Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen installateur die niet alleen SolarEdge leveren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:10
In het kort, ik wil graag zonnepanelen.
Zelf durf ik ze niet te leggen, ik ben bang iets te verkloten aan het dak, plus dat ik zelf het dak op zou moeten enzo... En natuurlijk dat de verzekering ook moeilijk kan gaan doen, mocht er wat gebeuren. Liever gewoon een installateur die het in een halve dag in 1x goed legt.

Nu heb ik bij een paar offertes opgevraagd en bij installateurs op de website gekeken.
Wegens een rij bomen moet ik aan de achterkant van ons huis op de onderste rij van 5 panelen optimisers hebben. Overige te plaatsen panelen hoger op het dak achter, of aan de voorkant hebben geen optimisers nodig. Alleen... Iedereen houdt heel krampachtig vast aan het dure SolarEdge. Niemand wil Tigo's of micro-omvormers plaatsen.

Nu heeft SolarEdge per paneel al 2% verlies standaard en je moet elk paneel van een SE optimiser voorzien, ook al hebben lang niet alle panelen dit nodig. De omvormer zelf heet ook enkele procenten verlies. Ik vind het gewoon geen charmante oplossing.

Wie kent/weet installateurs die wel gewoon plaatsen wat ik wil en verder durven te kijken dan SE?
Bij voorkeur in Noord Brabant.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Alle reacties

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:39
https://www.sun-solar.nl/

En goed van je dat je verder durft te kijken. Ik ben ook geen voorstander van SolarEdge.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Chapeau! Weg van de eenheidsworst...

Maatwerk
https://stijlhoeve.nl

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ben benieuwd waar je die statistieken vandaan haalt.

Hoe een dak met panelen presteert hangt vooral af, van de (schaduw) situatie en ligging.
Een beetje schaduw in de ochtend en avond, kan al 6% schelen.
https://pvoutput.org/comp...&sid=67127&sid1=67128&t=m

Maar probeer sun-solar eens, inderdaad. Die staat wat meer "open" voor klant wensen.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2019 11:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DropjesLover
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:10:
Ben benieuwd waar je die statistieken vandaan haalt.

Hoe een dak met panelen presteert hangt vooral af, van de (schaduw) situatie en ligging.
Een beetje schaduw in de ochtend en avond, kan al 6% schelen.
https://pvoutput.org/comp...&sid=67127&sid1=67128&t=m

Maar probeer sun-solar eens, inderdaad. Die staat wat meer "open" voor klant wensen.
Ik heb het niet over statistieken?
Waar ik vandaan haal dat SE standaard al 2% verliest, dat komt uit hun eigen document: https://www.solaredge.com..._fixed_string_voltage.pdf
Concept of operation, 4e alinea. "98% eficiency, maar voor het gemak gaan we uit van 100%."
Dus ook zonder schaduwwerking. Logisch ook, de optimizer is constant het voltage aan het opwerken ook al is er geen schaduw.
Elke omvormer heeft verliezen bij het omvormen van DC naar AC. Ook een SE omvormer heeft een wisselende DC spanning bepaald vanuit de MPP, die niet altijd heet zelfde is.

Sun-solar aangeschreven :)

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
98% is nog best goed qua efficiency.
De SE optimizers zorgen voor een constante spanning naar de omvormer, dus dat verlies is laag.
Echter gebruiken die optimizers ook zelf nog wat stroom.

Ik zit op 96,7 % (euro eff.) met mijn stringomvormer volgens de datasheet (ik noem geen namen ;) )
Maar vaak is SE overkill inderdaad en kan het prima op een andere manier.
En over 3 dagen bellen, dan lig je weer bovenop de stapel.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-08-2019 11:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• DropjesLover
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:49:
98% is nog best goed qua efficiency.
De SE optimizers zorgen voor een constante spanning naar de omvormer, dus dat verlies is laag.
Echter gebruiken die optimizers ook zelf nog wat stroom.

Ik zit op 96,7 % (euro eff.) met mijn stringomvormer volgens de datasheet (ik noem geen namen ;) )
Maar vaak is SE overkill inderdaad en kan het prima op een andere manier.
Nee, de optimizer zelf pak dus al 2% omdat die altijd aan de spanning aan het opwerken is.
Daarna komt nog de paar % van de SE omvormer.
De SE omvormer werkt niet op een vaste ingangsspanning, want die bepaalt altijd een MPP en gaat daar op zitten. Ergo, die moet ook een wisselende ingangsspanning omvormen en niet altijd op zijn ideale punt zitten. Sowieso heb je (minimaal, maar toch) verlies bij het omvormen.
[...]

En over 3 dagen bellen, dan lig je weer bovenop de stapel.
Goede tip :)
Heb ook ene concreet extra bericht gestuurd met wat ik precies wil :)

BThGvNeOA

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
DropjesLover schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:57:

De SE omvormer werkt niet op een vaste ingangsspanning, want die bepaalt altijd een MPP en gaat daar op zitten. Ergo, die moet ook een wisselende ingangsspanning omvormen en niet altijd op zijn ideale punt zitten.
enkelfase 350V, 3 fase 750V, hoezo niet vast? Dat is de DC spanning die een string aanlevert. Die is echt vast. SE draait dus op 98%, ik denk niet dat er systemen zijn die hoger draaien.
Dus wat dat betreft niks mis met SE denk ik, alleen als je het niet nodig hebt is het een boel geld om niks. String omvormers kunnen ook 98% draaien.
Die 2% verlies per optimizer moet je ook niet in vastbijten, als je een paneel hebt wat 2% meer produceert dan degene die er naast ligt heb je dat al weer terug. Dat ben je bij een stringomvormer kwijt.

[ Voor 13% gewijzigd door No Hands op 04-08-2019 20:12 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Verwijderd

Check hier even: https://mitchellvandermeij.nl/
Installeren door heel het land, heb zelf Trannergy omvormer en Talesun panelen.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:32

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Qua efficiency verlies hoef je niet tussen se en tycho en micro omvormers te kiezen. Hebben allemaal een vergelijkbaar efficiency verlies.

Dan blijft over de kosten, en ja 't klopt dat je dus met een paar tychos misschien goedkoper bent, of met micros wat flexibeler en net zo duur.

Dus goed om alternatieven te hebben en bekijken, maar niet wegens omvormer efficiency...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

SE doet up- en downconversion en heeft dus een complexere topologie dan bijvoorbeeld Tigo.
@No Hands een 5% mismatch tussen panelen beïnvloedt de stringopbrengst minder dan 1%.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1