Ik ben blij dat het voor mij makkelijk praten is, gelukkig maar. Ik denk ook dat dit topic een hele andere insteek en verloop zou hebben als ik dergelijke gevoelens/geaardheid zou hebben, dan is het toch wat moeilijker om rationeel te blijven denk ik.CaptJackSparrow schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:05:
Toen ik dit onderwerp zag dacht ik: Zo... die durft. Genoeg mogelijkheden tot allerlei ontsporingen gezien de gevoeligheid van, en snel oplopende emoties rond het onderwerp. Een aantal 'knee jerk' reacties zijn ook al langsgekomen. Gelukkig ook diverse rationele en goed doordachte reacties.
Het is ongetwijfeld een complex onderwerp en zoals bij veel onderwerpen loert al snel het gevaar van een te beperkte kijk erop. Het ontstaan bijv. Diverse malen wordt simpelweg gesteld dat het aangeboren is. Dat lijkt mij een groot risico van oversimplificatie hebben. Om te beginnen moet je ook al niet de aanname doen dat alle mensen met pedofiele/pedosexuele gevoelens gelijk zijn in hoe ze daartoe gekomen zijn. Hou er rekening mee dat de groep in dat opzicht wel eens heel heterogeen zou kunnen zijn.
Wat betreft de nogal 'harde' reacties hier. "Wij", die dergelijke gevoelens niet hebben, hebben natuurlijk wel in zekere zin 'makkelijk praten'. Je zult er maar mee behept zijn. Je leven wordt er nou niet bepaald makkelijker door. Deze mensen 'kiezen' hier ook niet voor. Het 'overkomt' ze. Dat maakt het onderwerp zo moeilijk omdat de beschermende instincten jegens kinderen bij veel mensen nu eenmaal zo diep geworteld zitten. Dat laat al gauw bijzonder weinig ruimte voor enig begrip en tolerantie. Daarom is het ínherent een zeer lastig onderwerp. Het is helaas niet anders.
Los daarvan zie ik hier steeds de vraag terug komen of het wel of niet een geaardheid is. Dan kom ik toch weer terug op homoseksualiteit (een schaamteloze quote van Wikipedia, waarbij ik maar aanneem dat het klopt):
Waarbij ik mij dus afvraag of we een richting op 'moeten' waarbij de psychologen pedofilie niet meer als ziekte/stoornis moeten zien, maar als een geaardheid.. Goed dat er een handboek is hoor, maar vergeet niet dat die wordt geschreven op een bepaald moment met een op dat moment geldende 'maatschappelijke of meest geaccepteerde psychologische' opinieDe homo-emancipatie leidde, in combinatie met de seksuele revolutie, ook tot het schrappen van homoseksualiteit als psychische stoornis uit het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) in 1973. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schrapte op 17 mei 1990 homoseksualiteit officieel van de internationaal gehanteerde lijst van ziekten, de International Classification of Diseases. Die datum is sindsdien de Internationale Dag tegen Homofobie.
Daarbij kwam ik toevallig net via een google opdracht erachter dat er een website is waarbij 'lotgenoten' elkaar kunnen vinden. Tegelijkertijd kan ik op bijvoorbeeld https://www.113.nl/ niks vinden onder 'pedofiel', maar wel onder 'homo'. Al vond ik net wel 'https://downloaders.stopitnow.nl/' waarbij men blijkbaar kan bellen (al hoop ik nu wel dat mijn IP adres niet vanwege het bezoek aan deze website of de google zoektocht op een of andere zwarte lijst is komen te staan
[ Voor 3% gewijzigd door President op 28-07-2019 15:07 ]