3-fase aardlek testknop werk niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-05 22:48
ik heb mijn 2de kast aangesloten via abb aansluitklemmen. Alles werkt ook gewoon alleen de test knop niet.
Nu denk ik dat dat komt omdat die fasen niet met elkaar zijn verbonden maar ik dacht dat het wel zou werken als de kookgroep is ook aagesloten. Dat heb ik gisteren gedaan maar geen effect.
Ik wil wel een veilig werkende kast hebben. Hoe weet ik nu dat de aardlek er uit klapt wanneer dat echt nodig is?

groep 1,2,3 is de kookgroep zoals je kan zien
groep 1 fase 1
groep 2 fase 2
groep 3 fase 3
groep 4 fase 1
2de kast

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe moeten wij zien dat groep 1,2 en 3 een kookgroep zijn? Je groepenkaart vermeld iets anders en er is geen 3-fasen automaat. Er zijn wel 2 3-fasen aardlekschakelaars.

Wat ik me afvraag is hoe de boel gevoed wordt. Op de foto die je geplaatst hebt gaan 1 fase en 1 nuldraad naar een aansluitblokje onderin de groepenkast. Hoe dat verder verdeeld wordt valt niet te zien, net zo min als hoe en waar de 3 fasen vandaan komen.

Je zult dus even iets betere foto's moeten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 21:23
Euhm hendeltjes omhoog zetten dan pas werkt je testknop.
Maar hoe heb je dit aangesloten idd ik zie 2 voeding van links naar je eerste automaat gaan en een 3 naar het blokje en dan naar je eerste automaat waarom en waar komen ze vandaan ?
Daarbij is de nul naar het blokje ook niet correct aangesloten, deze moet je bijde afzonderlijk aansluiten inplaats van een duo stekker.

[ Voor 22% gewijzigd door franssnarf op 09-08-2019 18:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 22:47
maartentmm schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:49:
ik heb mijn 2de kast aangesloten via abb aansluitklemmen. Alles werkt ook gewoon alleen de test knop niet.
Nu denk ik dat dat komt omdat die fasen niet met elkaar zijn verbonden maar ik dacht dat het wel zou werken als de kookgroep is ook aagesloten. Dat heb ik gisteren gedaan maar geen effect.
Ik wil wel een veilig werkende kast hebben. Hoe weet ik nu dat de aardlek er uit klapt wanneer dat echt nodig is?

groep 1,2,3 is de kookgroep zoals je kan zien
groep 1 fase 1
groep 2 fase 2
groep 3 fase 3
groep 4 fase 1
[Afbeelding: 2de kast]
Drie fasen aardlek-testknop werkt alleen als er ook daadwerkelijk drie fasen zijn. Dit lijkt meer op drie keer L1 ipv L1 L2 L3, gezien er maar 1 voeding naar de rechterkast gaat.

Heb je toevallig de kast alvast voorbereid voor overgang naar drie fasen? Dan even wachten tot je echt drie fasen hebt. Anders alle fasen naar de rechterkast brengen.

Edit: gamekamer :+

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26
S0epkip schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:11:
[...]

Drie fasen aardlek-testknop werkt alleen als er ook daadwerkelijk drie fasen zijn. Dit lijkt meer op drie keer L1 ipv L1 L2 L3, gezien er maar 1 voeding naar de rechterkast gaat.

Heb je toevallig de kast alvast voorbereid voor overgang naar drie fasen? Dan even wachten tot je echt drie fasen hebt.
En ook vooral de kookplaat nog niet willen gebruiken!!!

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Even voor de duidelijkheid, 1 fase automaten achter een 3 fasen aardlek zijn volgens de huidige norm NEN1010 NIET meer toegestaan......

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
Ooh en dan nog iets deze 3 of 4 automaten als kookgroep mag niet er moet of een brug tussen (2fasen kookgroep) of een krachtautomaat geplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
keur0000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:18:
Even voor de duidelijkheid, 1 fase automaten achter een 3 fasen aardlek zijn volgens de huidige norm NEN1010 NIET meer toegestaan......
Ja maar niet superfout. Vorige versie mocht het wel, is wss wel te beargumenteren dat die geldig is op basis van bouwjaar..
franssnarf schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:18:
Ooh en dan nog iets deze 3 of 4 automaten als kookgroep mag niet er moet of een brug tussen (2fasen kookgroep) of een krachtautomaat geplaatst worden.
Dat is wel belangrijk ja, of een gekoppelde groep op 1 fase (Nederlandse kookgroep) of gewoon een krachtgroep op 3 fasen. Doe die in aardlekautomaat-uitvoering en het scheelt nog ruimte in je kast ook.
Xander schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:22:
@maartentmm hoe ga je deze kast eigenlijk fatsoenlijk dichtkrijgen? Heb je er nog een bodeminzetstuk bij? Zitten die draden links onder in de hoek niet in de weg? Wat doet dat inzetstuk van een oude (?) kast zo los boven het meterbord?
IP20 (aanraakveilig) wil je hier op z'n minst wel behalen ja, dan is er onderop nog wel een afdichting nodig idd.
keur0000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:24:
Abb haf heeft hier een koppelsetje voor 2x1F of 3x1F.
Zoek maar ff op flexomaat kookgroep en HAF.
En de kookplaat hoeft niet achter een aardlek, maar dat is weer een ander verhaal.
Alamat en klaar toch, kost ook geen extra ruimte op die manier.

[ Voor 71% gewijzigd door S0epkip op 09-08-2019 18:26 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@maartentmm hoe ga je deze kast eigenlijk fatsoenlijk dichtkrijgen? Heb je er nog een bodeminzetstuk bij? Zitten die draden links onder in de hoek niet in de weg? Wat doet dat inzetstuk van een oude (?) kast zo los boven het meterbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Abb haf heeft hier een koppelsetje voor 2x1F of 3x1F.
Zoek maar ff op flexomaat kookgroep en HAF.
En de kookplaat hoeft niet achter een aardlek, maar dat is weer een ander verhaal.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-05 16:30
Helaas gaat dit niet werken. Je zult op iedere fase een individuele aardlek moeten zetten.

Omdat jij L1 gebruikt voor alle fasen, zul je ook voor iedere draad een L1/N zekering gebruiken. Maar waarom wil je eigenlijk uberhaupt een aardlek op de groep hebben? Is de inkomende aardlek niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
@all ik denk trouwens dat L1 en L2 direct op de linker 4P aardlekschakelaar landen en dan worden doorgelust naar de rechter 4P aardlek, alleen L3 landt eerst onderop (want eigenlijk 1f binnenwerkje?) en wordt vervolgens naar beide 4P aardlekschakelaars gebracht.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
keur0000 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:24:
Jij bent bekend met de aardverspreidingsweerstand bij TS?
LittleKiller schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:26:
Helaas gaat dit niet werken. Je zult op iedere fase een individuele aardlek moeten zetten.
Wat? Hoe maak je dan een krachtgroep met aardlekbeveiligint? Wat is volgens jou de reden dat er 4-polige aardlekschakelaars te koop zijn?
Is de inkomende aardlek niet voldoende?
Waar heb je het over? We leven hier niet in België waar een hoofdaardlekschakelaar gebruikelijk is. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:30
Je moet even in de specificatie kijken van de aardlek. Bij 4p aardlekautomaten is de testweerstand niet altijd hetzelfde aangesloten.
Soms zit hij fase nul, soms fase fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 11:05
Misschien moet de TS aangeven wat hij binnen krijgt 1 fase of 3 fase voeding en zal hij de specs moeten doorgeven van de kookgroep.?

Wilt de TS het aansluiten als 2 x fase en 2 x nul (kookgroep)of met 3 x fase en 1 x nul ( krachtgroep )

Dit soort omstandigheden is vragen om problemen als de juiste groepen of aardlek niet tript.!

Als er spanning op de aardlek schakelaars staat ongeacht of de afgaande voeding ( bovenzijde ) is aangesloten dan moet deze aardlekschakelaar werken.

[ Voor 18% gewijzigd door ethan..1 op 09-08-2019 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
De groepenkaart moet nog worden aangepast die is van de linker kast.
Fase 1 en 2 komen van de verdeelblokjes onder in de andere kast.
De kast dichtmaken voor ip20 gaat nog gebeuren.
die 2 0 draden heb ik inmiddels appart aangesloten
Het is aangesloten als krachtgroep via perilex

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Ik zie nu dat het ABB FH automaten zijn. Daar zit de testknop over L3 en N.
L3 is nu niet aangesloten.
Daarom werkt je testknop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
maartentmm schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:15:
De groepenkaart moet nog worden aangepast die is van de linker kast.
Fase 1 en 2 komen van de verdeelblokjes onder in de andere kast.
De kast dichtmaken voor ip20 gaat nog gebeuren.
die 2 0 draden heb ik inmiddels appart aangesloten
Het is aangesloten als krachtgroep via perilex
Dan moet je alleen nog ff de automaten aanpassen naar een krachtgroep want zoals nu zijn het 4 gewone groepen wat niet mag.
En waarom zit de 3e fase dan eigenlijk rechts was er geen plek meer ?

[ Voor 6% gewijzigd door franssnarf op 09-08-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@maartentmm Een 3-fasen kookplaat mag je best via perilex aansluiten, dat is geen probleem. Wat niet mag zijn 3 losse 1-fase automaten gebruiken als een 3-fasen automaat. Je MOET daar één 3-fasen installatieautomaat voor installeren. Daarbij zitten de hendeltjes aan elkaar vergrendeld, heb je maar één nulleider én heb je de boel veilig aangesloten, wat het nu absoluut niet is.

Dus je moet de kookgroep omzetten naar zo'n apparaat:
Afbeeldingslocatie: https://elektrohonk.files.wordpress.com/2014/12/perilex__400v_groepenkast_001.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:17:
@maartentmm Een 3-fasen kookplaat mag je best via perilex aansluiten, dat is geen probleem. Wat niet mag zijn 3 losse 1-fase automaten gebruiken als een 3-fasen automaat. Je MOET daar één 3-fasen installatieautomaat voor installeren. Daarbij zitten de hendeltjes aan elkaar vergrendeld, heb je maar één nulleider én heb je de boel veilig aangesloten, wat het nu absoluut niet is.
ABB verkoopt een brug om 3 automaten te koppelen. Een gedrocht als je het mij vraagt, maar het voldoet wel.

Dit koppelt tevens de nulgeleider van alle 3 de automaten (dat heeft @maartentmm zo te zien al gedaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HphTDaw38C3FgmA0hEVzhzz7/full.jpg
Dus je moet de kookgroep omzetten naar zo'n apparaat:
[Afbeelding]
Slecht voorbeeld, met die 3 losse (niet gekoppelde) patroonlastscheiders links.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
Dat is een bijzondere montage methode ... normaal hangt 1 kast recht boven het meterbord en de tweede links of rechts er naast.
Dan krijg je ook niet zo'n fratsen met de kabelinvoer.
Je loopt een NEN achter, in de huidige mag het weer wel, maar het wordt niet aanbevolen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sine op 09-08-2019 20:51 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Xander schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:24:
[...]

ABB verkoopt een brug om 3 automaten te koppelen. Een gedrocht als je het mij vraagt, maar het voldoet wel.

Dit koppelt tevens de nulgeleider van alle 3 de automaten (dat heeft @maartentmm zo te zien al gedaan).

[Afbeelding]

[...]

Slecht voorbeeld, met die 3 losse (niet gekoppelde) patroonlastscheiders links.....
zo is het aangesloten:
fornuisgroep
Sine schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:51:
Dat is een bijzondere montage methode ... normaal hangt 1 kast recht boven het meterbord en de tweede links of rechts er naast.
Dan krijg je ook niet zo'n fratsen met de kabelinvoer.

[...]

Je loopt een NEN achter, in de huidige mag het weer wel, maar het wordt niet aanbevolen.
helaas geen ruimte om het zo uit te voeren ook hadden de bestaande groepen uit 1970 geen overlengte.
Ik laat het wel rechtzetten en dichtmaken voor nu is het even belangrijk dat de aardlek ook uitschakelt als dat nodig is.

[ Voor 30% gewijzigd door maartentmm op 09-08-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door maartentmm op 09-08-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
Plaats is misselijk ... overlengte is geen excuus, dan moet er nieuwe draad in tot de eerste centraaldoos.
Zoek daar een goede oplossing voor, zoals het er nu bij hangt is *nogal* pruts.

Aan de bovenkant het zelfde, waar is je buisinvoer?

Zoals gezegd, echt drie fasig moet de testknop het doen. Nu met een enkele fase zal de aardlek ook wel werken.
Je kunt aan je hoofdschakelaar de fases met elkaar verbinden tot je een echte drie fasen aansluiting krijgt.

[ Voor 21% gewijzigd door Sine op 09-08-2019 21:02 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Sine schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:59:
Plaats is misselijk ... overlengte is geen excuus, dan moet er nieuwe draad in tot de eerste centraaldoos.
Zoek daar een goede oplossing voor, zoals het er nu bij hangt is *nogal* pruts.

Aan de bovenkant het zelfde, waar is je buisinvoer?

Zoals gezegd, echt drie fasig moet de testknop het doen. Nu met een enkele fase zal de aardlek ook wel werken.
Je kunt aan je hoofdschakelaar de fases met elkaar verbinden tot je een echte drie fasen aansluiting krijgt.
ik laat het verplaatsen + afwerking wel door een vakman fixen ik ben er gewoon te lang mee bezig.

er komen 3 fasen mijn huis binnen. die gaan naar de hoofdschakelaar.
daarna gaan ze naar de aansluitblokken.
https://www.elektramat.nl...bedrading-3-f/?utm_source
blok voor fase 1 en 2 zitten in de linkerkast. vanaf daar gaan de draden naar de 4p als in de linkerkast.
fase 3 gaat naar het blok in de rechterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@maartentmm zoals je het beschrijft zou de testknop gewoon moeten werken. Wellicht is de aardlekschakelaar gewoon daadwerkelijk kapot? Het zijn ook geen nieuwe componenten zo te zien (die flexomaten met schroefcontacten zijn niet meer nieuw te koop vziw).

Werkt de testknop op de rechter aardlekschakelaar wel?

Je had al door dat de aardlekschakelaar ingeschakeld moet zijn om te kunnen testen?

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 09-08-2019 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Xander Je kunt aan aardlekschakelaar (passieve typen A of AC, dus niet F of B ) testen met een AA batterij.
Even de batterij door de schakelaar kortsluiten, dan zou hij moeten openen.

Dat moet je wel los op tafel doen, dus niet terwijl hij is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:10
Het lijkt er in deze foto op alsof fase 1 van de linkerkast naar de eerste aansluiting van de ALS gaat, en door wordt gelust naar de eerste aansluiting van de tweede ALS. Idem met de tweede aansluiting. De derde fase gaat echter naar het aansluitblokje onderin, maar de derde aansluitingen van de twee ALS'en lijken met elkaar verbonden te zijn zonder op het blokje aan te zijn gesloten. De hele derde fase wordt dus niet gebruikt, of wel?

https://tweakers.net/ext/f/k0N6LHjt3U4veI7tYGwJw0AE/full.jpg

-edit-

Al lijkt er toch wel nog een kabel te kopen naar het aansluitblokje, dus hij is wellicht wel gewoon aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door PeeVv op 10-08-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Wat een onoverzichtelijke clusterfuck.

Ik zie overigens nergens een kookgroep in die hele afgebeelde kast. Enkel drie automaten die de nul hebben kortgesloten boven de automaat. Is dat busboard wel daadwerkelijk L1-L2-L3 indeling? Anders heb je straks dat hele ding op 1-fase en fikt gewoon een nulgeleider er uit (al dan niet met nog wat meer meenemend...)

Met aanvullingsbladen C1 en C2 van de NEN1010:2015 mogen enkelfase eindgroepen achter 4 polige aardlekschakelaars weer wel... maar er is gewoon een goede reden om dat niet te doen.

Gewoon de boel saneren; die twee 4P aardlekschakelaars retour, een 3-fase aardlekautomaat voor de kookplaat en overige groepen achter 2P aardlekschakelaars.

En koop gewoon zo'n set verbindingsblokjes erbij of doe alles met duoadereindhulzen... dit is geen porem.

De invoer onderin is ook geen gezicht trouwens..

Als je testknop het niet doet...;
1) Doet het sowieso niet als de ALS al uit staat
2) Bij sommige merken gaat het inderdaad tussen de fasen... werkt dus niet de twee gebruikte fase aansluitingen ook daadwerkelijk op twee verschillende fasen hebt aangesloten. Bij sommige andere merken gaat het wel L-N... maar ook dan moet je net die L hebben aangesloten.

[ Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-08-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38
Wordt afgeraden. Maar is wel toegestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Tonne schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:48:
[...]

Wordt afgeraden. Maar is wel toegestaan
Ja... door de wijzigingsbladen die er nog aan toe gevoegd zijn voordat het via bouwbesluit werd aangewezen. Er is dus voor de daadwerkelijke geldigheid van de norm veel heisa gemaakt... maar het is nooit een daadwerkelijk geldige eis geweest.

Maar dan nog; de aanbeveling om het niet te doen is inhoudelijk gewoon correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
Aardlek schakelaars zojuist omgewisseld nu werken ze wel met de testknop.
bedankt voor de hulp en adviezen.
topic kan dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Nog ff een fotootje van het afgewerkte geheel ;)

PVO

Pagina: 1