Belangrijke geluidsopname speelt niet af

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robovliets
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-12-2020
Hallo Tweakers,

Deze geluidsopname is zeer belangrijk voor mij, het is mij niet gelukt om er uit te komen. *knip*

Ik heb vandaag een interview gehouden waarvoor ik met mijn Iphone 6 met de standaard dictafoon app een geluidsopname heb gemaakt. Toen ik dit interview wilde terugluisteren kwam ik er tot mijn schrik achter dat de opname niet afspeelde. Elke keer als ik op de play knop drukte bleef de timestamp op 0:00 staan. De play knop veranderde voor vijf seconden in de pauze knop en veranderd dan weer terug in de play knop.

Ik heb al met de customer support gesproken van Apple, deze kwam alleen niet veel verder dan de telefoon een keer aan en uit te zetten. Ik heb het bestand naar mijn computer gestuurd via de mail, met de Windows Media Player lukt het mij ook niet om het af te spelen. Het is een M4a bestand.

Belonen, hoe goed bedoeld ook is niet de bedoeling.

[ Voor 8% gewijzigd door Hoedje op 25-07-2019 20:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:26

g0tanks

Moderator CSA
Hoe groot is het bestand? Als het slechts een paar kb is, dan is er gewoon niets opgenomen en ga je vrij weinig kunnen doen vrees ik.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robovliets
Het bestand is 14mb, de duur van de geluidsopname staat er nog wel bij, 29 minuten en 17 seconden. Ik heb dus wel het volledige interview opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Goede kans dat het bestand beschadigd is, of leeg zoals g0tanks zegt.

Het formaat is een goede aanwijzing. Zelfs met slechte kwaliteit / sterke compressie zit je al snel aan minimaal 12KB/s (bron). Als je dus een idee hebt hoe lang de opname is (bijvoorbeeld 45 minuten), dan weet je hoe groot het bestand minimaal moet zijn (in dit voorbeeld 45 * 60 * 12 / 1024 = 31,6 MB). Groter kan, afhankelijk van de kwaliteit kan het zo 3 tot 10 maal groter zijn, maar als het kleiner is, dan is het onmogelijk dat de audio-informatie er in zit.

Probeer het bestand op een computer te krijgen en converteer/bekijk het eens met een audio player zoals Audacity:
https://videoconverter.wo...-m4a-to-mp3-audacity.html

Is het bestand te klein, dan het ook met de overdracht mis gegaan kunnen zijn (ondersteunt jouw mailbox groot genoege bestanden?) Probeer het dan eens met een kabel, of andere manier van verzenden.

Je kunt het één en ander proberen, maar ik zou er serieus rekening mee houden dat het wel eens verloren zou kunnen zijn.

Edit: onze berichten hebben elkaar gekruist. voor een half uur audio 14 mb. Dat is erg weinig, maar niet onmogelijk (mono, lage kwaliteit etc).

Ik zou Audacity eens aanslingeren.

[ Voor 9% gewijzigd door EMP op 25-07-2019 15:20 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je zou zeker het bestand eens moeten openen in iets als Audacity (https://www.audacityteam.org/). Aan de grootte te zien, lijkt er nog data aanwezig te zijn, maar misschien is er iets corrupt. De meeste media players gaan daar niet zo goed mee om.

Misschien kun je dit proberen:
YouTube: Fix a Corrupt Wav Audio File in Audacity - Data Recovery Using VLC

[ Voor 25% gewijzigd door Tk55 op 25-07-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robovliets
Ik heb Audacity gedownload, Wanneer ik het bestand in Audacity wil openen geeft het de melding dat ik het bestand niet kan openen omdat het dit type bestand blijkbaar niet ondersteund. Hoe kan ik dit bestand omzetten naar een wav of aiff bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robovliets
Ik heb dit geprobeerd maar het lukte mij niet. Bij stap 6 geeft de command promt bij mij een heel andere melding. Namelijk: ('faad.exe' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
robovliets schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:24:
Ik heb Audacity gedownload, Wanneer ik het bestand in Audacity wil openen geeft het de melding dat ik het bestand niet kan openen omdat het dit type bestand blijkbaar niet ondersteund. Hoe kan ik dit bestand omzetten naar een wav of aiff bestand?
Je kan FFMPEG installeren om m4a te kunnen importeren in Audacity. Zie hier: https://manual.audacityte..._and_plug_ins.html#ffdown

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• contrast
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
robovliets schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:26:
[...]

Ik heb dit geprobeerd maar het lukte mij niet. Bij stap 6 geeft de command promt bij mij een heel andere melding. Namelijk: ('faad.exe' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.)
Waarschijnlijk zat je in de verkeerde directory, zie comments op dezelfde pagina.
During the repairing process, I experienced the ”faad is not recognized as internal or external command, operable program or batch file” problem, which turn out I was not using the right directory (I created 1 folder inside “Downloads” folder).
edit: een comment van de auteur
Please confirm that you are in the same directory as where faad.exe resides.
Type “dir” to see if faad.exe exists.
If not, please use “cd” to change the directory to where you have faad.exe.

[ Voor 15% gewijzigd door contrast op 25-07-2019 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robovliets
Verdorie, ook bij deze krijg ik nu een foutmelding: Helaas ging er iets mis bij het converteren van je bestand. Of het input-bestand is beschadigd, of hij werd niet herkend. Begin aub opnieuw met een ander bestand of met een andere bestandsindeling als doel. Fout:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-06 11:25
En als je het probeert met MediaPlayer Classic?

https://mpc-hc.org/

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robovliets
batumulia schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:31:
En als je het probeert met MediaPlayer Classic?

https://mpc-hc.org/
Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHS
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-06 09:01

VHS

Kan waarschijnlijk ook wel direct met ffmpeg op de command prompt:

ffmpeg -i input.m4a output.wav

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Probeer faad.exe nog eens alleen probeer nu naar de download directory te gaan via:

cd C:\Users\%USERNAME%\Downloads

[ Voor 22% gewijzigd door ImNotnoa op 25-07-2019 15:38 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
https://ffmpeg.zeranoe.co...-923d5c4-win64-static.zip
  • Download het bovenstaande bestand,pak het uit en zet ffmpeg.exe (uit de bin map) in je DOWNLOADS map
  • Zet ook het m4a bestand in je downloads map (maak een backup van het bestand voor de zekerheid)
  • Open command prompt
Commando 1:

code:
1

Commando 2:
code:
1
ffmpeg -i JOUWBESTANDSNAAM.m4a -c copy interview.aac

(verander JOUWBESTANDSNAAM.m4a naar de bestandsnaam van het beschadigde bestand)
  • Probeer daarna interview.aac af te spelen

[ Voor 31% gewijzigd door ImNotnoa op 25-07-2019 15:49 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robovliets
Imnoa schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:41:
https://ffmpeg.zeranoe.co...-923d5c4-win64-static.zip
  • Download het bovenstaande bestand,pak het uit en zet ffmpeg.exe (uit de bin map) in je DOWNLOADS map
  • Zet ook het m4a bestand in je downloads map (maak een backup van het bestand voor de zekerheid)
  • Open command prompt
Commando 1:

code:
1

Commando 2:
code:
1
ffmpeg -i JOUWBESTANDSNAAM.m4a -c copy interview.aac

(verander JOUWBESTANDSNAAM.m4a naar de bestandsnaam van het beschadigde bestand)
  • Probeer daarna interview.aac af te spelen
'ffmpeg' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
robovliets schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:49:
[...]

Kun je een screendumpje posten van je volledige commandprompt scherm ? https://imgur.com/upload

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-06 22:48
[...]

Dat start je CMD niet vanaf je Downloads map (of waar je de exe en bestand ook hebt neergezet). Je kan in je explorer shift+rechtermuisknop doen. Indien W10 staat er dan "powershell hier starten" en anders "commandprompt hier starten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

robovliets schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:04:
Hallo Tweakers,

Deze geluidsopname is zeer belangrijk voor mij, het is mij niet gelukt om er uit te komen. Degene die mij kan helpen dit bestand af te spelen mag mij een tikkie van 10 euro sturen :)

Ik heb vandaag een interview gehouden waarvoor ik met mijn Iphone 6 met de standaard dictafoon app een geluidsopname heb gemaakt. Toen ik dit interview wilde terugluisteren kwam ik er tot mijn schrik achter dat de opname niet afspeelde. Elke keer als ik op de play knop drukte bleef de timestamp op 0:00 staan. De play knop veranderde voor vijf seconden in de pauze knop en veranderd dan weer terug in de play knop.

Ik heb al met de customer support gesproken van Apple, deze kwam alleen niet veel verder dan de telefoon een keer aan en uit te zetten. Ik heb het bestand naar mijn computer gestuurd via de mail, met de Windows Media Player lukt het mij ook niet om het af te spelen. Het is een M4a bestand.
http://m4aplayer.com/

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Niet online
[...]

Voer eens .\ffmpeg.exe uit, of typ ffmpeg<TAB> om m goed in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robovliets
Ik heb het bestand naar Imnoa gestuurd en hij heeft mij geholpen door de eerste 8 minuten van de 29 weer bruikbaar te maken. Ik vraag me echter alsnog af of de rest van het bestand (14mb) toch nog te recoveren is.
EMP schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:18:
Goede kans dat het bestand beschadigd is, of leeg zoals g0tanks zegt.

Het formaat is een goede aanwijzing. Zelfs met slechte kwaliteit / sterke compressie zit je al snel aan minimaal 12KB/s (bron). Als je dus een idee hebt hoe lang de opname is (bijvoorbeeld 45 minuten), dan weet je hoe groot het bestand minimaal moet zijn (in dit voorbeeld 45 * 60 * 12 / 1024 = 31,6 MB). Groter kan, afhankelijk van de kwaliteit kan het zo 3 tot 10 maal groter zijn, maar als het kleiner is, dan is het onmogelijk dat de audio-informatie er in zit.

Probeer het bestand op een computer te krijgen en converteer/bekijk het eens met een audio player zoals Audacity:
https://videoconverter.wo...-m4a-to-mp3-audacity.html

Is het bestand te klein, dan het ook met de overdracht mis gegaan kunnen zijn (ondersteunt jouw mailbox groot genoege bestanden?) Probeer het dan eens met een kabel, of andere manier van verzenden.

Je kunt het één en ander proberen, maar ik zou er serieus rekening mee houden dat het wel eens verloren zou kunnen zijn.

Edit: onze berichten hebben elkaar gekruist. voor een half uur audio 14 mb. Dat is erg weinig, maar niet onmogelijk (mono, lage kwaliteit etc).

Ik zou Audacity eens aanslingeren.
Hoewel EMP zegt dat 14 mb erg weinig is voor een audiobestand, heb ik ook een ander (wel werkend) geluidsbestand op mijn Iphone staan van 20 minuten en 9mb. Dan zou het dus niet gek zijn dat een bestand van 29 minuten 14 mb is?

Edit: Ik bedacht mij net dat mijn telefoon in de slaapmodus viel tijdens het gesprek, misschien op het punt van het einde van de recoverde opname. Heeft dit wellicht effect op het recoveren van het bestand?

[ Voor 5% gewijzigd door robovliets op 25-07-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

robovliets schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:58:
[...]
heb ik ook een ander (wel werkend) geluidsbestand op mijn Iphone staan van 20 minuten en 9mb. Dan zou het dus niet gek zijn dat een bestand van 29 minuten 14 mb is?
Ik ben niet bekend met de standaard dictafoon app, en weet niet welke geluidskwaliteit / instellingen zijn gebruikt, vandaar dat het eerder opgegeven aantal mb's een benadering is.

Aangezien het om een dictafoon app gaat is de kwaliteit waarschijnlijk flink teruggeschroefd, en is de opname wellicht mono (wat de helft in MB's scheelt t.o.v. een stereo opname). Je geeft ook aan dat een 'goed' bestand van 20 minuten 9 MB is, oftewel 0,45 MB/minuut. Dat doorgerekend naar een bestand van 29:17 is 13,18 MB. Bij een variabele bitrate codec heb je altijd 'iets' variatie, dus het lijkt er op dat 14 MB een goede hoeveelheid is.

Echter 'wat' er in de 14 MB staat kunnen wij niet ruiken. Die zul je moeten gaan recoveren (of dat laten doen door een bedrijf). Googelen en proberen is de truc. (bijvoorbeeld deze of deze, eerste twee links van googelen naar 'herstel audio bestand').

Succes!

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robovliets
Hallo allemaal,

Ik ben afgelopen week nog bezig geweest met het downloaden van een aantal programma's om te proberen het bestand te herstellen. Het is dus gelukt om de eerste 8 minuten van het bestand te herstellen maar daar lijkt het bij op te houden. Veel van de software die zegt het bestand te kunnen repareren kost veel geld, en het blijft de vraag of het dan wel gaat lukken. Ik zou het ook wel willen willen uitbesteden, maar ik heb online nog geen service gevonden die dit aanbiedt.

Het is mij nog wel gelukt om het bestand als RAW-data te importeren in Audacity, alleen geeft dit alleen een ruis. In ieder geval, iedereen bedankt voor de moeite! Als iemand alsnog suggesties heeft, dan hoor ik het uiteraard graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ruis moet je met audacity wel weg kunnen filteren lijkt me.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:28
The Eagle schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:02:
Ruis moet je met audacity wel weg kunnen filteren lijkt me.
Het lijkt erop dat het laatste deel van het bestand beschadigd is, dan gaat het dus niet om ruis onder een opname, maar enkel 'ruis' (foutief geïnterpreteerde data).

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Pagina: 1