Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:18
Er is twee weken geleden een zonnepanelen systeem geinstalleerd, waarbij 12x LG Neon 330 aangesloten op een SolarEdge 3680H.

Nu werken alles prima, maar kijkend naar de temperatuur van de SolarEdge heb ik het idee dat deze te warm wordt. Op basis van de technicshe documentatie krijg ik de impressie dat de maximale wenselijke temperatuur 50 graden is, hoger dan 50 graden treed er degradatie op, wat zou moeten betekenen dat er minder stroom wordt opgewekt door de temperatuur. De maximale bedrijfstemperatuur is 60 graden.

Nu hebben we een warme week achter de rug en 60 graden heb al voorbij zien komen. Gisteren vond ik een normale dag, echter als het systeem op vol vermogen moet werken dan wordt het snel heel warm.
Ondanks de bewolking scheen even de zon en werd de maximale capaciteit bereikt. Dit was om 12.40PM en schoot de temperatuur naar 53 graden. (PVoutput)

De dag ervoor (pvoutput) is het systeem niet boven de 52 graden uitgekomen en dat kwam door toepassing van actieve koeling door middel van fans die op de koelribben blazen. Dit wegens de eerder behaalde temperaturen en het idee van mede-tweaker Gasschuif in dit topic:

Mijn vragen op basis van jullie ervaring.
• Is het normaal dat de temperatuur in de omvormer zo oploopt?
• Moet ik hier iets mee doen?
• Wat is jullie ervaring?

Ik ben momenteel nog bezig met:
• Chasen van de installateur, maar die vind het niet zon probleem en vind dat ik een verkeerd beeld heb vanwege de warme dagen. Ook de 60 graden was niet zon probleem, want het systeem schakelt zichzelf uit als de maximale temperatuur wordt bereikt...(kan bij mij niet door de beugel gezien zonnepanelen die niet werken als de zon volop schijnt...)
• Bouwen van een custom koeling op basis van Gasschuif’s idee.
• Monitoren van de temperaturen.

[ Voor 2% gewijzigd door Cardinal op 01-08-2019 10:52 . Reden: Fixed 404 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:22

Tens

let me drink about it

je link geeft een 404.

Over welke temperatuur heb je het, en waar wordt die precies gemeten?
je omvormer heeft een 'operating temperature range' van -20 tot +60. Waarbij ik voor het gemak er maar van uit ga dat het de omgevingstemperatuur betreft.
Dat zo'n ding intern warmer wordt lijkt me geen probleem, hij knijpt zichzelf wel af. (en je netto verlies hierdoor is minimaal)
Geforceerd koelen is op zich geen probleem natuurlijk.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:51
De bedrijfstemperatuur waarover gesproken wordt is de omgevingstemperatuur waar de omvormer hangt. 60 graden intern is geen probleem voor je omvormer en is ook wel te verklaren als je bedenkt dat je ongeveer 41 watt verlies hebt (98.9% efficiëntie bij 3680 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Het lijkt inderdaad om omgevings temperatuur te gaan. Wat ik kan vinden is dat op een amerikaans forum dat men het heeft over temperaturen van 87 graden en het nog steeds prima werkte. Dus dat betekend dat de interne 60 graden niet heel spectaculair zijn.

Dat betekend dat men fans niet heel noodzakelijk zijn, maar ach je bent tweaker of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:28
@Cardinal
als je echt tweaker bent, dan ga je geen onnodig stroom gebruiken* en nog meer geluid produceren voor de koeling.

maar hang je er een paar heatpipe's aan het koelblok (en de extra's die daar bij horen) en koel je hem zo nog passief. ;)

*) die je relatief goedkoop/duur hebt lopen opwekken.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 01-08-2019 16:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:02
Hoe hangt de omvormer? Strak tegen het plafond ergens in een hoekje of is er zoals in de handleiding staat ruim voldoende afstand tot muren en plafond gehouden?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
migjes schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:36:
@Cardinal
als je echt tweaker bent, dan ga je geen onnodig stroom gebruiken* en nog meer geluid produceren voor de koeling.

maar hang je er een paar heatpipe's aan het koelblok (en de extra's die daar bij horen) en koel je hem zo nog passief. ;)

*) die je relatief goedkoop/duur hebt lopen opwekken.
Uhuh, die 14 watt verbruik ga ik wel overleven. :P
Maar je hebt gelijk een echte tweaker zou er heatpipes op monteren....
No Hands schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 19:13:
Hoe hangt de omvormer? Strak tegen het plafond ergens in een hoekje of is er zoals in de handleiding staat ruim voldoende afstand tot muren en plafond gehouden?
Hij hangt achter het schot op zolder. Die ruimte is een meter hoog, een meter diep en 6 meter breed. Die ruimte is ook koeler dan de zolder. De omvormer hangt aan houten wand gemonteerd ongeveer in het midden zodat er ruimte is voor lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Inmiddels hangt hier al een jaartje of 2 een 5k HD van SE ivm een nieuwe set panelen met meer vermogen.
Toen deze net draaide viel het mij op dat de inwendige temperatuur getoond op het display een stuk hoger is als de oude 4k omvormer. I.o.m. mijn installateur heeft deze toen een ticket aangemaakt omdat ik hem wel warm vond worden tov de oude 4k omvormer. Eindresultaat van dit onderzoek door SE is dat de opstart na inschakelen van de netspanning een goede meetwaarde gaf overeenkomend met de ruimte temperatuur destijds, en dus de hogere temperatuur "normaal" is.
De oude set fans van de 4K zit nu onder de 5k (achter het witte afscherm plaatje) en geeft zeker verbetering, echter de lagere waardes tov de oude 4k worden bij lange na niet gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QnlAwjEl.jpg
Ik schakel de fans aan uit met Plugwise en op jaarbasis is het verbruik een whopping 7,5 kWh, peanuts dus. Vermogen als ze alle 4 draaien volgens Plugwise c.a. 2 W. Geluid is nauwelijks hoorbaar. Ze draaien op een volt of 6. Bij een opstart zoals vandaag is de afwijking tov de ruimtetemperatuur een graad of 8 warmer op t=0
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=42162&sid=38497

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 01-08-2019 22:28 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:28
@Cardinal
jep die 14W die overleef je wel.
maar ach een paar heatpipes dat zijn de kosten ook niet. (zeker niet als je al solaredge hebt gekocht, is toch stiekem best duur.)

je hebt hem op een houten plaat zitten.
daar zou je ook nog een stuk natuursteen onder kunnen hangen.
dat neemt meer warmte op en verdeeld dat weer aan de lucht.
(eigenlijk kun je omvormers beter aan een stenen(beton) muur hangen, staat vaak ook in de handleiding. ;) )

maar als jij denkt dat jij het lastig hebt.
je hebt een 3680VA omvormer met maar 3960Wp.
ik heb een 4000VA omvormer, maar daar hangt 6430Wp aan.
en dit nog oost-west ook, dus die moet 41kWh per dag verwerken.
een ruime 5 uur op top vermogen.
en daar worden ze goed heet van. >:)

tot nu toe gaat het nog goed.
regelmatig wel 65graden en een loei heet koel element.
ik wil er nog 4 panelen bij gaan hangen in de toekomst en dan ben ik bang dat ik ook moet gaan koelen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:14
Bij ons ook een SE3680H (met 3924Wp op ZO er op aangesloten) die erg warm werd (70+°) en sindsdien met een enkele computer fan van een luchtstroom langs de koelribben voorzien wordt.

Ook via de installateur een ticket bij SE laten maken, uiteindelijk op niks uitgelopen.... :(
De laatste reactie was:
Onze omvormers zijn getest en wereldwijd goed bevonden om onder hogere temperaturen te opereren. Als er een defect in de omvormer plaatsvindt binnen de garantie periode wordt een nieuwe omvormer (of een component) onder garantie verstrekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:26
Je hebt ook kant-en-klare koelers... eigenlijk voor de radiator, maar zou je ook kunnen gebruiken.
https://heatfan.eu/collections/shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Doen jullie je panelen ook koelen als het heet is buiten? Lijkt met toch dat er landen zijn met nog een warmer klimaat als het onze en daar werken die dingen toch ook allemaal. Wij in NL menen al gauw alles beter te weten.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Hier hangt momenteel mijn omvormer, achter me is nog 5 meter ruimte. Waar het hier vaak koeler is dan de echte zolder, omdat het afgeschermd, goed geisoleerd en een koude betonnen vloer. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oZ3BbFLl.jpg

Vandaag mijn koeler afgemaakt, alles netjes aangesloten. Fans staan schuin om zoveel mogelijk lucht op de koelribben te blazen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H4WUJiKl.jpg

Ik heb ze voor de grap aangezet om de impact (op deze waardeloze regenachtige dag) te kunnen zien.
Op slechts 6V dropt de temperatuur met 6 graden. Nu wachten op een warme/zonnige dag.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mEGVkZrl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Cardinal schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 17:45:
Hier hangt momenteel mijn omvormer, achter me is nog 5 meter ruimte. Waar het hier vaak koeler is dan de echte zolder, omdat het afgeschermd, goed geisoleerd en een koude betonnen vloer. [Afbeelding]

Vandaag mijn koeler afgemaakt, alles netjes aangesloten. Fans staan schuin om zoveel mogelijk lucht op de koelribben te blazen.
[Afbeelding]

Ik heb ze voor de grap aangezet om de impact (op deze waardeloze regenachtige dag) te kunnen zien.
Op slechts 6V dropt de temperatuur met 6 graden. Nu wachten op een warme/zonnige dag.
[Afbeelding]
Ik zou die fans aan de onderkant laten blazen, meewerken met de natuurlijke convectie achter die omvormer.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
Ik zou wel willen, maar daar is is bar weinig ruimte voor.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q4NPpcPl.jpg

Ik zal eens kijken of dat past, maar ben bang van niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Cardinal op 02-08-2019 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Cardinal schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 18:58:
Ik zou wel willen, maar daar is is bar weinig ruimte voor.
[Afbeelding]

Ik zal eens kijken of dat past, maar ben bang van niet.
Of anders draai je de fans om en laat ze zuigen, met die koelribben aan de achterkant zou dat ongeveer hetzelfde effect moeten hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:10

BlueTooth76

Let the sun shine!

Toevallig heb ik hier deze week ook wat aanpassingen gedaan aan de koeling van m'n omvormers.

Ik had al 2 van deze fans achter iedere omvormer zitten, dat werkt goed maar met de hittegolf bleef de warmte wel wat hangen. Deze fans (eigenlijk de Arctic F14 TC, deze 2 waren alleen voor het passen en meten) blijven gewoon zitten en in gebruik maar ik breid de koeling uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vMWL4J8.jpg

Hier halverwege het project met 92mm fans (max 3000rpm) die aan de onderkant van de omvormer komen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bmbWJ5a.jpg

Ik stuur ze aan met een W1209 thermostaat ($2 per stuk uit China):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3vGBZc8.jpg

Een doosje om de draden niet te zien. Eenmaal ingesteld gaat het deksel er op ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/20Q6eDt.jpg

De NTC van de W1209 zit op de zijkant van de omvormer, bij een vooraf ingestelde temperatuur springen de fans aan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dCemX1E.jpg

Op iedere fan een temperatuurgestuurde H-Tronic 118028 (NTC kan ik nog verlengen en op de omvormer plakken):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kc9wD4n.jpg

Het is wel handig om bij montage van je omvormer deze wat vrij van de muur te monteren, dan heb je later extra ruimte voor fans ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BlueTooth76 op 02-08-2019 21:42 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 00:43
Levert dit je nu ook meer opbrengst op? Ik heb zelf sinds een week ook een 3680 en die vloog tijdens die hete dagen ook rap richting de 60 graden, maar ik ga er dan toch vanuit dat dat ding er op gemaakt is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Aziraphale schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:07:
Levert dit je nu ook meer opbrengst op? Ik heb zelf sinds een week ook een 3680 en die vloog tijdens die hete dagen ook rap richting de 60 graden, maar ik ga er dan toch vanuit dat dat ding er op gemaakt is.
De "derating", ofwel de temperatuur waarbij de omvormer zijn vermogen beperkt om oververhitting te voorkomen is bij iedere omvormer verschillend.

Voor de HD3680 staat dat op 50 graden Celsius.

Hier een lijst:

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-temperature-derating-note-nl.pdf

Ik heb de koeling vooral om de levensduur zo ver mogelijk te rekken en om derating te voorkomen.
Misschien helpt het niet qua levensduur maar dan heb ik het iig geprobeerd ;)

[ Voor 25% gewijzigd door BlueTooth76 op 03-08-2019 11:51 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
BlueTooth76 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:49:
[...]

De "derating", ofwel de temperatuur waarbij de omvormer zijn vermogen beperkt om oververhitting te voorkomen is bij iedere omvormer verschillend.

Voor de HD3680 staat dat op 50 graden Celsius.

Hier een lijst:

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-temperature-derating-note-nl.pdf

Ik heb de koeling vooral om de levensduur zo ver mogelijk te rekken en om derating te voorkomen.
Misschien helpt het niet qua levensduur maar dan heb ik het iig geprobeerd ;)
Ah, dan snap ik hem. Die lijst kende ik nog niet, vandaar. :)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:14
Er staat toch duidelijk in dat document dat de genoemde temperatuur, de omgevings temperatuur is.
En niet de temperatuur die de omvormer toont.

Enige tijd terug heb ik contact gehad met SE NL hierover, zie hier.

Ik heb de ventilatie er op zitten voor een hopelijk langer werkende omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Je hebt gelijk, had ik overheen gekeken. Maar in dat geval is er met de 3680 toch helemaal geen issue? Derating begint vanaf 53 graden omgevingstemperatuur. Waar moet zo'n ding wel niet hangen om dat te bereiken? Het wordt bij mij op zolder wel warm, maar ook tijdens de hitte van laatst was het daar echt niet boven de 50 graden.

De omvormer zelf zat wel tegen de 60 (en mogelijk zelfs nog wel even er over), maar dat zou dus geen verschil mogen maken voor opbrengst en levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rouske schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:38:
Er staat toch duidelijk in dat document dat de genoemde temperatuur, de omgevings temperatuur is.
En niet de temperatuur die de omvormer toont.

Enige tijd terug heb ik contact gehad met SE NL hierover, zie hier.

Ik heb de ventilatie er op zitten voor een hopelijk langer werkende omvormer.
Ah, daar lees ik blijkbaar al een jaar overheen...

Als het zo warm wordt in de garage dan staat hij vermoedelijk in de brand :+

In dat geval blijft het alleen relevant voor de levensduur (al moet zich dat nog bewijzen).

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-08-2019 11:30 ]

Pagina: 1