Versterker willen inbouwen, zonder tulpingang radio... hoe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05-2021
Mijn vraag
Met mijn werk rij ik veel in een Mercedes sprinter (bakwagen), nu zit daar vreselijk geluid in.
Omdat ik graag de muziek wat harder heb staan, zonder dat alles begint te kraken, heb ik vandaag gekeken naar de mogelijkheden. Mijn voorkeur was in eerste instantie om de speakers te verbeteren.

Nadat ik een speaker had losgekoppeld en een andere eraan had gehangen, kwam ik er al achter dat op dit moment de versterker van de radio de zwakste schakel is... dus dan kijken wat er mogelijk is met een versterker

Na het verwijderen van de kapjes en het loshalen van de radio, zag ik dat er geen tulp aansluiting achterop de radio aanwezig waren, dit is wel met een caliber LT3H bijvoorbeeld te maken, maar ik ben geen talent met solderen, dus dan houdt dat denk ik al wel op...

Nu weet ik alleen niet of er nog andere mogelijkheden zijn, ik hou wel van wat knutselen, maar ik wil het nog wel overzichtelijk houden en niet dat ik straks t eind zoek ben..

Iemand die hier nog eventueel tips voor heeft?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Speakers ga ik vervangen als ik bv een externe versterker kan aansluiten
ISO naar tulp via een Caliber LT3H (heb hiervan geen ervaringen over gelezen, kwaliteit geluid etc)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:11
Over een hele andere boeg; een losse bluetooth speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Losse BT speaker lijkt mij ook een stuk makkelijker. als je gaat vervangen heb je een extra versterker en andere speákers modig, moet je de hele boel vervngen, etc.
Bovendien: is het wel jouw bus, of die van je baas?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Als je een generieke 1-din radio unit hebt, zou ik nooit voor een speaker-line-amp-speaker setup gaan, als je radio geen pre-amp out heeft, of voor een speaker-input amp (geen idee of die eigenlijk nog gemaakt worden). Voor die paar tientjes kan je beter gewoon een radio met pre-amp out kopen.

Alleen alles te gaan vervangen (plus amp, dat zijn heel wat kabels trekken), heb je misschien meer aan gewoon een betere headunit (met wel degelijke amp), ik verwacht dat een sprinter niet bepaald de klankboxen heeft om een versterker echt tot z'n recht te laten komen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
The Eagle schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:14:
Losse BT speaker lijkt mij ook een stuk makkelijker. als je gaat vervangen heb je een extra versterker en andere speákers modig, moet je de hele boel vervngen, etc.
Bovendien: is het wel jouw bus, of die van je baas?
Bakwagen van de baas, maar die vind t allemaal wel prima. Als die maar niet af fikt natuurlijk.

Losse Bluetooth speaker ook aan gedacht, maar t fijne is dat alles via algemene speakers gaat, parrot etc

*bedankt al voor de snelle reacties*

Edit***
Autoradio vervangen ook naar gekeken, maar dat is al meteen best prijzig en zelfs dan is het lastig om er een met tulp te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Hijana op 30-07-2019 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:29
Andere radio kan je zo vinden op marktplaats voor 30-50€, en dat zal wel een verschil maken.
Een nieuwe radio hoeft ook niet veel meer dan 120-150€ te kosten. Je zal het verschil wel horen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Je noemt ze 'line trafo' , 'speaker line level transformer'. Een passief blokje dat van speakersignaal tulpsignaal maakt.

Probeer een eigen ISO verloopje te maken in plaats van knip- en plakwerk in de bedrading te maken. Je kan ook de pinnetjes uit de iso plug trekken, apart houden in een loze stekker of netjes afplakken en je eigen pinnen erin steken. Het is wel een prijzige tang die je dan ergens moet zien te lenen of huren.

Solderen is stevig, maar zeker niet het beste. Goeie krimpverbindingen met een goeie tang zijn het best.

En letop, 2x 300W speakers betekent niet dat ze goed zijn. Zoek speakers met een hoog rendement. Bv 94dBWm. Probeer die op de originele uitgang.

Oja en een niet ingebouwde speaker klinkt altijd slecht.

[ Voor 16% gewijzigd door jnr24 op 30-07-2019 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
Een andere radio met gewoon 50-75 watt rms uitgangen is ook meer dan voldoende.. ben je geen versterken met tulp nodig;) vast wel te vinden op marktplaats/tweakers voor een paar tientjes.

Ik heb ook alles op de radio zelf, alleen de sub niet die ligt achter in de auto met een versterker. Heb oorverdovend hard geluid in de auto met radio op volume 18-20 vd 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Move VV naar Audio

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik weet niet of dat dát nou wel zo'n goede 'move' is :9

Een Mercedes Sprinter cabine is nou niet écht de meest ideale klankkast om een (duur?) setje speakers in te gaan klussen en zéker niet als het een 'bakwagen' uitvoering is. Die dingen zijn er ook met een 'dubbele cabine', dus als 5-persoons versie, maar ook in die uitvoering is het gewoon een goedkoop aannemersbusje mét laadbak voor (bouw) materiaal-transport waarbij de isolatie van de cabine niet de belangrijkste optie is op de bestellijst.

Met (bijvoorbeeld) een Bosch GML-20 is de TS waarschijnlijk al béter geholpen, óók buiten 't 'busje van de baas' >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 30-07-2019 22:59 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertWijchen
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-08-2022
skipe schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:51:
Een andere radio met gewoon 50-75 watt rms uitgangen is ook meer dan voldoende
Meestal hebben andere head units maar 4x50w piekvermogen per uitgang heb er eigenlijk nog nooit een gezien die dat rms haalt, vaak is het maar 10/20w rms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
jnr24 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:45:
Je noemt ze 'line trafo' , 'speaker line level transformer'. Een passief blokje dat van speakersignaal tulpsignaal maakt.

Probeer een eigen ISO verloopje te maken in plaats van knip- en plakwerk in de bedrading te maken. Je kan ook de pinnetjes uit de iso plug trekken, apart houden in een loze stekker of netjes afplakken en je eigen pinnen erin steken. Het is wel een prijzige tang die je dan ergens moet zien te lenen of huren.

Solderen is stevig, maar zeker niet het beste. Goeie krimpverbindingen met een goeie tang zijn het best.

En letop, 2x 300W speakers betekent niet dat ze goed zijn. Zoek speakers met een hoog rendement. Bv 94dBWm. Probeer die op de originele uitgang.

Oja en een niet ingebouwde speaker klinkt altijd slecht.
Line trafo? Ik heb wel 2 bruine loze draden. Gekenmerkt met line - en line +. Bedoel je hier iets mee?

Nieuwe ISO stekker maken moet opzich wel lukken, op het werk genoeg van zulk materiaal om het fatsoenlijk te maken (electriciens).
Maar bedoel je ISO verkoop naar tulp? Zoals de caliber die ik in de opening post noemde?

Nieuwe radio heb je inderdaad wel voor paar tientjes, in me privé auto ook radio versterker sub etc gehad. Maar in de Mercedes bakwagen wil ik wel graag de radio behouden of een vergelijkbaar (optisch) model. En die zijn toch wel aanzienlijk duurder....

Ik snap dat de speaker wel een klankkast nodig heeft om te klinken uiteraard😁

Voorstel van de bosch bouwradio, ik heb al een makita Bluetooth speaker achterin liggen, wel wat minder maar zoiets wil ik niet. Wil echt de huidige installatie upgraden

[ Voor 4% gewijzigd door Hijana op 30-07-2019 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hijana schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:13:
[...]

Line trafo? Ik heb wel 2 bruine loze draden. Gekenmerkt met line - en line +. Bedoel je bier iets mee?

Nieuwe ISO stekker maken moet opzich wel lukken, op het werk genoeg van zulk materiaal om het fatsoenlijk te maken (electriciens).

Nieuwe radio heb je inderdaad wel voor paar tientjes, ik me privé auto ook radio versterker sub etc gehad. Maar in de Mercedes bakwagen wil ik wel graag de radio behouden of een vergelijkbaar (optisch) model.

Ik snap dat de speaker wel een klankkast nodig heeft om te klinken uiteraard😁

Voorstel van de bosch bouwradio, ik heb al een makita Bluetooth speaker achterin liggen, wel wat minder maar zoiets wil ik niet. Wil echt de huidige installatie upgraden
De (audio) "installatie" ansich is niet je probleem. Je hebt in zo'n busje echter nergens geschikte ruimtes om speakers in te bouwen tenzij je de gehele cabine gaat voorzien van isolatie / demping materiaal. Gooi de deur van je busje maar eens dicht en luister naar 't geluid. Gooi vervolgens de deur van een 'goedkope' Mercedes personen wagen dicht en luister vervolgens eens naar dát geluid.

Burmester is op (bijna) alle Mercedes modellen ("A" - 'S") leverbaar als fabrieksoptie echter niet op de …...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
wimmel_1 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:24:
[...]

De (audio) "installatie" ansich is niet je probleem. Je hebt in zo'n busje echter nergens geschikte ruimtes om speakers in te bouwen tenzij je de gehele cabine gaat voorzien van isolatie / demping materiaal. Gooi de deur van je busje maar eens dicht en luister naar 't geluid. Gooi vervolgens de deur van een 'goedkope' Mercedes personen wagen dicht en luister vervolgens eens naar dát geluid.

Burmester is op (bijna) alle Mercedes modellen ("A" - 'S") leverbaar als fabrieksoptie echter niet op de …...
Klopt, daar heb je ook gelijk in, maar...

De bedoeling is ook speakerkistje erin te plaatsen eigenlijk. Een soort boombox, ook in me oude wagen gedaan, en niet dat dat alles is, Maar het klonk al echt een stuk beter/voller.

Deze past makkelijk onder de schakelpook.

Het hoeft niet allemaal super te zijn, maar wil het geluid minimaal wat voller maken en dat ergelijke gekraak eruit hebben.. oftewel me dashboard speaker (voor bij me raam) zal ik of flink filteren, dempen of losmaken daarna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijana
Kan me post niet reactie niet weghalen..?
Zoek nog steeds hulp😁

[ Voor 92% gewijzigd door Hijana op 31-07-2019 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Line trafo is een klein doosje waar je je speakeruitgang op aansluit. Daar komt vervolgens tulpsignaal uit

Een enkel paar line + en - lijkt me geen stereosignaal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Andere optie:
Vergeet de fabrieksradio, maak tussen de stoelen een kistje waar je een kratradio van maakt.
Het Krat- en Kistradio Topic [Deel 20]

Zo omzeil je de brakke radio en speakers, en kan je lekker bluetooth met je telefoon doen, oplader inbouwen, bovenop kan je je spulletjes en wat blikjes drinken kwijt :)

Wise enough to play the fool

Pagina: 1