Vraag

• FFGH
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-11-2021
TLDR: Beginnen met werken of een twee jarige SE master volgen? |:(

Kortgeleden heb ik mijn HBO Software engineering bachelor afgerond en ben momenteel aan het twijfelen over wat mijn volgende stap is. Om wat context te geven zal ik de opties hieronder toelichten samen met mijn uiteindelijk carrière doelen. Daarnaast ben ik 23 jaar, wellicht dat dat impact heeft op het advies.

Al lange tijd was ik overtuigd dat de volgende stap was om de Software engineering master te volgen aan de Universiteit van Amsterdam. Hier de link naar het studieprogramma. Misschien kan hiermee beter meegedacht worden over de waarde van opleiding. Als ik zou kiezen om de master te volgen, zou dat betekenen dat ik over twee jaar de arbeidsmarkt op ga.

Mijn alternatieve optie is om nu te beginnen met werken en werkervaring op te bouwen.

Ik heb verschillende carrière perspectieven waar ik naartoe werk en probeer één van deze wegen daadwerkelijk te bewandelen. Mijn eerste optie(doel) is om terecht te komen bij de top tech bedrijven, denk aan Amazon, Uber, Google etc. Daarnaast ben ik momenteel bezig met verschillende eigen ideeën ontwikkelen. Mijn tweede doel is dan ook een eigen start-up(product) bouwen en dit uit te schalen, kortgezegd iets van mijzelf opzetten. Mijn laatste optie is om binnen een bedrijf door te groeien naar een management rol, mits ik een organisatie vind die mij erg trekt.

Ik zou erg dankbaar zijn als jullie met mij kunnen meedenken en advies geven _/-\o_ De meningen om mij heen zijn namelijk erg uiteenlopend en zelf kom ik er niet uit.

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je het kan en het geld er voor hebt, lekker die Master gaan doen. Als je straks 40 bent en kinderen hebt is het een stuk moeilijker.

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Al doe je een deeltijd master dan hoef je niet te kiezen. Hoe er wel rekening mee dat zowel een master volgens en een goede carierestart maken wel zwaarder is dan een van de twee los. Aan de andere kant, al vind je een werkgever die de waarde van hoger opgeleid personeel inziet dan valt er vaak wel vanalles te regelen (zowel finacieel als op praktisch gebied).

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:41
Ik ben zelf na mijn HBO gaan werken (werk nu 1-1,5 jaar). Heb soms spijt van het feit dat ik niet ben gegaan voor de master. Moet ik zeggen dat ik wel 2 jaartjes ouder was dan jij bent toen ik klaar was. Een master heeft zeker voordelen tov bachelor op bijvoorbeeld je diploma. Maar eerst wat werkervaring opdoen en begrijpen hoe het werkt in het bedrijfsleven is ook van belang. Daarbij kan je op de kosten van de baas bijscholen en misschien in de toekomst een deeltijdmaster gaan doen die je baas betaald.

Als je het geld nu hebt liggen is het zeer zeker een overweging waard om te kijken wat je uiteindelijke doel is met het behalen van die master. Werken voor de grote jongens moet, m.i. ook wel lukken zonder een Master.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:01
Nu de master doen. Bij dit soort beslissingen zou ik altijd aan de lange termijn denken. Het kost wat meer moeite maar je hebt er de rest van je carriere profijt van.

- Als je een master wilt doen wanneer je al dan ontkom je niet aan de 'opportunity cost'. Stel je verdient netto €3000 per maand: 24 mnd x €3000, de master kost je nu €72.000.
- Gemiddeld genomen verdienen master alumni x% meer dan bachelor. Het komt er op neer dat je sneller wordt aangenomen voor een bepaalde rol, eerder in aanmerking komt voor een promotie, met een hoger salaris start. Je loonsverhoging heeft over een hoger salaris ook een een cumulatieve werking.
- Je hebt nog genoeg tijd om te werken na je master (minstens 42 jaar?)

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:50
Je hebt ambitie voor de top tech bedrijven, dus je moet als het even kan boven het gemiddelde uitsteken. Als 't studeren je makkelijk af gaat en je nog niet tegen staat (zelf was ik 't rond m'n 18e al beu), dan vooral door gaan. Je zit nu nog in een studieflow. Zodra je aan 't werk bent, ouder wordt, drukker bent met van alles, wordt studeren steeds lastiger.
Twee jaar salaris die @retoohs noemt is wel waar, maar je gaat daar ook naar leven. Die levensstijl kan je ook twee jaar later aan beginnen.
Als je mentaal sterk staat, dan vind ik de combinatie werken en leren de mooiste. Je bouwt zowel je kennis verder uit/naar een hoger niveau èn je hebt twee jaar werkervaring op zak op 't moment dat je afgestudeerd bent. (en een leuk inkomen in de tussentijd).

• FFGH
Rendiertje schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 14:41:
Ik ben zelf na mijn HBO gaan werken (werk nu 1-1,5 jaar). Heb soms spijt van het feit dat ik niet ben gegaan voor de master. Moet ik zeggen dat ik wel 2 jaartjes ouder was dan jij bent toen ik klaar was. Een master heeft zeker voordelen tov bachelor op bijvoorbeeld je diploma. Maar eerst wat werkervaring opdoen en begrijpen hoe het werkt in het bedrijfsleven is ook van belang. Daarbij kan je op de kosten van de baas bijscholen en misschien in de toekomst een deeltijdmaster gaan doen die je baas betaald.

Als je het geld nu hebt liggen is het zeer zeker een overweging waard om te kijken wat je uiteindelijke doel is met het behalen van die master. Werken voor de grote jongens moet, m.i. ook wel lukken zonder een Master.
Bedankt voor je input! Zou je misschien kunnen delen wat de grootste redenen zijn dat je spijt hebt voor het niet doorstuderen? Zijn er bijvoorbeeld kansen die je niet kan/kon grijpen doordat je geen master gedaan hebt?

• FFGH
retoohs schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:10:
Nu de master doen. Bij dit soort beslissingen zou ik altijd aan de lange termijn denken. Het kost wat meer moeite maar je hebt er de rest van je carriere profijt van.

- Als je een master wilt doen wanneer je al dan ontkom je niet aan de 'opportunity cost'. Stel je verdient netto €3000 per maand: 24 mnd x €3000, de master kost je nu €72.000.
- Gemiddeld genomen verdienen master alumni x% meer dan bachelor. Het komt er op neer dat je sneller wordt aangenomen voor een bepaalde rol, eerder in aanmerking komt voor een promotie, met een hoger salaris start. Je loonsverhoging heeft over een hoger salaris ook een een cumulatieve werking.
- Je hebt nog genoeg tijd om te werken na je master (minstens 42 jaar?)
Bedankt voor je input!

Inderdaad de gedachte dat de master, "technisch" gezien, twee jaar salaris en de reguliere collegegeld kost, is een puntje dat ik meeneem in mijn overweging. De tegenpol is weer dat ik, zoals je aangeeft, nog een hele lang tijd hebt om (mogelijk meer) geld te verdienen.

Ik vraag mij wel altijd af of een werkgever naar mijn opleiding gaat kijken als dat eenmaal een aantal jaar achter mij ligt. Of moet ik meer denken dat op de lange termijn met de master, waarschijnlijk eerder doorgegroeid kan worden naar andere soort posities en dat daardoor bv het verschil in inkomen ontstaat.

• Rendiertje
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:41
FFGH schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:13:
[...]

Bedankt voor je input! Zou je misschien kunnen delen wat de grootste redenen zijn dat je spijt hebt voor het niet doorstuderen? Zijn er bijvoorbeeld kansen die je niet kan/kon grijpen doordat je geen master gedaan hebt?
Nee niet per se kansen gemist, ik besef mij nu vooral dat bijvoorbeeld het doen van een voltijd master een lachertje is vergeleken een deeltijd studie. Als ik bijvoorbeeld nu elke vrijdag naar een universiteit zou moeten en 4 dagen werken in de week dat geeft een enorm zware druk op bijvoorbeeld je sociale leven, je eventuele gezin en jezelf. Daar ben ik mij nu wel wat bewuster van geworden, je moet toch vaste lasten als woning etc. moet betalen. In de toekomst ga ik nog zeker proberen een master te doen, maar dit gaat wel gewoon een zeer hoge maat vragen van discipline. Dus niet de kroeg in met je maten maar studeren voor je master.

Ik zal als ik jou was heel goed overwegen wat je ermee wilt bereiken, als je bij de Top wil horen moet je daarvoor commitment geven. Als je doel om 'gewoon' meer te leren kan je ook prima werken en aanvullend cursussen volgen.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:27
FFGH schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:14:
Ik heb verschillende carrière perspectieven waar ik naartoe werk en probeer één van deze wegen daadwerkelijk te bewandelen. Mijn eerste optie(doel) is om terecht te komen bij de top tech bedrijven, denk aan Amazon, Uber, Google etc. Daarnaast ben ik momenteel bezig met verschillende eigen ideeën ontwikkelen. Mijn tweede doel is dan ook een eigen start-up(product) bouwen en dit uit te schalen, kortgezegd iets van mijzelf opzetten. Mijn laatste optie is om binnen een bedrijf door te groeien naar een management rol, mits ik een organisatie vind die mij erg trekt.
Ik denk dat het tijd wordt om een keuze te maken. Voor optie 1 moet je een master SE hebben. Voor optie 2 maakt je opleiding geen zak uit. Voor optie 3 zou je ook aan een management master kunnen denken.

Dus welke optie wil je nu echt?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:45

drooger

Falen is ook een kunst.

Zelf was ik wel klaar met student zijn na mijn hbo, maar toch wel altijd de wens gehad om een master te doen.
Uiteindelijk nu na 8 jaar toch besloten om een deeltijd master te doen.

Houdt er rekening mee dat je een schakelprogramma zult moeten doen.
Ook zijn er significant minder deeltijd (IT) masters t.o.v. voltijd, dus dat zou ook nog kunnen meespelen in je overweging of je liever nu een voltijd of later een deeltijd master wilt doen.

Ja, je kan (en zult) later ook cursussen doen om te blijven leren, maar dat is toch anders dan een echte opleiding.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Blinkiej
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 13:29
Zodra je een paar jaar werkt, besef je dat je studietijd de heerlijkste tijd van je leven is geweest! Geniet van die tijd en als je daardoor een Master diploma kan behalen.. zou ik het doen! (iig mijn ervaring).
(Side note: Was nog wel in de tijd dat je geen belachelijk hoge schuld opbouwde ;) )

[Voor 18% gewijzigd door Blinkiej op 26-07-2019 09:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:39
Ik doe weliswaar geen master maar hbo bachelor deeltijd en ik kan je echt beamen, als je er nu zin ik hebt en het kan betalen, blijf vooral in voltijd doorleren.
Hoewel ik zeer goed terecht ben gekomen baal ik er nog elke week op de hogeschool van dat ik mijn HBO vroeger in voltijd niet heb afgemaakt.

Het is gewoon een intensieve periode naast een fulltime baan waarbij je ook je prive leven in balans wilt houden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:01
FFGH schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:26:
[...]

Bedankt voor je input!

Inderdaad de gedachte dat de master, "technisch" gezien, twee jaar salaris en de reguliere collegegeld kost, is een puntje dat ik meeneem in mijn overweging. De tegenpol is weer dat ik, zoals je aangeeft, nog een hele lang tijd hebt om (mogelijk meer) geld te verdienen.
Ik bedoelde dat je opportunity cost nu veel lager is dan wanneer je eenmaal een tijdje werkt. Dus daarom beter om het nu te doen. Als je eenmaal een hypotheek, auto misschien gezin hebt dan is voltijd studeren niet echt meer een optie.
FFGH schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:26:
[...]
Ik vraag mij wel altijd af of een werkgever naar mijn opleiding gaat kijken als dat eenmaal een aantal jaar achter mij ligt. Of moet ik meer denken dat op de lange termijn met de master, waarschijnlijk eerder doorgegroeid kan worden naar andere soort posities en dat daardoor bv het verschil in inkomen ontstaat.
Je zal inderdaad eerder in aanmerking komen voor zwaardere functies. Als je beter wilt zijn dan het gemiddelde dan is dit een goede start om boven de rest uit te stijgen.

Overigens zijn er nog genoeg andere factoren die je carrière succes zullen bepalen. Bijvoorbeeld goed zijn in je functie, hard werken, sociale vaardigheden, de juiste carrière keuzes maken, geluk hebben etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lipton1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-03 14:49
Vanaf HBO doorstromen naar WO Master is een van de beste keus die ik tot nu toe gemaakt in m'n leven.
Heeft me veel extra technische diepgang opgeleverd en een sterk netwerk.
Ik was 21 na HBO, maar ook op je 23e kun je nog goed beginnen.

Belangrijkste is dat je motivatie hebt om het te doen, aangezien het niet altijd makkelijk zal zijn, maar het levert 100% winst op als je klaar bent.
Er gaan veel meer deuren voor je open, je stroomt hoger in en doorgroeien is makkelijker.
Bedenk wel dat je waarschijnlijk nog een pre-master moet volgen, waar het kaf van het koren wordt gescheiden.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:17
Je zit nu nog in de studiesferen en die flow is goed vast te houden.
De arbeidsfeer is compleet anders. Vaak meer regelmaat en lekker inkomen. Dat laat je toch niet meer los?

Het kan, maar vergt zeer veel motivatie en discipline, om na een tijdje werken terug te gaan naar studeren.
Vaak zie je dat het avondstudie wordt. Wat overigens goed kan, mits je nog geen kinderen hebt.
Zodra die er zijn kun je het vergeten.

• FFGH
Deze post heeft bevestigd dat doorstuderen naar de master de juiste keuze is voor mij. Bedankt allemaal voor jullie inputs!

• jorikdelaporik
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09-2022
lactaxative schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 16:54:
[...]

Voor optie 1 moet je een master SE hebben.
Nee zeker niet, het enige verschil is dat je meer kans maakt wanneer je als 'cold hire' binnen probeert te komen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee