Even een sanity-check onder het mom van "Am I The Asshole?". Afgelopen week heb ik van een medetweaker een Samsung 960 Pro SSD gekocht.
De advertentie zelf mocht ik niet linken, maar dit zijn de relevante zaken die erin stonden:
Bij ontvangst viel het me direct op dat alle stickers verwijderd waren en de tekst van de chips niet meer zichtbaar was gezien deze duidelijk gepoetst waren, of onder zo'n olie-houdende heatpad hadden gezeten. Bij navraag bleek inderdaad dat de verkoper deze stickers (voor- en achterkant) zelf had verwijderd voor de installatie van een koelblok.
Het probleem is dat die stickers een duidelijke functie dragen. De sticker op de achterkant heeft bijvoorbeeld een koperen strip in zich die als heatspreader fungeert. Door deze te verwijderen is de SSD m.i. gemodificeerd en verre van "in nieuwstaat", los van het feit dat te goede koeling de levensduur van NAND verkort.
Even puur juridisch, geldt dit als een non-conformiteit? Naar mijn idee wel, maar hoor graag andermans perspectief.
Redelijkerwijs had ik immers niet kunnen weten dat de SSD gemodificeerd is voor de koel-oplossing van de verkoper. Even gravend in zijn andere advertenties (na dit alles) blijkt ook dat hij in een andere SSD advertentie wel expliciet gemeld heeft dat de SSD gekoeld is geweest.
Bij de verkoper staan momenteel uiteraard de hakken in het zand, wordt in alle toonaarden aansprakelijkheid ontkend en wordt mij vanalles verweten (ik zou mij niet genoeg hebben geinformeerd en had beter onderzoek moeten doen (??), email-uitwisseling hieronder).
Onderling eruitkomen is al jammerlijk gefaald. Het enige dat ik nog wil is de hele overeenkomst ontbinden op basis van een non-conformiteit. Maar wanneer geconfronteert met zulke stelligheid en koppigheid sluipt toch altijd die twijfel weer erin, of je niet zelf de asshole bent en het aan het verkeerde eind hebt.
Dus, am I the asshole here? Recht krijgen en recht hebben zijn verschillende dingen, maar voordat ik verdere stappen onderneem zou ik wel willen weten of ik het recht in ieder geval heb..
Emails:
De advertentie zelf mocht ik niet linken, maar dit zijn de relevante zaken die erin stonden:
Van belang is dat hier wordt geclaimt dat de SSD zich in "Nieuwstaat" bevindt.Staat: Nieuwstaat. Garantie: Nee. Ouderdom: 24 maanden.
Zeer goede staat, slechts 2 jaar oud! Heeft een tijd in een laptop gezeten, daarna overgezet in mijn desktop. Deze mag weg i.v.m. een upgrade naar een grotere SSD.
Prijs is excl. verzendkosten (€3,90).
Bij ontvangst viel het me direct op dat alle stickers verwijderd waren en de tekst van de chips niet meer zichtbaar was gezien deze duidelijk gepoetst waren, of onder zo'n olie-houdende heatpad hadden gezeten. Bij navraag bleek inderdaad dat de verkoper deze stickers (voor- en achterkant) zelf had verwijderd voor de installatie van een koelblok.
Het probleem is dat die stickers een duidelijke functie dragen. De sticker op de achterkant heeft bijvoorbeeld een koperen strip in zich die als heatspreader fungeert. Door deze te verwijderen is de SSD m.i. gemodificeerd en verre van "in nieuwstaat", los van het feit dat te goede koeling de levensduur van NAND verkort.
Even puur juridisch, geldt dit als een non-conformiteit? Naar mijn idee wel, maar hoor graag andermans perspectief.
Redelijkerwijs had ik immers niet kunnen weten dat de SSD gemodificeerd is voor de koel-oplossing van de verkoper. Even gravend in zijn andere advertenties (na dit alles) blijkt ook dat hij in een andere SSD advertentie wel expliciet gemeld heeft dat de SSD gekoeld is geweest.
Bij de verkoper staan momenteel uiteraard de hakken in het zand, wordt in alle toonaarden aansprakelijkheid ontkend en wordt mij vanalles verweten (ik zou mij niet genoeg hebben geinformeerd en had beter onderzoek moeten doen (??), email-uitwisseling hieronder).
Onderling eruitkomen is al jammerlijk gefaald. Het enige dat ik nog wil is de hele overeenkomst ontbinden op basis van een non-conformiteit. Maar wanneer geconfronteert met zulke stelligheid en koppigheid sluipt toch altijd die twijfel weer erin, of je niet zelf de asshole bent en het aan het verkeerde eind hebt.
Dus, am I the asshole here? Recht krijgen en recht hebben zijn verschillende dingen, maar voordat ik verdere stappen onderneem zou ik wel willen weten of ik het recht in ieder geval heb..
Emails:
Boxman schreef:
Hi ,
Had je ook op Tweakers.net al even aangeschreven, de SSD is binnen maar het viel me direct op dat de stickers ervan af gehaald zijn. Wat is daarmee gebeurd?
Groet,
Boxman[red.]
Verkoper schreef:
Klopt, deze zijn er af gehaald i.v.m. een EKWB koel element voor betere koel prestaties.
Boxman schreef:
Hi ,
Ik had zo'n vermoedenMoet ik toch bekennen dat ik dat niet kan negeren, ookal ga ik niet graag op de stip liggen.. In eerste instantie omdat de stickers de serienummers hebben natuurlijk en elke kans op fabrieksgarantie na garantietermijn volgens 'verwachte levensduur' verkeken is, maar in tweede instantie omdat vooral de achterste sticker daadwerkelijk een functie had - bij de 960 Pro is dat een sticker met koperen strip erin die als heatspreader werkt - warmte van de controller naar de NAND brengen (koelere controller, lekker warme NAND).
Die sticker is weg en daar heb ik ook geen vervanging voor. Dit is iets dat ik graag in de advertentie gezien had, immers stond er "nieuwstaat" dus verwachtte ik een ongemodificeerde SSD.
Maar wat misschien nog erger is, is dat koelen de levensduur van NAND juist niet te goede komt, en zelfs degradatie veroorzaakt. Dat klinkt tegenstrijdig en ik zou het juist vreemd vinden als je nu niet skeptisch bent - maar dat blijkt bij NAND wel het geval: YouTube: Ask GN 90: M.2 Heatsinks Kill SSDs? Is AMD Losing Long-Run?
Daarmee is de slijtage op deze ssd beduidend hoger dan dat hij bij normaal gebruik was geweest, en ben ik tevens de heatspreader-sticker op de achterkant kwijt.
Ik snap dat het je bedoeling niet was en je het beste met de SSD voor had (en het klinkt ook logisch dat koeler=beter maar helaas werken deze chips net wat anders), echter had ik de koop niet gesloten als ik geweten had dat hij niet in in nieuwstaat was (gemodificeerd) en gekoeld is geweest. Alles heeft zijn prijs verder, dus voor een flinke korting (voor de verminderde levensduur en voor aanschaf van een nieuwe sticker met koperstrip) wil ik hem wel houden, maar mochten we daar niet uitkomen zou ik de koop graag ontbinden.
Met vriendelijke groet,
Boxman[red.]
Verkoper schreef:
Beste Boxman[red.],
Vervelend dat je niet tevreden bent met je aankoop. Echter wil ik even wat onduidelijkheden de wereld uithelpen:
De SSD is aangeboden zonder garantie, dit vermelde de advertentie duidelijk. Als jij er dan toch van uit gaat dat je fabrieksgarantie krijgt, is dat niet op mij te verhalen. Wellicht kan je je hierover dan nog beter informeren bij de verkoper.
Je hele verhaal over koelen en temperaturen klinkt allemaal erg leuk en ja ik ben hier bekend mee. Toch is het door jouw vertelde verhaal, onderbouwt met slechts een enkele bron, niet helemaal waar in de praktijk. Deze 960 PRO staat bekend om zijn hoge temperaturen, zelf als hij inactief is. Een uitstekende airflow in je case kan dit al grotendeels verhelpen. Echter bij mijn geval nam een 360mm radiator deze airflow veel weg. Temperaturen liepen van dit schijfje op naar boven (!!!) de 70 graden. Hierdoor ontstaat throttling. Dat je NAND bepaalde temperatuur moet behouden klopt inderdaad, echter dat je schijfje boven de temperatuur komt dat SAMSUNG aanbeveelt is niet wat we hier willen bereiken. Een M.2 heatsink is dat de oplossing. Deze heatsink koelt voornamelijk de onderkant waar normaal deze koperen sticker zit. Deze MOET weggehaald worden wil een heatsink effect hebben. Overigens zijn de meningen verdeeld over hoeveel effect dit zeer minimale stickertje effect heeft. De controller, bovenkant van het schijfje, krijgt een thermalpad, waardoor de warmte juist verdeeld wordt over de componenten en je NAND dus ook de juiste temperatuur behoudt. Slechts een simpele zoekopdracht brengt al het volgende, van reviews tot discussie forums:
https://www.reddit.com/r/...ung_970_pro_ssd/?sort=old
https://forums.anandtech....ung-960-pro-temp.2537987/
https://www.tweaktown.com...eatsinks-worth/index.html
https://nl.hardware.info/...ssd-koeler-werkt-het-best
Hoewel dit een welles-nietesspelletje kan gaan worden, waar ik na deze e-mail al afhaak, heb ik de SSD regelmatig getest na het plaatsen van de heatsink. Temperaturen kwamen niet meer boven de 55 graden en throttling kwam niet meer voor. Kortom: dit komt zijn levensduur ten goede. Overigens heb je de S.M.A.R.T. gegevens gezien en zie je ook dat de SSD naar 2 jaar intensief gebruik pas op 99% (naar onder afgerond) gezondheid zit.
Daarnaast kan ik bij verkoop van hardware geen rekening houden hoe iemand zijn setup heeft ingericht. Vrijwel elk fatsoenlijk moederbord komt al standaard met een koelelement voor M.2 SSD’s. Zo niet, dan raad ik je alsnog aan voor een heatsink. Ben je toch overtuigd dat dit koperen stickertje de oplossing is, voor nog geen 2 euro’s zijn deze al aan te schaffen.
Ben je hier niet tevreden mee, dan heb jij je wellicht niet goed genoeg geïnformeerd. Je hebt tenslotte de SSD ontvangen die ik heb geadverteerd. Ik heb geen garantie meegegeven, een bedenktermijn of een ‘niet goed geld terug’-garantie. Ik ga ook niet achteraf nog ‘een flinke korting’ geven omdat de SSD in jou ogen niet geschikt is voor jouw setup. Dit is grof gezegd niet mijn probleem waar ik rekening mee dien te houden.
Nu begrijp ik dat je het hier allemaal niet eens mee bent en dat je het hier vooral niet bij laat liggen. Prima, laat het achter in een review of ga er mee aan de slag op de forums. Hoewel ik er van overtuigd ben dat jij, nogmaals, het product hebt gekregen wat ik heb geadverteerd en dat je als koper zelf verantwoordelijk bent voor het verder informeren van een product, zal ik hier niet aan mee gaan doen. Ik hoop dat je toch nog plezier kan hebben van je SSD.
Met vriendelijke groet,
Boxman schreef:
Beste ,
Jeetje, wat ontzettend jammer dat de hakken zo in het zand gaan. Dan zal ik het zakelijk houden - in welles-nietes heb ik geen zin, ik zal op je argumentatie (die op meerdere vlakken onjuist is) dan ook niet ingaan. Laat ik het simpel houden.
Je hebt de SSD geadverteerd als zijnde "nieuwstaat" en hierbij niet vermeld dat deze gemodificeerd is. Zelfs redelijkerwijs kon ik uit de advertentie niet opmaken dat de SSD gemodificeerd is, terwijl je in andere advertenties (die van de EVO) dit er wel specifiek bij zet ('gekoeld geweest met heatsink'). De SSD blijkt gemodificeerd, is daarmee niet in nieuwstaat en dus niet zoals beschreven in de advertentie.
Ik heb ook direct helemaal geen zin meer om er onderling uit te komen en een nieuwe overeenkomst te sluiten. Bij deze ontbind ik de overeenkomst op basis van een non-conformiteit. Graag zie ik het geld zsm retour op NLxxXXXxxxxxxxxxx t.a.v. Boxman[red.] waarna ik de SSD zal retourneren.
Met vriendelijke groet,
Boxman[red.]
Verkoper schreef:
Beste Boxman[red.],
De EVO advertentie heeft niks met deze advertentie te maken. Het is JOUW taak als koper om je te informeren. Dat in jou ogen 'nieuwstaat' niet van toepassing is, wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Gemodificeerd is dan ook niet van toepassing gezien de SSD werkt naar behoren.
Ontbinden van een overeenkomst is ook helemaal niet van toepassing op 2e hand verkoop over internet. Verdiep je eens in je rechten als koper voordat je de verkoper van alles wijs wilt gaan maken. Je bent zelf akkoord gegaan met de verkoop in de staat zoals je hem hebt gekocht. Dat het product in jou ogen niet voldoet op basis van mening is jou probleem. Wellicht volgende keer op foto's vragen of langs gaan bij de verkoper als je producten koopt. Je hebt een uitstekend werkend product gekregen zoals vermeld stond in de advertentie en het doet absoluut wat het moet doen.
Bij deze beëindig ik ook het contact.
Met vriendelijke groet,
[Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 06-08-2019 16:24]
Ryzen 3900x | Taichi x370 | 64GB E-die 3600C16 | Watercooled Vega 64 | Seasonic X-1250W