Compleet nieuwe game pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergieNeutraal
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-03 16:50
Momenteel heb ik een vijf jaar oude game laptop. Daarmee kan ik van alles behalve fatsoenlijk gamen. Daarom zit ik eraan te denken om van scratch een desktop pc te bouwen. Mijn budget voor de pc excl. randapparatuur bedraagt €1.600. Ik speel vooral games als:
  • Rainbow Six Siege
  • Battlefield V
  • Metal Gear Solid V
  • Resident Evil 2
  • League of Legends
Met als kanttekening dat ik niet van plan ben te streamen o.i.d. tijdens het gamen. Verder zal ik het gebruiken om als hobby te programmeren voor o.a. Android en Windows. Ik heb nog geen ervaring met computers bouwen en ik vind het lastig om in te schatten welke componenten mijn behoeftes vervullen. Bij de 5700 XT en Ryzen 5 3600X zie ik een mooie kwaliteit/prijs-verhouding.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NzFbkCj.png
Figuur 1: kwaliteit/prijs-verhouding onder videokaarten

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0puBLJI.png
Figuur 2: kwaliteit/prijs-verhouding onder processoren

De informatie heb ik uit de Tweakers game benchmarks van de Witcher 3 1080p medium gehaald. Bij de processoren en videokaarten onder de streep krijg je meer waar voor je geld vergeleken met het gemiddelde.

Is de Ryzen 5 3600X op hetzelfde niveau als een 5700 XT?

Ik zie trouwens een miljoen verschillende edities van de 5700 XT. Wat zijn precies de verschillen en hoe bepaal ik een geschikte?

Is de koeling die bij de boxed Ryzen 5 3600X goed genoeg?

Games hoef ik niet per se op ultra te spelen, maar het is fijn om iets te hebben waarmee ik een tijdje vooruit kan. Als ik nieuwsartikelen lees of aan het programmeren ben, heb ik toch wel de behoefte aan meer dan 1080 verticale pixels. Op dat vlak denk ik aan een quad HD monitor. Kan de 5700 XT dat aan? Daarentegen heb ik er geen bezwaar tegen om in full HD te gamen. Alleen 2560 : 1920 = 1,333. Volgens mij levert dat weer een blokkerig beeld op. Klopt dat of krijg je dat goed weggepoetst met anti-aliasing of upscaling?

Tot slot zoek ik een mooie uitstraling voor m'n pc. De monitor, de behuizing en het toetsenbord wil ik niet in een Darth Vader kleurenpallet (d.w.z. geen zwart met rood). :) Heeft iemand toevallig tips hiervoor?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 205,-€ 205,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 143,-€ 143,-
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT 8G GDDR6€ 429,50€ 429,50
1BehuizingenFractal Design Define R6 White€ 109,90€ 109,90
1MonitorenDell UltraSharp U2518D Zwart€ 295,-€ 295,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 84,24€ 84,24
1VoedingenSilverstone Strider Titanium ST70F-TI€ 139,99€ 139,99
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 159,-€ 159,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.565,63

[ Voor 4% gewijzigd door EnergieNeutraal op 28-07-2019 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Tip: pak gewoon een 3600 en een B450 mobo, x570 heeft echt geen enkel voordeel.

Zorg er ook voor dat je gekozen ram op de QVL van je moederbord staat om problemen te voorkomen.

Prijs/kwaliteit verhouding is leuk, maar waarom zou je je keuze daar op baseren? Je koopt toch ook geen Hummer omdat die relatief voordelig is als je met een Fiat Panda ook prima al je boosschappen kan doen?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ryzen 5 3600 en Ryzen 7 3700X zijn de interessantere.

RTX 2070 is alleen interessant als die flink afgeprijsd is sinds er een RTX 2060 Super en RX 5700 (XT) zijn verschenen.

Geheugen wil je twee van hebben in dual-channel.

Voeding kan ook beter en de SSD is ook vrij duur.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnergieNeutraal
@Wintervacht De X570 heeft PCI-Express 4.0. Dat lijkt me handig voor over als ik de onderdelen upgrade.

@-The_Mask- De 3700X kost een stuk meer en geeft maar weinig extra prestatie t.o.v. de 3600X. De 2070 biedt betere prestatie dan de 2060 en 5700XT, terwijl het maar een paar euro meer kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:57
5700XT is toch een veel betere keus dan een 2070(s). Goedkoper voor gelijke prestaties. Enkel nog 2-3 weken wachten tot er modellen zijn met een betere koeling. Dus als ik jou was zou ik gewoon een 5700Xt kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EnergieNeutraal
-The_Mask- schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:37:
Tijd voor wat beter onderzoek zou ik zeggen.
@-The_Mask- Leg dat eens uit. In een artikel op Beebom lees ik dat het verschil tussen single channel en dual channel in de praktijk verwaarloosbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

EnergieNeutraal schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:30:
@Wintervacht De X570 heeft PCI-Express 4.0. Dat lijkt me handig voor over als ik de onderdelen upgrade.

@-The_Mask- De 3700X kost een stuk meer en geeft maar weinig extra prestatie t.o.v. de 3600X. De 2070 biedt betere prestatie dan de 2060 en 5700XT, terwijl het maar een paar euro meer kost.
PCIe 4.0 heeft echt geen enkel voordeel t.o.v. 3.0 tenzij je ultra high end ssd raid setups gaat gebruiken, zelfs een 2080 Ti gebruikt lang niet de volledige bandbreedte over PCIe 3.0 x16, je bent nu gewoon geld aan het weggooien omdat je van iemand hebt gehoord dat er in de toekomst dingen zijn die gebruik maken van PCIe 4.0.

Ja er zijn in de toekomst vast use cases voor, maar tegen de tijd dat er GPUs zijn die dat doen is je moederbord al weer zo verouderd dat je die beter kan vervangen...
EnergieNeutraal schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:39:
[...]

@-The_Mask- Leg dat eens uit. In een artikel op Beebom lees ik dat het verschil tussen single channel en dual channel in de praktijk verwaarloosbaar is.
De theoretische bandbreedte wordt verdubbeld als je geheugen dual channel draait, waarom zou je dat niet doen?

[ Voor 20% gewijzigd door Wintervacht op 28-07-2019 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nou met beter onderzoek kom je er achter dat een Ryzen 5 3600 en Ryzen 7 3700X beide de betere keuze zijn. Ook dat dual-channel veel beter is. En dat een RTX 2070 alleen interessant is als die flink is afgeprijsd. nVidia heeft de GPU namelijk ook EOL verklaart, RTX 2060 Super en RTX 2070 Super zijn de opvolgers.

Sowieso moet je lang niet elke review als waarheid aannemen er zit zoveel slecht spul tussen dat het soms moeilijk is een fatsoenlijke test te vinden tussen alle slechte. Op het moment dat je daar ook achter komt dan heb je echt goed onderzoek gedaan. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-07 14:12
Wintervacht schreef op zondag 28 juli 2019 @ 14:19:
Tip: pak gewoon een 3600 en een B450 mobo, x570 heeft echt geen enkel voordeel.
Op basis van wat ik lees uitstekend advies.

Let wel dat een b450 moederboard een recente BIOS versie nodig heeft. Bij MSI moederborden kan je die zelf flashen, met andere producenten heb je een werkende CPU nodig (b.v. een 2600), en kan je het flashen het best door de webshop laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergieNeutraal
Zelfs een 2080 Ti gebruikt lang niet de volledige bandbreedte over PCIe 3.0 x16
@Wintervacht Bedankt voor de info! :)
Voeding kan ook beter
@-The_Mask- Wat is er mis met deze voeding? De PSU calculator op Outervision beveelt een PSU van 487W aan, terwijl deze 700W is. Dit is trouwens de goedkoopste PSU op 500+W met 80 Plus Titanium.
5700XT is toch een veel betere keus dan een 2070(s). Goedkoper voor gelijke prestaties.
@mastr-dc Je hebt gelijk. Eerst keek ik alleen bij de game benchmarks van de Witcher 3, maar bij alle andere games presteert de 5700 XT hetzelfde als de 2070.

Bedankt voor jullie feedback! :) Ik heb de lijst bijgewerkt. Is dit nu een betere opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

EnergieNeutraal schreef op zondag 28 juli 2019 @ 16:32:

@-The_Mask- Wat is er mis met deze voeding? De PSU calculator op Outervision beveelt een PSU van 487W aan, terwijl deze 700W is. Dit is trouwens de goedkoopste PSU op 500+W met 80 Plus Titanium.
Al gooi je er een 3000 watt voeding in, dat is niet beter dan een goede 500w voeding.
De 700w die je hebt is gewoon 200w overhead die je niet gaat gebruiken, daarnaast zit er maar een enkele 12v rail in.

Zoek een degelijke voeding (Bitfenix whisper, beQuiet Pure of Straight power) van 500-550w en dan heb je al een stuk degelijker materiaal dan de matige 700w die je nu hebt.

De gold certificeringen zeggen alleen dat hij een efficiëntie van boven de 80% heeft, leuk dat de titanium iets minder stroom omzet in warmte dan een gold certificering, maar als je voeding piekspanningen van je gpu niet op kan vangen omdat hij een onstabiele enkele 12v rail heeft loop je meer risico op falen dan met een degelijke psu. Plus je gooit weer een hoop geld weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Aan de dure kant voor wat je krijgt.
De PSU calculator op Outervision beveelt een PSU van 487W aan, terwijl deze 700W is.
Oké, maar welke logica zit daar dan achter?
Dit is trouwens de goedkoopste PSU op 500+W met 80 Plus Titanium.
Zijn de energiekosten voor jouw zo hoog dat je perse een 80PLUS Titanium voeding moet hebben? Zo hoog dat het boven kwaliteit en prestaties moet gaan? Overigens hoeft een 80PLUS Titanium voeding sowieso niet de meest efficiënte oplossing te zijn. Dat ligt helemaal aan de efficiëntiecurve van de voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@EnergieNeutraal oa deze voeding voldoet prima pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 22:11
Kleine tip, koop vandaag nog je Samsung 970 Evo. Je krijgt er alleen vandaag nog een gratis game bij:

https://www.samsung.com/n...a347dd2f7b4bc6b04a3db394c
Pagina: 1