Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucmir
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 26-06-2023
hallo

Ik heb een MIA aangevraagd (ZZP) voor een electrische auto. Deze MIA is recentelijk toegewezen. Nou wil ik misschien een ander model bestellen en de eerste bestelling annuleren.

Kan ik nogmaals een MIA aanvragen? Het plafondbedrag is immers euro 40000, of geldt dat per aankoop?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:48

Herman

FP ProMod
Ik vermoed dat de eerste aanvraag onjuist is geweest. MIA kun je aanvragen op het moment van ingebruikname (dus als je de factuur en bedrijfsmiddel hebt) en niet bij bestelling.

Omdat je eerste MIA-aanvraag waarschijnlijk onterecht is, zou ik deze laten terugdraaien en bij de levering van de nieuwe auto een juiste aanvraag doen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucmir
Dank voor de reactie.

MIA aanvraag mag al bij bestelling. Sterker nog, moet binnen 3 maanden na bestelling. Bij lange levertijden (>3 maanden) ben je bij aanvraag na aflevring dus echt te laat. In de aanvraag staat ook een besteldatum en verwachte leveringsdatum. Maar de vraag is nu of ik een nieuwe tweede MIA aanvraag mag indienen. En geldt dan per aankoop het plafondbedrag (euro 40.000 per auto) of vallen alle aankopen onder 1 plafondbedrag?

[ Voor 14% gewijzigd door lucmir op 03-08-2019 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
De oude melding moet je intrekken en de nieuwe moet je opnieuw aanmelden. Zie ook: https://mijn.rvo.nl/mia-en-vamil

Maar ik blijf erbij dat je m.i. de MIA te vroeg hebt gemeld. Dit mag v.z.i.w. pas bij ontvangst van de facuur en niet wanneer je 'een' bestelling doet.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucmir
Thnx

Zie op dezelfde pagina

Quote:

MIA\Vamil dient u binnen 3 maanden na het 'aangaan van verplichting' tot aankoop van het bedrijfsmiddel te melden. Dit is bijvoorbeeld het tekenen van een koopovereenkomst. Dit noemen we ook wel aanschaffingskosten.

[ Voor 14% gewijzigd door lucmir op 03-08-2019 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je het koopcontract / de koopovereenkomst al dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucmir
Yep

Zodra je bij een dealer besteld, moet je koopcontract tekenen. Of digitaal, zoals bij Tesla

[ Voor 94% gewijzigd door lucmir op 03-08-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Succes met het ontbinden van de ovk...

Anyhow, je hebt dus recht op éénmaal de MIA-aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:49
Herman schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:57:
De oude melding moet je intrekken en de nieuwe moet je opnieuw aanmelden. Zie ook: https://mijn.rvo.nl/mia-en-vamil

Maar ik blijf erbij dat je m.i. de MIA te vroeg hebt gemeld. Dit mag v.z.i.w. pas bij ontvangst van de facuur en niet wanneer je 'een' bestelling doet.
Dat heb je verkeerd. De opdrachtbevestiging is bepalend. Na het aangaan van de opdrachtbevestiging krijg je 3 maanden de tijd om de MIA aanvraag in te dienen.

Daarnaast mag je per bedrijfsmiddel (in dit geval een auto) een aanvraag indienen. Het plafond van 40K is per aanvraag. Gaat de auto niet door dan kun je dat melden bij RVO. Staat ook in de beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
lucmir schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:59:
Dank voor de reactie.

MIA aanvraag mag al bij bestelling. Sterker nog, moet binnen 3 maanden na bestelling. Bij lange levertijden (>3 maanden) ben je bij aanvraag na aflevring dus echt te laat. In de aanvraag staat ook een besteldatum en verwachte leveringsdatum. Maar de vraag is nu of ik een nieuwe tweede MIA aanvraag mag indienen. En geldt dan per aankoop het plafondbedrag (euro 40.000 per auto) of vallen alle aankopen onder 1 plafondbedrag?
Je mag een tweede MIA aanvraag indienen. Daarbij geldt het plafondbedrag per aanvraag / auto.

Ik zou een tweede indienen en de eerste nog niet intrekken. Dan krijg je er vanzelf vragen over en kun je de situatie uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
funkylicious schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:27:
[...]

Je mag een tweede MIA aanvraag indienen. Daarbij geldt het plafondbedrag per aanvraag / auto.

Ik zou een tweede indienen en de eerste nog niet intrekken. Dan krijg je er vanzelf vragen over en kun je de situatie uitleggen.
Hoezo? De eerste is ongeldig, koop gaat namelijk niet door. Ik zou zeggen, je bent verplicht het in te laten trekken.

Waarom zo ver laten komen dat je er vragen over krijgt en niet zelf pro-actief handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucmir
Herman schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:23:
Succes met het ontbinden van de ovk...
Dezelfde leverancier, dus dat komt wel goed;)

Dank allen voor de antwoorden

Samenvattend:
- ik vraag voor de nieuwe/tweede bestelling een nieuwe MIA aan, en heb voor deze auto ook recht op MIA met plafond euro 40.000
- ik laat de MIA voor de eerste bestelling annuleren bij RVO, zodra deze koop defintiief geannulleerd is

Heb ik dat zo goed begrepen?

[ Voor 3% gewijzigd door lucmir op 03-08-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkylicious
Yep helemaal goed. Over de eerste toekenning pas melden dat je er geen gebruik van gaat maken zodra het allemaal definitief is.

@c-nan ik zou de aanvraag / beschikking nooit intrekken in het geval iemand woorden gebruikt als ‘misschien’ en de keuze nog niet definitief is.

Je bent bij MIA ook niet verplicht om het te melden. RVO voert alleen de regeling uit en de Belastingdienst de controle in het geval bij de MIA. Zolang je de aftrek niet onterecht of dubbel gaat inhouden dan gaat het legitiem. De MIA beschikking is puur een ontvangstbevestiging van de melding.
Pagina: 1