Toon posts:

5.1 geluid via PC op Creative Inspire T6100

Pagina: 1
Acties:

• BigBear48
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-01-2022
Goedendag mede Tweakers,

Ik weet dat er al veel over geschreven is, ook heb ik dit via Google gezien, maar het komt niet echt tot het punt wat ik heb. Ik ben geen volledige techneut al heb ik wel enige kennis en zou de volgende vraag willen stellen.

Hoe krijg ik met mijn 5.1 geluidskaart in mijn pc geluid uit mijn 5 speakers? Ik heb de betreffende driver geïnstalleerd. Dit is dus simpel gesteld en ik hoop op een simpel antwoord. Wat ik overal lees is met kabeltjes of receiver etc. maar ik wil, zoals ik dat enige jaren terug ook op een andere pc had, geluid uit al mijn 5 speakers.

Wat mij opvalt is dat wanneer ik de speakers test op 5.1 of 7.1 ik twee keer geluid uit dezelfde speaker krijg. Dus bijv. de speaker links voor geeft ook geluid als ik rechts achter aanklik. Dus 5 geluiden uit drie speakers waar ik er toch echt 5 heb aangesloten.

Ik heb:

een HP dc 7900 desktop

HP 3032 h moederbord

Een Asus Xonar DG 5.1 geluidskaart (ook nog een Sweex die het ook niet doet zoals het hoort)

Een Creative Inspire T6100 speakerset.

Windows 10 64

Mijn vraag is eigenlijk: Is het überhaupt mogelijk op deze manier geluid uit de speakerset te halen.

Bij voorbaat mijn dank voor de reacties.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:56

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Je hebt gewoon de Creative met drie 3,5 mm jacks aangesloten op de Asus geluidskaart en ook de correcte kabels in de subwoofer van de Creative gedaan? Wat zijn verder de instellingen in de driver? Goede kanalen aan de goede connectors gekoppeld?

Dat de speaker links voor ook rechts achter geluid geeft klinkt als kabels die niet goed zitten en geen software. Met software instellingen als Dolby Pro Logic of Multi Channel Stereo zou Links Voor en Links Achter geluid moeten geven, niet gekruist.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BigBear48
Dank voor je snelle reactie.

De jacks zitten op kleur in de geluidskaart maar op de subwoofer staat bij de ingangen alleen center, front rear, front left, rear right, rear left, maar op de speakers zelf staat geen enkele aanduiding. Dan kan ik deze toch willekeurig aansluiten?

Aan de driver kan ik niets instellen, ik zou niet weten hoe dit te doen.

Als ik een van de pluggen wijzig krijg ik wel 4 keer uit dezelfde box een testgeluid.

Ik denk ook wat je zegt dat het ergens niet goed zit. Maar waar?

• BigBear48
Aansluitend nog even dit.

De kabel voor front right is een soort hoofdkabel, als ik deze er uit trek doet niets het meer.

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:34
Als ik je verhaal lees lijkt de hardware goed aangesloten, vooral de juiste kleur jacks op de geluidskaart is belangrijk. Rechts en links door elkaar klinkt wel vreemd aangezien de software lijkt te denken dat je maar 2.1/3.1 hebt aangesloten.
Ik denk dat het toch ergens in de software instellingen zit. Misschien kun je in de driver resetten en opnieuw instellen? Zover ik weet kan dat ook gewoon in de tool van windows zelf. Als 5.1 in de test werkt kun je daarna opzoek naar een functie om stereo materiaal te upmixen naar 5.1 (mits je dat natuurlijk wilt).
Overigens zou ik zelf de andere geluidskaarten in de bios uitzetten, mijn ervaring is dat meerdere kaarten soms gekke problemen geven.

• BigBear48
Dank voor je reactie, ik ga het e.e.a. eens uit proberen. De 5.1 test werkt wel, maar dus niet op alle speakers omdat de geluiden steeds uit twee, of drie, speakers komen.

Als ik de speakers steeds op dezelfde (werkende) ingang van de subwoofer steek werken ze wel. De speakers zijn op zich dus correct.

Het weekend staat voor de deur dus ik neem even de tijd.

• BigBear48
Ik heb mij toch maar vandaag uitgeleefd op het 'probleem' maar kom geen steek verder.

Er geven maar 2 speakers geluid, bij de test op 5.1 of 7.1 krijg ik nog steeds geluid uit dezelfde twee speakers. De speakers zijn allen zichtbaar in die test maar alleen uit 2 speakers komen geluiden.

alle software m.b.t. geluid verwijderd

geluid in bios uitgeschakeld

bij het installeren van de driver krijg ik de keuze AC97 of HD audio. Als ik voor AC97 kies heb ik geen geluid, wel op HD audio maar op 2 speakers.

Verder kan ik softwarematig of in de driver iets wijzigen.

Eigenlijk begin ik te denken 'laat maar ik koop wel twee leuke speakers', maar mijn mentaliteit wil het oplossen. Maar hoe?????

Nog ideetjes?

• jorgenv
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:05
De kleuren maken wel uit aan de kant van de subwoofer. Groen is front, blauw is rear en zwart is center/sw.

• BigBear48
Punt is dat aan de subwoofer geen kleuren zitten en ook niet aan de tulpstekertjes.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

BigBear48 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:26:

bij het installeren van de driver krijg ik de keuze AC97 of HD audio. Als ik voor AC97 kies heb ik geen geluid, wel op HD audio maar op 2 speakers.

Verder kan ik softwarematig of in de driver iets wijzigen.
Ik neem aan dat je "niets" bedoelt. Dan is daar het probleem. Je hebt dan niet de juiste software / instellingen. Ik kan in de driver van mijn geluidskaart configureren welke speakers ik aansluit, welke uitgang welk signaal moet geven etc.

Begin eens met de software van Asus te installeren. Je moet gewoon instellingen kunnen maken waarmee je dit op kan lossen. Dit is gewoon een softwareprobleem.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Jij hebt het over AC97 of HD audio, volgens mij maak je op dat moment gebruik van de onboard geluidchip van het moederbord en niet die van de Xonar geluidskaart. Begin eens met het installeren van de Asus software en drivers als je dat nog niet hebt gedaan... dat vermoeden heb ik namelijk.

Overigens je hebt de kabels toch wel op de geluidskaart aangesloten en niet op het moederbord?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BigBear48
Allereerst mijn dank voor jullie meedenken wat ik zeer waardeer. Dan verder.

Ik bedoel inderdaad 'niets' goed opgemerkt.

Verder heb ik in de bios het geluid on board uitgeschakeld.

Daarna de geluidskaart in de pc gezet en de driver geinstalleerd.

Nergens heb ik enige software kunnen vinden van deze geluidskaart, ik las net op de Asus site dat deze meegeleverd wordt. Ik heb hem van een mede tweaker overgenomen en geen software erbij gekregen.

In mijn vorige pc kon ik wel instellingen doen zoals het geluid van de boxen apart harder of zachter laten klinken.

De kabels (3 stuks) zitten keurig in de geluidskaart, on board zitten maar 2 pluggen.

Het zou dus inderdaad een software probleem kunnen zijn, maar vind ik de software?

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BigBear48 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:06:

Het zou dus inderdaad een software probleem kunnen zijn, maar vind ik de software?
Hier : https://www.asus.com/nl/S...nar_DG/HelpDesk_Download/

en hier een duidelijk beschrijving hoe de audio set aan te sluiten : https://files.creative.co...20Multilingual%20Back.pdf

[Voor 27% gewijzigd door _Dune_ op 09-08-2019 19:15]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BigBear48
Hier vind ik alleen de driver, geen software. De driver heb ik al.

• BigBear48
Dank voor je hulp, maar die beschrijving heb ik ook al op mijn pc staan.

Ik moet dus ergens software vandaan halen.

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dus Sonic Studio wordt met het package niet mee geinstalleerd? Zie bladzijde 22 van de handleiding : https://dlcdnets.asus.com...67162-96867920.1507291197

• BigBear48
Beste Tweakers….ik ben eruit!!!! Hoera!!!

Ik had weer verder op Google gezocht naar software en toen las ik ergens iemand met hetzelfde probleem als ik. Deze keek toevallig, heel simpel eigenlijk, in zijn start menu en zag daar de Xonax DG Audio Center staan. Hij had deze aangeklikt en.....daar was het schermpje met de instellingen!!! Dus direct e.e.a. uitgeprobeerd en ingesteld.

Meteen VLC media player op de pc gezet en een dvd van REM in de dvd speler gedaan, mijn favoriete band, en hoppa perfect geluid op alle speakers!!! Internetradio en cd krijg ik niet op alle speakers want dat is natuurlijk geen 5.1. is mij verteld.

Jullie merken wel dat ik als een kind zo blij ben (en dat voor een volwassen vent, shame on you)..

Nogmaals wil iedereen zeer hartelijk danken voor het meedenken _/-\o_ _/-\o_ .

• BigBear48
Zo, even heerlijk (en hard) genoten van het (nu) fantastische geluid. Super!!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee