Dus omdat ik tegen mensen zeg: "misschien is het iets om deze app te gaan gebruiken ipv deze huidige app" ben ik naief?
K, got it.
Ik forceer ze niet, ik zeg alleen: "he joh, zou het misschien niet wat zijn om deze app te gebruiken instead?"
Vinden ze alternatieven die beter zijn dan mijn suggestie? dan ben ik zeker bereid om naar said apps te kijken (het is immers ook hoe ik bij WhatsApp, Telegram en nu Matrix terrecht ben gekomen).
Juist het niet kijken naar een alternatief en meteen zeggen: "meh, boeie" is naief.
Mensen proberen over te halen om een app te gebruiken (al is het maar voor de probeer) is niet naief at all.
Ik zou het uitproberen en kijken wat het is.
Ik ben nu ook best wel een stevige Matrix user, en het begon met 1 iemand in mijn vriendengroep (die ik zelfs nog niet heel lang kende destijds) die zei: "he joh, zou het niet wat zijn om deze app te gebruiken?".
Nyarlathotep schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:53:
Ik merk ook een soort verhevenheid bij mensen die zogenaamd 'privacy aware' zijn. Arrogantie eigenlijk.
En als je ze dan vraagt hoe ze zo zeker weten dat hun app wél goed zou omgaan met privacy, krijg je een vaag antwoord.
Bij Matrix zit het eigenlijk vrij simpel.
Jij kiest zelf wat je doet.
Bij Telegram heb ik altijd gezegt: "ze beloven privacy, maar neem het met een korreltje zout want het blijven derde-partij servers"
Zelfde bij Signal.
Het gene wat bij Matrix een stuk meer laat zien dat ze wel goed omgaan met privacy is omdat het open-source is en
JIJ de server kan zijn als je dit zo graag wilt.
Samen met een peer-reviewed E2EE (dus niet zoals WhatsApp "we beloven dat het er is" - al gaat dit binnenkort ook aan zn eind komen - of bij Telegram "we beloven dat het er is bij een secret chat") kan je dus al een stuk zekerder zijn dat de server niets doet (mits je een vinkje aanzet in je client).
Bij Matrix (of nja, Riot - de meest gebruikte Matrix client) in dit geval kan je namelijk zeggen: "ik vertrouw dit apparaat en dit apparaat van Jan".
De andere apparaten die aan Jan zn account zit vertrouw je niet (en kun je zelfs blacklisten for good measure).
En samen met een ander vinkje in je settings (in de client) kan je dan zeggen dat je alleen toestaat om je messages (die dus encrypted zijn) te sturen naar devices die jij hebt vertrouwd.
En de server kan daar dus zo goed als niks tenzij ze een paar jaar willen besteden om je keys te cracken.
Is Matrix flawless? Nee, maar het is wel een zeer goede stap richting de goede kant.
In het geval van privacy is open-source met de toegang om zelf te hosten (mocht men dit willen) een zeer belangrijk iets.
Gooi er iets van GPG bij en je zit helemaal mooi

Anoniem: 63072 schreef op maandag 2 september 2019 @ 10:35:
En dan kan je wel heel neerbuigend zeggen dat hij gewoon moet doen wat hij wil, maar dan ga je volledig voorbij aan de huidige realiteit dat hij dan in zijn eentje geisoleerd zit, omdat hij toevallig wel wat om zijn eigen privacy geeft.
Terwijl de rest men hun facebook/whatsapp niet allen schijt heeft aan de eigen privacy, maar omdat ze massal hun contacten delen met deze partijen ook zijn (en mijn) privacy te grabbel gooien.
Zelfs als ik nooit WhatsApp had geinstalleerd komt mijn info al via al mijn vrienden die mijn telefoonnummer hebben bij facebook terecht!
Exactly dit dus.
En het is voor mij niet eens het feit dat mijn privacy eraan gaat (I mean, zoek een keer mn nickname op en je hebt plenty of info about me) maar meer de manier waarop het eraan gaat.
Ik wil dat mensen zelf mogen kiezen wat zij wel en niet willen weggeven.
Ik wil niet dat mijn telefoon nummer bij Facebook ligt puur omdat iemand anders het makkelijk vond op 3x op "Next" te drukken ipv even te lezen wat er staat en na te denken.
Ik vind persoonlijk dat iedereen zijn eigen privacy in handen mag hebben en dat niemand anders de beslissing maakt wat er met jouw data gebeurt.
Als mensen zelf hun privacy willen vernaggelen? prima, maar ze moeten niet anderen forceren hun data als het ware af te staan.
Dat is overigens waarom ik er niet tegen kan dat zoveel site al die Google en Facebook trackers op hun site hebben staan (sorry Tweakers, jij hoort hier helaas ook bij).
Sure het is vrij simpel om iets van uBlock Origin of Ghostly (of een van de andere duizenden extenties) te draaien maar het princiepe blijft hetzelfde.
De site owner kiest ervoor om mijn privacy te verklooien puur omdat ik even snel een tutorial wil lezen...
Een pop-upje geven dat ze al die trackers hebben maar ze pas enablen
nab mijn consent (en niet vragen om consent terwijl de trackers dus al hun werk gedaan hebben) is fine, maar meteen bij het laden van de pagina nog voordat ik zelf mijn consent heb gegeven? noty.
Dit is overigens ook waarom mijn eigen site 99% derde-partijs tracker vrij is (de enige uitzondering is de DNS server en een livestream ding).
Zelfs voor de tracking stuff op mijn eigen servers (buiten logs om) is alleen met consent.
Again, mensen die zelf hun privacy willen opofferen is prima maar ze mogen niet andere forceren om hetzelfde te doen (en imo mogen bedrijven ed. ze der ook niet tot aanzetten)