Advies 8800Wp Oost-West nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longzeh12
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-03 12:03
Momenteel zijn wij bezig onze nieuwe woning te bouwen. De woning is berekend als 0 op de meter woning. In de EPC berekening is een getal van 8800 wp uitgekopen voor de zonnepanelen. Het is een woning met 3 fase aansluiting.

Wij willen de zonnepanelen verdelen op de oost en west daken. Dit zijn de voor en achterkant van de woning. Momenteel denk ik aan zonnepanelen van Trina all black van 320 WP. Hier hebben wij er dan in totaal 28 van nodig. Dit zullen er dan 14 per dakvlak zijn. Dit is de voorkant van de woning en zelf kwam ik op het idee de panelen zo te leggen.Uiteraard Oost op 1 string en west op string 2.

https://imgur.com/a/nbQGnWZ

en achter

https://imgur.com/a/AEfY2Jb

Volgens de tekeningen moeten er 6 panelen bovenin naast elkaar passen.

Het gaat dus om de volgende panelen:
https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html a 169 euro per stuk.
Als alternatief heb ik deze panelen op het oog:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/315wp-full-black.html

De Trina is wat duurder maar m.i mooier om te zien.
Dit alles wil ik gaan koppelen aan een 8KW Goodwe omvormer.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw8000-dt.html.

Mijn vraag is dan ook of ik deze 28 panelen kwijt kan op deze 8kw omvormer zonder in de problemen te komen qua voltage? 28 maal 30 volt maakt toch 840 volt.

Alle input over het leggen of alternatieven zijn uiteraard welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:54

BlueTooth76

Let the sun shine!

Longzeh12 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:41:
Momenteel zijn wij bezig onze nieuwe woning te bouwen. De woning is berekend als 0 op de meter woning. In de EPC berekening is een getal van 8800 wp uitgekopen voor de zonnepanelen. Het is een woning met 3 fase aansluiting.

Wij willen de zonnepanelen verdelen op de oost en west daken. Dit zijn de voor en achterkant van de woning. Momenteel denk ik aan zonnepanelen van Trina all black van 320 WP. Hier hebben wij er dan in totaal 28 van nodig. Dit zullen er dan 14 per dakvlak zijn. Dit is de voorkant van de woning en zelf kwam ik op het idee de panelen zo te leggen.Uiteraard Oost op 1 string en west op string 2.

https://imgur.com/a/nbQGnWZ

en achter

https://imgur.com/a/AEfY2Jb

Volgens de tekeningen moeten er 6 panelen bovenin naast elkaar passen.

Het gaat dus om de volgende panelen:
https://www.solar-bouwmar...full-black-half-cell.html a 169 euro per stuk.
Als alternatief heb ik deze panelen op het oog:
https://www.solar-bouwmarkt.nl/315wp-full-black.html

De Trina is wat duurder maar m.i mooier om te zien.
Dit alles wil ik gaan koppelen aan een 8KW Goodwe omvormer.

https://www.solar-bouwmarkt.nl/gw8000-dt.html.

Mijn vraag is dan ook of ik deze 28 panelen kwijt kan op deze 8kw omvormer zonder in de problemen te komen qua voltage? 28 maal 30 volt maakt toch 840 volt.

Alle input over het leggen of alternatieven zijn uiteraard welkom.
Je maakt 2 strings van 14 panelen toch?

14 x 32 volt = 448 volt (kan nog wat hoger zijn als het vriest)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Is je huis mega groot (>1000m3) of relatief slecht geisoleerd?

EPC is nou niet echt de beste methode om dit uit af te leiden, een WVB of een PhPp berekening die ook rekening houdt met winsten uit zonnewarmte door oa ligging en glasoppervlakte zegt veel meer.
Daarnaast word er dan ook rekening gehouden met koeling.

Maar zou voor nu gewoon daken mooi volleggen, en niet afgaan op een berekining die volhangt met aannames en forfataire waardes, dat moet je echt als een hele grove benadering zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou even goed je daken opmeten en dan het maximaal aantal panelen plaatsen. Die paar extra panelen zullen niet veel meer extra kosten in verhouding.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longzeh12
De woning is relatief goed geïsoleerd. Er is triple glas, rc5 voor de vloeren en wanden en rc 6 daken. Inhoud van bijna 900m3. Doordat wij ventilatie type c hebben moeten wij relatief veel compenseren door zonnepanelen.

Doordat wij epc 0 bouwen hoeven wij geen bouwleges te betalen. Die panelen nemen wij voor lief.

Meer panelen is uiteraard een optie. Aan de andere kant zit je met onze dakkapel aan de oost zijde. Aan de west kant komen nog dakramen, hierdoor is de "loze" ruimte nog beperkt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Waarom heb je voor type C ventilatie gekozen ipv balans als ik vragen mag?

Ik zou in dit geval het ijzer smeden als het heet is en lekker het hele dak volgooien.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longzeh12
Type c was in ons geval vele malen goedkoper.

Wij konden nu klaar zijn met kanaalplaat vloeren. Anders zaten wij vast aan breedplaatvloeren. Totale kosten al dik 10k. In onze huidige woning hebben wij balansventilatie en naar onze bescheiden mening is het die meerprijs op dit moment niet waard.

Wat ook speelt is dat de bouwwereld nog niet helemaal klaar is voor balansventilatie. Wij bouwen met een traditionele aannemer. "Balansventilatie" ziet menig aannemer/installateur nog als lastig en duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:14
Longzeh12 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:30:
Type c was in ons geval vele malen goedkoper.
Dat is ook zo maar nu heb je geen warmteterugwinning, dat kost je zeker met een warmtepomp flink wat warmteverlies die ok weer gemaakt moet worden.
Als jouw aannemer dat lastig en duur vind zegt dat dan niet meer over de aannemer dan de balansventilatie?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNot2
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10 10:33
Longzeh12 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:30:
Wat ook speelt is dat de bouwwereld nog niet helemaal klaar is voor balansventilatie. Wij bouwen met een traditionele aannemer. "Balansventilatie" ziet menig aannemer/installateur nog als lastig en duur.
Balansventilatie is toch niet heel spannend? Ik neem aan dat je ook gewoon een afzuiging hebt in de wc, keuken en badkamer. Die moeten ook al gewoon gemaakt worden. Zeker met een nieuwe woning. Leg een paar extra schachten aan voor aanvoer, sluit ze aan op de pomp en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longzeh12
Helaas. De elektra installateur en aannemer zagen het beiden niet zitten met een kanaalplaatvloer. Nun zijn er al een aantal buizen in het zicht doe afgetimmerd gaan worden.

De totale kosten waren het ons niet waard. Iedereen maakt die keuze zelf. Wij hebben tot nu toe geen spijt gehad en hebben nu 2 jaar in een woning met balansventilatie gewoond. Dus wij weten was het is en hoe het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor 9 kWp verdeeld over oost/west kan je met een 6 kW omvormer uit. Wat is de dakhelling?
Als je nog niet aan een 3x25A aansluiting gedacht hebt, zou het ook op een 5 kW éénfase omvormer kunnen.
Het hoeft niet eens op twee MPPTs omdat beide strings even lang zijn (maar ik zou het wel aanraden).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Longzeh12 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:40:
Helaas. De elektra installateur en aannemer zagen het beiden niet zitten met een kanaalplaatvloer. Nun zijn er al een aantal buizen in het zicht doe afgetimmerd gaan worden.

De totale kosten waren het ons niet waard. Iedereen maakt die keuze zelf. Wij hebben tot nu toe geen spijt gehad en hebben nu 2 jaar in een woning met balansventilatie gewoond. Dus wij weten was het is en hoe het werkt...
Wat nog wel interessant voor je kan zijn is om op een slaapkamer decentrale wtw aan te brengen. Had ik achteraf wel willen doen, hier ook c. Te veel zaken gelezen over problemen met d en op zolder ook kanaalplaten met een groot trapgat.

Maar op de slaapkamer hebben we nog wel eens last van stinkende schoorstenen en geluid van dronken lui. We slapen eigenlijk altijd met raam open, ook als het vriest, maar voor bovenstaande zou decentrale wtw wel handig geweest zijn. En in de bouw makkelijk mee te nemen, nu zou er gat geboord moeten worden, zit stroom op de verkeerde plek, is alles afgewerkt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

* PcDealer roept @Kiswum met oof-/westopstelling

[ Voor 14% gewijzigd door PcDealer op 10-08-2019 23:58 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Proton_ schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:52:
Voor 9 kWp verdeeld over oost/west kan je met een 6 kW omvormer uit. Wat is de dakhelling?
Als je nog niet aan een 3x25A aansluiting gedacht hebt, zou het ook op een 5 kW éénfase omvormer kunnen.
Het hoeft niet eens op twee MPPTs omdat beide strings even lang zijn (maar ik zou het wel aanraden).
Met 28x320wp gaat dat wel aftoppen. Ik merk met 26x310wp al dat ik regelmatig aftopping heb als de zon net beide kanten van het dak bestrijkt.
Het verlies in mijn geval is niet gigantisch maar met twee extra panelen zou ik veel vaker aftopping hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-10 22:48

Kiswum

Gadget reviewer

Wij hebben in totaal 3975Wp met 7 + 8 panelen op oost/west. Onze omvormer heeft 2 mppt's en een nominaal vermogen van 3000W. Volgens mij werkt die wel lekker.

De opbrengst van het geheel is zo'n 2700 - 3100 kWh per jaar (onze Ferraris meter draait terug en weten daardoor alleen wat we jaarlijks moeten afnemen van de energie maatschappij). Zonder kinderen en nieuwe label A( +) apparatuur, zaten we rond de 3300kWh per jaar. Inmiddels hebben we 2 kinderen en is de stand van de teller nog ongeveer net zo hoog.

Meer info over de apparatuur is hier te vinden.
Kiswum.com: 5 maanden "gratis" stroom met zonnepanelen

De omvormer die je dan zou kunnen kiezen ligt dan denk ik rond de 7000W. De 6000- en de 8000-serie zouden vermoedelijk te laag en te hoog zijn, maar ik moet me weer opnieuw inlezen in de zonnepanelen industrie. Misschien is het tegenwoordig iets anders/efficiënter gesteld.

[ Voor 16% gewijzigd door Kiswum op 11-08-2019 08:54 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:26

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nee, wat dat betreft zijn de natuurwetten nog hetzelfde ;)

Het hangt af van de dakhelling, de meerprijs en de netaansluiting hoe erg het aftoppen is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longzeh12
Ik heb inmiddels 30 trina panelen van 320wp besteld bij Winkelman. DIt gaat gekoppeld worden aan een 8kw goodwe omvormer. Installatie gaat ook via Winkelman. Allen die bij hebben gedragen aan dit topic: bedankt voor het meedenken.

De optie voor decentrale WTW heb ik trouwens nog neergelegd. Op zich helemaal geen verkeerd idee. Even kijken of dit nog op te lossen is ondanks de ventilatie roosters boven de kozijnen.
Pagina: 1