Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1237922

Topicstarter
Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe pc, maar heb dat nog nooit gedaan. Ik had een checklist gevonden op het internet en aan de hand daarvan ben ik begonnen met mijn setup. In de lijst hieronder kan u de samenstelling vinden.
MIJN VRAAG: is de combinatie van de artikelen mogelijk? Ik bedoel, als ik alles in een case zet en ik steek de stekker in, gaat alles dan (voor 100%) werken? Of is de RAM niet compatibel met de CPU (of zoiets...)
Alvast bedankt aan iedereen die dit leest ;)

MOTHERBOARD: Asus ROG Strix B450-F Gaming-moederbord, socket AM4 (ATX, AMD B450, DDR4 geheugen, USB 3.1, NVME M.2, Aura Sync)

OPSLAG: Corsair Force MP300 M.2 PCIe Gen 240 GB

GPU: MSI V335-001R NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti Gaming X 4G Grafische kaart, GDDR5, HDMI, DP, DL-DVI-D, Afterburner OC, VR-ready, zwart

CPU: AMD Ryzen 7 2700

CPU cooling: be quiet! Shadow Rock 2 hardwarekoeling

RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 XMP 2.0 high-performance Desktopwerkgeheugen, zwart

PSU: Be quiet! System Power 9 voeding 500W

CASE: Corsair Carbide SPEC-05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Het enige wat je gedaan hebt is je topic reposten in een ander forum, vul a.u.b. ook even het vragenlijstje in, kies een cpu en case en gooi het in een pricewatch tabelletje.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 14:02

EMP

Krulloos!

Lees het DAA beleid ook even door.

4. Plaats een lijstje met behulp van de Pricewatch
We zijn voorzien van een hele mooie Pricewatch waar een groot aantal producten in zijn te vinden. Gebruik deze mogelijkheid dan ook om je componenten/producten bijeen te zoeken. De Handleiding Pricewatch vertelt je precies hoe je een PW-wenslijst maakt.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 07:51
Je begint bij CPU, welke socket? Dit geval AM4. Welke moederborden zijn er? Je hebt er een gevonden. Welk geheugen past daarin. Zoek naar de website van de fabrikant en bij support staat vaak een lijst met supported memory:
CPU
https://www.asus.com/Moth...50-F-GAMING/HelpDesk_CPU/

Memory QVL:
https://www.asus.com/Moth...50-F-GAMING/HelpDesk_QVL/

Moderne voeding en GPU er bij en als je het dan in elkaar steekt, is de kans erg groot dat het gaat werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal het tabelletje er nog bij zetten! Mijn excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc zal geen zware games moeten runnen. Hij moet enkel 'snappy' kunnen reageren, vooral met grote excel bestanden;
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Software Windows 10 (liefst MacOS, maar weet niet of dat mogelijk is?)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De bedoeling is een budget setup te maken (-1000eur). Idealiter de hoogste prijs/kwaliteit.

Ik heb geen voorkeuren van merken, maar veronderstel dar 3rd party CPU's en dergelijke niet aangeraden worden.
Het energieverbruik zou niet uitzonderlijk hoog mogen zijn.

Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Standaardinstellingen zullen volstaan.

Heb er een paar vragen uit gelaten omdat ik simpelweg het antwoord er niet op weet. Ben nog maar net in deze wereld terecht gekomen. Mijn doel is om een soort van xiaomi-variant van de S10 te maken, maar dan met computers natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-05 13:43
Je kan je denk ik beter even inlezen, kijk eens naar andere topics die hierbij aansluiten. Een lijstje is het minste en van daaruit is het makkelijker je verder te helpen.
Misschien is het een idee om bij een Best Buy Guide te beginnen en dan verder te kijken (zoals naar de nieuwe AMD processoren)?

edit: ah, zie dat je de producten er bovenin aan hebt gekoppeld, maak er even een wenslijstje van en deel dit overzicht ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Raznov op 01-08-2019 14:47 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Laatst online: 09-03 01:01
@Anoniem: 1237922 En sluit je andere topic ook ff. Wel zo netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb mijn lijst (lijstj) openbaar gemaakt. Ik ben er nog niet uit hoe ik die hieronder kan plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Bij je wenslijst, Genereer RML en deze informatie plakken in een comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 125,-€ 125,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 143,-€ 143,-
1BehuizingenCorsair Carbide SPEC-02 Red LED€ 61,04€ 61,04
1Processorkoelingbe quiet! Shadow Rock 2€ 41,95€ 41,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 86,33€ 86,33
1Voedingenbe quiet! System Power 9 400W€ 42,-€ 42,-
1Solid state drivesCorsair Force MP300 960GB€ 137,90€ 137,90
1Solid state drivesWD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC) 500GB€ 59,99€ 59,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 697,21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Je mist nog een CPU en hebt 2 SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:50
Ga gewoon even helemaal terug naar het begin en vul de vragenlijst die in de template staat in in je originele bericht en vul daar ook je lijstje in. Er zit gewoon een wijzig knop op je bericht.

dan heb ik het dus over dit stuk tekst wat je verwijderd hebt toen je je bericht begon:

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

[ Voor 85% gewijzigd door Philip Ross op 01-08-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mijn vraag
...
Ik ben van plan een computer te bouwen en wil die niet té krachtig maken, maar mag ook niet te traag voelen. Ik ben vooral bezig met intensief webbrowsen, maar niet met gamen of photoshop.
Mijn vraag is dan: stel ik schakel over van mijn macbook pro met een i5 processor naar een intel pentium (die aangeraden wordt voor mijn doeleinden), gaat die laatste dan niet veel te traag aanvoelen? Ook al wordt die specifiek voor mijn doeleinden aangeraden?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Liefst gebruik ik MacOS, maar veronderstel dat op een nieuwe pc Windows 10 het gemakkelijkst geïnstalleerd zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:28
i5 is nogal een ruim begrip. Welke i5 heb je nu in de macbook?

Daarnaast heb je ook al naar reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2019 gekeken? ( of nog goedkoper reviews: Desktop Best Buy Guide - Mei 2019 )

Daarnaast, weet je zeker dat het alleen bij webbrowsers blijft? ( als in, kan je daar niet je macbook voor gebruiken? )

[ Voor 12% gewijzigd door corporalnl op 01-08-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
Welke generatie? Huidige Pentium vs Intel i5? Als je bijv. een i5 Clarkdale vs Pentium Coffee Lake gaat zetten, wint de Pentium. Lees je gewoon even in, zoek op google naar processor types vs andere types.
MacOS en Windows vergelijken, dat is altijd lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
2,6-GHz dual-core Intel Core i5-processor.
En ja, was er door aan het scrollen, maar heb natuurlijk nog niet alles kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 3320M Boxed€ 0,-€ 0,-
1ProcessorsIntel Pentium G4560 Boxed€ 74,-€ 74,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 74,-

Dat is de vergelijking die ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-05 11:13

Tjark

DON'T PANIC

voor zover 't iets zegt, lijkt de nieuwe pentium wel net beter:
https://cpu.userbenchmark...-Core-i5-3320M/3892vsm402

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov

Gewoon even in Google zetten, zie je dat de G4560 wat prestaties betreft beter zou moeten zijn.
Maar heeft dit te maken met je andere build-topic? Want volgens mij heb je ondertussen 4 topics open staan? Misschien is het het handigste om het daar op te pakken én gewoon eerst even zelf onderzoek te doen. Beetje google, beetje uitschrijven wat je precies zoekt. De vragen die ik tot nu toe heb gezien zijn niet bepaald duidelijk, schrijf op wat je nu hebt, processor types of model van je Macbook etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Raznov schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:49:

Gewoon even in Google zetten, zie je dat de G4560 wat prestaties betreft beter zou moeten zijn.
Maar heeft dit te maken met je andere build-topic? Want volgens mij heb je ondertussen 4 topics open staan? Misschien is het het handigste om het daar op te pakken én gewoon eerst even zelf onderzoek te doen. Beetje google, beetje uitschrijven wat je precies zoekt. De vragen die ik tot nu toe heb gezien zijn niet bepaald duidelijk, schrijf op wat je nu hebt, processor types of model van je Macbook etc.
Ik had al mijn topics gesloten, om nu onderdeel per onderdeel te behandelen. Maar denk dat ik beter niet meer post, aangezien de reacties vaak eerder gefrustreerd zijn naar mijn onwetendheid toe, dan naar de (inderdaad, niet gespecificeerde) inhoud van mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
Anoniem: 1237922 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:53:
[...]

Ik had al mijn topics gesloten, om nu onderdeel per onderdeel te behandelen. Maar denk dat ik beter niet meer post, aangezien de reacties vaak eerder gefrustreerd zijn naar mijn onwetendheid toe, dan naar de (inderdaad, niet gespecificeerde) inhoud van mijn vraag.
Zo zie jij het, mensen proberen je te helpen, maken tijd voor je, maar als jij alleen i5 vs Pentium neerzet is dat een onmogelijk vraag. Je overige topics staan gewoon nog open, en daar kan je prima in verder. Lees even CAA beleid door en ga dan verder. Het uitzoeken van wat je nodig hebt is echt geen rocket science, maar je zal je wel een beetje in moeten lezen. Dat wordt dan ook verwacht op Tweakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gekke Jantje
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-09-2020
Anoniem: 1237922 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:53:
[...]

Ga naar HWI als de lat op tweakers te hoog ligt, voor beginners en mensen die amper bezig zijn met hardware kan ik het ook wel begrijpen.

Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gekke Jantje schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:43:
[...]

Ga naar HWI als de lat op tweakers te hoog ligt, voor beginners en mensen die amper bezig zijn met hardware kan ik het ook wel begrijpen.
Goed advies. Ik had idd gewoon wat te hoog gegrepen met mijn vragen... Eerst leren kruipen voor je leert wandelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20

br00ky

Moderator Harde Waren
pepsiblik schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:56:
@Anoniem: 1237922 En sluit je andere topic ook ff. Wel zo netjes :)
Dan mag jij vertellen hoe je dat doet zonder modpowers ;.

@Anoniem: 1237922, ik heb al je topics samengevoegd zodat het overzichtelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepsiblik
  • Laatst online: 09-03 01:01
br00ky schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:08:
[...]

Dan mag jij vertellen hoe je dat doet zonder modpowers ;.

@Anoniem: 1237922, ik heb al je topics samengevoegd zodat het overzichtelijk blijft.
Door zelf even te posten dat het een dubbele post betreft en door een moderator te vragen het topic te sluiten. Een stukje beleefdheid naar andere toe :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:20

br00ky

Moderator Harde Waren
offtopic:
Dan liever een topicreport want ik ga uit tijdverdrijf niet random topics openen, terwijl een topicreport een opvallend icoontje genereert (al begrijp ik dat jij dat niet weet, ik snap je hulpvaardigheid :) ). Daarbij is wat mij betreft een merge een beter plan, want overal stond wel iets nuttigs.
Pagina: 1