Slechte oplevering auto, wat zijn mijn rechten?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoietyMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 08:10
Update: Hoe dit allemaal is afgelopen lees je in deze samenvatting.

Afgelopen vrijdag heb ik bij een garage in Stolwijk een auto gekocht (met drie maanden Autotrust garantie). De zaterdag ervoor had ik een proefrit gemaakt en de wagen beviel heel erg goed :). De garage zou nog een grote beurt doen en wat daar in naar voren kwam zou worden vervangen. Echter, nadat ik richting Veenendaal was gereden om met een vriendin een stukje te rijden hoorden we wat geks rechts voor. Ik zette de auto still en we hebben even naar de voorwielen gekeken. Het viel ons op dat het profiel aan de zijkant van de banden nogal op was, maar dat verklaarde niet het gekke geluid wat we hoorden.

De volgende ochtend heb ik met de garage gebeld en die zeiden dat ik er mee naar de dealer (in Amersfoort) kon om het te laten onderzoeken. Zo gezegd zo gedaan. De dealer zei dat de wiellager aan de rechter voorzijde kapot was en vervangen moest worden. Daarvoor netjes een afspraak gemaakt bij de garage in Stolwijk, welke donderdag zou zijn. Tevens zei de monteur bij de dealer dat ik er wel rustig mee door kon rijden zolang ik geen honderden kilometers ging maken.

Het geluid werdt wel erger naar mate ik verder reed, maar de monteur van de garage in Stolwijk zei dat ik gewoon verder kon rijden en misschien de radio wat harder kon zetten tegen het geluid. Beetje raar advies, maar vooruit. Op dinsdag ochtend kreeg ik echter de schrik van mijn leven toen het linker voorwiel van mijn allereerste auto afviel toen ik uit een parkeervak reed. Bleek dat het linker voorwiel maar met twee bouten vast zat waarvan er nu eentje was afgebroken :X .

Uiteraard geprobeerd rustig te blijven maar toch ook boos en pissig de garage in Stolwijk gebeld om te vragen hoe we dit gaan oplossen. Zij stelde voor dat ik de wegenwacht zou bellen en die te vragen mij af te slepen naar Stolwijk. De ANWB gebeld en de monteur zei dat ze mij niet naar Stolwijk konden brengen, maar wel naar de dealer in Amersfoort. Prima, die monteur van mijn andere wielen een paar bouten geleend om dat linker voorwiel te bevestigen en wij door naar de dealer.

De dealer in Amersfoort heeft de boel netjes onderzocht en de missende bouten aangevuld. Tevens staat er in hun rapport dat de naaf, schijven en blokken vervangen moeten worden. Hun advies was (in verband met garantie en drukte bij de dealer) om rustig aan naar Stolwijk te rijden om het daar bij de verkopende garage verder te laten repareren. In eerste instantie wou ik het liever bij de dealer laten doen omdat ik al het vertrouwen in de garage in Stolwijk kwijt was (en ben). Maar goed, bij de dealer zou het pas eind augustus gerepareerd kunnen worden en zo lang wil ik natuurlijk ook niet wachten :p.

Dus ik ben op woensdag ochtend naar Stolwijk gereden om daar de auto te laten repareren. Ze hadden netjes een leen auto klaar staan (helaas een handschakel ipv een automaat zoals mijn eigen auto, maar goed). De garage heeft al aangegeven dat de reparatie op hun kosten is. Nu krijg ik echter het idee dat ze dit zo goedkoop mogelijk proberen op te lossen. Dat snap ik wel vanuit financieel oogpunt, maar niet vanuit klantvriendelijkheid, zeker niet nadat mijn fucking wiel er af is gevallen 8)7.

Goed, ik wil dat het volgende wordt gedaan door de garage:

- Wiellager rechtsvoor vervangen (zoals ook al eerder afgesproken)
- Schade als gevolg van het afgebroken wiel (onderdelen vervangen maar ook opnieuw uitlijnen)
- De punten (zoals de schijven en blokken) die de dealer heeft genoemd
- Vergoeding voor een externe controle (door bijvoorbeeld Dekra)

Het belangrijkste voor mij is dat ik het vertrouwen in die auto terug krijg. Ik wil met een veilig gevoel de weg op en mij niet telkens hoeven afvragen of bij de volgende bocht het wiel eraf valt. Wat vinden jullie van deze zaak en wat is een redelijk eis vanaf mijn kant?

Eventueel heb ik hier nog wat meer achtergrond informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:28
Schade door los wiel is moeilijk. Je hebt een garage in Stolwijk, eentje in Amersfoort en nog de mogelijkheid van diefstal. Al is dat laatste wel een beetje vreemd want welke dief neemt er nou de wielbouten mee als hij gestoord wordt tijdens het jatten....
Ik zou je huidige lijstje inzetten en de Dekra keuring voor de dealer in Amersfoort laten doen. Zij kennen het verhaal en voor hun is er extra punten te behalen als daar mogelijk de komende jaren onderhoud laat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
De dealer deed helaas geen keuringen. Anders had ik dat ook het fijnste gevonden inderdaad. Wat de diefstal betreft, tja, het kan ook zijn dat het ergens anders is gebeurd dan de plek van het ongeluk. Want de avond ervoor zaten er ook nog maar twee bouten in (kwam ik later achter) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

We gaan hier niet bedrijven afbranden, of je post een constructieve bijdrage of niets

[ Voor 83% gewijzigd door Outerspace op 01-08-2019 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoietyMe
Ontbraken er bij jou bouten?

[ Voor 34% gewijzigd door Outerspace op 01-08-2019 22:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

tattooboy1985

ja bmw moest nieuwe draagarm rubbers, zou bij aflevering gedaan worden ivm het extra pakket wat erbij gekocht werd.

auto gehaald zaterdag stil poellie gebroken riem geknapt , anwb gerepareerd voor tijdelijk en hup terug naar hun .

auto op de brug en ik bleef erbij zie ik bij me draagarm rubbers van de 2 bouten links 1 in de kit vast .

ik zeg er wat van en hij zegt dat is niet goed en onveilig wat blijkt die hebben hun gemonteerd.

eerste 4 mnd heeft me wagen er meer dan 7 keer gestaan , voor mij nooit deze toko meer

[ Voor 2% gewijzigd door Mx. Alba op 21-08-2019 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoietyMe
Bedankt voor het delen van je ervaring. Vervelend zo :(. Dit is ook wel een van de redenen dat ik een externe partij de boel wil laten controleren. Want heb nu geen vertrouwen in mijn net nieuw gekochte wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MoietyMe schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:27:
Bedankt voor het delen van je ervaring. Vervelend zo :(. Dit is ook wel een van de redenen dat ik een externe partij de boel wil laten controleren. Want heb nu geen vertrouwen in mijn net nieuw gekochte wagen.
Als je op Google maps kijkt staan daar wel meer ontevreden reviews. Het is of een ster of vijf sterren daar, maar weinig er tussenin.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Omg wat een verhaal, je zou je wiel maar op de snelweg verliezen door die prutsers...
Ik zou het ergens melden en overwegen om je rechtsbijstand in te schakelen.

(ervanuit gaande dat ze inderdaad verantwoordelijk zijn)

[ Voor 71% gewijzigd door HugoBoss1985 op 01-08-2019 19:33 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jadjong
MoietyMe schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:06:
De dealer deed helaas geen keuringen. Anders had ik dat ook het fijnste gevonden inderdaad. Wat de diefstal betreft, tja, het kan ook zijn dat het ergens anders is gebeurd dan de plek van het ongeluk. Want de avond ervoor zaten er ook nog maar twee bouten in (kwam ik later achter) :o
https://www.carrec-technocenter.nl/aankoopkeuring/

Zit in de buurt en met een beetje mazzel heb je Joep aan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-05 16:15
Jij, je vriendin en een onafhankelijke dealer hebben allemaal naar je wiel gekeken toen je een geluid hoorde.

Missende bouten gaat iemand dan wel zien toch?

Dus of ze zaten al heel, heel erg los, of iemand heeft iets anders geprobeerd midden in de nacht.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
MoietyMe schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:09:
[...]
Het viel ons op dat het profiel aan de zijkant van de banden nogal op was.
[...]
Nofi, maar heb je de auto wel goed bekeken? Als ik je foto hier bekijk, dan lijkt die band aan de buitenrand bijna glad te zijn zelfs!? :X Geen idee of je hem met nieuwe APK gekocht hebt, maar lijkt mij sterk als ze hem daarmee goedkeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 01-08-2019 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

wodkabuikje schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:57:
Jij, je vriendin en een onafhankelijke dealer hebben allemaal naar je wiel gekeken toen je een geluid hoorde.

Dus of ze zaten al heel, heel erg los, of iemand heeft iets anders geprobeerd midden in de nacht.
Links vs rechts :?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52
Ik heb zoiets wel eens gehad. Toen waren ze vergeten na de tol de bouten met de hand nog een slag te geven. Toen is er ook een wiel afgelopen.

Dat betekent dus niet dat er bouten mistten, die zijn er tijdens het rijden uitgedraaid.

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 01-08-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:13
Ik vind het maar een raar verhaal:
Je hebt geluid aan een wiel
Een garage constateert wiellager hoe is dat uitgevoerd dan zonder het wiel eraf te halen?

Daarnaast bij een aankoopkeuring gaan de wielen er ook af.

Vragen vragen?
Er zijn namelijk meerdere momenten geweest dat wielen eraf zijn geweest.
Daarnaast je hebt duidelijk oefening nodig 2e hands kopen want glad profiel heb je niet gezien terwijl dat toch makkelijk is.

[ Voor 70% gewijzigd door leonbong op 01-08-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

dit is bij je voor de deur gebeurt. je kunt echt niet rijden met een compleet wiel op 2 van de 5 bouten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Jawel hoor ik ben wel eens met twee bouten in mijn wiel naar de dealer gereden voor een nieuwe naaf. 25km bewuste keus, ik wist namelijk.
Het schroefdraad was kapot gemaakt bij het wielen wisselen.

En recent heb ik met auto ettelijke km gereden met een thuiskomer waarvan ik wist dat er geen lucht in zat.

Tja verstandig is anders.

[ Voor 26% gewijzigd door leonbong op 01-08-2019 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
leonbong schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:22:
Jawel hoor ik ben wel eens met twee bouten in mijn wiel naar de dealer gereden voor een nieuwe naaf. 25km bewuste keus, ik wist namelijk.
Die twee bouten van jou zaten nog aangedraaid, die hierboven niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
@jadjong
Dat klopt.

Omdat alles los zat zijn wat mij betreft twee mogelijkheden slecht werk bij de keuring bij het herbevestigen van de wielen of poging tot diefstal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoietyMe
Marzman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:29:
[...]

Als je op Google maps kijkt staan daar wel meer ontevreden reviews. Het is of een ster of vijf sterren daar, maar weinig er tussenin.
Klopt inderdaad. Ik had vooraf aan het bezoek al een partij reviews gelezen. Uiteraard zaten er een aantal negatieve tussen, maar dat is bij elke garage. De negatieve die ik had gelezen gingen voornamelijk over auto’s die niet bij de juist vestiging stonden of dat er rare afspraken waren voor proefritten. Van die dingen had ik geen last. Blijf het toch lastig vinden dat in te schatten :/.
HugoBoss1985 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:31:
Omg wat een verhaal, je zou je wiel maar op de snelweg verliezen door die prutsers...
Ik zou het ergens melden en overwegen om je rechtsbijstand in te schakelen.

(ervanuit gaande dat ze inderdaad verantwoordelijk zijn)
Heb op de ochtend van het voorval aangifte gedaan van vernieling.
jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:37:
[...]

https://www.carrec-technocenter.nl/aankoopkeuring/

Zit in de buurt en met een beetje mazzel heb je Joep aan de auto.
Bedankt voor de tip!
wodkabuikje schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:57:

Hoe het precies is gebeurd dat er op een gegeven moment nog maar twee bouten in zaten weet ik niet. Zij hebben naar het rechter wiel gekeken aangezien daar het geluid vandaan kwam. Ik heb wel naar het linker wiel gekeken, maar heb niet de bouten gecontroleerd (achteraf stom, maar goed). Het zou heel goed kunnen dat iemand heeft geprobeerd om ze te stelen, maar dat is nu moeilijk te controleren.
ThinkPadd schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:58:
[...]

Nofi, maar heb je de auto wel goed bekeken? Als ik je foto hier bekijk, dan lijkt die band aan de buitenrand bijna glad te zijn zelfs!? :X Geen idee of je hem met nieuwe APK gekocht hebt, maar lijkt mij sterk als ze hem daarmee goedkeuren.
De garage uit Stolwijk heeft een grote beurt gedaan en de auto is met een nieuwe APK geleverd. Zelf heb ik het niet gecontroleerd omdat er op het de inspectielijst stond dat het profiel voor 4 mm en achter 5 mm bedroeg. Iets te naïef geweest…
Arunia schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:03:
Ik heb zoiets wel eens gehad. Toen waren ze vergeten na de tol de bouten met de hand nog een slag te geven. Toen is er ook een wiel afgelopen.

Dat betekent dus niet dat er bouten mistten, die zijn er tijdens het rijden uitgedraaid.
Mijn pa zei dat hij ooit zoiets heeft gehad, maar waar ze te strak waren aangedraaid en waren afgebroken.
leonbong schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:11:
Ik vind het maar een raar verhaal:
Je hebt geluid aan een wiel
Een garage constateert wiellager hoe is dat uitgevoerd dan zonder het wiel eraf te halen?
Dat weet ik niet. Ik heb niet uitgebreid meegekeken bij de garage.
Daarnaast bij een aankoopkeuring gaan de wielen er ook af.
Echter is er geen aankoopkeuring gedaan. Stom achteraf, maar dat kan ik nu niet meer veranderen.
Vragen vragen?
Er zijn namelijk meerdere momenten geweest dat wielen eraf zijn geweest.
Daarnaast je hebt duidelijk oefening nodig 2e hands kopen want glad profiel heb je niet gezien terwijl dat toch makkelijk is.
Het is mijn eerste auto. Dus meer oefening met het kopen van een tweedehands auto lijkt mij duidelijk nodig inderdaad :).
Hackus schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:19:
dit is bij je voor de deur gebeurt. je kunt echt niet rijden met een compleet wiel op 2 van de 5 bouten
Het is waarschijnlijk dat ik een groot gedeelte van de dag ervoor met slechts twee bouten heb gereden. Daar ik achteraf constateerde er op de avond voor het voorval ook nog maar twee bouten op zaten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 10:45

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Stolwijk, laat me gokken Vaartland? Tja, ik kan heel boek schrijven om mijn auto, maar daar heb je nu niets meer aan. Ik had het geluk 1 van de betere garages nog in Waddinxveen te hebben, die hebben mij ook veel geholpen met grootste deel van de kosten op hun te verhalen.

Moet ik zeggen, die buitenrand van je banden had je toch echt moeten zien, dat is een no-go als rapport 4-5mm durft te stellen (wat minimaal uitlijning, maximaal ophanging kan zijn). natuurlijk kan je zeggen 'aankoopkeuring', maar deze toko bestaat al behoorlijk lang dat je toch ergens een beetje vertrouwen zou moeten hebben (al raad ik mensen al 10 jaar dit bedrijf af, maargoed).

Je kan alsnog een keuring laten doen, maar eerste is toch eerst volledige toezegging krijgen dat die zaken ook gedaan gaan worden. Of dit nu perfect of 'provisorisch' wordt gedaan, zal altijd de gok worden. Er zitten nog wel wat andere garages rond Stolwijk die wat beter te boeken staat en je daar nog advies kan vragen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoietyMe
SinergyX schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:05:
Stolwijk, laat me gokken Vaartland? Tja, ik kan heel boek schrijven om mijn auto, maar daar heb je nu niets meer aan. Ik had het geluk 1 van de betere garages nog in Waddinxveen te hebben, die hebben mij ook veel geholpen met grootste deel van de kosten op hun te verhalen.
De garage heeft al toegezegd dat de kosten van reparaties voor hun zijn. Alleen stribbelen ze nu wat tegen over wat daar dan precies onder valt. Ik ga voor de zekerheid even een mail die kant op sturen met mijn claims daar in. Wil dit zwart op wit krijgen ipv met vier verschillende mensen moeten te dealen.
Moet ik zeggen, die buitenrand van je banden had je toch echt moeten zien, dat is een no-go als rapport 4-5mm durft te stellen (wat minimaal uitlijning, maximaal ophanging kan zijn).
Helemaal mee eens, dat had ik inderdaad echt moeten zien. Wat ik ook had gedaan, zei het 70 KM later toen we samen keken. Toen had ik eigenlijk rechtsomkeer moeten maken.
natuurlijk kan je zeggen 'aankoopkeuring', maar deze toko bestaat al behoorlijk lang dat je toch ergens een beetje vertrouwen zou moeten hebben (al raad ik mensen al 10 jaar dit bedrijf af, maargoed).
Dat is eerlijk gezegd waarom ik de garage in kwestie had gekozen. Het zag er allemaal professioneel uit en ik werd vriendelijk geholpen aan de telefoon en in de showroom. Het gaat om mijn eerste auto waardoor ik de koop ervaring extra belangrijk vond.
Je kan alsnog een keuring laten doen, maar eerste is toch eerst volledige toezegging krijgen dat die zaken ook gedaan gaan worden.
Als er uit een keuring nog meer gebreken komen dan laat ik die bij de dealer in Amersfoort repareren en stuur ik de rekening door naar Stolwijk. Dit is nu de kans voor hen om er voor te zorgen dat die wagen tip top is. Ze hebben gezegd een grote beurt te hebben gedaan en een nieuwe APK. Als dit soort dingen er dan “doorheen slippen” dan heb ik er geen vertrouwen meer in.
Of dit nu perfect of 'provisorisch' wordt gedaan, zal altijd de gok worden. Er zitten nog wel wat andere garages rond Stolwijk die wat beter te boeken staat en je daar nog advies kan vragen.
Ken je er zo eentje die je zou aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
APK is een keuring op minimale eisen. Remschijven die bijna versleten zijn is niets mis mee, dat is namelijk nog boven minimaal. Zolang alles wat vast moet zitten nog vast zit en wat rond moet draaien vrij rond draait is het ding APK gekeurd.
Hier een lijstje met controlepunten bij een grote beurt. Een goede garage zal bij twijfel alle vloeistoffen vervangen, verder is het niet meer dan een rondje met de zaklamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
Hier is de inspectielijst die ik heb gekregen van de garage bij het ophalen van de auto:

Inspectielijst

Maar als ik het zo hoor van @jadjong dan stelt zo’n APK dus niet zoveel voor.

Intussen heb ik de klantenservice een mail gestuurd (komt groten deels overeen met de OP) met de volgende vraag aan hun:

- Schade als gevolg van het afgebroken wiel (onderdelen vervangen maar ook opnieuw uitlijnen)
- De punten (zoals de schijven en blokken) die de dealer heeft genoemd vervangen of vergoeden
- Vergoeding voor een externe controle (door bijvoorbeeld Dekra of een vergelijkbare partij)
- Vergoeding voor het bij een onafhankelijke garage laten repareren van gebreken die de rijveiligheid in geding brengen (indien deze blijken uit de externe controle)

[ Voor 53% gewijzigd door MoietyMe op 01-08-2019 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
En de band(en)?

Als ik naar die lijst kijk dan heeft men ze dus geïnspecteerd en dan had dit op moeten vallen. Een goede monteur had je er niet de weg mee op laten gaan. Die band moet vervangen worden en ook de uitlijning gecontroleerd, want een band hoort niet op die manier te slijten.

N.B. Die lijst stelt niet heel veel voor (is ook niet verbonden met APK, dit is een eigen formulier), de helft kun je al afkruisen zonder de auto gezien te hebben :X Vraag mij af of oliefilter, bougies, luchtfilter wel vervangen zijn. Als consument heb je daar weinig zicht op (zit weggestopt en je moet er wat dingen voor loshalen) en gebeurt wel eens dat het op de rekening wordt gezet maar niet vervangen wordt.

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 02-08-2019 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Tja dat lijstje wordt gewoon afgevinkt.
Kleppenstellen ? heeft dat ding geen hydraulische klepstoters? Dan is het nvt

Als dit allemaal is uitgevoerd dan was de afleverbeurt niet goedkoop.

[ Voor 25% gewijzigd door leonbong op 02-08-2019 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beyazz06
  • Niet online
Overigens zou ik, nadat de reparaties zijn uitgevoerd, bij de betreffende garage aangeven dat je elders een tweede controle (op basis van hun afleverlijst + de reparatie(s) die nu uitgevoerd wordt) zal laten uitvoeren met de vraag of zij hier bezwaren c.q. vertrouwen in hebben.

Mochten ze prul werk hebben opgeleverd, dan hoop/verwacht ik namelijk dat ze of a. tegen gaan stribbelen of b. aangeven dat ze de auto toch nog een keer naar binnen willen halen voor 'nacontrole'.

Je geeft ze hiermee de kans om 'eventueel' hun fout(en) op te lossen en sta je m.i. sterker met je verhaal wanneer bij een controle door een andere garage 'gebreken' naar boven komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:37

Bommes

Capo del formaggio

Zoals ik al vaker heb gereageerd bij vergelijkbare topics:
Geef ze de kans het op te lossen, ze hebben immers aangegeven dit te doen.
Zoals @beyazz06 ook al zegt, bij het ophalen geef je aan dat je de auto en uitgevoerde werkzaamheden laat controleren bij een garage naar jou keuze.
Laat dat dan ook doen.

Kies uit eindelijk een garage waar je je goed bij voelt, laat hun het onderhoud uitvoeren, eventuele banden vervangen, de apk uitvoeren, enz.
Al dat gewinkel tussen verschillende zaken omdat de apk bij de kiwfit 15 euro kost, de bandjes bij de profile een tientje goedkoper zijn, enz enz zorgt er niet voor dat je een band opbouwt met je garagebedrijf.
Vraag rond bij vrienden en bekende, zoek een garage waarvan de ervaringen goed zijn.
En dan bedoel ik die in de garage zelf niet de showroom of de knappe receptioniste.
Goede vakmannen zijn vaak eigenwijze, norse en licht autistische gasten. ;)

En dan "stick to the plan", blijf een "trouwe" klant. Je zult merken dat bij een goede garage je dan correct behandeld wordt, je auto de beste aandacht krijgt, er een historie wordt opgebouwd.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaddeusX
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09-11-2021
Laat het fixen door de garage. Ga vervolgens naar een heel ander garage / firma. En laat het ff checken.

Vraag vriendelijk of iemand er 2 minuten naar kan kijken. Als ze vanuit het buitenkant dit kunnen zien dan hoefje niks te betalen, als het een vriendelijke garage is.

Dit is extra werk maar het is levensgevaarlijk. Wat als je op de snelweg een wiel mist? Dan gaat je auto paar keer om de kop. Ben jij dood.

Dus die extra check/moeite is het zeker wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-05 10:49
MoietyMe schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:09:
Goed, ik wil dat het volgende wordt gedaan door de garage:

- De punten (zoals de schijven en blokken) die de dealer heeft genoemd
- Vergoeding voor een externe controle (door bijvoorbeeld Dekra)
Heb je dit al voorgelegd aan de garage en wat zeiden ze toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
ThinkPadd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:07:
En de band(en)?

Als ik naar die lijst kijk dan heeft men ze dus geïnspecteerd en dan had dit op moeten vallen. Een goede monteur had je er niet de weg mee op laten gaan. Die band moet vervangen worden en ook de uitlijning gecontroleerd, want een band hoort niet op die manier te slijten.
De uitlijning werd sowieso opnieuw gedaan hebben ze gezegd. Maar als ik jou zo hoor dan moeten die voorbanden gewoon vervangen worden? Dit is mijn eerste auto dus ik heb helaas nog niet zoveel verstand van hoe slijtage precies zou moeten gebeuren.

Kan er altijd even een mail achteraan sturen met de vraag of ze de voorbanden ook meteen willen vervangen.
N.B. Die lijst stelt niet heel veel voor (is ook niet verbonden met APK, dit is een eigen formulier), de helft kun je al afkruisen zonder de auto gezien te hebben :X Vraag mij af of oliefilter, bougies, luchtfilter wel vervangen zijn. Als consument heb je daar weinig zicht op (zit weggestopt en je moet er wat dingen voor loshalen) en gebeurt wel eens dat het op de rekening wordt gezet maar niet vervangen wordt.
Dat is wel wat is afgesproken bij aankoop. Staat ook netjes op het formulier. Ik zal bij de externe controle vragen of ze dit willen controleren.

Overzicht gekochte auto
leonbong schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:41:
Tja dat lijstje wordt gewoon afgevinkt.
Kleppenstellen ? heeft dat ding geen hydraulische klepstoters? Dan is het nvt
Ik zie daar ook een kruisje bij staan. Dus dat klopt dan als het goed is :).
Als dit allemaal is uitgevoerd dan was de afleverbeurt niet goedkoop.
Dat klopt, dat was die inderdaad niet. Ze hebben in totaal €990 gerekend voor een basispakket en meerprijs grote beurt.
beyazz06 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:10:
Overigens zou ik, nadat de reparaties zijn uitgevoerd, bij de betreffende garage aangeven dat je elders een tweede controle (op basis van hun afleverlijst + de reparatie(s) die nu uitgevoerd wordt) zal laten uitvoeren met de vraag of zij hier bezwaren c.q. vertrouwen in hebben.

Mochten ze prul werk hebben opgeleverd, dan hoop/verwacht ik namelijk dat ze of a. tegen gaan stribbelen of b. aangeven dat ze de auto toch nog een keer naar binnen willen halen voor 'nacontrole'.

Je geeft ze hiermee de kans om 'eventueel' hun fout(en) op te lossen en sta je m.i. sterker met je verhaal wanneer bij een controle door een andere garage 'gebreken' naar boven komen.
Dit heb ik inderdaad al aangegeven. Bedankt voor de tip! Het vertrouwen in de verkopende garage is wel redelijk weg nu :(.
Bommes schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:24:
Kies uit eindelijk een garage waar je je goed bij voelt, laat hun het onderhoud uitvoeren, eventuele banden vervangen, de apk uitvoeren, enz.
Al dat gewinkel tussen verschillende zaken omdat de apk bij de kiwfit 15 euro kost, de bandjes bij de profile een tientje goedkoper zijn, enz enz zorgt er niet voor dat je een band opbouwt met je garagebedrijf.
Vraag rond bij vrienden en bekende, zoek een garage waarvan de ervaringen goed zijn.
En dan bedoel ik die in de garage zelf niet de showroom of de knappe receptioniste.
Goede vakmannen zijn vaak eigenwijze, norse en licht autistische gasten. ;)

En dan "stick to the plan", blijf een "trouwe" klant. Je zult merken dat bij een goede garage je dan correct behandeld wordt, je auto de beste aandacht krijgt, er een historie wordt opgebouwd.
Dat is goed advies, bedankt. Als het aan mij lag dan werd alles door de merk dealer gedaan. Die hadden op korte termijn hier echter geen tijd voor. Voor toekomstig onderhoud ga ik wel naar hun toe :).
EnigmaNL schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:43:
[...]

Heb je dit al voorgelegd aan de garage en wat zeiden ze toen?
Dit heb ik gisteren avond rond 11 uur hun kant opgestuurd. Dus ik wacht nog op hun antwoord.

Inmiddels heb ik ook een email gestuurd aan de parkeergarage waar ik de auto de eerste nacht had geparkeerd. Ik hoop dat zij camera beelden hebben van in de garage om zo vast te stellen/uit te sluiten dat er aan de auto is gesjoemeld die nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik denk dat de bouten er uitgelopen zijn tijdens het rijden omdat ze niet goed zijn aangedraaid tijdens de afleverbeurt.
Geloof er niks van dat dit tijdens de eerste nacht gebeurd is dat die auto bij jou in de parkeergarage heeft gestaan.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Waarschijnlijk was het wiellager ook niet kapot, maar heb je steeds meer speling op het wiel gehoord. Ik denk ook dat de bouten gewoon niet goed aangedraaid zijn geweest.

Heeft het bedrijf trouwens zelf de APK uitgevoerd? Er staat trouwens ook nog een terugroepactie open voor je auto (zie rdw.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentimental-Hat
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 30-05 14:48
Als mijn vermoede klopt bij welk bedrijf je je auto gekocht heb, dan zou ik toch een derde partij je auto goed laten nakijken. En de lijst met bevinden mee nemen en alles laten na lopen onder de garantie. Dat bedrijf koop lukraak alle auto's op en verkoopt ze weer zonder er verder naar te kijken. Vaak ook ex lease aut's die per bulk ingekocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
Bommes schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:13:
Ik denk dat de bouten er uitgelopen zijn tijdens het rijden omdat ze niet goed zijn aangedraaid tijdens de afleverbeurt.
Geloof er niks van dat dit tijdens de eerste nacht gebeurd is dat die auto bij jou in de parkeergarage heeft gestaan.
Het is en blijft ook een raar verhaal natuurlijk 8)7. Als er op de camera beelden niets te zien is dan geeft het in ieder geval een extra bewijspunt dat het bij de verkopende garage is gebeurd.
donaldo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:40:
Waarschijnlijk was het wiellager ook niet kapot, maar heb je steeds meer speling op het wiel gehoord. Ik denk ook dat de bouten gewoon niet goed aangedraaid zijn geweest.
Dat zou best eens kunnen. De garage had mij gisteren gebeld en zei toen dat ze niks konden zien aan de wiellager. Ik heb toen gezegd dat ze het toch maar moesten vervangen omdat de dealer had aangegeven dat dat moest. Echter zou het prima kunnen dat ik inderdaad de speling hoorde. Klinkt ook wel logische zo achteraf.
Heeft het bedrijf trouwens zelf de APK uitgevoerd? Er staat trouwens ook nog een terugroepactie open voor je auto (zie rdw.nl).
Ze hebben dit voor zover ik weet uitbesteed aan een partner van hun. Had al aangegeven dat ze misschien ook eens met die partner om de tafel moesten gaan zitten om dit voorval te bespreken.

Er is reeds een afspraak bij de dealer voor de terugroepactie. Dit was ook bekend bij aankoop :)
Sentimental-Hat schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:42:
…zou ik toch een derde partij je auto goed laten nakijken. En de lijst met bevinden mee nemen en alles laten na lopen onder de garantie.
Dat ga ik zeker doen!

[ Voor 27% gewijzigd door MoietyMe op 02-08-2019 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Sentimental-Hat schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:42:
Als mijn vermoede klopt bij welk bedrijf je je auto gekocht heb, dan zou ik toch een derde partij je auto goed laten nakijken. En de lijst met bevinden mee nemen en alles laten na lopen onder de garantie. Dat bedrijf koop lukraak alle auto's op en verkoopt ze weer zonder er verder naar te kijken. Vaak ook ex lease aut's die per bulk ingekocht worden.
Dit is niet anders dan bij een andere autohandelaar, die werken allemaal op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

donaldo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:40:

Kapotte wiellager die later ook bij een andere garage wordt geconstateerd lijkt me wel duidelijk.
Als je auto op de brug staat en je draait met de hand aan het wiel dat vrij staat dan voel/hoor je dat direct.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:43
YakuzA schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:20:
[...]

Kapotte wiellager die later ook bij een andere garage wordt geconstateerd lijkt me wel duidelijk.
Als je auto op de brug staat en je draait met de hand aan het wiel dat vrij staat dan voel/hoor je dat direct.
Hoeft niet. Afhankelijk van het ontwerp kunnen sommige lagers ook minimale speling hebben, waar je niks van voelt of hoort als je aan het wiel draait. Maar bij bepaalde snelheden kunnen ze toch zoemen. Grote kans dat er in dit geval niks mis is met het lager, maar ik zou hem toch even in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 16:14

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

jadjong schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 18:57:
Schade door los wiel is moeilijk. Je hebt een garage in Stolwijk, eentje in Amersfoort en nog de mogelijkheid van diefstal. Al is dat laatste wel een beetje vreemd want welke dief neemt er nou de wielbouten mee als hij gestoord wordt tijdens het jatten....
Ik zou je huidige lijstje inzetten en de Dekra keuring voor de dealer in Amersfoort laten doen. Zij kennen het verhaal en voor hun is er extra punten te behalen als daar mogelijk de komende jaren onderhoud laat doen.
https://www.rtlnieuws.nl/...ten-los-van-autos-limburg :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:37

-tom-562

Oliesjeik

YakuzA schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:20:
[...]

Dat hoeft dus niet. Mijn wiellager was ook stuk. Dat hoorde je pas op hoge snelheid. Op de brug voelde je in eerste instantie niks als je gewoon voelde. Alleen als je er een slinger aan gaf en je voelde aan de veer, voelde je de veer resoneren

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MoietyMe
Misschien is die persoon verhuisd naar Amersfoort? :P

Zojuist ben ik gebeld door de garage en ze zeggen alles gerepareerd te hebben. Dinsdag wordt hij uitgelijnd. Of de voorbanden ook vervangen werden gingen ze nu intern bespreken. Nogmaals benadrukt dat ik de wagen extern laat controleren achteraf en dat—zoals sommigen hier al zeiden—het profiel van die banden dan sowieso omhoog zou komen als punt van aandacht.

Ik wacht hun volledige rapport nog even af en zal jullie op de hoogte houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:52
Mijn vader heeft wel eens gezegd (ging toen over BOVAG garages) dat er twee soorten in zijn. Garages die de auto schoonmaken van binnen en buiten. En garages die alle problemen verhelpen voordat deze verkocht wordt.

De eerste is zo'n beetje degene waar je je auto nu vandaan hebt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
Ben er bang voor inderdaad, maar ben ook benieuwd hoe goed of dat ze het nu oplossen. Heb in ieder geval de KM-stand genoteerd toen ik de auto heb afgegeven. Dus ik kan in ieder geval controleren hoeveel er mee gereden is door hen.

Inmiddels een (tussentijdse) reactie ontvangen op mijn email:
Geachte mevrouw,

Allereerst betreurt garage Stolwijk uw klachten. Uw e-mail, ontvangen d.d. donderdag 2 augustus jl. om 10.50 uur, is in goede orde ontvangen en wordt in behandeling genomen.

Streven van ons is binnen 10 dagen ná heden een inhoudelijke reactie te geven. Mijn collega dhr. X van Stolwijk zal u hier over benaderen en fungeren als uw vaste contactpersoon. Dit om miscommunicatie en misverstanden als gevolg van meerdere contactpersonen te voorkomen.

Afsluitend dien ik u, om strikt formele redenen, te informeren dat wij altijd bereid zijn onze verantwoordelijkheid te nemen, indien wij bewezen verantwoordelijk zijn en behouden daarmee het recht tot herstel. Wij zullen geen kosten (van derden) vergoeden, zonder daartoe voorafgaand onze schriftelijke toestemming te hebben verleend.
Vertrouwende u hiermee te hebben geïnformeerd.
Ben benieuwd wat er uit hun overleg komt.

[ Voor 68% gewijzigd door MoietyMe op 02-08-2019 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dat ze de banden gaan doen. Ze kunnen bijna niet anders ze hebben namelijk een profieldiepte beweerd op het formulier.

Echter gaan ze nog overleggen hoe goedkoop ze dat gaan doen. De marge is voor hun al verloren.
Het zal mij niks verbazen als ze met 2e hands banden komen met profieldiepte zoals op het formulier en gelijk merk als huidig.

[ Voor 38% gewijzigd door leonbong op 02-08-2019 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
Heb vandaag ontvangen wat ze hebben gedaan:
  • Wiellager rechts voor vervangen
  • Remschijven en remblokken + slijtage sensor voor vervangen
  • Gebroken wielbout links voor gedemonteerd
  • Pasvlakken van wielen/naven gereinigd
  • Banden aan de voorzijde vervangen + gebalanceerd (06-08)
  • Andere wielbout links voor gemonteerd
  • Alle wielbouten rondom nagetrokken
  • Auto rondom uitgelijnd (06-08)
Ik ga de auto morgen ophalen en ga dan zo snel mogelijk een controle laten doen. Is er nog iets dat ik zelf kan doen om te controleren dat deze dingen daadwerkelijk zijn gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door MoietyMe op 05-08-2019 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
MoietyMe schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:31:
Ik ga de auto morgen ophalen en ga dan zo snel mogelijk een controle laten doen. Is er nog iets dat ik zelf kan doen om te controleren dat deze dingen daadwerkelijk zijn gedaan?
Wiellager zul je hen maar op moeten geloven,of ze moeten de oude nog hebben.

Remblokken en schijven kun je zien door ernaar te kijken. Nieuwe remblokken zijn nog lekker dik, en schijven zullen vrij zijn van roest op de randen.

Wielbouten spreken voor zich, je kunt ze altijd zelf nog natrekken.

Banden spreken ook voor zich. Loop de DOT-code na als je de leeftijd niet vertrouwt.

Die pasvlakken kun je gemakkelijk zien als je het wiel eraf haalt, maar snap het als je daar geen zin in hebt.

Van uitlijnen krijg je een rapport als uitdraai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MoietyMe schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:31:
Veel kun je zelf visueel waarnemen, en je krijgt een rapport van uitlijnen mee. en ik zou sowieso de werkbon vragen voor bij je onderhoud status. ga geen wielbouten zelf natrekken. dat hoort met een momentsleutel te gebeuren op bepaalde Nm. neem aan dat je die niet in de schuur hebt liggen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
Hackus schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:04:
[...]

Veel kun je zelf visueel waarnemen, en je krijgt een rapport van uitlijnen mee. en ik zou sowieso de werkbon vragen voor bij je onderhoud status. ga geen wielbouten zelf natrekken. dat hoort met een momentsleutel te gebeuren op bepaalde Nm. neem aan dat je die niet in de schuur hebt liggen
Je kunt best even voelen met een sleutel of ze vast zitten om een goed gevoel te hebben.. Je drukt hem echt niet meteen een een significante hoeveelheid Nm strakker, tenzij je er vol op klapt.

Of vraag desnoods even of de garage ze voor je neus wil natrekken met een momentsleutel als je nog meer zekerheid wilt.

[ Voor 9% gewijzigd door Pyramiden op 05-08-2019 16:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

Draai je wel de juiste kant op als je de wielbouten strakker gaat draaien voor controle? Zou vervelend zijn als je ze weer los draait :+

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1216024 op 05-08-2019 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Pyramiden schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:21:
[...]

Je kunt best even voelen met een sleutel of ze vast zitten om een goed gevoel te hebben.. Je drukt hem echt niet meteen een een significante hoeveelheid Nm strakker, tenzij je er vol op klapt.
Als ik mijn wielen op 90 Nm vastzet draai ik ze zonder enige moeite nog aardig wat vaster hoor

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
Imnoa schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:28:
[...]

Als ik mijn wielen op 90 Nm vastzet draai ik ze zonder enige moeite nog aardig wat vaster hoor
De halve planeet zet wielbouten vast met 3 "ugga-duggas" van een luchtsleutel. Als TS even kijkt of ze vast zitten lijkt me niet het einde. Had misschien inderdaad even aan moeten geven om ze niet kneppel vast te draaien of een sleutel te gebruiken met een lange arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:05
Bij de F generatie BMW's moeten de wielbouten op 130nm vastgezet worden. En volgens mij is dat bij de E ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Als ik niet bij de merkdealer ben waar ook maar iets met de wielen moet gebeuren (euromaster kwikfit enz) zet ik ze altijd opnieuw zelf vast op moment.
Omdat dat soort bedrijven daar te vaak een verkeerd moment toepassen. Te los of te vast is allebei niet goed.
Een momentsleutel nauwkeurig genoeg voor wielen koop je zo bij de bijvoorbeeld de gamma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
Pyramiden schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:56:
[...]
Banden spreken ook voor zich. Loop de DOT-code na als je de leeftijd niet vertrouwt.
Dat is een goede tip, ga ik zeker controleren!
Hackus schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:04:
[...]

Zal inderdaad om de werkbon vragen. En een momentsleutel is zo gekocht natuurlijk :)
Anoniem: 1216024 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:25:
Draai je wel de juiste kant op als je de wielbouten strakker gaat draaien voor controle? Zou vervelend zijn als je ze weer los draait :+
Ik zal er op letten :*) Kan dat eventueel ook nog wel bij de dealer laten controleren.
m.lammers schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:36:
Bij de F generatie BMW's moeten de wielbouten op 130nm vastgezet worden. En volgens mij is dat bij de E ook.
Helaas kon ik dit niet zo snel terug vinden in de owners manual of BMW’s elektronische onderdelencatalogus. Is er een andere plek waar ik dit zou kunnen vinden?
leonbong schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:12:
Als ik niet bij de merkdealer ben waar ook maar iets met de wielen moet gebeuren (euromaster kwikfit enz) zet ik ze altijd opnieuw zelf vast op moment.
Omdat dat soort bedrijven daar te vaak een verkeerd moment toepassen. Te los of te vast is allebei niet goed.
Een momentsleutel nauwkeurig genoeg voor wielen koop je zo bij de bijvoorbeeld de gamma.
Is er nog iets waar ik op moeten letten bij aanschaf (naast de Nm range). Gamma heeft bijvoorbeeld deze moment sleutel. (wat ook de enige is die ze op de website hebben). Ik was sowieso al van plan om zo’n ding te kopen, maar heb er te weinig verstand van om kwaliteit/eisen in te schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Kan wel stukje goedkoper en ook gelijk met doppen erbij (die zitten in de Gamma set er niet bij lijkt het):
HBM Machines, €24,99: https://www.hbm-machines....2-momentsleutel-28-210-nm
Zelfde bereik (28-210Nm).

Nog een tip trouwens: haal na gebruik de 'spanning' er weer af (terugdraaien naar 0) anders blijft de veer binnenin gespannen en kan hij onnauwkeurig worden na verloop van tijd.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@MoietyMe Dan kruislings aanhalen, en op de juiste Nm zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
ThinkPadd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:22:
Kan wel stukje goedkoper en ook gelijk met doppen erbij (die zitten in de Gamma set er niet bij lijkt het):
HBM Machines, €24,99: https://www.hbm-machines....2-momentsleutel-28-210-nm
Zelfde bereik (28-210Nm).

Nog een tip trouwens: haal na gebruik de 'spanning' er weer af (terugdraaien naar 0) anders blijft de veer binnenin gespannen en kan hij onnauwkeurig worden na verloop van tijd.
Bedankt voor de tip, heb die meteen besteld :)

Inmiddels heeft de garage ook inhoudelijk gereageerd op mijn mail van vorige week vrijdag. Het komt allemaal erg indekkend op mij over. Ze willen niet geen externe controle vergoeden omdat, zo zeggen ze, vertrouwen te hebben in hun service partners. Mijn reactie was dat ik geen vertrouwen in mijn auto, hun, en hun service partners heb en daarom sowieso een externe controle laat doen. Daarbij ook aangegeven dat als zij daadwerkelijk vertrouwen hebben in hun service partners een vergoeding voor reparaties van eventuele gebreken die de rijveiligheid in geding brengen geen probleem zou moeten zijn >:). Daar heb ik echter nog geen antwoord op mogen ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
Ik vind wel dat je een beetje overdrijft ze lossen het toch op. Om nou meteen te zeggen dat je er helemaal geen vertrouwen in hebt is wat mij betreft overdreven.

Ik genoeg mensen met nieuwe auto’s die bij aflevering ook problemen hebben. Of merkdealers die stuntelen. Een bekende van mij heeft momenteel zijn BMW al twee maanden bij de BMW dealer staan omdat ze trekken naar rechts niet opgelost krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
MoietyMe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:16:

Helaas kon ik dit niet zo snel terug vinden in de owners manual of BMW’s elektronische onderdelencatalogus. Is er een andere plek waar ik dit zou kunnen vinden?
https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=367704

Bimmerpost is the way to go voor je BMW informatie. Uitgebreid forum met een grote community.

Maar het is 120NM in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
leonbong schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 13:08:
Ik vind wel dat je een beetje overdrijft ze lossen het toch op. Om nou meteen te zeggen dat je er helemaal geen vertrouwen in hebt is wat mij betreft overdreven.

Ik genoeg mensen met nieuwe auto’s die bij aflevering ook problemen hebben. Of merkdealers die stuntelen. Een bekende van mij heeft momenteel zijn BMW al twee maanden bij de BMW dealer staan omdat ze trekken naar rechts niet opgelost krijgen.
Een auto die naar rechts trekt vind ik nog wel wat anders dan een wagen waar een wiel vanaf valt. Ben inderdaad blij dat ze het oplossen, maar als ze missende bouten over het hoofd zien wat missen ze dan nog meer?
m.lammers schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:02:
[...]

Bimmerpost is the way to go voor je BMW informatie. Uitgebreid forum met een grote community.

Bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door MoietyMe op 06-08-2019 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

m.lammers schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:02:
[...]

3 serie
E21 = 100Nm
E30 = 120Nm
E36 = 120Nm
E46 = 120Nm
E90/91/92/93 = 120Nm

F30/31 = 140Nm
F34 = 140Nm

@MoietyMe Aanhaalmomenten BMW 3-serie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoietyMe
Ze hebben ze op 140 Nm gezet “zekere voor het onzekere” 8)7

Ik ga donderdag toch naar de dealer dus zal dan wel vragen of ze dat willen corrigeren. Wordt er een beetje moe van hier :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:07

Denko

|{ing Øf ßlitz

MoietyMe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:08:
Ze hebben ze op 140 Nm gezet “zekere voor het onzekere” 8)7

Ik ga donderdag toch naar de dealer dus zal dan wel vragen of ze dat willen corrigeren. Wordt er een beetje moe van hier :X
die extra 20NM gaat niet het verschil uitmaken, als je straks een momentsleutel hebt, draai hem een beetje los, en zet hem zelf op moment. Dit even los van het feit dat het "een beetje extra voor de zekerheid" een beetje raar is voor iemand die met auto's werkt. Tenzij je met smeersel werkt is er geen reden om af te wijken van de aangegeven waardes.

(Mooiste is om het los te draaien met een normale ratel, sommige momentsleutels kunnen niet goed tegen zwaar losdraaien)

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MoietyMe
Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het advies en de steun _/-\o_ . Zonder jullie hulp had ik veel meer zitten stressen (en heb nu toch al behoorlijk wat gestrest :P ). Al met al ben ik tevreden met hoe de garage het heeft opgelost, maar het had nooit zover mogen komen natuurlijk. Als er nog wat uit de externe controle komt zal ik dat hier wel even laten weten als afronding.

Nu op naar een hoop veilige kilometers *O*

De 21ste heb ik een afspraak bij Carrec Technocenter voor de externe controle :)

[ Voor 9% gewijzigd door MoietyMe op 10-08-2019 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoietyMe
Niks zo duur als een goedkope BMW |:(.

Nadat het emissie lampje begon te knipperen na een afspraak vanochtend even bij de dealer geweest. Die heeft de auto netjes onderzocht en kwam met deze offerte terug :/.

Dure BMW

Ik heb het bij de verkopende garage neergelegd met de melding dat ze of dit geintje kunnen vergoeden of de auto kunnen terugnemen en mij het gehele bedrag plus gemaakte kosten kunnen restitueren. Bij het vorige voorval heb ik al aangegeven dat dit hun kans is om de auto goed op te leveren. En nog geen week later krijg ik dit 8)7. Ben wel een beetje klaar met die garage. Tevens een claim ingeschoten bij Autotrust (de partij die de 'garantie' regelt).

Nou staat er voor volgende week wel mooi zo'n externe keuring klaar, maar ben nu toch wel erg bang voor het resultaat daarvan.

Voor een volgende keer laat ik in ieder geval eerst een aankoopkeuring doen. Dat heb ik hier dan weer wel van geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

MoietyMe schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 15:48:

...

Voor een volgende keer laat ik in ieder geval eerst een aankoopkeuring doen. Dat heb ik hier dan weer wel van geleerd.
Oef, je hebt echt geen geluk met deze aankoop idd :(

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Aii.. vraag aan de dealer even het overzicht met foutcodes. Daar baseert de dealer zich nml. op als ze een offerte opmaken. Kun je die aan de ‘vakgarage’ overhandigen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoietyMe
Pepppie schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:22:
Aii.. vraag aan de dealer even het overzicht met foutcodes. Daar baseert de dealer zich nml. op als ze een offerte opmaken. Kun je die aan de ‘vakgarage’ overhandigen...
Bedankt voor de tip, ga ik gelijk even doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 00:41

swtimmer

Ontrafelt het leven!

leonbong schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:22:

En recent heb ik met auto ettelijke km gereden met een thuiskomer waarvan ik wist dat er geen lucht in zat.

Tja verstandig is anders.
FYI, als er iets fout gaat terwijl jij dit wist kan het best verkeerd ook voor jou uitpakken: https://nos.nl/artikel/22...denspanning-negeerde.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012

Mimiix

Professioneel Prutser

swtimmer schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:32:
[...]

FYI, als er iets fout gaat terwijl jij dit wist kan het best verkeerd ook voor jou uitpakken: https://nos.nl/artikel/22...denspanning-negeerde.html
Nou dat valt wel mee... Bovenstaande artikel omschrijft een pannekoek die met een zachte band (niet leeg!), 21 km doorreed en daarna op de linkerbaan van een snelweg stil ging staan.

Overigens is het risico op stilvallen sowieso niet zo groot met emissie fouten. Vooral het milieu is de dupe.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:39

mrc4nl

Procrastinatie expert

D3nnisd schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:36:
[...]
Overigens is het risico op stilvallen sowieso niet zo groot met emissie fouten. Vooral het milieu is de dupe.
Je merkt het wel hoor. Ik heb met enige regelmaat emisie fouten, en dan gaat de motor inhouden.cJe kan er prima mee rijden, maar vlot inhalen op de snelweg is er niet meer bij.

De emissiefout bij mijn auto komt niet snel terug, er is niet echt iets stuk, dus ik heb een bluetooth dongle waarmee ik m zelf kan resetten mocht ie weer eens verschijnen

[ Voor 3% gewijzigd door mrc4nl op 14-08-2019 19:54 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong

Nadat het emissie lampje begon te knipperen na een afspraak vanochtend even bij de dealer geweest. Die heeft de auto netjes onderzocht en kwam met deze offerte terug :/.

[Afbeelding: Dure BMW]

Ik heb het bij de verkopende garage neergelegd met de melding dat ze of dit geintje kunnen vergoeden of de auto kunnen terugnemen en mij het gehele bedrag plus gemaakte kosten kunnen restitueren. Bij het vorige voorval heb ik al aangegeven dat dit hun kans is om de auto goed op te leveren. En nog geen week later krijg ik dit 8)7. Ben wel een beetje klaar met die garage. Tevens een claim ingeschoten bij Autotrust (de partij die de 'garantie' regelt).

Nou staat er voor volgende week wel mooi zo'n externe keuring klaar, maar ben nu toch wel erg bang voor het resultaat daarvan.

Tja het blijft een bmw die worden heel duur in onderhoud als ze ouder worden en lang niet zo betrouwbaar als veel mensen denken.
Ook een van de oorzaken waarom ze zo lekker hard afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Laatst online: 09:43
Tip voor de volgende keer: foutcodes uitlezen voor je hem koopt. Laptopje mee, kabeltje erin en uitlezen maar. 9 van de 10 die in de handel staan hebben een waslijst van hier tot Tokio.

(En zo pak je af en toe ook de slimmerikken die met een universele OBD scanner resetten: BMW heeft vaak historisch of secundair geheugen op een module wat op die wijze niet wordt leeggemaakt. En als je dan de BMW software gebruikt, zie je de ellende alsnog).

[ Voor 41% gewijzigd door __fred__ op 14-08-2019 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
__fred__ schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:52:
Tip voor de volgende keer: foutcodes uitlezen voor je hem koopt. Laptopje mee, kabeltje erin en uitlezen maar. 9 van de 10 die in de handel staan hebben een waslijst van hier tot Tokio.

(En zo pak je af en toe ook de slimmerikken die met een universele OBD scanner resetten: BMW heeft vaak historisch of secundair geheugen op een module wat op die wijze niet wordt leeggemaakt. En als je dan de BMW software gebruikt, zie je de ellende alsnog).
Goeie tip !
Zeker iets waar de gemiddelde autokoper mee uit de voeten kan en wat makkelijk te doen is voor de gemiddelde leek die een auto koopt !~ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:37

wat een ellende zeg.. maar je kan het ook zo bekijken..
je hebt eigenlijk geluk dat al deze gebreken al zeer snel aan het licht komen..

waarschijnlijk heb je straks binnen afzienbare tijd alle gebreken hersteld en heb je een auto die tip top onderhouden is en wordt alles binnen de garantie gerepareerd zeker na de aankoopkeuring..

• leonbong
Ik vraag mij af als je nu alsnog een keuring doet of ze alles gaan maken.
Want bij de aanschaf in NL van 2e hands in er onderzoeksplicht voor de koper. Nu heb jij ervoor gekozen omdat niet te doen waardoor je eigenlijk de status van dat moment hebt geaccepteerd.

Een defect wat nu optreedt wat bij aanschaf niet zo was dat is inderdaad garantiewerk.
Maar als nu uit de keuring blijkt bijvoorbeeld een ophangrubber versleten of draagarm doorgeroest tja dat was bij aanschaf ook al.

Dit soort auto's BMW/Audi/Mercedes kan je eigenlijk bijna niet kopen zonder aankoopkeuring is toch een beetje een gok want als er wat mee is dan is het kassa.

PS Ik doe zelf ook nooit een aankoopkeuring bij een 2e hands. Maar dat komt omdat ik 2e hands dit soort merken niet koop omdat ze nogal prijzig kunnen zijn bij gebreken.
Voor mij zelf ben ik jaren geleden gestopt met 2e hands autos omdat ik geen zin meer had in de ellende van een ander.

[ Voor 32% gewijzigd door leonbong op 15-08-2019 09:28 ]

• Pepppie
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:24:
Want bij de aanschaf in NL van 2e hands in er onderzoeksplicht voor de koper. Nu heb jij ervoor gekozen omdat niet te doen waardoor je eigenlijk de status van dat moment hebt geaccepteerd.

Een defect wat nu optreedt wat bij aanschaf niet zo was dat is inderdaad garantiewerk.
Maar als nu uit de keuring blijkt bijvoorbeeld een ophangrubber versleten of draagarm doorgeroest tja dat was bij aanschaf ook al.
Deels met je eens; je kunt vrij eenvoudig terughalen wanneer de auto foutmeldingen heeft gegeven. Als blijkt dat dat VOOR aanschaf is geweest, dan is de verkoper zeker wel aansprakelijk, want die heeft dat gemaskeerd door foutmeldingen te wissen.

• leonbong
Dat zijn foutcodes maar je hebt ook een berg slijtdelen/onderdelen waarop geen sensors zitten.
Ik noem niet voor niks als voorbeeld draagarmen / rubbers.

• Pepppie
  • Niet online
leonbong schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:38:
Dat zijn foutcodes maar je hebt ook een berg slijtdelen/onderdelen waarop geen sensors zitten.
Ik noem niet voor niks als voorbeeld draagarmen / rubbers.
In de betreffende casus gaat het om misfires. Die zijn zeker uit te lezen!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarschijnlijk wil de verkoper dit liever bij een door hun gebruikte garage laten doen. je kunt dat niet weigeren als men dit voorstelt.

Bij een aankoop van een 2e hands auto, kun je het beste rekening houden met een bepaald bedrag aan reparaties die snel komen. als je BMW wilt rijden en bij een Dealer wilt laten repareren ben je vaak meer geld kwijt dan bij oa een merk-specialist of oa Bosch- dienst, Vakgarage. dit euvel van emissie lampje kon de verkoper niet voorzien in de gereden 1500-2000km.

Vaak doet men een auto weg omdat de reparatie te duur wordt, en verzwijgt men dit bij verkoop. ook is er vaak na inkoop totaal geen inspectie bij de verkoper, en is het prijsschieten wat je koopt.

[ Voor 30% gewijzigd door Hackus op 15-08-2019 09:58 ]

• leonbong
Pepppie schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:39:
[...]

In de betreffende casus gaat het om misfires. Die zijn zeker uit te lezen!
Klopt maar TS gaat ook nog een keuring doen waarbij ik vermoed dat er nog meer naar boven komt.
Er is een reden waarom deze auto in handel is terecht gekomen en niet door de vorige eigenaar (waarschijnlijk lease maatschappij) zelf is verkocht of bij de merkdealer staat.
Deze auto is waarschijnlijk door lease maatschappij zonder garantie aan handelaren verkocht of hij is ingeruild en meteen door die dealer afgestoten na een inspectie.

Ik ken een eigenaar van occasion zaak die bepaalde bouwjaren/modellen van bepaalde merken meteen in de handel schuift als hij ze inruilt omdat zoals hij altijd zegt "Die dingen blijven hier kapot terug komen als ik ze zelf verkoop".
Zo heeft hij bijvoorbeeld al jaren geen VAG producten met DSG staan, schuift hij meteen door.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
Dit is denk ik de belangrijkste les van de hele rotsituatie, een waarheid als een heilige koe.

Je bent er iig wijzer van geworden. En door schade en schande worden we allemaal wijzer, al praten we daar niet graag over maar gaat dat zo snel mogelijk onder het tapijt, zodat we het kunnen hebben over de dingen die wel goed gingen.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 16:50
MoietyMe schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:06:
Gewoon gevalletje degene die dat wiel eraf heeft gehad heeft die bouten niet goed vastgedraaid, of het wiel heeft heftig onbalans waardoor ze tijdens het rijden losgetrilt zijn, die overige bouten zijn gewoon onderweg eruit gevallen, dus dat mag de garage oplossen.

Diefstal zou in theorie kunnen maar erg ongeloofwaardig, je draait ze er niet zo even uit met de hand en bouten kosten geen drol, ik denk niet dat een dief naar je auto gaat lopen met een dopsleutel en die bouten eruit draait.

Tijdens keuring checken ze alle wielbouten niet, ze controlleren als er geen speling op het wiel zit etc, dus die bouten kunnen op dat moment ook nog vast genoeg zitten, als er iets mis is gebeurd dat onderweg dat ze los/eruit trillen.

offtopic:
Maar als je constateert dat er bouten uit zijn ga je toch de bestaande bouten checken of ze nog vastzitten door even aan te draaien met de bijgeleverde dopsleutel, blijft vreemd verhaal hoe je daar "later achterkomt", en gewoon met die wagen gaat rijden met ontbrekende bouten.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 15-08-2019 10:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• leonbong
@mr_evil08
Natuurlijk geen diefstal van de bouten maar poging tot diefstal wielen, wat helaas vaker voorkomt dan je zou denken.

Nu denk ik persoonlijk niet goed vast gedraaid als meest waarschijnlijke oorzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
leekers schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 05:37:
[...]

Goeie tip !
Zeker iets waar de gemiddelde autokoper mee uit de voeten kan en wat makkelijk te doen is voor de gemiddelde leek die een auto koopt !~ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Euh. We zitten toch op tweakers.net? Hier hebben we nerds die toevallig een BMW mooi vinden, waarschijnlijk weinig autoleken die ook niet met computers kunnen omgaan.

• __fred__
Overigens... Dit blok heeft exact de issues die jij nu ook hebt:

Wikipedia: BMW N43

Injectoren, NOx sensor en bobines (die laatste is trouwens leuk, ik heb een 118i gehad met dit blok waarbij ik onder garantie door 24 bobines ben heengegaan.Nou ja, op de laaste vervanging na dan, die was voor eigen rekening en toen was ik er klaar mee).

Dat drooglopen en andere kettingspannergerelateerde ellende is wel een dingetje, daar kan ie van in de prak gaan. Beter ga je voor onderhoud naar een echte BMW specialist (ik zou voor zo'n leeftijd niet meer naar de dealer gaan.)

• MoietyMe
MoietyMe schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:27:
[...]

Bedankt voor de tip, ga ik gelijk even doen :)
Inmiddels de foutcodes opgevraagd. Deze zijn:

Foutcodes

Kan ik hier uit opmaken dat de KM stand de gene was toen het component faalde? Dat zou namelijk betekenen dat alles na aanschaf kapot is gegaan. Wat niet meteen een ramp is in verband met de verzekering, maar wel een interessant detail.
leonbong schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:26:
Tja het blijft een bmw die worden heel duur in onderhoud als ze ouder worden…
Dat is iets wat ik bij aanschaf wist en mij bij neer had gelegd. Ik had ook zo’n €1.000 apart staan voor reparaties en onderhoud na aanschaf (welke deels is gebruikt voor dingen als een navigatie update, de geplande aankoop keuring, en slotbouten). Dat er echter binnen twee weken na aanschaf een offerte van €1.800 onder mijn neus zou liggen had ik geen rekening mee gehouden.
Nou had ik al wel een OBD lezer gekocht van Carly. Echter kreeg ik deze niet verbonden aan mijn telefoon of tablet (en nog steeds niet). Misschien toch even naar een versie met een kabeltje kijken.
boyette schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 06:12:
wat een ellende zeg.. maar je kan het ook zo bekijken..
je hebt eigenlijk geluk dat al deze gebreken al zeer snel aan het licht komen..

waarschijnlijk heb je straks binnen afzienbare tijd alle gebreken hersteld en heb je een auto die tip top onderhouden is en wordt alles binnen de garantie gerepareerd zeker na de aankoopkeuring..
Dat is ook wel zo. Ben wat dat betreft inderdaad ook blij dat het nu allemaal is en niet straks.
leonbong schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:24:
Ik verwacht ook niet dat alles gerepareerd wordt. Ook niet na de keuring. Ik heb bij de verkopende garage aangegeven dat ik van hun verwacht dat dingen die de rijveiligheid in het geding brengen (die uit de keuring blijken) wel worden vervangen. Overige zaken wil ik wel voor eigen rekeningen nemen.
Pepppie schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:37:
[...]

Deels met je eens; je kunt vrij eenvoudig terughalen wanneer de auto foutmeldingen heeft gegeven. Als blijkt dat dat VOOR aanschaf is geweest, dan is de verkoper zeker wel aansprakelijk, want die heeft dat gemaskeerd door foutmeldingen te wissen.
Aan de standen te zien (auto gekocht bij 128,099) is dat in ieder geval niet het geval.
Hackus schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:40:
Waarschijnlijk wil de verkoper dit liever bij een door hun gebruikte garage laten doen. je kunt dat niet weigeren als men dit voorstelt.
Dit is even afwachten. De offerte van de dealer ligt nu bij de verzekeringsmaatschappij. Als het onder garantie ergens anders moet dan zij dat zo. Ik wil de auto zelf graag bij de dealer onderhouden, maar daar begin ik dan wel mee als het buiten de verzekering valt over twee en een halve maand.
Bij een aankoop van een 2e hands auto, kun je het beste rekening houden met een bepaald bedrag aan reparaties die snel komen. als je BMW wilt rijden en bij een Dealer wilt laten repareren ben je vaak meer geld kwijt dan bij oa een merk-specialist of oa Bosch- dienst, Vakgarage. dit euvel van emissie lampje kon de verkoper niet voorzien in de gereden 1500-2000km.
Dat erken ik inderdaad. Het is gewoon vervelend dat het zo snel gebeurd bij mijn eerste auto. Gelukkig denkt de verkopende garage enigszins mee (of laat het in ieder geval zo lijken). Voor een volgende keer toch rekening houden met een hoger bedrag dan verwacht.
mr_evil08 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:59:
Maar als je constateert dat er bouten uit zijn ga je toch de bestaande bouten checken of ze nog vastzitten door even aan te draaien met de bijgeleverde dopsleutel, blijft vreemd verhaal hoe je daar "later achterkomt", en gewoon met die wagen gaat rijden met ontbrekende bouten.
Toen de ik constateerde dat er bouten miste (kon ook niet anders toen het wiel er half aan hing :+ ) heeft de ANWB monteur ook netjes de andere velgen gecontroleerd.
leonbong schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:48:
Er is een reden waarom deze auto in handel is terecht gekomen en niet door de vorige eigenaar (waarschijnlijk lease maatschappij) zelf is verkocht of bij de merkdealer staat.
Deze auto is waarschijnlijk door lease maatschappij zonder garantie aan handelaren verkocht of hij is ingeruild en meteen door die dealer afgestoten na een inspectie.
Voor zover ik heb kunnen natrekken is de auto in het eerste jaar (2010 tot 2011) short lease geweest in Duitsland waarna de wagen is geïmporteerd door iemand uit België. Vervolgens in 2015 geïmporteerd naar Nederland. Na het eerste jaar zijn het altijd privé eigenaren geweest.
Dieken Taffert schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 09:55:
[...]

Dit is denk ik de belangrijkste les van de hele rotsituatie, een waarheid als een heilige koe.

Je bent er iig wijzer van geworden. En door schade en schande worden we allemaal wijzer, al praten we daar niet graag over maar gaat dat zo snel mogelijk onder het tapijt, zodat we het kunnen hebben over de dingen die wel goed gingen.
Zo is dat! Het is ook een leerproces :). Af en toe een vervelend leerproces, maar een leerproces desalniettemin :P.
__fred__ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:49:
Overigens... Dit blok heeft exact de issues die jij nu ook hebt:

Wikipedia: BMW N43

Injectoren, NOx sensor en bobines (die laatste is trouwens leuk, ik heb een 118i gehad met dit blok waarbij ik onder garantie door 24 bobines ben heengegaan.Nou ja, op de laaste vervanging na dan, die was voor eigen rekening en toen was ik er klaar mee).
Oh dat klinkt niet heel best.
Beter ga je voor onderhoud naar een echte BMW specialist (ik zou voor zo'n leeftijd niet meer naar de dealer gaan.)
Scheelt dat zoveel dan?

[ Voor 5% gewijzigd door MoietyMe op 15-08-2019 11:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __fred__
MoietyMe schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:55:
[...]

Aan de standen te zien (auto gekocht bij 128,099) is dat in ieder geval niet het geval.

[...]
Die katalysator is echt niet nu ineens verzwaveld. Dat komt doordat de NOX sensor al tijden stuk is. (De nox catalysator moet periodiek worden "gereinigd" van zwavel uit de brandstof door verbranding op lambda 0.9 (rijk mengsel). Hij gaat alleen in die reinigingsstand als alle andere sensoren functioneren omdat de temperaturen in het uitlaatsysteem zo'n 200 graden hoger komt te liggen). Het kan eventueel ook nog door heel veel korte ritjes komen, omdat dan de uitlaat nooit de vereiste 250-450 graden haalt om uberhaupt aan de cycle te kunnen beginnen. Lekker in Duitsland doorblazen doet dan wonderen ;-)

Ze zijn dus gewist door iemand. Dikke kans dat ie is weggedaan vanwege het steeds verschijnende emissielampje.

[ Voor 38% gewijzigd door __fred__ op 15-08-2019 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__

[...]
Oh dat klinkt niet heel best.

[...]

Scheelt dat zoveel dan?
Ja dat scheelt wel wat geld, maar wat het vooral scheelt is kundigheid. Al lijken de storingscodes wel aardig overeen te komen met de diagnose. Maar de kennis bij de specialist is vaak hoger dan bij de dealer en een goede specialist heeft ook gewoon alle diagnosesoftware en apparatuur van de dealer (al wordt dat steeds lastiger).

De dealer duwt er ook direct 4 nieuwe injectoren in. Dit is wellicht preventief een goed idee gezien de leeftijd, maar je kunt ook beargumenteren dat de andere 3 nog goed zijn. Scheelt ff 600 euro. Daarnaast zijn injectoren ultrasoon te reinigen, dus als ze niet stuk zijn, kost dat een 10-tje per stuk, ipv 200. Bovendien heb ik met die bobines gezien dat je niet altijd moet vervangen.

Ik had op een gegeven moment 4 werkende bobines die al 50k kilometers meegingen. Die wilde ik houden, maar de dealer verving ze toch weer gratis vanwege een terugroepactie. Daarna ging binnen 3 weken weer een bobine stuk. Toen kreeg ik weer 4 nieuwe. Weer na 20k stuk. And so on and so on.

En als laatste: Je bougie kan ook nog wel eens zwart zijn, als cylinder 2 niet goed verbrandt. Die zou ik er ook maar even uit laten draaien om te checken. En zet de scoop op bobine 2, want het zal niet de eerste keer zijn dat eigenlijk de bobine stuk is, de vonk hierdoor te laat of te vroeg verschijnt, hierdoor de brandstofcomputer in de war raakt en daardoor deze foutmeldingen geeft.

[ Voor 23% gewijzigd door __fred__ op 15-08-2019 11:36 . Reden: spelling en zinsloop ]

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
__fred__ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 10:04:
[...]

Euh. We zitten toch op tweakers.net? Hier hebben we nerds die toevallig een BMW mooi vinden, waarschijnlijk weinig autoleken die ook niet met computers kunnen omgaan.
Jij maakt excact dezelfde fout als de topicstarter namelijk een verkeerde aanname !

"Beautiful Clean Coal"

• leonbong
Voor zover ik heb kunnen natrekken is de auto in het eerste jaar (2010 tot 2011) short lease geweest in Duitsland waarna de wagen is geïmporteerd door iemand uit België. Vervolgens in 2015 geïmporteerd naar Nederland. Na het eerste jaar zijn het altijd privé eigenaren geweest.
Precies zoals ik dacht ingeruild en in de handel geduwd veel te groot risico.
Ik had mij nooit gerealiseerd dat dit een 9 jaar oude auto is, die gaat geen één merkdealer meer neerzetten, soms allen als hij door betreffende dealer al die tijd is onderhouden.

1000€ voor onvoorziene dingen is bij een BMW erg weinig.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 22:25
leonbong schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:02:
[...]

Ik had mij nooit gerealiseerd dat dit een 9 jaar oude auto is, die gaat geen één merkdealer meer neerzetten, soms allen als hij door betreffende dealer al die tijd is onderhouden.

Mwah, het is vooral een kwestie van geluk hebben. Ik heb een 24 jaar oude BMW en ik heb er sinds aanschaf alleen maar regulier onderhoud aan gehad (beurtjes, filters, etc). Dat is niet alleen met BMW's zo, het is eigenlijk met elk merk het geval.

Uiteraard is het wel verstandig om sommige modellen/motoren te laten staan (THP, TSI's met kettingen, TFSI's uit bepaalde bouwjaren, etc).

• __fred__
Ik heb het (begrijpelijk wellicht, na mijn historie) niet zo op de N43 serie motoren. Ze probeerden met een atmosferische motor hele hoge lambdawaarden te draaien. (Efficient dynamics) Leuk, maar niet echt best voor je motor, hij liep daardoor relatief warm, met extra slijtage aan bobines, injectoren en sensoren als gevolg. de N13 (opvolger) die daarna kwam was echt een stuk betrouwbaarder. Maar ja, dan rijd je eigenlijk wel met een peugeot blok en niet met een BMW motor ;-)

[ Voor 33% gewijzigd door __fred__ op 15-08-2019 13:53 ]

• MoietyMe
@__fred__ bedank voor het delen van je ervaring :). Er is een merk dealer in de buurt (met erg goede reviews op Google) aangesloten bij Autotrust. Dus er is een kans dat ze mij daarheen sturen.
leonbong schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:02:
[...]

Ik vind drie eigenaren niet zo heel erg gek voor een negen jaar oude auto. Zeker daar de laatste twee eigenaren de auto beiden voor vier jaar in bezit hebben gehad. Uiteraard ben ik benieuwd naar de mening van anderen.
Dat hoeft toch ook niet? Of mis ik iets :?
Dat is deels toe te wijzen aan onervarenheid bij aanschaf en deels met de aanschaf prijs. Gezien het bedrag dat ik voor de negen jaar oude wagen heb betaald had ik toch wel verwacht dat de boel goed was geregeld.

• __fred__
MoietyMe schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:56:

Dat is deels toe te wijzen aan onervarenheid bij aanschaf en deels met de aanschaf prijs. Gezien het bedrag dat ik voor de negen jaar oude wagen heb betaald had ik toch wel verwacht dat de boel goed was geregeld.
Dan moet je een 9 jaar oude Toyota kopen. Echter één klaverblad in mijn BMW en ik weet weer waarom ik een BMW heb gekocht.

Over BMW rijgedrag gesproken. Geen idee of jouw exemplaar het ook heeft, maar deze motoren hebben een stratified charge of lean burn modus waarbij ze in half gas en minder stand een mengsel verbranden dat "arm" is. Vanaf een bepaalde last schakelt de motor om naar gewone stochiometrische verbranding (1:14,7 brandstof - lucht, lambda 1).... En de clou is: dat gaat niet zonder "schokje". En als je dat eenmaal voelt, lukt het nooit meer om dat niet te voelen.
Sommige modellen hadden het erger dan andere (en ik heb een hoop leenauto's gehad), maar ze hadden het allemaal in enige mate. En niets is zo irritant dan een schokje tijdens acceleratie.

https://bimmerprofs.com/direct-injection-stratified-charge/

OW, ik lees net dat ie die lean burn modus alleen uit gaat voeren op het moment dat je NOx catalysator van zwavel is ontdaan. Je zult dus eerst je fouten moeten kwijtraken en daarna nog een tijd 130+ moeten gaan rijden voor ie weer gaat lean burnen.

https://bimmerprofs.com/n...egeneration-desulphation/

Aan de andere kant, dan begint de ellende. Misschien beter gewoon lekker stochiometrisch doorrijden en 15% extra brandstofverbruik pakken. (of je de APK doorkomt durf ik je niet te zeggen, waarschijnlijk leiden deze foutcodes tot afkeuring).

[ Voor 62% gewijzigd door __fred__ op 15-08-2019 14:25 . Reden: Extra info: ]

• MoietyMe
__fred__ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:59:
[...]

Dan moet je een 9 jaar oude Toyota kopen.
Dat is zo.
Echter één klaverblad in mijn BMW en ik weet weer waarom ik een BMW heb gekocht.
Dat is ook zo ;) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
Geen idee trouwens of het werkt, maar het lijkt of die jongens voor deze motor een oplossing hebben verzonnen die je 300 euro kost en wellicht je dure reparaties op de rest van het systeem voorkomen door een NOx sensor te emuleren:

https://bimmerprofs.com/u...-rough-idle-hidden-cause/

Allerlaatste opmerking over het geheel: Door deze foutmeldingen heb je nu geen zicht op de werking van de NOx catalysator. Rond de 150.000 gaat die wel einde levensduur zijn (kan meer zijn, kan minder). Die kost 2K om te vervangen. Nogal een dure dus. Wellicht mee te nemen in de "aankoopkeuring", al is de enige manier om het te checken eigenlijk een werkende NOx sensor... En die is stuk.

[ Voor 48% gewijzigd door __fred__ op 15-08-2019 15:37 ]

• leonbong
MoietyMe schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:56:
Ik weet niet wat je hebt betaald maar voor 1000€ kan je het algemeen geen scheet laten bij een BMW voor reparaties zeker als je dat bij dealer laat doen.

• MoietyMe
__fred__ schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:54:
Geen idee trouwens of het werkt, maar het lijkt of die jongens voor deze motor een oplossing hebben verzonnen die je 300 euro kost en wellicht je dure reparaties op de rest van het systeem voorkomen door een NOx sensor te emuleren:

https://bimmerprofs.com/u...-rough-idle-hidden-cause/
Oef, dat gaat mij qua technische kennis toch wat te ver ben ik bang.
Allerlaatste opmerking over het geheel: Door deze foutmeldingen heb je nu geen zicht op de werking van de NOx catalysator. Rond de 150.000 gaat die wel einde levensduur zijn (kan meer zijn, kan minder). Die kost 2K om te vervangen. Nogal een dure dus.
Dat is inderdaad een hoop geld. Op schatting zou dat dan over 12 tot 15 maanden aan de beurt zijn. Gaan we in de berekening mee nemen, bedankt.
Wellicht mee te nemen in de "aankoopkeuring", al is de enige manier om het te checken eigenlijk een werkende NOx sensor... En die is stuk.
Zal het zeker even aangeven bij de keuring. De keuring zelf is Woensdag en hoop toch eigenlijk voor die tijd de boel weer gerepareerd terug te krijgen van de dealer.
leonbong schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:06:
Ik weet niet wat je hebt betaald maar voor 1000€ kan je het algemeen geen scheet laten bij een BMW voor reparaties zeker als je dat bij dealer laat doen.
Aanvankelijk leek het allemaal mee te vallen. De auto zelf is aangekocht voor net geen 15.000 euro. Voor dat geld zou er een grote beurt worden uitgevoerd en alle filters en olie worden vervangen. Dat bedrag is tevens inclusief de Autotrust ‘garantie’ (waar, krijg ik net te horen, dit euvel helaas niet onder valt).

Ik had voor vijfduizend euro minder een BMW van zelfde leeftijd met vergelijkbare kilometerstand kunnen kopen. Echter heb ik besloten om er wat meer aan uit te geven om zo wat zekerder van mijn zaak te zijn. Daar kom ik toch een beetje bedrogen uit.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 22:25
[quote]MoietyMe schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 17:20:

Aanvankelijk leek het allemaal mee te vallen. De auto zelf is aangekocht voor net geen 15.000 euro. Voor dat geld zou er een grote beurt worden uitgevoerd en alle filters en olie worden vervangen. Dat bedrag is tevens inclusief de Autotrust ‘garantie’ (waar, krijg ik net te horen, dit euvel helaas niet onder valt).
/quote]

Heeft de dealer ook genoemd waarom het niet onder de garantie zou vallen?
Pagina: 1 2 Laatste