Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-07 10:28
Ik zoek een?
X570 Mobo wat zonder problemen een 3900x kan draaien
Ook voor mij leek deze vraag een beetje belachelijk, tot ik op HWinfo deze review las, en meer bepaald de volgende passages mbt. goedkope X570 mobo's, zoals de Asus TUF gaming:

(1) [link]:
quote: HardwareInfo
De andere fabrikanten kiezen op hun luxe modellen voor een IR35201, die native maximaal acht fasen kan aansturen. De Digi+ ASP1405I op veel Asus-borden is overigens een rebrand van deze chip. De meeste fabrikanten implementeren doublers om meer sets vrm-componenten te gebruiken dan de controller officieel ondersteunt, waar dat niet het geval is wordt 'phase teaming' toegepast. Doublers schakelen binnen een paar vrm-componenten (chokes en mosfets) steeds om en om een set in, zodat de belasting effectief over beide sets wordt gespreid. Bij phase teaming is die logica niet aanwezig en worden simpelweg twee of drie sets componenten met één fase verbonden. Dat is goedkoper, maar leidt in theorie wel tot hogere ripples en minder efficiëntie ten opzichte van 'echte' fasen.

Alleen de goedkoopste borden doen op het gebied van de stroomvoorziening enkele consessies. De vier fasen van de Asus Prime X570-Pro en Asus TUF zijn zeker voor de Ryzens met veel cores wat onderbemeten, de Gigabyte X570 Gaming X krijgt het met vijf fasen mogelijk ook zwaar in de vrm-test. Daarin spelen echter meer zaken een rol dan alleen de gebruikte componenten, zoals hoe effectief de heatsinks zijn.
(2) [link]
Uit onze VRM-test blijkt dat de fabrikanten veel aandacht hebben besteed aan de VRM-implementaties bij de nieuwe generatie. Tegelijkertijd vallen de goedkoopste X570-modellen en diverse borden van de vorige generatie daar door de mand – voor maximaal een Ryzen 5 3600X voldoen die nog, maar een 12- of in de toekomst zelfs 16-core Ryzen is voor deze borden te veel gevraagd.
Hieruit concludeer ik dat mijn ASUS TUF gaming, maar zelfs de ASUS Prime X570 pro, niet optimaal geschikt zijn voor de 3900x; vergis ik mij hierin?

Want afgaande op deze post op Reddit, moet ik mij precies geen zorgen maken, ook al zijn er minder fasen op de TUF of de PrimePro.

Wat is het nu? De visie van Tomas, of deze van Cr1318?

Wat is je budget?
max. 400 euro voor het Mobo, maar minder mag natuurlijk altijd; ik ben in dat kader niet het minst geïnteresseerd in Wifi of RBG - de behuizing gaat netjes dicht, zonder venstertje.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De power surge protection en etc. van ASUS staan me wel aan. Daarom dat ik in eerste instantie voor de x570 TUF gaming was gaan rondneuzen.... en dan kom ik de review van HWinfo tegen :)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • Gaming op 1080p aan 60 Hz, maar wel aan minstens 60 FPS of meer
  • Ik overweeg in de toekomst ook VR gaming (HTC vive); maar zeker niet voor 't komende jaar - centjes zullen op zijn :) ) - in dat opzicht overweeg ik een GPU die 1440p aankan
  • Ik experimenteer vaak met Virtualbox
  • Vrijwel dagelijks connectie met VPN van m'n werk, ik trek hier 120 Mbps max.
  • Overklokken laat ik lekker aan de Ryzen zelf over, die dat al prachtig lijkt te doen, cfr meerdere bronnen, o.a. deze
  • .
  • Op lange termijn: Linux as primair OS, met Steam Proton/Wine/CrossOver/Dualboot voor Windows games // VirtualBox met Windows 10 voor MS Access
  • Mijn Mobo, CPU, PSU en evt. RAM niet vervangen in de komende vijf-zeven jaar
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 530,-€ 530,-
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 222,90€ 222,90
1VideokaartenAsus Radeon RX5700XT-8G€ 439,-€ 439,-
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow€ 19,95€ 19,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 349,69€ 349,69
1VoedingenSeasonic Focus Plus 750 Gold€ 101,99€ 101,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.663,53

Nog vragen?
Ja, een kleintje: heeft zo'n m.2 SSD koeler wel zin in de praktijk? Want niet elk Mobo heeft er twee.

Alvast bedankt voor jullie advies

mvg

Mortov Molotov

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS (WIFI)

dit bord is geschikt voor 3900X met 3x SiC639 50A Power Stage elke phase(4) ook de Prime-pro X570 heeft deze Phase indeling en ROG Strix X570-F Gaming ook.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Hackus schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:59:
pricewatch: Asus TUF Gaming X570-PLUS (WIFI)

dit bord is geschikt voor 3900X met 3x SiC639 50A Power Stage elke phase(4) ook de Prime-pro X570 heeft deze Phase indeling en ROG Strix X570-F Gaming ook.
Dat is het 'm net: HWinfo suggereert dat de combinatie van bv. jouw geciteerde borden en de 3900x mogelijks tot problemen zal leiden: cfr. quote hierboven, hieronder nog eens hernomen:
Alleen de goedkoopste borden doen op het gebied van de stroomvoorziening enkele consessies. De vier fasen van de Asus Prime X570-Pro en Asus TUF zijn zeker voor de Ryzens met veel cores wat onderbemeten
Deze stelling gaat aldus in tegen andere bronnen, zoals de spreadsheet van Reddit in m'n openingspost

What gives :) ?

[ Voor 0% gewijzigd door Mortov Molotov op 08-08-2019 22:29 . Reden: typo ]

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mortov Molotov schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:26:
[...]

Dat is het 'm net: HWinfo suggereert dat de combinatie van bv. jouw geciteerde borden en de 3900x mogelijks tot problemen zal leiden: cfr. quote hierboven, hieronder nog eens hernomen:

[...]

Deze stelling gaat aldus in tegen andere bronnen, zoals de spreadsheet van Reddit in m'n openingspost

Tja, wat is "wat onderbemeten". Hij zal prima stabiel draaien zolang je niet urenlang stress tests gaat doen. Overklokken zou ik niet proberen op de basis bordjes.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Jeroenneman schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:46:
[...]

Tja, wat is "wat onderbemeten". Hij zal prima stabiel draaien zolang je niet urenlang stress tests gaat doen. Overklokken zou ik niet proberen op de basis bordjes.
OK, domme vraag mss, maar als ik de 3900x lekker zijn ding laat doen zonder al te veel bemoeizucht van mijn kant, zal de geadverteerde boost klok dan wel gehaald worden? Ben ook tevreden met 0.1 GHz eronder, btw.

Ik vraag het maar owv. wat ik erover las op Tomshardware.

Of maak ik nu een ongelooflijke denkfout?

[ Voor 0% gewijzigd door Mortov Molotov op 08-08-2019 22:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Mortov Molotov schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:51:
[...]

OK, domme vraag mss, maar als ik de 3900x lekker zijn ding laat doen zonder al te veel bemoeizucht van mijn kant, zal de geadverteerde boost klok dan wel gehaald worden? Ben ook tevreden met 0.1 GHz eronder, btw.

Ik vraag het maar owv. wat ik erover las op Tomshardware.

Of maak ik nu een ongelooflijke denkfout?
Als je wat meer uitgeeft, krijg je daar ook een veel completer X570-moederbord voor terug. De Gigabyte X570 Aorus Pro en Asus Prime X570-Pro staan vrijwel recht tegenover elkaar: de Gigabyte is op het moment van schrijven 8 euro goedkoper. Asus is aanmerkelijk scheutiger met de usb-poorten, zowel qua aantal als snelheid. Ook heeft alleen de Prime X570-Pro een displayport-uitgang. Daar zet Gigabyte tegenover dat je bij de X570 Aorus Pro twee m.2-koelers krijgt in plaats van een, en bovendien is de stroomvoorziening net wat luxer. Het ligt er dus maar net aan wat je belangrijker vindt: beide krijgen een Excellent Choice award.

Van de hardware.info review. Ik zou me er niet druk over maken. Ze noemen dus wel dat de Prime een iets mindere stroomvoorziening heeft, maar hij krijgt alsnog een excellent label.

En als je de temperatuur bekijkt van de VRM's dan hebben we het over 55 VS 60 graden ofzo.

Dus ja, er zijn betere opties, maar je hoeft je echt geen zorgen te maken over de opties die je had gezien.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mortov Molotov schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:26:
[...]

[...]

Onzin. en de borden zijn niet goedkoop. Men wil je gewoon dure borden aansmeren die beter voorzien zijn.
Prime Pro geeft men ook aan als Exellent ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Ik zou zowel Jeroen als Hackus het beste antwoord willen geven, maar dat kan ik dus niet.

In elk geval, beiden bedankt, ik vergelijk nog ff de TUF gaming vd de prime pro, and be done with it

Bedankt!

Mortov Molotov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-07 22:26

Vuurvoske

Nunquam cede!

interessante discussie, zelf ben ik nu ook bezig met het uizoeken van moederborden. Mij valt op dat MSI een betere bios heeft. Neem je dit ook mee in je overwegingen? MSI heeft bijv ook de feature de firmware te kunnen upgraden zonder cpu en ram.

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Vuurvoske schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:44:
interessante discussie, zelf ben ik nu ook bezig met het uizoeken van moederborden. Mij valt op dat MSI een betere bios heeft. Neem je dit ook mee in je overwegingen? MSI heeft bijv ook de feature de firmware te kunnen upgraden zonder cpu en ram.
Firmware upgrade zonder CPU of RAM is iets waar ik geen rekening mee hou, gezien ik er meteen een 3900X ga laten opzetten, dus ja...

Ik ga niet voor MSI om redenen die wetenschappelijk nergens op gebaseerd zijn, maar in m'n huidige build zit zowel een MSI H170 gaming m3 Mobo als een MSI Radeon 390x GPU. De laatste crashte na twee jaar (gelukkig nog binnen de garantieperiode), en uit allerlei rare gedragingen kan ik opmaken dat er iets scheelt met m'n Mobo (zie hiervoor andere topics), al heb ik voor dit laatste geen formeel bewijs.

Enfin, ik ben een beetje bijgelovig geworden, een ezel stoot zich geen 2x aan dezelfde steen etc.... dus neen, geen MSI meer voor mij. Maar uiteraard slaat dit statistisch gezien nergens op :)

[ Voor 0% gewijzigd door Mortov Molotov op 09-08-2019 10:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-07 22:26

Vuurvoske

Nunquam cede!

Mortov Molotov schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:50:
[...]

Firmware upgrade zonder CPU of RAM is iets waar ik geen rekening mee hou, gezien ik er meteen een 3900X ga laten opzetten, dus ja...

Ik ga niet voor MSI om redenen die wetenschappelijk nergens op gebaseerd zijn, maar in m'n huidige build zit zowel een MSI H170 gaming m3 Mobo als een MSI Radeon 390x GPU. De laatste crashte na twee jaar (gelukkig nog binnen de garantieperiode), en uit allerlei rare gedragingen kan ik opmaken dat er iets scheelt met m'n Mobo (zie hiervoor andere topics), al heb ik voor dit laatste geen formeel bewijs.

Enfin, ik ben een beetje bijgelovig geworden, een ezel stoot zich geen 2x aan dezelfde steen etc.... dus neen, geen MSI meer voor mij. Maar uiteraard slaat dit statistisch gezien nergens op :)
Oke fair enough.

Sommige moederborden ondersteunen met hun huidige firmware de Ryzen 3 series niet. Dan moet je dus een ryzen 2 of 1 hebben om de bios te kunnen flashen naar een versie die ryzen 3 wel ondersteund.

Beroeps brabander | Battle.net: Reshnar#2661

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Vuurvoske schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:03:
[...]Sommige moederborden ondersteunen met hun huidige firmware de Ryzen 3 series niet. Dan moet je dus een ryzen 2 of 1 hebben om de bios te kunnen flashen naar een versie die ryzen 3 wel ondersteund.
Dit klopt; maar alle x570 mobo ondersteunen de Ryzen 3000 CPU's out of the box. En mocht je over enkele jaren naar een andere CPU willen omschakelen, gesteld dat de AM4 socket dan nog ondersteund wordt (wat ik betwijfel na 2021), dan kan je de CPU die er dan nog in zal zitten, ook gebruiken.

Dus ik moet eerlijk toegeven dat ik dat gedoe rondom flashen zonder CPU niet zo goed begrijp; de meerwaarde zie ik er alvast niet van in. Een beetje empathische PC boer doet dat toch ff voor je met een CPU die hij/zij ergens op stock heeft liggen in de winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:52
@Mortov Molotov kwa board: Ik zou gewoon kijken wat je de meest betrouwbare bronnen vind. HWinfo heeft het trouwens ook erover dat het "In theorie" slechter is. Uiteindelijk is maar 1 ding belangrijk: Wat gebeurd er in de praktijk. Als je naar de temps kijkt, zit dat wel snor. Mosfets/vrm's kunnen vrij warm worden. 80 tot 100 graden is prima houdbaar. 120 is de max dacht ik. dus als de temps rond de 60 liggen zit je prima safe.

Wat betreft flashback opties:
Voor nu is het inderdaad zinloos. Maar moederbordfabrikanten willen hun X570 boardjes natuurlijk ook nog kwijt kunnen als straks de 4000, 5000 processors uitkomen. En dan is die optie best handig. Niet elke PC-boer wil flashen, en genoeg plekken waar je goedkoop processors kan kopen waar je die mogelijkheid sowieso niet hebt (Amazon). Vandaar de push naar flashback.

Voor jouw niet interessant inderdaad, maar in de toekomst kan het best handig zijn. Plus dat je dus bij een corrupte bios waarschijnlijk ook makkelijk alsnog kan flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je nu een R3900X kiest, kun je Zen2 + wel overslaan. daarna zou AM4 wel uitgekakt zijn, en heb je sowieso weer een nieuw moederbord nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Hackus schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:40:
Als je nu een R3900X kiest, kun je Zen2 + wel overslaan. daarna zou AM4 wel uitgekakt zijn, en heb je sowieso weer een nieuw moederbord nodig
Exactly. Da's meteen de reden waarom ik geduldig wacht op de 3900x, ipv meteen voor de 3700x te kiezen. Had ik dit laatste gedaan, dan was ik allang in 't bezit van bovenstaande pc, maar geduld is een schone deugd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-07 20:26
Ik vind het een vreemde conclusie van HWI. Dus het X570-F bord (met exact dezelfde VRM als de TUF) gaat ook problemen krijgen? Onzin.

Stukje luistervoer van buildzoid: YouTube: mobo PCB Breakdown: ASUS X570 Strix-F Gaming

Voor een 12C 3900X moet de VRM ongeveer 150A leveren (stock) wat volgens buildzoid prima te doen is zonder heatsink. Pas vanaf 200A (zwaar OC 3900X/3950X 16C) heb je de heatsink echt nodig.

Conclusie: HWI moet echt meer werk gaan maken van hun kennis op het gebied van VRM (efficiency) om in het vervolg wel nuttige conclusies te trekken.

Dit blijkt trouwens later ook uit hun meetresultaten hier waar ze de VRM temps hebben gemeten i.c.m. een 3900X en deze komen rond de 65C uit. <90C zie ik als prima dus hieruit kan je ook opmaken dat de TUF een prima VRM voor de 3900X heeft. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19:52

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Hackus schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:40:
of je wacht tot de 3950X 16 core cpu. de vraag is dan of je onmiddelijk zou willen upgraden als AM5 uitkomt. 16 cores zijn superveel en zijn goed genoeg voor langdurig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Bedankt iedereen voor de reacties!

Nog een klein vraagje echter: is zo'n m.2 koeler echt een meerwaarde in jullie ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:16
Alleen als je een NVME exemplaar lange tijd zwaar gaat belasten, zo te zien ga jij dat niet doen en dan maakt het niks uit.
Anders kun je altijd een EKWB heatsink kopen voor een tientje.
https://nl.hardware.info/...ssd-koeler-werkt-het-best

Daarnaast moet je eigenlijk alleen de controller koel moet houden, de geheugenchips zelf hebben liever hogere temperaturen.
YouTube: Ask GN 90: M.2 Heatsinks Kill SSDs? Is AMD Losing Long-Run?
@6:15

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 09-08-2019 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
mitsumark schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:13:
Alleen als je een NVME exemplaar lange tijd zwaar gaat belasten, zo te zien ga jij dat niet doen en dan maakt het niks uit.
Bedankt voor de info; echter, wat bedoel je met lange tijd? Is 3h na elkaar GTA V online spelen een lange tijd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
3 uur gamen is een lange tijd, maar het is verre van zware belasting :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
mitsumark schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:21:
3 uur gamen is een lange tijd, maar het is verre van zware belasting :)
Interessant :)

Maar wat zou jij dan zien als een zware belasting? Want je weet maar nooit wat een mens in de toekomst van plan is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Benchmarks draaien zoals in de HW info review, of tientallen GB's kopiëren naar een andere NVME, of gebruik in een datacenter of iets dergelijks.
Ik denk dat 99% van de thuisgebruikers een SSD niet langdurig zwaar belast.
Je hebt er sowieso 1 heatsink bij, of heb je al twee NVME SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
mitsumark schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:25:
Benchmarks draaien zoals in de HW info review, of tientallen GB's kopiëren naar een andere NVME, of gebruik in een datacenter of iets dergelijks.
Ik denk dat 99% van de thuisgebruikers een SSD niet langdurig zwaar belast.
Inderdaad, dergelijke zaken ben ik niet van plan.
mitsumark schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:25:
Je hebt er sowieso 1 heatsink bij, of heb je al twee NVME SSD's?
Ik heb er momenteel zelfs géén :)

Maar die hele build moet een zekere graad van future proofness hebben - voor zover dat mogelijk is.
Dus dan wou ik zeker weten of dergelijke cooling al dan niet handig zou zijn in de toekomst.

Gesteld dat dit wel het geval was, dan zou ik meteen voor een mobo hebben gekeken met twee m.2 koelers, omdat ik m'n OS en data storage graag apart hou.

Ma bon, het zal dus nooit van enig belang zijn, begrijp ik.

mercikes!

Mortov Molotov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Nog over de VRM's, geen enkel X570 is echt onderbemeten.
https://docs.google.com/s...tydkpFA/htmlview?sle=true
De hele goedkope Asrock bordjes geen 3950X OC op zetten, en er zijn nog een paar anderen waarbij je wellicht voorzichtig moet zijn.
Op de genoemde Asus bordjes kun je prima een overgeklokte 3950X draaien, een 3900X met alleen PBO is dan zeker geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:09

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Precies dit...
mitsumark schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:54:
Nog over de VRM's, geen enkel X570 is echt onderbemeten.
https://docs.google.com/s...tydkpFA/htmlview?sle=true
De hele goedkope Asrock bordjes geen 3950X OC op zetten, en er zijn nog een paar anderen waarbij je wellicht voorzichtig moet zijn.
Op de genoemde Asus bordjes kun je prima een overgeklokte 3950X draaien, een 3900X met alleen PBO is dan zeker geen probleem.
Daarnaast zijnde uitspraken van HWI inderdaad wat verwarrend, ook hecht niet te veel waarde aan de testmethodieken van HWI en Tweakers, zie daarvoor deze discussie: CPU, GPU en PSU reviews Er rammelt hier en daar wel eens wat, laat ik het zo zeggen. :) Het kan allemaal wat beter... en als je elders 'andere' informatie vindt... trek je conclusie. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 10-08-2019 00:05 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 01:39
_Dune_ schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 00:02:
Precies dit...

[...]

Daarnaast zijnde uitspraken van HWI inderdaad wat verwarrend, ook hecht niet te veel waarde aan de testmethodieken van HWI en Tweakers, zie daarvoor deze discussie: CPU, GPU en PSU reviews Er rammelt hier en daar wel eens wat, laat ik het zo zeggen. :) Het kan allemaal wat beter... en als je elders 'andere' informatie vindt... trek je conclusie. ;)
@_Dune_ , als je min of meer zegt dat de testmethodiek van Tweakers en HWI niet (echt) te vertrouwen is, ben ik dan de enige die dat zorgelijk vind?

Ik ben ook aan het oriënteren voor een X570 bordje icm 3900x (waarschijnlijk) maar wordt zo langzamerhand wel wat lastig als de reviews niet kloppen. Ik vind het namelijk geen probleem om 400 euro uit te geven voor een bordje met goede stroomvoorziening. Behalve wanneer dat dus echt overbodig blijkt te zijn.

Wat is Tweakers van plan om te zorgen dat de testmethodiek betrouwbaardere resultaten gaat geven? (Geen aanval, oprechte interesse)

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:09

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Operations Laat ik zo zeggen, er was een tijd dat ik bijna blind ging op de reviews van Tweakers (HWI), maar dat is nu absoluut niet meer zo. Net wat TS ook aanhaalt de vreemde enigszins negatieve toon over het aangehaalde moederbord en vervolgens wel een predicaat goed geven. Daarnaast geven andere sites aan dat het goed zit en is HWI afwijkend. Ik zou zeggen lees het door mij aangehaald topic eens door, ik denk dat het dan wat duidelijker wordt.

...en ja, het is zorgelijk als meet en test methodieken niet op de juiste manier mee gaan met de tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 10-08-2019 14:54 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
Weet iemand waarom bij dit TUF gaming ASUS bordje bij het memory deel dit staat:

3rd Gen AMD Ryzen™ Processors
4 x DIMM, Max. 128GB, DDR4 4400(O.C)/3466(O.C.)/3400(O.C.)/3200(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Un-buffered Memory
2nd Gen AMD Ryzen™ Processors
4 x DIMM, Max. 128GB, DDR4 3600(O.C.)/3466(O.C.)/3400(O.C.)/3200(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666/2400/2133 MHz Un-buffered Memory

Waarom bij 3rd Ryzen geen 3600(0.C), en meteen de stap naar 4400(O.C.)? En bij 2nd Ryzen wel 3600(O.C.).

[ Voor 4% gewijzigd door Operations op 10-08-2019 19:58 ]

PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 192GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ruimte was op denk, alles tussen 3466 en 4400 zal wel werken.

Op de QVL staan ook gewoon 3600 kitjes.
https://dlcdnets.asus.com..._Processors_X570_0722.pdf

[ Voor 57% gewijzigd door mitsumark op 10-08-2019 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
_Dune_ schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:52:
@Operations Laat ik zo zeggen, er was een tijd dat ik bijna blind ging op de reviews van Tweakers (HWI), maar dat is nu absoluut niet meer zo. Net wat TS ook aanhaalt de vreemde enigszins negatieve toon over het aangehaalde moederbord en vervolgens wel een predicaat goed geven. Daarnaast geven andere sites aan dat het goed zit en is HWI afwijkend. Ik zou zeggen lees het door mij aangehaald topic eens door, ik denk dat het dan wat duidelijker wordt.

...en ja, het is zorgelijk als meet en test methodieken niet op de juiste manier mee gaan met de tijd.
@_Dune_ , ik wist dat TheMask commentaar heeft op de manier hoe PSU's getest / gereviewd worden. Maar dat het probleem zo structureel/groter en allang aanwezig is, is voor mij wel nieuw. Ik "schrik" hier behoorlijk van, ik ging ook regelmatig af op de Tweaker reviews. Maar nu is duidelijk dat je dat echt beter niet kan doen :(

Het feit dat jij het als modje bevestigt, is natuurlijk ook veel zeggend (ook al doe je dat op persoonlijke titel).

Maar ja waar halen we dan wel betrouwbare reviews vandaan.... Er staat zoveel onzin op internet bij hardware reviews. Enig idee welke site dan wel betrouwbare reviews produceert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Je moet eigenlijk nooit afgaan op slechts 1 review indien mogelijk, maar soms heb je weinig keus.
Enkele vertrouw ik nog wel zonder iets soortgelijks te hebben gelezen, maar tweakers en buren staan niet in mijn top 10.

Probeer iets te vinden waarbij je data/cijfers/grafieken kunt vinden die overeenkomen tussen verschillende reviewers en vorm dan zelf je eigen conclusie.
(moet je natuurlijk wel wat verstand van de materie hebben)

Waar je imo sowieso bij weg moet blijven zijn onbekende youtubers... Tenzij je het echt nergens anders kan vinden maar ook dan blijft het een groot risico.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 10-08-2019 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
mitsumark schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:53:
Je moet eigenlijk nooit afgaan op slechts 1 review indien mogelijk, maar soms heb je weinig keus.
Enkele vertrouw ik nog wel zonder iets soortgelijks te hebben gelezen, maar tweakers en buren staan niet in mijn top 10.

Probeer iets te vinden waarbij je data/cijfers/grafieken kunt vinden die overeenkomen tussen verschillende reviewers en vorm dan zelf je eigen conclusie.
(moet je natuurlijk wel wat verstand van de materie hebben)

Waar je imo sowieso bij weg moet blijven zijn onbekende youtubers... Tenzij je het echt nergens anders kan vinden maar ook dan blijft het een groot risico.
@mitsumark , Ik begrijp uiteraard wat je zegt. Ik heb ook wel aardig wat verstand van de materie, maar ik kijk eigenlijk juist naar de reviews om te weten hoeveel sneller/zuiniger etc. een X570 tov een B450 chipset is of hoeveel winst 3600Mhz DDR4 oplevert tov 3200Mhz DDR4 (noem zomaar twee voorbeeld).

En ondanks mijn verstand van de materie, heb ik weinig kennis van het stroom gedeelte van een moederbord/cpu daarvoor keek ik ook naar de reviews. Net als bijvoorbeeld overclock potentie van een moederbord/cpu.

Maar goed we dwalen een beetje af in dit topic, nogmaals ik schrik er echt behoorlijk van dat ik niet meer zomaar van een Tweakers/HWI review uit kan gaan. Ik denk ook dat dit best een behoorlijke impact zal hebben op de mensen met wat minder verstand van de materie zodra dit nieuws wat algemener bekend wordt. Het zou dan bijvoorbeeld zomaar is kunnen dat er een stuk minder kant en klare BBG systemen via bijvoorbeeld Azerty verkocht zullen gaan worden. Zit er onvoldoende in om echt iets te kunnen zeggen over de impact, maar zou mij nogmaals niet verbazen als die impact best behoorlijk wordt/is.

[ Voor 4% gewijzigd door Operations op 11-08-2019 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Ik moet zeggen dat ik ook niet echt was opgezet met deze gang van zaken.

Blijkbaar moet een mens dus het geluk hebben om die google spreadsheet via reddit te pakken te krijgen.

Een cynicus zou stellen dat die twee sympathieke jongens van hwinfo betaald worden om minstens duurdere Mobo's in de verf te zetten.

Maar ik ben geen cynicus. Toch niet op het gebied van IT 😉

[ Voor 0% gewijzigd door Mortov Molotov op 11-08-2019 21:59 . Reden: Correctie van autocorrect geïnduceerde typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyNuS_XL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 16:08
Volgens meerdere YouTube video's heeft de TUF een prima vrm/power delivery. YouTube: Affordable X570 VRM Thermal Performance, Warning: One Board Sucks!
Ik heb dit moederboord ook besteld samen met een 3900x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Operations
SyNuS_XL schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:11:
Volgens meerdere YouTube video's heeft de TUF een prima vrm/power delivery. YouTube: Affordable X570 VRM Thermal Performance, Warning: One Board Sucks!
Ik heb dit moederboord ook besteld samen met een 3900x.
@SyNuS_XL, weet je toevallig of dit moederbord (TUF GAMING) dmv BIOS update ook de mogelijkheid heeft om de chipset fan op silent te zetten (dus alleen draaien wanneer bepaalde temperatuur bereikt wordt)? Ik twijfel tussen de drie borden genoemd in dit topic. Maar wat ik absoluut niet wil is een chipset fan die ik continue hoor.

Welk geheugen heb jij erbij genomen? (Samsung B-die of Micron C-die of heb je daar niet naar gekeken verder?)

[ Voor 4% gewijzigd door Operations op 14-08-2019 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyNuS_XL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-07 16:08
@Operations Weet ik nog niet ik moet mijn bestelling nog ontvangen.

Ik gebruik voorlopig nog mijn "oude" setje DDR4 2400 maar ik ga wel kijken of ik deze kan onderclocken op lage timings en dan de FCLK omhoog zet zoals hier :
YouTube: Watch this BEFORE buying an AMD CPU! - Every RAM Speed Tested

En anders ga ik rustig rondkijken voor een andere kit.
Pagina: 1