Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeLiz
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22-10-2020
Goedendavond,

Nieuw hier op het forum en via een zoekmachine vond ik een topic over een creditcard schuld (of rood kunnen staan). Daar las ik vanalles over de Amex maar niet specifiek dat als ik een Amex heb of dat problemen kan geven met een hypotheekaanvraag?
Wij hebben 1 augustus de sleuteloverdracht en de aanvraag moet echt vlekkeloos gaan willen we dat gaan redden. Wie heeft er ervaring mee en wellicht ook andere tips voor een soepele hypotheekaanvraag? Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 11:48

aex351

I am the one

Amex = credit card = BKR na 30 dagen.
https://www.bkr.nl/veelge...creditcard-geregistreerd/

Of het nou Amex, Visa of Mastercard is doet er volgens mij weinig toe.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Een “charge card”, wat de Amex is als je elke maand het openstaande bedrag volledig betaalt aan Amex, zou geen problemen moeten opleveren op zich. Zie https://www.bkr.nl/veelge...creditcard-geregistreerd/ en https://www.americanexpre...reditcard-en-charge-card/.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:20

orf

Hoe kun je 1 augustus de sleuteloverdracht hebben als je nog geen hypotheek(advies) hebt?

Of je kaart van invloed is hangt af van hoe je er mee betaalt. Worden betalingen direct geincasseerd of betaal je gespreid? In dat laatste geval heb je minder leencapaciteit. De kaart staat dan ook geregistreerd bij de BKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
aex351 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:32:
Amex = credit card = BKR na 30 dagen.
https://www.bkr.nl/veelge...creditcard-geregistreerd/

Of het nou Amex, Visa of Mastercard is doet er volgens mij weinig toe.
“Cards waarvan het bestede bedrag binnen 30 dagen moet zijn terugbetaald, worden niet geregistreerd.“ Dit is bij American Express het geval. Sterker nog, je kán niet eens in termijnen terugbetalen. @HeLiz, ik zou het in ieder geval navragen bij Amex.

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:40
Hypotheek verstrekkers vragen nog steeds hoeveel krediet je hebt. Hoeveel je rood mag staan en de limiet van je creditcard tellen daar wel mee.
De som van die kredieten gaan van je maximale hypotheek af.

Maar zolang je niet precies op je limiet wilt lenen is dat geen probleem.

Hypotheekaanvragen lopen overigens eerder vertraging op doordat je de (extra) documenten waar de bank/adviseur om vragen niet snel genoeg stuurt. Zeker als je een fossiel hebt die alles per post doet.
En taxatie en bouwkundige keuring kan weken duren, die moet je zo snel mogenlijk regelen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 11:48

aex351

I am the one

LAD93 schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:35:
[...]

“Cards waarvan het bestede bedrag binnen 30 dagen moet zijn terugbetaald, worden niet geregistreerd.“ Dit is bij American Express het geval. Sterker nog, je kán niet eens in termijnen terugbetalen. @HeLiz, ik zou het in ieder geval navragen bij Amex.
Google zegt wat anders. Dat een aantal jaar geleden de mogelijkheden zijn aangepast.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:06
RocketKoen schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:40:
Hypotheek verstrekkers vragen nog steeds hoeveel krediet je hebt. Hoeveel je rood mag staan en de limiet van je creditcard tellen daar wel mee.
De som van die kredieten gaan van je maximale hypotheek af.

Maar zolang je niet precies op je limiet wilt lenen is dat geen probleem.
Dit klopt niet. Creditcards die je maandelijks moet aflossen staan niet in BKR en hebben geen invloed op je maximale leensom.
Als je een krediet hebt van € 1.000,- kan je ongeveer € 5.000,- minder hypotheek krijgen.

Aan TS: vraag je BKR gegevens op via bkr.nl , dan sta je niet voor verrassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Jimster schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:07:
[...]

Dit klopt niet. Creditcards die je maandelijks moet aflossen staan niet in BKR en hebben geen invloed op je maximale leensom.
Als je een krediet hebt van € 1.000,- kan je ongeveer € 5.000,- minder hypotheek krijgen.

Aan TS: vraag je BKR gegevens op via bkr.nl , dan sta je niet voor verrassingen.
https://www.bkr.nl/veelge...er-word-ik-geregistreerd/
Vanaf 1 Dec 2016 krijg je een bkr registratie als je rood mag staan. Of je dat gebruikt maakt niet uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
RocketKoen schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 00:30:
[...]

Vanaf 1 Dec 2016 krijg je een bkr registratie als je rood mag staan. Of je dat gebruikt maakt niet uit.
Het ging over de creditcard.
Uit jouw link: U heeft een creditcard met gespreide betaling in meerdere termijnen.

Dus geen creditcards zonder betaling in meerdere termijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-06 22:22

Felyrion

goodgoan!

[...]

Klopt inderdaad. Voor mijn hypotheek moest ik (tijdelijk :F ) zorgen dat ik niet rood mocht staan op mijn bankrekeningen. Ook al stond ik ver in de plus.
Daarna weer rood mogen staan was prima verder :X

Mogelijk dat men op een vergelijkbare manier omgaat met zo'n Amex. Maar vraag het aan je hypotheekadviseur of hypotheekverstrekker. Die kunnen je dat binnen een paar minuten vertellen. Daar kunnen wij niet tegenop ;)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:28
[...]

Zie link uit de eerste reactie:
Cards waarvan het bestede bedrag binnen 30 dagen moet zijn terugbetaald, worden niet geregistreerd.
Dus je kan prima rood staan, maar als jij dat rood staan binnen 30 dagen moet hebben afgelost, dan wordt dat niet geregistreerd.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeLiz
Onze hypotheekadviseur komt zondag terug met vakantie, in de tussentijd zijn we een prijs met één voorwaarde overeengekomen. 01-08 is de sleuteloverdracht. Ik lees veel over aanvragen die met 2 weken (maar ook met 3 maanden) geregeld zijn. Ik wil alles uitsluiten wat er fout kan gaan. Dit betekent eigenlijk dat ik wellicht met Amex overeen kan komen dat ik de kaart tijdelijk stopzet met behoud van punten.

Amex is geen creditcard, vandaar mijn vraag. Je leest zoveel over creditcarda maar niet over chargecards. Ik hoopte dat hier iemand ervaring ermee had?

[ Voor 15% gewijzigd door HeLiz op 30-06-2018 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:42

liberque

Vrijzinnig!

Amex zal een BKR-toetsing hebben gedaan bij het aanvragen van de kaart, maar als je geen krediet faciliteit heb (je betaalt iedere maand het volledige bedrag) dan mogen ze volgens de BKR-aanpassing uit 2016 hem niet registreren als krediet. De toetsing is dan enkel geweest om te kijken of je geen A-coderingen heb (achterstand) waardoor je als risicofactor voor de kaart gezien kan worden. Dus kortgezegd: nee, geen BKR-registratie mits de automatische incasso altijd goed gegaan is. Heb je hier ooit in verzuimd (gestorneerd bv.) dan ben je wel het haasje en heb je direct een A1 codering (dit is dan ook het gevaar van charge-cards, maar let wel: dit moet schriftelijk door Amex aan je vermeld te zijn).

Dit is anders dan bij een bank waar je rood mag staan. Je kan dan immers altijd beschikken over dat krediet (ook al gebruik je het niet) en dat betekent dus wel een BKR registratie. Dus ik zou me geen zorgen maken.

[ Voor 16% gewijzigd door liberque op 30-06-2018 09:31 . Reden: mits toegevoegd :) ]

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:26

RobertowNL

For your gear!

Ze hebben geen invloed wanneer je ze maandelijks direct betaald. Amex toetst maandelijkse bij het bkr maar registreerde er niets.

Heb geen cent minder hypotheek kunnen krijgen door mijn Amex.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:25

Rmg

HeLiz schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:30:
Goedendavond,

Nieuw hier op het forum en via een zoekmachine vond ik een topic over een creditcard schuld (of rood kunnen staan). Daar las ik vanalles over de Amex maar niet specifiek dat als ik een Amex heb of dat problemen kan geven met een hypotheekaanvraag?
Wij hebben 1 augustus de sleuteloverdracht en de aanvraag moet echt vlekkeloos gaan willen we dat gaan redden. Wie heeft er ervaring mee en wellicht ook andere tips voor een soepele hypotheekaanvraag? Alvast dank!
Het simpelste en zekerste is gewoon je bkr overzicht opvragen, je blijft toch antwoorden krijgen die niet helemaal kloppen.

Het kost je 4.95 maar dan weet je exact wat jouw krediet verstrekker ook over jou gaat zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
HeLiz schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 09:19:
Onze hypotheekadviseur komt zondag terug met vakantie, in de tussentijd zijn we een prijs met één voorwaarde overeengekomen. 01-08 is de sleuteloverdracht. Ik lees veel over aanvragen die met 2 weken (maar ook met 3 maanden) geregeld zijn. Ik wil alles uitsluiten wat er fout kan gaan. Dit betekent eigenlijk dat ik wellicht met Amex overeen kan komen dat ik de kaart tijdelijk stopzet met behoud van punten.

Amex is geen creditcard, vandaar mijn vraag. Je leest zoveel over creditcarda maar niet over chargecards. Ik hoopte dat hier iemand ervaring ermee had?
1 maand is wel krap als je nu nog maar de prijs bent overeen gekomen. Je moet dus nog het koopcontract opstellen en de taxatie afspraak maken? Zonder die 2 kun je niet eens beginnen aan je aanvraag.
En notarissen zitten op de eerste van de maand meestal ook vol.

Waarom zo'n haast?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb in januari nog een hypotheek afgesloten en mijn creditcard zonder gespreid betalen had geen enkele invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-06 17:50

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Vermoedelijk (maar dan ben ik aan het gissen) moet de verkopende partij z.s.m. van het huis af. Scheiding, schulden, vertrek naar buitenland... verzin maar iets.
Als het om geld gaat... en je het huis echt echt echt wilt hebben... kun je overwegen om de maand augustus aan kosten voor de verkoper te betalen.

Maar, tegenwoordig is het wel zo dat als je bijvoorbeeld starter bent, geen gekke dingen hebt en een vast contract hebt, dat een hypotheek in principe binnen een week geregeld moet kunnen zijn. Zorg wel dat je alvast de papierwinkel op orde brengt, alle documentatie die je moet aanleveren. Maak dat dit weekend prioriteit nummer 1, zodat je maandagochtend direct bij je adviseur het boekwerk kunt aanleveren.
Mocht het een appartement betreffen met VvE, ga daar dan ook direct alles opvragen qua jaarverslagen, MJOP, onderhoudsfonds, etc. Dat is bij veel banken sinds dit jaar een verplichting. Onder mij wordt momenteel ook een huis verkocht en de VvE had het MJOP nog niet afgetikt. De bank eiste dat wel voor de financiering. Dat kan direct een grote vertragende factor zijn, zeker in vakantietijd...

[ Voor 3% gewijzigd door Freakertje op 30-06-2018 09:49 ]

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je moet het ook nog laten taxeren. Dit kan wel met spoed. De hele aanvraag duurde bij mij erg lang, bijna 6 weken. Maar dat was in mijn geval omdat de hypotheek adviseur ( vereniging eigen huis) documenten zoek raakte of niet goed controleerde..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Ook weer echt frappant dat de website die dit zou moeten beantwoorden, het BKR dit gewoon niet doet. Je zou toch al gewoon je gegevens gratis moeten kunnen opvragen!

Echter kan dit nog steeds niet en naar mijn mening voldoet het BKR hier nog steeds niet aan de wet AVG. Iemand zal binnenkort wel een proefproces hiervoor opstarten, is mijn verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-06 20:10
Anoniem: 455473 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:08:
Ook weer echt frappant dat de website die dit zou moeten beantwoorden, het BKR dit gewoon niet doet. Je zou toch al gewoon je gegevens gratis moeten kunnen opvragen!

Echter kan dit nog steeds niet en naar mijn mening voldoet het BKR hier nog steeds niet aan de wet AVG. Iemand zal binnenkort wel een proefproces hiervoor opstarten, is mijn verwachting.
offtopic:
Je kunt het gratis opvragen. Moet je alleen even een formulier downloaden, printen, invullen met pen, kopie van je ID kaart maken en alles met de post opsturen en dan heb je binnen 28 dagen antwoord via de post. Gebruiksvriendelijk toch :> ? Als je haast hebt moet je gewoon even betalen en dan kan het wel online.

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeLiz
Per 01-08 omdat de verkopende partij al een ander huis heeft gekocht. En wij een lager bedrag dan de verkoopprijs overeen zijn gekomen.
Wij zijn idd starters en we hebben al een overzicht opgevraagd via bkr, daar stond niets in. Ik neem aan dat, omdat wij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, wij een overzicht van ons beide hebben? Of is het persoonlijk?

Maandag gaan we het voorlopig koopcontract tekenen, een taxateur is al benaderd, die wacht totdat wij hebben getekend.

Ik zal maandag Amex bellen voor de zekerheid en mijn hypotheekadviseur ondervragen. Maar je zal altijd zien, dit soort vragen ontspringen in t weekend en dan krijg je ze niet beantwoord. Maar jullie antwoorden stellen mij enigzins gerust.

[ Voor 9% gewijzigd door HeLiz op 30-06-2018 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Ubernerd schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:24:
[...]

offtopic:
Je kunt het gratis opvragen. Moet je alleen even een formulier downloaden, printen, invullen met pen, kopie van je ID kaart maken en alles met de post opsturen en dan heb je binnen 28 dagen antwoord via de post. Gebruiksvriendelijk toch :> ? Als je haast hebt moet je gewoon even betalen en dan kan het wel online.
Ik weet dat het kan, maar het voldoet nog steeds niet aan AVG, immers het moet zo gebruiksvriendelijk gemaakt worden als mogelijk. Uiteindelijk verkopen ze ook je eigen gegevens aan jezelf! Dat is toch bizar?!

Succes TS, laat ons weten wat er uit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
HeLiz schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 13:46:
Wij zijn idd starters en we hebben al een overzicht opgevraagd via bkr, daar stond niets in. Ik neem aan dat, omdat wij in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, wij een overzicht van ons beide hebben? Of is het persoonlijk?
BKR gegevens zijn persoonlijk. Vraag die van je partner dus ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeLiz
Jimster schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 14:45:
[...]

BKR gegevens zijn persoonlijk. Vraag die van je partner dus ook aan.
Ok! Gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-06 19:12
orf schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 23:34:
Hoe kun je 1 augustus de sleuteloverdracht hebben als je nog geen hypotheek(advies) hebt?
Eerst doe je een bod, als dat is geaccepteerd, dan spreek je een datum af voor de sleuteloverdracht en daarna heb je 6 weken de tijd om een financiering te regelen.
Soms duurt dat langer en vraag je uitstel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-06 12:21
Een eventuele medische geschiedenis kan ook vertraging op leveren. Geef dat ook aan als je denkt dat dat van toepassing is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeLiz
Even een kleine post, voorlopig koopcontract is getekend. We hebben uitstel van sleuteloverdracht gekregen, nu 14 augustus.
Nu is het wachten welke banken ons aan willen nemen. Amex was idd geen probleem, navraag gedaan bij Amex en hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Afgezien van het feit (zoals hierboven al genoemd) dat een Amex een charge card is en dus niet relevant voor BKR, is het volgens mij helemaal niet zo duidelijk wat de bestedingsruimte dan zou moeten zijn, aangezien die bij een Amex afhangt van je eerdere betaalgedrag. En ik vraag me ook af of Amex heel happig is om dat precieze bedrag dan te vertellen. Op hun site heb je volgens mij tegenwoordig wel een tool om te checken of een bepaald bedrag geaccepteerd zou worden, dus wellicht kun je die tool dan bruteforcen om tot een antwoord te komen.
Pagina: 1