Laptop voor studie/programmeren/games tot 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrarum
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-05 21:54
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe laptop. Twee weken geleden heb ik een laptop aangeschaft, maar deze is retour gegaan: de HP Pavilion 15 CS2685ND, omdat de accuduur van de laptop tegenviel. Ik heb hierom liever ook geen HP laptop meer, want hun klantenservice viel mij vies tegen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik gebruik zowel Windows als Linux (Ubuntu). Op de laptop zal ik voornamelijk programmeren (php, python, java etc.), documenten uittypen en zo af en toe een spel spelen als Total War: Rome II of Civilization.

Wat is je budget?
Mijn budget is maximaal €1000,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, deze laptop zal ik veel meenemen. Daarom vind ik een lange accuduur (> 10 uur) belangrijk. Het liefst heb ik een schermgrootte van 15,6 inch. Een schermgrootte van 14 inch zou ook nog acceptabel zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Andere eisen zijn:
- Een goede kwaliteit scherm
- Minimaal 500 GB opslag (waarvan minimaal 256 GB SSD)
- Een (basis) dedicated GPU zoals bijvoorbeeld de MX250)
- Het oog wilt ook wat (dunne schermranden etc.)
- De laptop moet snel zijn

Wat heb ik zelf al gevonden?

HP Pavilion CS2685ND
Deze laptop had ik via een aanbieding voor 949 euro gekocht. Er zit een MX250 in waarmee Total War Attila/Rome II prima gespeeld kon worden. Ook de 512 GB opslag en de i7 processor maakten de laptop erg snel. De laptop had een beloofde accuduur van 11 uur, maar haalde deze lang niet. Anders was deze laptop perfect geweest.

Acer Swift 3 SF314-56G-7613
Deze laptop is 14 inch, dus ik twijfel of dit niet te klein is. Met de i7 processor, MX250, 12 uur accuduur en 512 GB SSD aan opslag voldoet de laptop voor de rest wel aan al mijn eisen.
https://www.coolblue.nl/p...ift-3-sf314-56g-7613.html

Acer Aspire 5 A515-54G-738P
Deze laptop lijkt ook aan al mijn eisen te voldoen. Op internet zie ik echter een aantal klachten over de schermkwaliteit, dus daarom twijfel ik hier nog over.
https://www.coolblue.nl/p...pire-5-a515-54g-738p.html

HP Pavilion 15 BC553ND
Deze laptop voldoet ook aan mijn eisen betreft performance. De games zullen hier zeker op moeten lukken en ook de beloofde accuduur is erg goed. Alleen ben ik een beetje huiverig om weer een HP te kopen. Ook is deze laptop forser dan de andere modellen en kan ik niet goed vinden hoe het met de helderheid van het scherm gesteld is.
https://www.bol.com/nl/p/...rfJ-5MAA_0.1.ProductTitle

Tips of suggesties zijn zeker welkom, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Alvast bedankt
Terrarum

[ Voor 1% gewijzigd door Terrarum op 31-07-2019 15:19 . Reden: Foutieve info ]

Beste antwoord (via Terrarum op 02-08-2019 13:02)

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:33

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Wellicht is DIT topic iets voor je. Beetje vergelijkbare eisen.

Het gaat om de lenovo Ideapad S540. Sommige modellen zijn nog niet aan de pricewatch gelinkt maar zijn wel daadwerkelijk beschikbaar op bv. coolblue.

Met name de accuduur en portabilty zit het wel goed en de grafische kaart is ook nog sterker (opvolger van de gtx1050). Ik durf alleen niet goed te zeggen hoe de laptop zich houd bij intensieve taken. Ik hoor er wat gemixte geluiden bij. Behalve dat hij wel stil is bij normaal gebruik, Daar schijnt iedereen het toch wel over eens te zijn. Er is uberhuapt nog weinig info te vinden over deze laptop (is pas uit).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Het gaat om de lenovo Ideapad S540. Sommige modellen zijn nog niet aan de pricewatch gelinkt maar zijn wel daadwerkelijk beschikbaar op bv. coolblue.

Met name de accuduur en portabilty zit het wel goed en de grafische kaart is ook nog sterker (opvolger van de gtx1050). Ik durf alleen niet goed te zeggen hoe de laptop zich houd bij intensieve taken. Ik hoor er wat gemixte geluiden bij. Behalve dat hij wel stil is bij normaal gebruik, Daar schijnt iedereen het toch wel over eens te zijn. Er is uberhuapt nog weinig info te vinden over deze laptop (is pas uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:46
Realiseer je wel dat bij de genoemde batterij duur altijd is gebaseerd op simpel werk. Zodra je de GPU aan spreekt keldert de batterij. 11 uur is dan nooit te halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:13
Ik zou zoeken naar een (al dan niet 2ehands) XPS 15. Eventueel wat budget vrijhouden voor een nieuwe accu.
De versies met SSD hebben een behoorlijke accu en voldoen in ieder opzicht.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrarum
frankyfn126 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:29:
Realiseer je wel dat bij de genoemde batterij duur altijd is gebaseerd op simpel werk. Zodra je de GPU aan spreekt keldert de batterij. 11 uur is dan nooit te halen
Snap ik. Alleen de HP was na 3/4 uur al leeg met simpel typ- en browserwerk. Als ik bijvoorbeeld een game speel, sluit ik de laptop sowieso al aan op de lader.
Richh schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:31:
Ik zou zoeken naar een (al dan niet 2ehands) XPS 15. Eventueel wat budget vrijhouden voor een nieuwe accu.
De versies met SSD hebben een behoorlijke accu en voldoen in ieder opzicht.
Ik heb liever geen tweedehands laptop en een nieuwe XPS 15 ligt boven budget.
Chrosser schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 15:28:

De S540 ben ik nog niet tegengekomen inderdaad, maar lijkt op het eerste gezicht echt een goede keuze! Voor dat geld had ik niet zulke specificaties verwacht. Verkrijgbaar bij een webshop en niet alleen bij de fabrikant zelf is ook een plus. Ik ga mij hier even verder in verdiepen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Check trouwens ook nog een de best buy guide die vanochtend is verschenen. Daar staat ook nog een Lenovo L340 in genoemd. Is ook een optie als je nog een snellere processor in. Je levert waarschijnlijk wel wat in op bouwkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrarum
Het wordt de Lenovo IdeaPad S540. Een mooi toestel en van de weinige filmpjes die er zijn kan ik opmaken dat de laptop ook vrij stevig is en er goed uitziet.

Ik verwacht volgende week het geld van de andere laptop terug en ga dan deze bestellen. Zal dan ook een review plaatsen!

Chrosser bedankt voor de tip!

[ Voor 5% gewijzigd door Terrarum op 02-08-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrarum
Inmiddels de laptop binnen. Eerste indruk is een mooi apparaat met een accuduur welke het goed volhoudt. Het wel of niet aan hebben van energiebesparingsmodus maakt overigens een enorm verschil.

Aan het toetsenbord moet ik even wennen, hij typt erg licht; iets meer feedback zou fijn zijn geweest. Maar voor de rest typt de laptop wel lekker.

In eerste instantie dacht ik dat ik de 14 inch variant opgestuurd had, want het apparaat is erg compact. Maar door de dunne schermranden heb je toch een 15,6 inch scherm.

Tijdens het opstarten en het eerste half uur maakte de laptop vrij veel lawaai. Sowieso hoor je de laptop gedurende gebruik licht met het netsnoer aangestoken. Op batterij hoor je de laptop helemaal niet, dit komt door de instellingen die je kan aanpassen in het energiebeheer.

Tot nu toe lijkt het een goede keuze te zijn geweest! Ik ga de laptop langer testen en plaats later een review. Als iemand vragen heeft, mag je ze stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 13:41
Terrarum schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:42:
Inmiddels de laptop binnen. Eerste indruk is een mooi apparaat met een accuduur welke het goed volhoudt. Het wel of niet aan hebben van energiebesparingsmodus maakt overigens een enorm verschil.

Aan het toetsenbord moet ik even wennen, hij typt erg licht; iets meer feedback zou fijn zijn geweest. Maar voor de rest typt de laptop wel lekker.

In eerste instantie dacht ik dat ik de 14 inch variant opgestuurd had, want het apparaat is erg compact. Maar door de dunne schermranden heb je toch een 15,6 inch scherm.

Tijdens het opstarten en het eerste half uur maakte de laptop vrij veel lawaai. Sowieso hoor je de laptop gedurende gebruik licht met het netsnoer aangestoken. Op batterij hoor je de laptop helemaal niet, dit komt door de instellingen die je kan aanpassen in het energiebeheer.

Tot nu toe lijkt het een goede keuze te zijn geweest! Ik ga de laptop langer testen en plaats later een review. Als iemand vragen heeft, mag je ze stellen!
In het begin moet windows vaak updaten, was het niet daarom dat de laptop veel lawaai maakte in het begin? Gebruikt meestal aardig wat resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrarum
Flupkees schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 23:02:
[...]

In het begin moet windows vaak updaten, was het niet daarom dat de laptop veel lawaai maakte in het begin? Gebruikt meestal aardig wat resources.
Klopt, dat is ook de reden geweest.
Pagina: 1