je de 400 terug na inleveren. Ook zo bij hotels. Als je het geld hebt geen probleem. Maar als je zoals ik 21 dagen in hotels zit wil ik niet continue moeten schuiven met geld en in de gaten moeten houden of ze de borg al hebben teruggestort.

Edit: bij de Rabo is er alleen een 1,2% toeslag en geen vaste kosten per pin betaling. Dat is klein bier dus net zo makkelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 10-08-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:24
gop1 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:37:
Ik heb nooit creditcards willen hebben, maar ik kom steeds vaker situaties tegen waarbij ik er niet omheen kom.

Ik probeer nu dus door de bomen een beetje het bos te vinden en ik zoek nu dus een creditcard debitcard waarmee ik het volgende wil doen:

- Producten (tickets e.d.) kopen in het buitenland
- Contant geld opnemen in het buitenland (kleine hoeveelheden)
- Betalen in het buitenland

Ik heb gekeken naar n26, TransferWise Borderless en Revolut omdat zij allen een gratis MasterCard (debit) verstrekken en geen maandelijkse kosten rekenen.
Nu laat ik Revolut meteen afvallen omdat ik her en der lees dat ze minder transparant zijn en hun kaart minder geaccepteerd wordt.

De (voor mij) belangrijkste verschillen zijn als volgt:

- Met de TransferWise Borderless kan je gratis betalen in de valuta die je op je account hebt staan, maar als ik bijvoorbeeld in GBP wil betalen moet ik dat dus wel eerst tegen een fee converten.

-Met N26 You kan je (voor zover ik het goed begrijp) gratis betalen in vreemde valuta, dus als ik in GBP wil betalen vanuit Euro's is dat zonder fees, in tegenstelling tot Transferwise.

- Met TransferWise Borderless kan je tot GBP200 per maand gratis opnemen, met N26 You kan dat niet.

Heb ik dit zo correct opgesomd en zijn er verder nog verschillen waar ik aan moet denken? Of eventuele andere opties.
Zoals ook al door TweakerMarco aangegegeven zou ik de Bunq Travel Card niet vergeten; https://www.bunq.com/nl/travel-bank-account . Dit is - om het lekker ingewikkeld te maken - een prepaid creditcard (debitcard) waar wel het woordje creditcard op staat. Hierdoor zijn autoverhuurders, hotels e.d. in de veronderstelling dat dit een creditcard is en geen debitcard, waardoor je dus zou kunnen profiteren van bredere acceptatie. Overigens heb ik het gezeur omtrent autoverhuurders en hotels met debitcards nooit begrepen - of je nu een limiet van 1000 euro hebt of 1000 euro saldo hebt op een debitcard zou niets uit moeten maken.

Mijn voorkeur zou persoonlijk uitgaan naar de Bunq Travel card of N26. Omdat N26 in tegenstelling tot Revolut en Transferwise een volwaardige bankvergunning heeft en daardoor ook valt onder het depositogarantiestelsel. Bovendien krijg je bij N26 naast de creditcard ook nog een Maestrocard (pinpas) waarmee de rekening ook goed bruikbaar is binnen Nederland en eventueel andere landen waar creditcards minder geaccepteerd zijn. Met N26 kun je als het goed is 5 geldopnames met de Mastercard per maand gratis doen, daarna betaal je 2 euro per transactie. Dat is dus een betere deal dan 200 GPB per maand bij Transferwise. Ook werken zowel de internetbankieren app als de website van N26 erg prettig.

Enig nadeel is dat ze vrij snel groeien en daardoor de klantenservice niet altijd even vlot en adequaat reageert.
The Eagle schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:59:
Verzekering aankopen, bescherming tegen fraude en misbruik. Zou ik voor buitenlandse aankopen wel willen. Geen idee wat de door jou genoemde cards doen, maar ik vermoed geen van allen.
En natuurlijk betaal je op de 1 of andere manier voor hun diensten. Voor niks gaat de zon op.
Elke debitcard heeft de mogelijkheid tot een chargeback, net als reguliere creditcards. Dus op basisniveau ben je zeker beschermd tegen ernstige fraude en misbruik. Aanvullende (aankoop)-verzekeringen bieden debitcards vaak niet, maar je betaald dan ook geen jaarlijkse kaartbijdrage. Wel heb je bij verschillende banken zoals Revolut en N26 de mogelijkheid tot het nemen van een betaald abonnement. Dan krijg je bijvoorbeeld een aanvullende verzekering of lagere tarieven op geldopnames (in vreemde valuta).

Een ICS kaart kent een jaarlijkse kaartbijdrage, BKR toetsing (en eventueel registratie) en onnodige aanvullende diensten waar je vaak al voor verzekerd bent via je reisverzekering. Bovendien zit je vaak vast aan een aparte onhandige login omgeving of rekeningoverzicht. Bij zowel N26, Revolut of Transferwise is de kaart gewoon gekoppeld aan de bijbehorende betaalrekening en onderdeel van de rekening - daar kun je dus ook prima een positief saldo opzetten. . Bij de Bunq Travel Card kan dit ook desgewenst met iDeal en met instant sepa transfers in de zeer nabije toekomst is dit sowieso niet meer relevant aangezien je dan vanaf elke bank instant overboekingen kunt doen tot 10.000 euro (uiteraard niet naar de speciale rekening van ICS aangezien dit geen IBAN heeft en ook niet valt onder het depositogarantiestelsel.)
Rub147 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:27:
Houdt er rekening mee dat deze veredelde prepaid debit MasterCards niet of met een enorme reservering geaccepteerd worden bij autoverhuurders en sommige hotels.
Barrycade schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 20:59:
[...]

Ik ben nu aan het reizen en zie toch bij veel hotels staan dat ze of debits niet accepteren of een extra bedrag chargen als borg. Zelfde bij auto verhuur. Krijg je boven op je echte kosten ook een toeslag van paar 100 om eventuele kosten zoals boetes van te betalen.

Dus autohuur is zeg 500 halen ze er 900 van je kaart af. En krijg je de 400 terug na inleveren. Ook zo bij hotels. Als je het geld hebt geen probleem. Maar als je zoals ik 21 dagen in hotels zit wil ik niet continue moeten schuiven met geld en in de gaten moeten houden of ze de borg al hebben teruggestort.

Edit: bij de Rabo is er alleen een 1,2% toeslag en geen vaste kosten per pin betaling. Dat is klein bier dus net zo makkelijk.
Het is een vervelende, kromme praktijk dat zo moeilijk wordt gedaan over debitcards. Zeker aangezien het volstrekt niets uitmaakt of je een limiet van 1000 euro op een creditcard hebt of 1000 euro saldo op een debitcard. Ze kunnen allebei gemaxed worden als iemand daar de intentie toe heeft zodat er niets meer afgeschreven kan worden. Ik hoop gezien er meer debitcards komen en fopkaarten zoals de Bunq Travel card dat de acceptatie beter zal worden en de betreffende sectoren in gaan zien dat het weinig uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Het maakt dus wel uit. De nadelen die je noemt om een creditcard te krijgen; BKR toetsing etc is natuurlijk ook een extra bescherming voor de hotels en autoverhuurders dat je kredietwaardig bent.

Met een debit card zou je geld op de kaart kunnen zetten reserveren en daarna niet op komen dagen en het geld weer van je kaart kunnen halen. Terwijl het verlagen van een creditcard limiet een stuk lastiger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:13
Als ik je post zo lees dan wil je dus eigenlijk gewoon een 'Hollandse' pinpas (lees: Maestro of V Pay) die ook breed in het buitenland geaccepteerd wordt.

Dan is N26 echt een prima optie en heeft verder ook geen kosten.

Heb zelf overigens zowel Revolut als N26. In de praktijk geef ik toch de voorkeur aan Revolut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Silvos schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 03:14:
[...]

Een ICS kaart kent een jaarlijkse kaartbijdrage
Die minder is dan de kosten van een bankrekening
BKR toetsing
Gelukkig maar.
(en eventueel registratie)
Registratie vindt altijd plaats. Dat is nodig om je kredietscore te bepalen.
en onnodige aanvullende diensten waar je vaak al voor verzekerd bent via je reisverzekering.
Weleens de voorwaarden van een reisverzekering gezien? Er is een cap per reis. Bij ICS is er een cap per transactie. Maargoed, een creditcard neem je niet om de verzekeringen, een creditcard neem je zodat je simpelweg kunt betalen in het buitenland, omdat Nederland een afwijkend PIN systeem kent dat met omwegen compatible is gemaakt met het gebruikelijke debitcard systeem.
Bovendien zit je vaak vast aan een aparte onhandige login omgeving of rekeningoverzicht. Bij zowel N26, Revolut of Transferwise is de kaart gewoon gekoppeld aan de bijbehorende betaalrekening en onderdeel van de rekening - daar kun je dus ook prima een positief saldo opzetten.
Ik heb liever een overzicht gekoppeld aan een login. Helaas is ICS nog niet te koppelen aan de Microsoft Authenticator, maar een overzicht zonder enige vorm van login gaat mij wel iets te ver.
Bij de Bunq Travel Card kan dit ook desgewenst met iDeal en met instant sepa transfers in de zeer nabije toekomst is dit sowieso niet meer relevant aangezien je dan vanaf elke bank instant overboekingen kunt doen tot 10.000 euro (uiteraard niet naar de speciale rekening van ICS aangezien dit geen IBAN is en ook niet valt onder het depositogarantiestelsel. Ik zou daar niet graag 20K wegzetten maargoed).
ICS valt gewoon onder het depositogarantiestelsel :
https://www.icscards.nl/anwb/info/depositogarantiestelsel
https://www.icscards.nl/b...o/depositogarantiestelsel
https://www.icscards.nl/abnamro/info/depositogarantiestelsel
Dus geen onzin praten s.v.p.
Het is een vervelende, kromme praktijk dat zo moeilijk wordt gedaan over debitcards. Zeker aangezien het volstrekt niets uitmaakt of je een limiet van 1000 euro op een creditcard hebt of 1000 euro saldo op een debitcard. Ze kunnen allebei gemaxed worden als iemand daar de intentie toe heeft zodat er niets meer afgeschreven kan worden. Ik hoop gezien er meer debitcards komen en fopkaarten zoals de Bunq Travel card dat de acceptatie beter zal worden en de betreffende sectoren in gaan zien dat het weinig uitmaakt.
Iedere bank buiten onze staat verstrekt debitcards. Maar helaas heeft Nederland voor een afwijkende standaard gekozen, namelijk PIN. Wel is inmiddels op de moderne PIN passen ook een debitcardnummer gekoppeld, als je die kunt achterhalen kun je ook reguliere debittransacties doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Trommelrem op 11-08-2019 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Barrycade schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 03:27:
Het maakt dus wel uit. De nadelen die je noemt om een creditcard te krijgen; BKR toetsing etc is natuurlijk ook een extra bescherming voor de hotels en autoverhuurders dat je kredietwaardig bent.

Met een debit card zou je geld op de kaart kunnen zetten reserveren en daarna niet op komen dagen en het geld weer van je kaart kunnen halen. Terwijl het verlagen van een creditcard limiet een stuk lastiger is.
Het is maar hoe je het bekijkt. Allereerst is BKR een puur Nederlands systeem, dus de gedachte dat dit voor een internationaal systeem als creditcards zekerheid biedt qua kredietwaardigheid is natuurlijk onzin. Ten tweede zou ik liever een klant hebben die gewoon 1000 euro spaargeld op zijn debitcard heeft staan dan een klant die de 1000 euro liever laat voorschieten door zijn bank. Kwestie van mentaliteit misschien.

En natuurlijk kun je de limiet niet zomaar verlagen op je creditcard, maar je kunt natuurlijk altijd contant geld opnemen bij de muur. Uit onderstaand voorbeeld blijkt dat het dus niks uitmaakt;

Debitcard met 1000 euro saldo - je huurt voor 500 euro een auto - de resterende 500 euro pin je aan contanten. 0 euro beschikbaar om een eventueel eigen risico in rekening te brengen.
Creditcard met 1000 euro limiet - je huur voor 500 euro een auto - de resterende 500 euro pin je aan contanten. 0 euro beschikbaar om een eventueel eigen risico in rekening te brengen.

Het is nogmaals jammer dat er zoveel vooroordelen zijn over debit creditcards, want het is echt een beter product.
Trommelrem schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 10:36:
Die minder is dan de kosten van een bankrekening
Dat is niet waar, een bankrekening inclusief prepaid creditcard is bij Revolut, N26 en Transferwise gewoon gratis zonder addertjes onder het gras. Bij de Bunq Travel Card betaal je alleen een eenmalige uitgiftetoeslag van 10 euro en ook geen maandelijkse of jaarlijkse kosten. De kosten van een ICS creditcard zijn dus hoger dan die van veel debitcards.
Gelukkig maar.
Zonder al te veel off topic te gaan maar zo geweldig is het BKR niet. Zie o.a. https://www.rtvutrecht.nl...stratie-studieschuld.html. https://nos.nl/artikel/22...trijd-met-privacywet.html.
Registratie vindt altijd plaats. Dat is nodig om je kredietscore te bepalen.
Dit is ook niet helemaal juist. Toetsing bij BKR vind altijd plaats bij aanvraag van een creditcard met een bestedingslimiet. Registratie van het krediet (limiet) vind echter alleen plaats als je gespreid betalen faciliteiten aanvraagt. Betaal je het bedrag binnen 30 dagen terug zoals bijvoorbeeld bij American Express (maar ook een creditcard bij je eigen bank in sommige gevallen) dan heb je dus geen BKR registratie, alleen toetsing bij aanvraag. Zie ook dit topic op tweakers Belemmert je Amex een hypotheekaanvraag?
Weleens de voorwaarden van een reisverzekering gezien? Er is een cap per reis. Bij ICS is er een cap per transactie. Maargoed, een creditcard neem je niet om de verzekeringen, een creditcard neem je zodat je simpelweg kunt betalen in het buitenland, omdat Nederland een afwijkend PIN systeem kent dat met omwegen compatible is gemaakt met het gebruikelijke debitcard systeem.
Hier heb je helemaal gelijk in, een creditcard neem je vooral om simpelweg te kunnen betalen in het buitenland. Iets waar een prepaid creditcard of debitcard dus ook prima geschikt voor is. Uitgezonderd conservatie autoverhuurders en hotels maar inmiddels zijn daar ook oplossingen voor gevonden zoals de Bunq Travel Card.
Ik heb liever een overzicht gekoppeld aan een login. Helaas is ICS nog niet te koppelen aan de Microsoft Authenticator, maar een overzicht zonder enige vorm van login gaat mij wel iets te ver.
Wederom onjuist, hoewel de debitcards bij Bunq/N26/Revolut/Transferwise rechstreeks gekoppeld zijn aan de rekening, moet je uiteraard wel inloggen in de betreffende bankapp om je saldo/transacties in te kunnen zien of een transactie met Mastercard secure te kunnen verfiieeren. Een vreemde aanname dat een debitcard geen vorm van login/beveiliging zou hebben.
Hier heb je helemaal gelijk in, stom van mij want ik had aangenomen dat ICS dit niet had omdat ze niet echt op een bank lijken. Heb mijn originele post hierop ook aangepast. Het zou echter fijn zijn als jij zelf ook geen onzin verkondigd want een hoop dingen die je zegt kloppen niet helemaal.
Iedere bank buiten onze staat verstrekt debitcards. Maar helaas heeft Nederland voor een afwijkende standaard gekozen, namelijk PIN. Wel is inmiddels op de moderne PIN passen ook een debitcardnummer gekoppeld, als je die kunt achterhalen kun je ook reguliere debittransacties doen.
Ook dit klopt niet helemaal. Hoewel je gelijk hebt dat Maestrokaarten (pinpassen) ook een debitcardnummer hebben is dit doorgaans geblokkeerd door de bank. Dus ook als jij dit nummer achterhaalt kun je doorgaans niet mee betalen. Ook omdat veel webshopbetaalmodules geen acceptatie voor Maestro debitcards hebben ingebouwd, alleen voor Mastercard en Visa kaarten (het logo van Maestro ontbreekt dan ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou N26 of Revolut nemen. Of allebei :). N26 is handig omdat je een eigen Duits IBAN-nummer, Maestro èn Mastercard krijgt. Revolut is een echte reispas, die ook crypto's aankan. Je kunt verschillende valuta's in verschillende potjes bewaren zonder om te hoeven wisselen. Het is niet voor niets dat bijna al het vliegend personeel van de KLM een Revolut pas heeft.

Bunq is ook een optie, maar daar moet je mee opletten op reis. Je krijgt een pas in regenboogkleuren en laatst is daarvoor een Nederlander zwaar mishandeld in het buitenland.
https://www.businessinsider.nl/bunq-bankpas-regenboog-india/

[ Voor 7% gewijzigd door Corrigan op 11-08-2019 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Silvos schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 03:14:
[...]
Bovendien krijg je bij N26 naast de creditcard ook nog een Maestrocard (pinpas) waarmee de rekening ook goed bruikbaar is binnen Nederland en eventueel andere landen waar creditcards minder geaccepteerd zijn. Met N26 kun je als het goed is 5 geldopnames met de Mastercard per maand gratis doen, daarna betaal je 2 euro per transactie. Dat is dus een betere deal dan 200 GPB per maand bij Transferwise. Ook werken zowel de internetbankieren app als de website van N26 erg prettig.

Enig nadeel is dat ze vrij snel groeien en daardoor de klantenservice niet altijd even vlot en adequaat reageert.
Die 200 Pond van Transferwise zijn echter wel gratis vanuit valuta die je op je account hebt staan. Als je bijvoorbeeld 100 Pond wil pinnen, moet je die eerst omzetten vanuit euro's, waarvoor je €0,41 betaalt. Daarna pin je gratis. Of je pint gewoon meteen 100 Pond, waarna het automatisch omgerekend wordt. Wat je dan precies betaalt, daar zijn ze nogal vaag over, ze spreken alleen over "het beste tarief".

Bij N26 kun je inderdaad 5 gratis opnames doen in je eigen valuta, maar als je vreemde valuta opneemt, betaal je 1,7%. Als nog veel gunstiger dan de vaste €2,25 die ABN Amro rekent (mits je minder dan zo'n €135 pint).

Voor het contant opnemen van vreemde valuta heeft TransferWise Borderless dus de beste kaarten. Voor het betalen in vreemde valuta is N26 het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Silvos schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:15:
[...]
Debitcard met 1000 euro saldo - je huurt voor 500 euro een auto - de resterende 500 euro pin je aan contanten. 0 euro beschikbaar om een eventueel eigen risico in rekening te brengen.
Creditcard met 1000 euro limiet - je huur voor 500 euro een auto - de resterende 500 euro pin je aan contanten. 0 euro beschikbaar om een eventueel eigen risico in rekening te brengen.
Je vergeet in dit voorbeeld dat je vaak ook nog € 500 tot € 1500 borg moet laten blokkeren op je kaart (€ 1600 is me ook al eens gebeurd in Italië), en ieder hotel ook een borg van je wil.

Bij een debitkaart moet je dat geld ook echt hebben en moet je maar afwachten wanneer het hotel of verhuurbedrijf het weer deblokkeert, dat gaat echt behoorlijk in de papieren lopen bij bijvoorbeeld een rondreis door de USA.

En met een kaart met € 1.000 limiet moet je gewoon niet op reis gaan. Zorg dat je € 2.500 hebt, minstens, en dan het liefst ook nog twee kaarten met een dergelijke limiet.

ICS Cards is gewoon een dochteronderneming van ABNAMRO trouwens.

Zelf ben ik erg tevreden over Revolut. Ik heb natuurlijk ook N26 en Denizen (die heeft ook weer specifieke voordelen), maar de kaart van Revolut heeft echt mijn voorkeur.

Oh, en bij de bunq Travel Card moet je wel opletten dat als je die als product afneemt, je er weliswaar een IBAN-rekening bij krijgt, maar alleen als tegenrekening om geld op te storten, dus geen volledige bunq rekening. Je kunt natuurlijk wel gewoon een Travel Card bestellen bij een premium pakket (al dan niet als onderdeel van een pack), maar dan heb je maandelijkse kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
Corrigan schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:13:
[...]

Bunq is ook een optie, maar daar moet je mee opletten op reis. Je krijgt een pas in regenboogkleuren en laatst is daarvoor een Nederlander zwaar mishandeld in het buitenland.
https://www.businessinsider.nl/bunq-bankpas-regenboog-india/
Een walgelijk incident is dat natuurlijk, maar het lijkt me een beetje overdreven om het advies te gaan geven dat men overal op reis op moet letten met een Bunq pas. Zo vaak gebeurd dit nou ook weer niet en ook zeker niet in alle landen.
gop1 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:19:
[...]

Voor het contant opnemen van vreemde valuta heeft TransferWise Borderless dus de beste kaarten. Voor het betalen in vreemde valuta is N26 het beste.
Daar heb je wel een goed punt, nog niet overna gedacht. Hoe zit dat dan precies met Transferwise binnen N26? Want ik las wel ergens dat Transferwise ook in de N26 bankapp zit ingebouwd - dat is zeker alleen voor overschrijvingen? https://n26.com/en-eu/transferwise
Anoniem: 567735 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:28:
[...]

Je vergeet in dit voorbeeld dat je vaak ook nog € 500 tot € 1500 borg moet laten blokkeren op je kaart (€ 1600 is me ook al eens gebeurd in Italië), en ieder hotel ook een borg van je wil.

Bij een debitkaart moet je dat geld ook echt hebben en moet je maar afwachten wanneer het hotel of verhuurbedrijf het weer deblokkeert, dat gaat echt behoorlijk in de papieren lopen bij bijvoorbeeld een rondreis door de USA.

En met een kaart met € 1.000 limiet moet je gewoon niet op reis gaan. Zorg dat je € 2.500 hebt, minstens, en dan het liefst ook nog twee kaarten met een dergelijke limiet.

ICS Cards is gewoon een dochteronderneming van ABNAMRO trouwens.

Zelf ben ik erg tevreden over Revolut. Ik heb natuurlijk ook N26 en Denizen (die heeft ook weer specifieke voordelen), maar de kaart van Revolut heeft echt mijn voorkeur.

Oh, en bij de bunq Travel Card moet je wel opletten dat als je die als product afneemt, je er weliswaar een IBAN-rekening bij krijgt, maar alleen als tegenrekening om geld op te storten, dus geen volledige bunq rekening. Je kunt natuurlijk wel gewoon een Travel Card bestellen bij een premium pakket (al dan niet als onderdeel van een pack), maar dan heb je maandelijkse kosten.
Natuurlijk is het handig als je op reis bent op een budget dat een bank dan de eventuele borg kan voorschieten. Echter het maakt nog steeds niet zoveel uit want de limiet blijft de limiet. Het is niet zo dat een creditcard met een limiet van 2500 euro meer dan 2500 euro aan reserveringen kan accepteren.

Overigens lijkt mij je advies om minimaal 3 creditcards met een gezamenlijke limiet van 7500 euro mee te nemen niet voor iedereen van toepassing. Ik geef dergelijke bedragen in ieder geval niet zo snel uit op vakantie en als een hotel 1600 euro borg vraagt dan zoek ik wel een ander hotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 22:31
Silvos schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:10:
Overigens lijkt mij je advies om minimaal 3 creditcards met een gezamenlijke limiet van 7500 euro mee te nemen niet voor iedereen van toepassing
Hij bedoelde 2 - dat lijkt me geen gek advies. Limiet naar eigen inzicht.
Ik geef dergelijke bedragen in ieder geval niet zo snel uit op vakantie en als een hotel 1600 euro borg vraagt dan zoek ik wel een ander hotel.
Dat laatste is makkelijk gezegd als je al een voorafbetaalde boeking hebt. Of als het 'maar' $700 is en men een foutje maakt: dubbele reservering die twee weken later nòg staat. It happens.

Is dan ook de reden dat ik een een 'goedkope' prepaid debitcard heb maar daarnaast ook een echte creditcard.

De bank mag dat soort borgbedragen voorschieten, terwijl je de rest gewoon afrekent tegen een gunstig tarief. En als er onverhoopt een kaart onbruikbaar blijkt heb je altijd nog een backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Thralas schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:46:
[...]
Hij bedoelde 2 - dat lijkt me geen gek advies. Limiet naar eigen inzicht.
[...]
De bank mag dat soort borgbedragen voorschieten, terwijl je de rest gewoon afrekent tegen een gunstig tarief. En als er onverhoopt een kaart onbruikbaar blijkt heb je altijd nog een backup.
Uiteraard, twee kredietkaarten (liefst van verschillende banken en het liefst VISA èn MC - UnionPay, JCB, Diners of AMEX mag natuurlijk ook), want het gebeurt af en toe gewoon dat er onderhoud is en een kaart even niet werkt. Dan is het diep in de nacht in Europa en... waar jij bent natuurljk niet.

En limieten hóeven natuurlijk niet vol gebruikt te worden, en ze worden gemakkelijk gegeven (ook als je gewoon -net als ik- maandelijks volledig de rekening betaalt).

Overigens gold die € 1.600 borg voor een huurauto, niet voor een hotel. Da's meestal niet hoger dan €/$ 200, maar ook dat telt gewoon op want soms blijft het echt nog een paar weken staan. Dan wordt het echt krap met een limiet van € 1.000 en moet je weer gaan prutsen met overboekingen. Voor reserveringen die na verloop van tijd gewoon weer vervallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Laat maar...

[ Voor 96% gewijzigd door Barrycade op 12-08-2019 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Silvos schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:10:
[...]

Een walgelijk incident is dat natuurlijk, maar het lijkt me een beetje overdreven om het advies te gaan geven dat men overal op reis op moet letten met een Bunq pas. Zo vaak gebeurd dit nou ook weer niet en ook zeker niet in alle landen.

[...]
Een advies om op te letten is nooit overdreven. Die Bunq card is gewoon opvallend.

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
Mensen, bedankt voor de discussie. Ik heb alweer een paar uur van mijn leven gestoken in het doorpluizen van de voorwaarden van de DKB bank die ik tijdens het reizen in Azie kreeg aanbevolen om de dure ATM fees en valutakosten te omzeilen. Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat ze alleen klanten uit Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland accepteren. (cry me a river).

Ik ga een Bunq kaartje aanvragen voor mijn komende reis naar Zuid Amerika :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:23
Nou, de bunq travel card is niet gratis meer. Volgens mij is het goedkoopste dan N26. Direct betalen in winkels wereldwijd 0%. Maar bij geld opnemen, waar je niet onderuit komt in het buitenland, 1,7%. Is er een alternatief voor geldopnames in vreemde valuta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
TereZz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:17:
Nou, de bunq travel card is niet gratis meer. Volgens mij is het goedkoopste dan N26. Direct betalen in winkels wereldwijd 0%. Maar bij geld opnemen, waar je niet onderuit komt in het buitenland, 1,7%. Is er een alternatief voor geldopnames in vreemde valuta?
Ik denk dat je haast niet onder dat percentage uit komt. Er valt amper wat te verdienen op het percentage dat ze rekenen omdat het ook daadwerkelijk geld kost

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bek
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-04-2024

bek

TereZz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:17:
Nou, de bunq travel card is niet gratis meer. Volgens mij is het goedkoopste dan N26. Direct betalen in winkels wereldwijd 0%.
Nieuwe gebruikers van N26 krijgen nu €50 terug over een betaling van €50 en meer als ze een account maken via een bestaande N26 user. Werkt prima. Ik heb me via mijn broer aangemeld en we kregen beiden €50 binnen 2 dagen nadat ik had betaald (getankt).
Pagina: 1