Ik zoek een?
X570 Mobo wat zonder problemen een 3900x kan draaien
Ook voor mij leek deze vraag een beetje belachelijk, tot ik op HWinfo deze review las, en meer bepaald de volgende passages mbt. goedkope X570 mobo's, zoals de Asus TUF gaming:
(1) [link]:
Want afgaande op deze post op Reddit, moet ik mij precies geen zorgen maken, ook al zijn er minder fasen op de TUF of de PrimePro.
Wat is het nu? De visie van Tomas, of deze van Cr1318?
Wat is je budget?
max. 400 euro voor het Mobo, maar minder mag natuurlijk altijd; ik ben in dat kader niet het minst geïnteresseerd in Wifi of RBG - de behuizing gaat netjes dicht, zonder venstertje.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De power surge protection en etc. van ASUS staan me wel aan. Daarom dat ik in eerste instantie voor de x570 TUF gaming was gaan rondneuzen.... en dan kom ik de review van HWinfo tegen
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Nog vragen?
Ja, een kleintje: heeft zo'n m.2 SSD koeler wel zin in de praktijk? Want niet elk Mobo heeft er twee.
Alvast bedankt voor jullie advies
mvg
Mortov Molotov
X570 Mobo wat zonder problemen een 3900x kan draaien
Ook voor mij leek deze vraag een beetje belachelijk, tot ik op HWinfo deze review las, en meer bepaald de volgende passages mbt. goedkope X570 mobo's, zoals de Asus TUF gaming:
(1) [link]:
(2) [link]quote: HardwareInfoDe andere fabrikanten kiezen op hun luxe modellen voor een IR35201, die native maximaal acht fasen kan aansturen. De Digi+ ASP1405I op veel Asus-borden is overigens een rebrand van deze chip. De meeste fabrikanten implementeren doublers om meer sets vrm-componenten te gebruiken dan de controller officieel ondersteunt, waar dat niet het geval is wordt 'phase teaming' toegepast. Doublers schakelen binnen een paar vrm-componenten (chokes en mosfets) steeds om en om een set in, zodat de belasting effectief over beide sets wordt gespreid. Bij phase teaming is die logica niet aanwezig en worden simpelweg twee of drie sets componenten met één fase verbonden. Dat is goedkoper, maar leidt in theorie wel tot hogere ripples en minder efficiëntie ten opzichte van 'echte' fasen.
Alleen de goedkoopste borden doen op het gebied van de stroomvoorziening enkele consessies. De vier fasen van de Asus Prime X570-Pro en Asus TUF zijn zeker voor de Ryzens met veel cores wat onderbemeten, de Gigabyte X570 Gaming X krijgt het met vijf fasen mogelijk ook zwaar in de vrm-test. Daarin spelen echter meer zaken een rol dan alleen de gebruikte componenten, zoals hoe effectief de heatsinks zijn.
Hieruit concludeer ik dat mijn ASUS TUF gaming, maar zelfs de ASUS Prime X570 pro, niet optimaal geschikt zijn voor de 3900x; vergis ik mij hierin?quote: HardwareInfoUit onze VRM-test blijkt dat de fabrikanten veel aandacht hebben besteed aan de VRM-implementaties bij de nieuwe generatie. Tegelijkertijd vallen de goedkoopste X570-modellen en diverse borden van de vorige generatie daar door de mand – voor maximaal een Ryzen 5 3600X voldoen die nog, maar een 12- of in de toekomst zelfs 16-core Ryzen is voor deze borden te veel gevraagd.
Want afgaande op deze post op Reddit, moet ik mij precies geen zorgen maken, ook al zijn er minder fasen op de TUF of de PrimePro.
Wat is het nu? De visie van Tomas, of deze van Cr1318?
Wat is je budget?
max. 400 euro voor het Mobo, maar minder mag natuurlijk altijd; ik ben in dat kader niet het minst geïnteresseerd in Wifi of RBG - de behuizing gaat netjes dicht, zonder venstertje.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De power surge protection en etc. van ASUS staan me wel aan. Daarom dat ik in eerste instantie voor de x570 TUF gaming was gaan rondneuzen.... en dan kom ik de review van HWinfo tegen
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
- Gaming op 1080p aan 60 Hz, maar wel aan minstens 60 FPS of meer
- Ik overweeg in de toekomst ook VR gaming (HTC vive); maar zeker niet voor 't komende jaar - centjes zullen op zijn
) - in dat opzicht overweeg ik een GPU die 1440p aankan
- Ik experimenteer vaak met Virtualbox
- Vrijwel dagelijks connectie met VPN van m'n werk, ik trek hier 120 Mbps max.
- Overklokken laat ik lekker aan de Ryzen zelf over, die dat al prachtig lijkt te doen, cfr meerdere bronnen, o.a. deze
- .
- Op lange termijn: Linux as primair OS, met Steam Proton/Wine/CrossOver/Dualboot voor Windows games // VirtualBox met Windows 10 voor MS Access
- Mijn Mobo, CPU, PSU en evt. RAM niet vervangen in de komende vijf-zeven jaar
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900X Boxed | € 530,- | € 530,- |
1 | Moederborden | Asus TUF Gaming X570-PLUS | € 222,90 | € 222,90 |
1 | Videokaarten | Asus Radeon RX5700XT-8G | € 439,- | € 439,- |
1 | Ventilatoren | Cooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow | € 19,95 | € 19,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14 | € 349,69 | € 349,69 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus Plus 750 Gold | € 101,99 | € 101,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.663,53 |
Nog vragen?
Ja, een kleintje: heeft zo'n m.2 SSD koeler wel zin in de praktijk? Want niet elk Mobo heeft er twee.
Alvast bedankt voor jullie advies
mvg
Mortov Molotov
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉