Gehackte Tradfri lamp beter dimbaar maken - kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.247 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-09 23:04
Hoi,

Ik heb een white/warmwhite Tradfri lamp, type e27, dus die met grote fitting, "geopereerd" om er de zigbee-module uit te halen. Hiermee stuur ik nu succesvol een 5 meter lange ledstrip aan van 3 euro (aliexpress) via een 4A-led-driver van 68 cent (aliexpress). :) Het hele project inclusief schema vind je HIER

Dit werkt allemaal top via Home assistant, de strip is ook dimbaar. En hier bemerk ik nu een probleempje, want de Tradfri-lampen zijn niet zo goed te dimmen. Het minimum is iets van 5%, waarna ze een sprongetje maken naar helemaal uit. Ik had het liefst gezien dat ze netjes geleidelijk in stapjes tot 0% te dimmen waren.

Is het mogelijk de PWM-aansturing iets aan te passen zodat de LED-driver smallere blokken krijgt aangeboden?
Ik hoef voor de LEDstrip geen 100% aansturing te hebben, dat is veel te fel voor de slaapkamer. Maar als ik de ledstrip netjes vanaf 0% kan dimmen, dan maak ik vrouwlief erg blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat je dan de firmware moet aanpassen. Zijn in Zelfbouw verlichting aansturen via Hue wel handige figuren die zich met dat soort dingen eens hebben bezig gehouden (ik heb het topic gestart maar heb mij met firmware nooit bezig gehouden ;) ).

Ik heb evt. ook nog een Gledopto controller te koop, deze werkt prima met de Hue hub (of gebruik je de TRADFRI hub?). Dimniveau zou ik moeten testen als je dat wilt weten.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2019 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
Dank voor de link. :) Ik gebruik de Tradfri-hub, dus de Gledopto gaat 'm niet worden. Ik ga kijken wat er in de firmware mogelijk is. Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Move naar MME, daar pas het wat beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 12:24
Tsja, Arduino ertussen die de PWM uitleest 5-100% en dan weer omzet naar je eigen range een idee? Misschien iets te veel hillbilly maar, misschien de simpelste oplossing :)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
ik ga het andets doen: met een esp8266, een led-driver en rgb-ledstrip is een betere te bouwen, voor nog minder geld. 😁
spullen zijn onderweg.
dit kan trouwens dankzij home assistant, die heeft een module genaamd esphome. hiermee heb je alle code kant en klaar. je hoeft enkel zelf een yaml file te maken. voor een ledstrip aan een esp8266 heb je iets van 3 regels nodig.😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat voor led driver ga je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 11:59

SA007

Moderator Tweaking
Hoe is dit nog relevant aan de originele post?

Origineel ging het over een gemodificeerd product van ikea.
@poktor wil nu een compleet eigen ding bouwen, totaal niet vergelijkbaar.

Daarom dit topic dicht, over het nieuwe ding mag prima een nieuw topic komen, maar halverwege van ikea zigbee modden naar zelfbouw wifi is niet meer hetzelfde onderwerp.

[ Voor 36% gewijzigd door SA007 op 22-12-2019 22:35 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.