Toon posts:

Upgrade PC voor max 1000,-

Pagina: 1
Acties:

• T0oMuch
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 29-11 18:24
Na 7,5 jaar veel plezier te hebben gehad aan mijn oude systeem is het tijd voor een upgrade. Wat inhoud dat ik mijn kast, opslag en monitor wil behouden en de rest vervang.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het systeem voornamelijk om te gamen. Qua games moet je denken aan League of Legends, Factorio, Cities Skylines, de nodige RPG's en hier en daar een shooter.

Een kleine notitie ten opzichte van Cities Skylines. Ik ben een fan van simulatiegames zoals Cities Skylines en wil hier graag de bottleneck wegnemen die ik momenteel ervaar, namelijk dat bij een 100.000 inwoners mijn pc het niet meer trekt. Dit zijn de CPU heavy games die ik graag op volle potentie wil spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1000 euro (excl. monitor)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten behoud ik:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenCooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSony Optiarc AD-7280S€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 67,34€ 67,34
1MonitorBenQ G2420HD Zwart€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 107,50€ 107,50
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6€ 417,50€ 417,50
1MonitorenIiyama G-Master GB2730QSU-B1 Zwart€ 259,-€ 259,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 89,90€ 89,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.140,85

Systeem is nu 881,- excl. monitor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar AMD voor processor en grafische kaart. Ik wacht de nieuwe varianten van de RX 5700 XT nog even af voordat ik het systeem bestel, dus ik heb geen haast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Quad HD op minimaal 60 fps.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Naast algemene feedback op het systeem twijfel ik voornamelijk over de voeding en de monitor. Qua budget heb ik nu nog wat speling tot de 1000,- euro en ben voornamelijk benieuwd naar eventuele kleine verbeteringen in de voorgestelde build. Aangezien ik mijn kast behoud is het wel van belang dat alles past. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat het past, maar ik hoor graag of ik iets over het hoofd heb gezien.

Voor de voeding heb ik nu een BeQuiet gepakt van 500W. Dit lijkt me genoeg voor dit systeem. Zijn er betere alternatieven voor deze voeding (niet modulair) en is er een modulaire variant die valt aan te raden (er is nog ruimte in het budget)?

Dan de monitor. Naast mijn 24 inch scherm (HDMI, DVI-D) wil ik graag een 27 inch scherm zetten. Aangezien ik niet heel veel games speel waar hoge refresh rate een rol speelt wil ik gaan voor een Quad HD scherm met een refresh rate van 60-75 Hz. 144Hz is volgens mij niet haalbaar op dit systeem met een bijbehorende refresh rate.

Voor nu heb ik gekozen voor de Iiyama G-Master GB2730QSU-B1 vanwege de resolutie, refresh rate, deze in hoogte verstelbaar is en kan kantelen (voor werk is dit handig). Dit is een TN paneel dus qua responstijd erg snel. Ik twijfel wel of de responsetijd belangrijker is dan de kleurweergave (IPS vs TN). Er is redelijk wat keus in het segment 27 inch Quad HD en ik sta absoluut open voor suggesties.

• chim0
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 07:03
Lees even dit bericht en overdenk je processor/moederbord combinatie. Zeker gezien je van plan bent een 5700 XT aan te schaffen. Betekent dat je voor een X570 bord moet gaan en die zijn duur.

Verder misschien voor een zwaardere Ryzen 7 gaan en een wat minder krachtige videokaart, als je denkt meer processorkracht nodig te hebben. Het is jammer dat er geen goedkopere B550 chipset

Wat de monitor betreft, het ene TN paneel is de andere niet. Hetzelfde geldt voor IPS. Mijn persoonlijke ervaring is, dat je geen goedkope monitor moet kopen. Ik had een TN paneel van 75 euro gekocht voor mijn vriendin, maar die was niet om aan te zien. Zelfs als je er recht voor zat, waren de kijkhoeken te belabberd voor woorden. We hebben hem teruggebracht en een IPS scherm gekocht (ook een goedkope) en het verschil was als tussen hemel en aarde. Nu weet ik dat je TN niet kan vergelijken met IPS, maar ik heb ook goede TN panelen gehad met prima kijkhoeken, dus wat ik probeer aan te geven, is dat je niet voor het allergoedkoopste scherm moet gaan. Maar als tweede scherm zou ik wel IPS overwegen. Overigens kan ik op dit scherm prima gamen zonder lag of ghosting.

Wat jouw specifieke monitor betreft, zou je wat reviews moeten opzoeken. De voeding is prima en anders even advies vragen in Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Maar waarom niet een i7 met een B360 bordje (als je toch niet gaat overklokken) en een GTX 1660Ti ofzo? Lijkt me een heerlijke combi en je hebt genoeg processor power.

• LukasvH_1
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 27-11 21:12
chim0 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 07:03:
Lees even dit bericht en overdenk je processor/moederbord combinatie. Zeker gezien je van plan bent een 5700 XT aan te schaffen. Betekent dat je voor een X570 bord moet gaan en die zijn duur.
PCI-e 4.0 is niet nodig voor een 5700XT. Een vol PCI-e 3.0 x16 slot gaat de 5700XT niet bottlenecken. Zelfs een RTX 2080 Ti gebruikt niet de volle bandbreedte van een PCI-e 3.0 x16 slot. Daar hoef je je dus niet druk om te maken. Je kan een PCI-e 4.0 videokaart gewoon in een PCI-e 3.0 slot installeren. (En je hoeft dus ook geen X570 bord te nemen)
T0oMuch schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:42:
Na 7,5 jaar veel plezier te hebben gehad aan mijn oude systeem is het tijd voor een upgrade. Wat inhoud dat ik mijn kast, opslag en monitor wil behouden en de rest vervang.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik gebruik het systeem voornamelijk om te gamen. Qua games moet je denken aan League of Legends, Factorio, Cities Skylines, de nodige RPG's en hier en daar een shooter.

Een kleine notitie ten opzichte van Cities Skylines. Ik ben een fan van simulatiegames zoals Cities Skylines en wil hier graag de bottleneck wegnemen die ik momenteel ervaar, namelijk dat bij een 100.000 inwoners mijn pc het niet meer trekt. Dit zijn de CPU heavy games die ik graag op volle potentie wil spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1000 euro (excl. monitor)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De volgende componenten behoud ik:
1BehuizingenCooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesSony Optiarc AD-7280S€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 7200.12 ST31000524AS, 1TB€ 67,34€ 67,34
1MonitorBenQ G2420HD Zwart€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX€ 107,50€ 107,50
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6€ 417,50€ 417,50
1MonitorenIiyama G-Master GB2730QSU-B1 Zwart€ 259,-€ 259,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 89,90€ 89,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 500W€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.140,85

Systeem is nu 881,- excl. monitor.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar AMD voor processor en grafische kaart. Ik wacht de nieuwe varianten van de RX 5700 XT nog even af voordat ik het systeem bestel, dus ik heb geen haast.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Quad HD op minimaal 60 fps.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Naast algemene feedback op het systeem twijfel ik voornamelijk over de voeding en de monitor. Qua budget heb ik nu nog wat speling tot de 1000,- euro en ben voornamelijk benieuwd naar eventuele kleine verbeteringen in de voorgestelde build. Aangezien ik mijn kast behoud is het wel van belang dat alles past. Uit mijn eigen onderzoek blijkt dat het past, maar ik hoor graag of ik iets over het hoofd heb gezien.

Voor de voeding heb ik nu een BeQuiet gepakt van 500W. Dit lijkt me genoeg voor dit systeem. Zijn er betere alternatieven voor deze voeding (niet modulair) en is er een modulaire variant die valt aan te raden (er is nog ruimte in het budget)?

Dan de monitor. Naast mijn 24 inch scherm (HDMI, DVI-D) wil ik graag een 27 inch scherm zetten. Aangezien ik niet heel veel games speel waar hoge refresh rate een rol speelt wil ik gaan voor een Quad HD scherm met een refresh rate van 60-75 Hz. 144Hz is volgens mij niet haalbaar op dit systeem met een bijbehorende refresh rate.

Voor nu heb ik gekozen voor de Iiyama G-Master GB2730QSU-B1 vanwege de resolutie, refresh rate, deze in hoogte verstelbaar is en kan kantelen (voor werk is dit handig). Dit is een TN paneel dus qua responstijd erg snel. Ik twijfel wel of de responsetijd belangrijker is dan de kleurweergave (IPS vs TN). Er is redelijk wat keus in het segment 27 inch Quad HD en ik sta absoluut open voor suggesties.
144Hz is voor dit systeem (zeker op hogere settings) misschien net iets te hoog gegrepen. Dit hangt natuurlijk ook af van welke game je speelt.

RAM-kitje dat je hebt gekozen is prima, al is 3600MHz optimaal.

Je zou een Ryzen 3700X kunnen nemen, al betwijfel ik of dat je heel veel meer prestaties geeft voor het geld dat je extra betaald over de 3600.

AMD Ryzen 5 2600 | B450 Aorus Pro | Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC | 16GB Corsair Vengeance RGB PRO 3000 MHz | Phanteks Eclipse P300

• zion
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 10:23

zion

I GoT my I on U

Nergens voor nodig.
Verder misschien voor een zwaardere Ryzen 7 gaan en een wat minder krachtige videokaart, als je denkt meer processorkracht nodig te hebben. Het is jammer dat er geen goedkopere B550 chipset
Een Hexacore met SMT is meer dan zat voor deze build, en met een budget van € 1000,- is die extra € 150,- voor een R7 niet in de beste interest voor een gebalanceerd systeem.
Wat de monitor betreft, het ene TN paneel is de andere niet. Hetzelfde geldt voor IPS. Mijn persoonlijke ervaring is, dat je geen goedkope monitor moet kopen. Ik had een TN paneel van 75 euro gekocht voor mijn vriendin, maar die was niet om aan te zien. Zelfs als je er recht voor zat, waren de kijkhoeken te belabberd voor woorden. We hebben hem teruggebracht en een IPS scherm gekocht (ook een goedkope) en het verschil was als tussen hemel en aarde. Nu weet ik dat je TN niet kan vergelijken met IPS, maar ik heb ook goede TN panelen gehad met prima kijkhoeken, dus wat ik probeer aan te geven, is dat je niet voor het allergoedkoopste scherm moet gaan. Maar als tweede scherm zou ik wel IPS overwegen. Overigens kan ik op dit scherm prima gamen zonder lag of ghosting.
Op zich eensch, behalve dat die Illyama dingen over het algemeen niet slecht scoren, toch zou even doorsparen voor net een segmentje hoger preferabel zijn.
De voeding is prima en anders even advies vragen in Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Voeding is prima, wattage is krap (als je ooit nog iets wil uitbreiden).

225W (GPU) + 65W (CPU) + 2x 8W (MEM) + 35W (SYSTEM) + 21W (HDD) + 5W (SSD) +5% verlies (25W) = ~400w (Bequiet PSU calc komt zelfs op 443 uit).
Ik heb jouw systeem even door BeQuiet's PSU calculator gehaald en die adviseert:

Maar waarom niet een i7 met een B360 bordje (als je toch niet gaat overklokken) en een GTX 1660Ti ofzo? Lijkt me een heerlijke combi en je hebt genoeg processor power.
Tja.... dat is óók een weg, maar als hij AMD wil, lekker AMD laten nemen, zeker omdat de 5700XT toch echt gaat winnen van de 1660TI.

10-08-1999 - 10-08-2021, 22 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 10:16

Je zult heel wat tweakers nu een schrik geven. MSI bordje + 3600 cpu + 5700XT is nu wel de meeste gebouwde combi voor gamers.

AMD 3600 upgraden naar een AMD3700X zorgt er niet gelijk voor dat City Skylines van niet speelbaar opeens naar speelbaar gaat. Upgrade is niet zo heel interessant en geld kun je beter besparen.

Ik zou in iedergeval niet voor een i7 gaan.

• T0oMuch
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 29-11 18:24
Bedankt voor alle reacties!
Op zich eensch, behalve dat die Illyama dingen over het algemeen niet slecht scoren, toch zou even doorsparen voor net een segmentje hoger preferabel zijn.
Dit geeft wat perspectief, vooral qua kwaliteit. Ik ga eens een segment hoger kijken en wat in depth reviews op zoeken. Over de 144Hz twijfel ik wel, maar wellicht dat ik die met een segment hoger ook mee kan pakken.
Ik heb jouw systeem even door BeQuiet's PSU calculator gehaald en die adviseert:
Dat is een erg handig tooltje, wist ik niet van! Dan wordt het 550 of 600W, qua merk werd EVGA me ook aangeraden, dus daar ga ik ook nog even naar kijken.
RAM-kitje dat je hebt gekozen is prima, al is 3600MHz optimaal.
Ik heb gelezen dat na de 3200MHz er vrijwel geen winst meer wordt behaald in combinatie met de Ryzen, klopt dat?

Verder wordt het inderdaad de AMD combo, ben benieuwd of de custom kaarten interessant zijn en of ze gaan passen :P.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:10
T0oMuch schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 20:36:

Dat is een erg handig tooltje, wist ik niet van! Dan wordt het 550 of 600W, qua merk werd EVGA me ook aangeraden, dus daar ga ik ook nog even naar kijken.
450 - 550w is meer dan genoeg voor je systeem.
EVGA heeft niets interessants te bieden. Kijk naar be quiet Straight Power 11, Corsair RMx 2018 of Bitfenix Whisper BWG.

• LukasvH_1
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 27-11 21:12
Ik heb gelezen dat na de 3200MHz er vrijwel geen winst meer wordt behaald in combinatie met de Ryzen, klopt dat?
Voor Ryzen-2000 was 3200MHz de 'sweet-spot'. Voor Ryzen-3000 is dat 3600MHz CL16 omdat het RAM dan gelijk loopt met de Infinity Fabric van de CPU en er dus geen latency is. Deze kitjes zijn alleen best wel duur. Voor jouw budget is 3200MHz prima.

AMD Ryzen 5 2600 | B450 Aorus Pro | Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC | 16GB Corsair Vengeance RGB PRO 3000 MHz | Phanteks Eclipse P300

• chim0
grote_oever schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 10:08:
[...]

MSI bordje + 3600 cpu + 5700XT is nu wel de meeste gebouwde combi voor gamers.
Serieus? "VW Golf is de meest gereden auto dus laat ik maar een Golf kopen."

Echt totaal nutteloos advies. Je moet naar de specifieke wensen van de gebruiker kijken.
Ik zou in iedergeval niet voor een i7 gaan.
Die i7 gaf ik puur als alternatief, maar blijkbaar heeft TS zijn keuze al gemaakt, dus dan ik vraag me af waarom je überhaupt advies vraagt als je al weet wat je wilt.

Processor wordt echt onderschat. Ik heb zelf een X4 965 + HD6870 met 8GB geheugen en een SSD en ik speel alleen CS:Source en zelfs dat trekt ie niet eens als er meer dan 10 spelers op de server zitten. Dan kakken mijn frames in als een gek alsof je in een pot met pindakaas staat te roeren als je met je muis beweegt. Kan je nagaan voor zo'n oud spel. Op mijn vriendin 's i5 9400 + GTX 1650 loopt het als zonnetje, ongeacht het aantal spelers. Mensen staren zich blind op die R5 3600.
zion schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 08:36:
[...]

Voeding is prima, wattage is krap (als je ooit nog iets wil uitbreiden).

225W (GPU) + 65W (CPU) + 2x 8W (MEM) + 35W (SYSTEM) + 21W (HDD) + 5W (SSD) +5% verlies (25W) = ~400w (Bequiet PSU calc komt zelfs op 443 uit).

[Afbeelding: psucalc]
Je weet dat die calculators onzin zijn en niks zeggen over de prestaties of kwaliteit van een voeding?
Tja.... dat is óók een weg, maar als hij AMD wil, lekker AMD laten nemen, zeker omdat de 5700XT toch echt gaat winnen van de 1660TI.
Wie heeft het over winnen? Heb je überhaupt gekeken naar de wensen van deze gebruiker? Hij heeft meer CPU power nodig dan GPU. Wat moet je dan met een 5700 XT? Ik gaf de 1660Ti als voorbeeld van een mid-range kaart om af en toe (zoals hij wenst) een shooter te spelen. Dat kan prima met deze kaart op full HD. Maar hij zou ook een tweedehands RX 580 ofzo kunnen kopen (als videokaart niet zo belangrijk is) en later upgraden naar een zwaardere videokaart mocht ie dat willen.
een gebalanceerd systeem.
Dat bestaat niet. Vroeg of laat gaat er altijd wel iets bottlenecken, zij het processor, geheugen, videokaart of schijfruimte. Zeker als je van plan bent je systeem voor langere tijd (lees meer dan 5 jaar) te gebruiken. Als je om de 2 jaar een nieuwe PC koopt, tja dan is het een ander verhaal.
Die calculators moet je echt uit je hoofd zetten want die zijn echt onzin. Je kan beter hier advies vragen Voeding advies en informatie topic - Deel 34. Verder zijn er echt wel betere voedingen dan die EVGA.
[...]

Wat Ryzen vooral doet, is zorgen dat geheugenprijzen een zooitje worden. Ze zijn weer omhoog gegaan.
Verder wordt het inderdaad de AMD combo, ben benieuwd of de custom kaarten interessant zijn en of ze gaan passen :P.
Tja, als je zo vastberaden bent, heeft verder advies geven geen zin. Je hebt immers je keuze gemaakt.

• ErikRedbeard
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 29-11 11:33

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

chim0 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 06:16:
Die i7 gaf ik puur als alternatief, maar blijkbaar heeft TS zijn keuze al gemaakt, dus dan ik vraag me af waarom je überhaupt advies vraagt als je al weet wat je wilt.

Processor wordt echt onderschat. Ik heb zelf een X4 965 + HD6870 met 8GB geheugen en een SSD en ik speel alleen CS:Source en zelfs dat trekt ie niet eens als er meer dan 10 spelers op de server zitten. Dan kakken mijn frames in als een gek alsof je in een pot met pindakaas staat te roeren als je met je muis beweegt. Kan je nagaan voor zo'n oud spel. Op mijn vriendin 's i5 9400 + GTX 1650 loopt het als zonnetje, ongeacht het aantal spelers. Mensen staren zich blind op die R5 3600.
Rare vergelijking die je daar doet.
Die R5 3600 is wel een overal betere processor dan de i5 9400.
Maar ik snap de hype van de 3600 zelf ook niet.
Voor die paar euro meer zie ik de 3600X als een veel beter alternatief.

Maar moet wel zeggen voor de type games die TS speelt dat meer cores beter toekomstbestendig is.
Al zullen cores meer dan 4 bij de huidige games (ook van het type dat de TS speelt) niet echt veel toevoegen en is core speed belangerijker.

Daarnaast is PCIe 4.0 totaal overbodig voor de huidige generate videokaarten.
Er is niet eens een Intel consumer platform dat het heeft en hier werken de RX 5700 XT kaarten ook perfect op.

@T0oMuch
Ik zou zelf eens kijken naar de R5 3600X vanwege hogere base en boost clocks tegenover the R5 3600.

[Voor 5% gewijzigd door ErikRedbeard op 13-08-2019 19:07. Reden: Niet belangrijke info doorgestreept.]

• chim0
ErikRedbeard schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 06:47:
[...]

Rare vergelijking die je daar doet.
Die R5 3600 is wel een overal betere processor dan de i5 9400.
Ik vergelijk nergens de 3600 met de 9400. Enige wat ik wil aangeven, is dat vandaag de dag de processor nog steeds uitmaakt, ondanks dat alles steeds meer richting de videokaart leunt. En zeker in de spellen, die TS speelt. FPS shooters en racespellen enzo zijn wel meer videokaart gericht. Dat klopt ja.

• zion
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 10:23

zion

I GoT my I on U

Moet jij zeggen, iets met N=1 is geen goede test enzo.....
Je weet dat die calculators onzin zijn en niks zeggen over de prestaties of kwaliteit van een voeding?
Daarom deed ik de berekening zelf ook even he vriend ;)
En er stond toch al een BQ Pure Power in zijn lijstje, dus heb ik daar toch mee gerekend, als er een roepie troepie PSU in zijn lijst zou staan had ik wel een RM*50x (2018), een Bitfenix Whisper of een BQ Pure Power aangeraden.....
Wie heeft het over winnen? Heb je überhaupt gekeken naar de wensen van deze gebruiker? Hij heeft meer CPU power nodig dan GPU. Wat moet je dan met een 5700 XT? Ik gaf de 1660Ti als voorbeeld van een mid-range kaart om af en toe (zoals hij wenst) een shooter te spelen. Dat kan prima met deze kaart op full HD. Maar hij zou ook een tweedehands RX 580 ofzo kunnen kopen (als videokaart niet zo belangrijk is) en later upgraden naar een zwaardere videokaart mocht ie dat willen.
Ik heb het over winnen, en over better value for money, want nvidia is nodeloos duur, dus de 5700XT is de betere keuze.
Dat bestaat niet. Vroeg of laat gaat er altijd wel iets bottlenecken, zij het processor, geheugen, videokaart of schijfruimte. Zeker als je van plan bent je systeem voor langere tijd (lees meer dan 5 jaar) te gebruiken. Als je om de 2 jaar een nieuwe PC koopt, tja dan is het een ander verhaal.
Natuurlijk bestaat dat wel pannenkoek......

een Celeren met een 2080TI is ongebalanceerd, een I3 met een 1070 al iets minder, en een 3600(X) met een 5700(XT) nog een stuk minder..... dus "meer" gebalanceerd, dat staat helemaal los van of dat er altijd wel iets is wat bottlenecked.....
Die calculators moet je echt uit je hoofd zetten want die zijn echt onzin. Je kan beter hier advies vragen Voeding advies en informatie topic - Deel 34. Verder zijn er echt wel betere voedingen dan die EVGA.
Wie heeft het over EVGA? er staat een BQ PP in zijn lijstje....
Wat Ryzen vooral doet, is zorgen dat geheugenprijzen een zooitje worden. Ze zijn weer omhoog gegaan.
Wat Ryzen vooral doet, is de vloer aanvegen met Intel.
Tja, als je zo vastberaden bent, heeft verder advies geven geen zin. Je hebt immers je keuze gemaakt.
Misschien is hij het gewoon niet eens met jouw advies, dat is zijn goed recht.
White Feather schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:49:
- TS begint zelf over EVGA-voedingen, dus iemand die daar op reageert hoef je niet aan te vallen
Heb je helemaal gelijk in, maar zijn manier van reageren stuitte me nogal tegen de borst, dus reageerde ik wat fel terug, ben normaal een lieve jongen hoor :>

[Voor 6% gewijzigd door zion op 13-08-2019 11:40]

10-08-1999 - 10-08-2021, 22 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Reeker
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 29-11 16:57
[...]

Serieus? "VW Golf is de meest gereden auto dus laat ik maar een Golf kopen."

Echt totaal nutteloos advies. Je moet naar de specifieke wensen van de gebruiker kijken.

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Wat klink je gefrustreerd? Laat de beste man zijn keuzes uitleggen en discussiëren hierover. Ik snap wat hij zegt en ook voor mij (en vele anderen) lijkt mij zijn keuze voor een 3600/5700(xt) gewoon de best presterende optie.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:43
Oh, wat een hoop behulpzame mensen. Ze willen echter hun gelijk halen en wat een hoop verwarringen/misinterpretaties:

- PCI-E 4.0 doet het prima op 3.0
- TS begint zelf over EVGA-voedingen, dus iemand die daar op reageert hoef je niet aan te vallen
- Een 3600 doet bijna niets onder voor een 3600X, maar is wel een stuk goedkoper, waardoor er een betere koeler in kan of iets anders verbeterd.
- Verlies hoef je bij het kiezen van een voeding niet mee te nemen, want het genoemde vermogen in Watt geeft het uitgaande vermogen aan en niet het ingaande.
- Een 10 jaar oude quad core vergelijken met een hedendaagse hexa-core die 2-3x zo snel is, is niet het beste voorbeeld van "zie je wel dat die cpu zo ontzettend belangrijk is": https://www.cpubenchmark....henom-II-X4-965/3414vs370
- City Skylines is veel en veel eerder cpu dan gpu gelimiteerd: https://www.pcgameshardwa...hmark-Core-Ryzen-1255238/

En https://www.pcgameshardwa...nchmark-Review-1293361/2/

Een 5700XT lijkt dan leuk, maar is nogal veel on-aangesproken gpu-power bij die game.

Een i7 9700K doet het een stuk beter dan een Ryzen in CS, zeker dan een 6 core Ryzen (je kunt goed het verschil tussen de 2600/2700 zien bij de AMD'S, dat is bijna alleen 2 extra cores, hetzelfde zal gelden tussen 3600/3700).

• chim0
White Feather schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:49:

- Een 10 jaar oude quad core vergelijken met een hedendaagse hexa-core die 2-3x zo snel is, is niet het beste voorbeeld van "zie je wel dat die cpu zo ontzettend belangrijk is": https://www.cpubenchmark....henom-II-X4-965/3414vs370
Natuurlijk kun je een 10 jaar oude processor niet vergelijken met een moderne processor. Het enige wat ik ermee wil aangeven, is dat een X4 965 + 8GB + HD6870 prima CS:Source aan zou moeten kunnen, maar dat kan het dus niet, dus de processor is wel degelijk belangrijk. Zelfs bij oude spellen. De videokaart is het ook niet want ik had hem in de PC van mijn vriendin gestopt met een Q8200 en toen liep het veel beter.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:43
chim0 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:14:
[...]

Natuurlijk kun je een 10 jaar oude processor niet vergelijken met een moderne processor. Het enige wat ik ermee wil aangeven, is dat een X4 965 + 8GB + HD6870 prima CS:Source aan zou moeten kunnen, maar dat kan het dus niet, dus de processor is wel degelijk belangrijk. Zelfs bij oude spellen. De videokaart is het ook niet want ik had hem in de PC van mijn vriendin gestopt met een Q8200 en toen liep het veel beter.
Een 965 is 20-50% sneller dan een Q8200 en de minimum specs voor CS:Source is een P4 3.0 Ghz.

Als het dan niet loopt op je 965, zou ik het zoeken in je drivers, koeling die nauwelijks werkt waardoor de cpu throttled, VRM'S die te heet worden, dat soort zaken.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee