Schade door koerier aan oprit, welk recht heb ik?

Pagina: 1
Acties:

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Hi Tweakers,

Ik zoek een beetje juridisch advies over wat ik kan en mag doen..

In het kort:
Een bedrijf dat namens UPS rijdt en dus opdrachten voor UPS aanneemt, heeft een pakket afgeleverd voor mij bij de buren. Ik woon net in een bochtje in de straat, waardoor mijn oprit een stuk meer naar voren ligt. De vorige bewoners hebben de oprit daarom afgebakend met een laag muurtje, om te voorkomen dat auto's telkens een stukje oprit meenemen en te vlak langs de auto doorgaan. Dat muurtje wordt gemiddeld zo een drie keer per jaar omgereden en vaak laat iemand geen briefje achter.

De koeriersbus zet daar de bus vaker neer. De parkeerhavens zijn ook iets kleiner, dus ik vind dat persoonlijk niet erg. Bezoek van de buren parkeert er ook wel eens, het blokkeert wel mijn uitzicht vanuit de woonkamer maar ik erger me er niet aan.

De bestuurder van de bus was deze keer blijkbaar erg gehaast en heeft in plaats van achteruit per ongeluk vooruit gereden, en daarmee mijn muurtje omgegooid. In plaats van netjes uit te stappen, zet hij hem in zijn achteruit en rijdt met een rotvaart vervolgens weg. De buren die het pakketje hebben aangenomen hebben dit gezien, evenals buren verderop in de straat die toevallig buiten stonden. De bezorger was tevens erg gehaast volgens hun verhaal.

Ik heb dit bij UPS gemeld, die me liet terugbellen door een regionaal iemand, die me vervolgens liet terug bellen door de bedrijfseigenaar die de opdracht heeft aangenomen. Een heel verhaals over eigen risico voor de bestuurder enzv enzv.. Hij zou hem langsturen. De bezorger, die zich moeilijk verstaanbaar maakt door slechte beheersing van de Nederlandse taal, gaf enkel aan dat hij niets gedaan heeft. Vervolgens zegt hij tegen zijn baas dat het opgelost en uitgepraat is. Dit is nu al een paar keer heen en weer aan het gaan, ik bel weer met de bedrijfseigenaar, hij gaat met de bezorger praten, de bezorger komt weer aan de deur om te vertellen dat hij niets heeft gedaan.

Het kost me zelf ongeveer 2 uur tijd of 60 euro om dit te laten repareren. Als hij sorry had gezegd of iets dergelijks, boeit het me niet zo. Maar het feit dat hij ontkent en de laatste 2 keren erg onbeschoft is geweest tegen mijn partner, maakt het zo dat ik het er niet bij wil laten zitten.

1. Ik heb 2 getuigen ten opzichte van iemand die zegt dat hij niks gedaan heeft. Wie staat dan in zijn recht?
2. Wie kan ik nu het beste aansprakelijk stellen? UPS zelf, de eigenaar of de betreffende koerier? Want de eigenaar schuift het allemaal op de koerier, terwijl ik denk dat het bedrijf verantwoordelijk is. Hij stond vandaag voor de vierde keer onaangekondigd aan de deur, erg geirriteerd en gooide 20,- naar binnen. Mijn vriendin heeft dit teruggegeven omdat dit geen manier is om dit op te lossen.

Ter illustratie heb ik een afbeelding toegevoegd van de situatie in de straat, ik weet niet of het iets verduidelijkt maar wellicht is het beter dan niets. :')

Straat

Muurtje

Alvast dank voor jullie hulp en advies.

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online
Chntl321 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:17:
Heb het zelf ook eens gehad en tegen een bijna zelfde muurtje gezeten met achteruit wegrijden.. ik had zelf schade, muurtje was niets aan te zien.. toch ff aangebeld.. eigenaar vond t geen enkel probleem en vond t zelfs rot voor mij dat ik schade had. Zo kan het ook en misschien had TS ook wel zo gereageerd en het muurtje gewoon weer rechtop gezet.
Precies, volgens mij had ik dit ook al in de beginpost gezet. Normaal maak ik er geen probleem van en vraag ik alleen om een nieuwe aluminium hoekstrip of krijg ik erna een bierpakket. Ik overweeg nu ook sterk om het te laten verstevigen, we wonen er pas een paar maanden en ik heb hier echt geen 3x per jaar zin in. :+ Moeten maar even bekijken hoe of wat..

Ik heb nog een foto gevonden waar het muurtje staat, een van de verkoopfoto's. De aanrijdingen gebeuren altijd in deze richting. Als je van die kant komt aanrijden, kan ik me niet voorstellen dat je dit muurtje niet ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/59XhoiQmO5k3sH0l2RYLdS7a/full.png

Ik wil helemaal geen juridische stappen ondernemen of aangifte's gaan doen. Ik wilde meer weten wie nou in zijn recht stond op het moment dat iemand aangeeft iets niet gedaan te hebben, tegenover buren die aangeven dat ze het gezien hebben. De werkgever mag in dit geval wel zijn verantwoordelijkheid pakken als de werknemers dat niet doen, en ik denk dat ik nu op dat punt ben. Het muurtje lag nu ook voor zijn eerst in het geheel om sinds ik er woon, dus wellicht dat dit een goed moment is voor het eens fatsoenlijk door een aannemer te laten doen.

Ik denk echter niet dat ik het muurtje hoger ga maken, ik zelf als automobilist zou dit niet over het hoofd kunne zien. Dus als men op de weg let en niet met slecht zicht onverantwoord gaat rijden, moet dit geen probleem zijn. De buurt vindt het muurtje ook fijn, het haalt de snelheid voor de mensen die Verstappen nadoen in hun afgetrapte hatchbacks eruit in de straat. :)

[ Voor 29% gewijzigd door ThisGuy op 07-08-2019 08:40 ]

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/59XhoiQmO5k3sH0l2RYLdS7a/full.png

Je kunt ook een (stevige) boom aan het einde van het muurtje zetten.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zo'n halve bol op de hoek.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/94148/files/39119086/halve-bol-in-gietijzer-groen.jpg

Daar rijdt men niet graag overheen dus het zal door 99,9% vermeden worden. Dat lijkt mij wel genoeg. En die 0,1% die hem wel meepakt zal er geen schade aan doen. En als ie een beetje mazzel heeft is zijn eigen auto ook nog heel. Iedereen blij.

Evt. in het donker een spotje erop als dat te realiseren is. Of er onderaan een paar reflectoren op bevestigen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-04 20:05
Als dat muurtje constant platgereden wordt zegt dat meer over de zichtbaarheid dan over de bestuurder.

Ik zou hem ook zo omver rijden zonder het door te hebben, als je er even niet meer aan dacht dat die er stond rij je hem zo omver met de auto, iets van amper 30cm hoog en ook zonder reflectors is amper zichtbaar.

Maar waarom geen verhoging erin?
een schampblok of Jumboblok
Afbeeldingslocatie: https://atsmasierbeton.nl/wp-content/uploads/A1-Jumboblok-grijsbeton.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2019 21:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09:58
In plaats van een muurtje wat omgereden wordt, waarom niet zo'n ding neerleggen:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/9797/files/19256447/image.jpg

een varkensrug (of kattenrug).
Kán niet omgereden worden, en er wordt ook niets van je inrit afgesneden of de veroorzaker heeft een deuk in z'n velg (of vliegt door de straat als 'ie heel hard rijdt). Flexi paal om einde te markeren voor de veiligheid zou ik nog wel doen.
Pagina: 1