Doormeten systeem dat stoppen door liet slaan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:41

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Een kennis vraagt mij om hulp met het volgende. Ze heeft een all-in-one uit de VS aangesloten met een verloopstuk (d.w.z. die van 3 contactpunten 2 punten maakt) op het net. De PC starte op, maar na het inloggen sloegen de stoppen door en nu start de PC niet meer op. De kans is aannemelijk dat het systeem gefrituurd is. Oorzaak zou kunnen zijn dat de adapter die uit VS komt niet op het net past hier en daardoor de boel overbelastte. Vraag me wel af waarom de PC dan eerst opstart en pas na enkele minuten dus doorslaat.

Kan ik met een simpele multimeter e.e.a. doormeten en kijken of er nog een simpele fix mogelijk is? Zoja, hoe doe ik dit dan het beste? Ik vind hier bijvoorbeeld een stappenplan, maar ik heb geen reserveonderdelen beschikbaar om mee te testen.

Tips zijn welkom, alvast bedankt :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-09 13:42
Op wat voor voltage staat de voeding? USA heeft volgens bij een andere voltage dan EU. (120v tegen 230v volgens mij?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

LankHoar schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:49:
Ze heeft een all-in-one uit de VS aangesloten met een verloopstuk (d.w.z. die van 3 contactpunten 2 punten maakt) op het net.
Heb je betere beschrijving of een foto hiervan? Verloop van drie naar twee contactpunten klinkt mij niet meteen vertrouwd in de oren.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als die all-in-one alleen geschikt is voor 110 volt en je blaft er even 230 volt doorheen zegt die *poef* en klapt je zekering in de meterkast eruit, zoals in kortsluiting.

Als je PC op het zelfde stekkerblok zonder overspanningsbeveiliging heeft gezeten kan deze zeker wel een opdoffer hebben gekregen en je voeding kapot zijn of zekering in je voeding kapot zijn. Theoretisch kan zelfs je moederbord gefrituurd zijn maar vaak is je voeding de eerste die dan de klap opvangt.

Dus test eens de computer met een andere voeding ? (Hoef je dus niet helemaal in te bouwen maar alleen de voeding connectoren voor het moederboard aansluiten om te zien of deze wil opstarten)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

LankHoar schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:49:
Een kennis vraagt mij om hulp met het volgende. Ze heeft een all-in-one uit de VS aangesloten met een verloopstuk (d.w.z. die van 3 contactpunten 2 punten maakt) op het net. De PC starte op, maar na het inloggen sloegen de stoppen door en nu start de PC niet meer op. De kans is aannemelijk dat het systeem gefrituurd is. Oorzaak zou kunnen zijn dat de adapter die uit VS komt niet op het net past hier en daardoor de boel overbelastte. Vraag me wel af waarom de PC dan eerst opstart en pas na enkele minuten dus doorslaat.

Kan ik met een simpele multimeter e.e.a. doormeten en kijken of er nog een simpele fix mogelijk is? Zoja, hoe doe ik dit dan het beste? Ik vind hier bijvoorbeeld een stappenplan, maar ik heb geen reserveonderdelen beschikbaar om mee te testen.

Tips zijn welkom, alvast bedankt :)
Welke PC ?
gevoed als laptop ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Goede punten. Ik heb even een vragenlijstje gestuurd over gebruikte adapter etc. en zal daarna dit topic even updaten. Voeding kan ik uit mijn eigen PC wellicht gebruiken (hoewel alles netjes is weggewerkt met cable management).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ps: als er een stekkerblok gebruikt is, vervang deze dan. Bij goedkopere stekkerblokken is de binnenkant na kortsluiting vaak zwart geblakerd en soms gesmolten.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 20:57

Sebazzz

3dp

Breezers schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:00:
Als die all-in-one alleen geschikt is voor 110 volt en je blaft er even 230 volt doorheen zegt die *poef* en klapt je zekering in de meterkast eruit, zoals in kortsluiting.
Dat lijkt mij zeer sterk. Hij heeft het gedaan tot het inloggen.

Daarnaast gebruikt bijna elk apparaat na 2000 een schakelende voeding die bijna altijd compatible zijn op elke netspanning.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Sebazzz schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:16:
[...]

Dat lijkt mij zeer sterk. Hij heeft het gedaan tot het inloggen.

Daarnaast gebruikt bijna elk apparaat na 2000 een schakelende voeding die bijna altijd compatible zijn op elke netspanning.
Die compatibiliteit is nog steeds een designkeuze.

Het vereist wel "investeringen" in de gebruikte componenten. Vaak wel interessant ivm inkoopaantallen en internationale verkoop. Maar voor een US only model kun je ook kiezen om het niet te doen. Heb je bijvoorbeeld geen >330v ingangselco meer nodig, de helft volstaat. Kan inkooptechnisch misschien best handig zijn.

Het is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig, maar toch altijd even het label checken

edit: Ik zie nu pas jouw "bijna". nevermind |:(

[ Voor 28% gewijzigd door timberleek op 31-07-2019 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Toch grappig hoe dat met support van kennissen gaat. Zo is het urgent, en zo krijg je geen reactie op je mail met suggesties en paar korte vragen. Afijn, wellicht past dat beter in dit topic: Ervaringen met onbeschofte kennissen die tech support eisen

Pagina: 1