Ryzen 9, welk moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1219528

Topicstarter
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik mijn allereerste PC aan het bouwen en ik heb wat hulp nodig bij de keuze van een moederbord. Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.

Ik ben sinds 2007 (professioneel) werkzaam als grafisch vormgever, webdesigner en developer. De laatste jaren is mijn focus steeds meer geshift naar web. Al die tijd heb ik met Mac gewerkt en zal dat nog steeds met liefde blijven doen. Wat mijn werk betreft zijn mijn Macs altijd krachtig genoeg geweest.

Echter ben ik hobbymatig steeds meer met video en fotografie bezig. Ik merk dat mijn huidige Mac (Macbook Pro 15" 2017) daarin wel steeds vaker te kort schiet. Een 4k timeline met vele aanpassingslagen wordt teveel voor mijn Mac en vertraagt daardoor mijn workflow. Tijd voor een snellere oplossing.

Na ontzettend veel onderzoek te hebben gedaan denk ik een mooie configuratie te hebben gemaakt. Ook heb ik al een aantal onderdelen mogen ontvangen. Hetgeen waar ik niet op uitkom is het moederbord. Moet ik gaan voor een X570 of voor een X470? Ik wil graag onboard WiFi en wil niet meer dan 300 euro uitgeven. Mijn configuratie ziet er als volgt uit:

CPU
Ryzen 9 3900x (in bestelling)

CPU cooler
NZXT Kraken X62 (ontvangen)

GPU
Nvidia RTX 2070 Super Founders Edition (ontvangen)

Memory
Corsair Vengeance 2x16GB 3200Mhz RGB

Storage
Samsung 970 Evo Plus 1TB (project files)
Samsung 970 Evo Plus 250GB (cache)
Samsung 860 Evo 500GB (OS + programma's)
Seagate Ironwolf NAS 8TB (cold storage)

PSU
EVGA SuperNova 750 G3

Case
NZXT H500 (ontvangen)

Accessoires
* 2 x NZXT Aer RGB 2 fans 120mm & 140mm (ontvangen)
* NZXT Hue 2 RGB Lighting Kit (ontvangen)
* CoolerMaster Vertical GPU Holder Kit (ontvangen) - vandaar onboard WiFi nodig
* Cablemod extension cables wit

Programma's die ik gebruik
Adobe Suite, met name: Premiere Pro, Photoshop en Lightroom

Gaming
Klein beetje, maar totaal ondergeschikt.

Overklokken
Ik geloof dat de Ryzen 9 3900x niet echt goed te overklokken is, dus zal dat ook niet echt willen doen (misschien tot hoever dat redelijkerwijs mogelijk is).

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.

Alvast erg bedankt.

Groet Pim

Beste antwoord (via Anoniem: 1219528 op 10-08-2019 08:41)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Mortov Molotov schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:18:
Anderzijds heb ik toch een opmerking bij de combinatie van een Ryzen 3900x op een x470 mobo; het kan, maar hou rekening met een behoorlijke temperatuurstijging thv je VRMs.

Van de forumgangers in het topic dat ik startte, o.a. Hackus hier ook aanwezig, leerde ik dat VRM t° het best onder de 90°C blijft, iets wat nogal tegenvalt bij combinatie x470 en 3900x (scroll even naar de grafiek en bekijk de gigabyte x470 eens uit die reeks).
VRM staat los van de chipset, dus X470 en zelfs B450 niet gelijk afschrijven.
De 2 moederborden die tegenvallen qua temperatuur bij HW info zijn inderdaad niet al te best, maar er zijn zeer zeker betere met dezelfde chipset.
https://docs.google.com/s...tydkpFA/htmlview?sle=true
(inderdaad, de x470 aorus ultra gaming is niet erg goed)

Imo voldoet alles met een groen vinkje in de 2e kolom ook. Kom je op deze bordjes (los van de X570's)
https://tweakers.net/pric...;1169217;1171077;1168421/
Helaas is de B450 carbon pro door populariteit even niet goed leverbaar.

X570's met wifi zijn er maar 3 onder de 300 euro
https://tweakers.net/pric.../1422548;1422814;1422550/
Waarbij de gaming edge minder goed is dan de hierboven gelinkt X470's en de pro carbon is niet alles van bekend (maar die zal beter zijn).

[ Voor 47% gewijzigd door mitsumark op 10-08-2019 02:54 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Rambo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-06 21:45
Het komt er eigenlijk op neer of je pci express 4.0 wilt in de toekomst met een hogere doorvoer. Als je dat wel wilt en een 570 neemt is er volgens mij maar eentje die binnen jouw budget valt:
pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi

Bij de X470 heb je volgens mij keuze uit 9 modellen, die een paar tientjes goedkoper zijn.

“You’re Not Hunting Him. He’s Hunting You.” Trautman - First Blood (1982)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi John,

Dank je wel voor je reactie.

Het boardje van MSI heb ik ook voorbij zien komen en staat momenteel op mijn lijst. Ik denk in de toekomst geen gebruik te maken van PCI.e 4.0 Als ik mijn PC eenmaal gebouwd heb zal deze de komende jaren zo blijven. Dus wellicht kan ik voor hetzelfde geld (of iets minder) een X470 aanschaffen die net zo goed of beter is.

Hoe zit het met het preppen van een X470 board om van de 3000 serie gebruik te kunnen maken? De BIOS moet geflasht worden (not sure)?

Kan mijn geheugensnelheid van 3200Mhz eenvoudig gehaald worden door een X470? Gaat dat met de X570 niet makkelijker?

Krijgt mijn CPU genoeg power en koeling als ik ga voor een oudere generatie board?

Er zijn toch meer verschillen dan alleen PCI.e 4.0?

Hoor graag meer.

Groet Pim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Enkel product, schopje naar CAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:47
Dag PJM84

cfr een gelijkaardige vraag die ik stelde in deze topic: als je niet gaat overklokken, hoef je je zeker geen duur mobo aan te schaffen; uiteraard moet je wel kijken naar andere specs, zoals hoeveel m.2 sloten je wil, wifi wel of niet, etc.

Anderzijds heb ik toch een opmerking bij de combinatie van een Ryzen 3900x op een x470 mobo; het kan, maar hou rekening met een behoorlijke temperatuurstijging thv je VRMs.

Van de forumgangers in het topic dat ik startte, o.a. Hackus hier ook aanwezig, leerde ik dat VRM t° het best onder de 90°C blijft, iets wat nogal tegenvalt bij combinatie x470 en 3900x (scroll even naar de grafiek en bekijk de gigabyte x470 eens uit die reeks).

Gezien je professionele activiteiten, is zo'n 3900x wel degelijk aangeraden. Ik zou dus voor een x570 mobo gaan, en als je niet gaat overklokken zou ik de ASUS prime pro aanraden in jouw situatie. Maar kijk nog eens naar de specs ervan.

Wat ik verder sowieso aanraad, is om al je componenten eens in een parts list op pcpartpicker te zetten, waarbij de compatibiliteit tussen de onderdelen onderling even wordt getest.

mvg

Mortov Molotov

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey Mortov,

Dat is info waar ik wat aan heb, thanks. Het zal dus toch een X570 worden. Echter heeft jouw keuze mobo voor mijn situatie geen onboard WiFi.

Ik ga gebruik maken van een vertical GPU mount van CoolerMaster, die daarmee andere mogelijke ingangen blokt, onboard WiFi is dus gewenst. Of zijn er andere mogelijkheden om een snelle WiFi verbinding te krijgen, extern misschien?

Ik wil zeker twee, het liefst gekoelde, M2 slot.

Gr. Pim

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Mortov Molotov schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:18:

VRM staat los van de chipset, dus X470 en zelfs B450 niet gelijk afschrijven.
De 2 moederborden die tegenvallen qua temperatuur bij HW info zijn inderdaad niet al te best, maar er zijn zeer zeker betere met dezelfde chipset.
https://docs.google.com/s...tydkpFA/htmlview?sle=true
(inderdaad, de x470 aorus ultra gaming is niet erg goed)

Imo voldoet alles met een groen vinkje in de 2e kolom ook. Kom je op deze bordjes (los van de X570's)
https://tweakers.net/pric...;1169217;1171077;1168421/
Helaas is de B450 carbon pro door populariteit even niet goed leverbaar.

X570's met wifi zijn er maar 3 onder de 300 euro
https://tweakers.net/pric.../1422548;1422814;1422550/
Waarbij de gaming edge minder goed is dan de hierboven gelinkt X470's en de pro carbon is niet alles van bekend (maar die zal beter zijn).

[ Voor 47% gewijzigd door mitsumark op 10-08-2019 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank allemaal, dit maakt het een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1219528 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 08:41:
Dank allemaal, dit maakt het een stuk duidelijker.
Heb je de voeding al(binnen), heb je die in pakket gekocht of ..heb je die al
Er zijn betere en goedkopere opties btw

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:47
Oprechte excuses voor de verwarring die ik - met de beste bedoelingen - heb gezaaid... :o

Ik moet duidelijk leren opletten met online reviews...

Enfin, hoe dan ook blijft de premisse dezelfde : kies zo'n Mobo waarbij een groen vinkje voor de 3900x, en als je kan leven zonder PCIe 4.0, hoeft dat dan geen x570 zijn.

Zo'n oranje gemarkeerd bord kan precies ook, maar dan moet je een goede case cooler hebben, begrijp ik

Mvg

Mortov Molotov

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Hackus Nee ik heb nog geen PSU. Hoor graag wat je me aanraadt.

@Mortov Molotov Geen excuses nodig toch, je hebt me weer aan het denken gezet.

Alles afwegend denk ik toch voor de MSI Gaming Pro Carbon WiFi (X570) te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 750W
pricewatch: Corsair HX750 V2
Ook aansluitopties voor CPU op het moederbord(meer dan de standaard 8-pin) EPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBlueEyes
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Ik ben zelf voor de Gigabyte Aorus X570 ULTRA gegaan. Ik heb hem samen met de 3900x besteld bij alternate.de waar hij 299,- was. (kwam bij de bestelling wel 10 euro bezorgkosten)

MSI MPG X870E CARBON WIFI, Ryzen 9 9900X, 64GB, Gigabyte AORUS M RTX3080 10G, Samsung 990 Pro 4TB, Samsung 970 EVO 2TB, Samsung OLED G9, LG 48CX, LG 65C8, Xbox Series X, PS4 Pro, Galaxy Z Fold6 512GB, Kia EV6 RWD 77,4 kWh Plus, Weheat Blackbird P80

Pagina: 1