Bij deze mijn update

.
Een overzicht van de gebeurtenissen:
20 juli | Proefrit |
---|
26 juli | Auto opgehaald / raar geluid ontdekt |
---|
27 juli | Controle bij BMW dealer in Amersfoort (zou de wiellager zijn) |
---|
30 juli | Linker voorwiel valt er af |
---|
31 juli | Auto ter reparatie aangeboden bij verkopende garage |
---|
6 augustus | Auto weer opgehaald |
---|
8 augustus | Dealer onderhoud / software update |
---|
21 augustus | Keuring bij Carrec Technocenter |
---|
10 september | Keuring bij Gijsbertsen |
---|
7 oktober | Auto ter reparatie aangeboden bij Gijsbertsen |
---|
9 oktober | Auto opgehaald bij Gijsbertsen |
---|
5 november | kleine reparatie die los staat van de eerder geconstateerde problemen |
---|
Overzicht kosten:
Onderwerp | Prijs | Opmerking |
---|
Aanschaf | € 15.000 |
---|
Reparaties afgevallen wiel | € 0 | Geen prijzen gezien |
---|
Navigatie update, nieuwe naafdoppen + slotbouten | € 290 | Uitgevoerd door dealer |
---|
Reparaties cardan, NOx sensor, etc | € 2.750 | Vergoed door Autotrust |
---|
Nieuwe remschijven voor | € 535 | Dit was niet nodig geweest als de verkopende garage geen rommel had gebruikt bij de reparatie. |
---|
Nieuwe motor olie | € 25 | Geen idee of dit normaal is na 10.000 km. |
---|
Achterruitruitenwisser | € 210 |
---|
Totale onderhoud kosten na aanschaf: € 1.060,-. Dit was de helft geweest als de verkopende garage geen rommel had gebruikt bij de reparatie.
Het geen mij nog het meeste tegen staat aan dit hele verhaal is het contact met de verkopende garage. Natuurlijk zijn de gebreken erg jammer voor een auto van deze prijs. Het had fijner geweest als de auto gewoon in een degelijke staat had verkeerd toen ik hen kocht. Echter, het blijft een mechanisch iets en dat kan kapot. Gelukkig kan het dan meestal ook weer gerepareerd worden.
De verkopers en “problemen oplos dude” van de garage uit Stolwijk hebben echter weinig sociale skills. Geen van de medewerkers is erg hulpzaam geweest in dit hele verhaal. Er waren geen compromissen mogelijk, ik moest van alles regelen, en blijk van spijt or medeleven was ver te zoeken. Ja, uiteindelijk zijn de door hen veroorzaakte schades gerepareerd en vergoed, maar het ging allemaal niet van harte.
Gelukkig hebben de mensen van Gijsbertsen een stuk meer medeleven en hebben zij het proces daardoor wat draaglijker gemaakt!
Terugkijkend op dit alles denk ik dat mijn grootste fout mijn enthousiasme is geweest. Ik had net mijn rijbewijs en na het zien van deze auto op internet had ik voor mijzelf de keuze eigenlijk al gemaakt. Een rationelere keuze was om eerst de auto te laten keuren. Dat had een hoop kopzorgen gescheeld. Een goede les (die ik eigenlijk al wist) voor de volgende keer.
De reden dat ik mij hier wat afwezig heb gehouden is dat het erg lastig is om de informatie van alle verschillende kanten samen te voegen tot één geheel. De dealer zegt dit, carrec zegt dat, verkopende garage zegt nog wat anders, en hier was het (heel eerlijk gezegd) vooral allemaal verkeerd en moest ik van het ding af. Ik waardeer jullie input zeer zeker en heb daar ook echt iets aan gehad. Iets minder doem en angstzaaien was daarentegen wel fijn geweest

.
Echter is het ontbinden van een dergelijke koop niet zo makkelijk als sommigen deden vermoeden. Om mee te beginnen heb ik een testrit gemaakt waarin ik sommige gebreken had kunnen constateren (als ik meer verstand van zaken had). Verder moet je voor dat je gaat ontbinden altijd de weder partij de kans geven om de gebreken te corrigeren. Dit heeft de wederpartij in dit geval ook gedaan.
Ook als ontbinden wel mogelijk was geweest was het nog maar de vraag of een volgende auto zonder problemen was geweest.
Inmiddels zijn we 14.000 km en 29 tankbeurten verder en zijn we in Duitsland, Zwitserland, Denemarken, België, Frankrijk, en Engeland geweest zonder verdere problemen (en met een hoop rij plezier). Ja, het had allemaal een stuk fijner kunnen verlopen, maar we kijken nu vooral naar de toekomst

.
Iedereen bedankt voor jullie bijdrage

.