Internet/bekabeling na verhuizing nieuwbouw.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ERl
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-03-2023
Edit:

- Provider toch Youfone geworden. Aangezien ik glasvezel afneem verder geen problemen.
- Kabel is CAT7 aangezien ik deze voor een goeie prijs kon overnemen van iemand die over had.

Voor hulp aansluiten wandcontactdozen en de connectoren zoek ik nog steeds hulp. Regio Zuid-Holland. Mochten mensen tips hebben van freelancers of bedrijven hoor ik het graag. Kabels zijn al getrokken door de muur.

[ Voor 102% gewijzigd door J0ERl op 30-10-2019 04:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Leg liever CAT6A dan CAT7, beide doen 10Gbit en CAT6A is makkelijker verwerken. Zolang je afmonteert op CAT6 of CAT6A materiaal heeft CAT7 geen meerwaarde.
Tel daarbij dat CAT7 geen officieel ondersteunde standaard is, alle 10Gbit apparatuur gaat uit van CAT6A met bijbehorende connectoren.

Wat betreft de switch, als je 2 apparaten aansluit op 1 punt kan je beter 2 kabels trekken en een dubbele wandaansluiting maken. Is wat duurder in aanleg, maar ik heb persoonlijk een schurfthekel aan 5 poorts switches voor dat doel. Laatst ook een klant met een nieuwbouw pand, ook overal 1 kabel en dan "maar die kabel kan je wel splitsen toch?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-10 20:35
Kabels door de muur trekken kan altijd nog maar er moeten ook kabels on de vloer weg gewerkt worden. Ik wil graag platte netwerk kabels kopen zodat ik deze weg kan werken onder de vloer.
Hoe zie je dit precies voor je? Wat voor vloer en opbouw van de vloer komt er in het appartement te liggen? Je kunt wel kabels wegwerken in de vloer middels frezen, maar als de mogelijkheid er is om kabels door de muur te trekken, waarom zou je dat dan niet gewoon doen?

Verder eens met hierboven. Liever een kabel extra trekken dan een switch gebruiken. Een dubbele wandaansluiting is zoveel netter dan een switch inclusief adapter voor de voeding die je moet "wegwerken". Het kan natuurlijk wel, ook zonder snelheidsverlies. Met het beoogde abonnement van 500 Mbit heb je met een 1 Gbit-switch geen/verwaarloosbaar verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
Geen kabels direct door vloer of wand als je de mogelijkheid hebt een buis te laten leggen!!
Dus nu de vloer nog niet gestort is buizen laten leggen !

Ja er is slechte kabel die niet aan de standaarden voldoet zie : Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels .

Platte netwerk kabels alleen als het niet anders kan en zijn altijd minder (de aders moeten ook bij platte kabel op zijn minst per paar getwist zijn.
Denk niet dat je platte kabel kunt vinden die hoger gespecificeerd is als CAT5E en de specificatie ook haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:33
Als je nog de bekabeling moet trekken, leg liever een kabel teveel dan te weinig. Zeker op de plaatsen waar je nu al 2 toestellen voorziet, zou ik nog 1 of 2 kabels bij trekken. Is nog steeds goedkoper op vlak van materiaal dan een extra switch.
Nu al denken dat je via een switch zal splitsen is verkeerd:
- Je hebt op die plaats weer een extra stopcontact nodig
- Het is rommelig
- Het zijn extra potentiële problemen(een kapotte switch kan storing geven op de rest van het netwerk)
- Extra energieverbruik
- Mocht je ooit met VLAN's willen werken, maakt het het alleen maar complexer

Zeker in een thuissituatie zou 1 grote switch(grootte afhankelijk van wat je allemaal hebt) voldoende moeten zijn.

En leg inderdaad een buis zodat je ze later eventueel kunt vervangen( bvb tegen dan nieuw type of mocht er een breuk zijn ontstaan in de kabel tijdens het leggen)

[ Voor 23% gewijzigd door skelleniels op 02-08-2019 10:02 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0ERl
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06-03-2023
Bedankt voor alle reacties!

[ Voor 99% gewijzigd door J0ERl op 30-10-2019 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 21:38
skelleniels schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:59:
Als je nog de bekabeling moet trekken, leg liever een kabel teveel dan te weinig. Zeker op de plaatsen waar je nu al 2 toestellen voorziet, zou ik nog 1 of 2 kabels bij trekken.
Kan je makkelijk meerdere CAT kabels door een PVC-buis trekken?
Ik heb namelijk het idee dat er maar 1 CAT-kabel door een PVC-buis past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 20:29
Djerique schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:44:
[...]

Kan je makkelijk meerdere CAT kabels door een PVC-buis trekken?
Ik heb namelijk het idee dat er maar 1 CAT-kabel door een PVC-buis past.
Dat ligt er natuurlijk totaal aan hoe groot die PVC-buis is. Zonder dat te weten valt er niks zinnigs over te zeggen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 21:38
Zojuist met de bouwer van ons appartement gesproken en zij geven aan dat 16 mm de meest gebruikte standaard is. Ze raden niet aan om er 2 kabels tegelijk in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Het kan wel, ik heb in mijn huis twee weken geleden nog een coax en een cat6 kabel door dezelfde 16mm pijp getrokken. Gaat niet makkelijk, vooral omdat ik een geisoleerde cat6 gekozen heb maar het kan zeker.

Voordeel is dat in nieuwe huizen de buizen eerder diagonaal lopen dan haaks om, in mijn vorige toko was het hierdoor haast onmogelijk.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Pagina: 1