Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty1w
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-09-2021
Hallo,

Ik heb een vraag over loonheffing en loonheffinsgskorting etc.

Ik ben een student die net een nieuwe bijbaan heeft als koerier. Lekker makkelijk werk en kan veel uren maken.

Ik heb vandaag mijn eerste loonspecificatie binnengekregen, en het viel mij op dat er loonheffing is afgetrokken van mijn salaris. Ik heb ook loonheffinsgskorting toegepast. Ik dacht altijd dat je tot een bepaald salaris geen loonbelasting hoefde te betalen? Bij mijn vorige werk in de horeca was de loonheffing altijd 0 euro. Hoe zit dat?

Daarnaast vroeg ik me af of dit bedrag dan kan worden teruggevraagd volgend jaar. Ik heb gelezen dat alle belasting die je teveel betaalt kan worden teruggevraagd. Krijg ik dan de hele loonheffing terug of een deel ervan?

Het is best wel een aardig deel van mijn slarais al zeg ik het zelf. Ik wil dus graag weten hoe dit werkt.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Qwerty1w schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:08:
Ik dacht altijd dat je tot een bepaald salaris geen loonbelasting hoefde te betalen?
Klopt, als je de loonheffingskorting laat toepassen.
Bij mijn vorige werk in de horeca was de loonheffing altijd 0 euro. Hoe zit dat?
Dan zat je onder de grens waarboven je loonbelasting verschuldigd bent.
Daarnaast vroeg ik me af of dit bedrag dan kan worden teruggevraagd volgend jaar. Ik heb gelezen dat alle belasting die je teveel betaalt kan worden teruggevraagd. Krijg ik dan de hele loonheffing terug of een deel ervan?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty1w
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik zit met dit baantje ook ver onder de loonbelastinggrens. Ik heb ook loonheffinsgskorting toegepast. Daarom viel het me op dat ik nu ineens loonheffing betaal.

Als ik het aan het eind van het jaar allemaal terugkrijg vind ik het niet heel erg, maar zou het toch liever nu ontvangen. Is dit mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Qwerty1w schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:13:
Als ik het aan het eind van het jaar allemaal terugkrijg vind ik het niet heel erg, maar zou het toch liever nu ontvangen. Is dit mogelijk?
https://www.belastingdien...rlopige-aanslag-aanvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Hier heb je een online tool, kun je zelf even controleren of er wat terug te halen valt?

https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verder is loonheffingskorting ook weer wat moeilijker als je meer dan 1 werkgever hebt in een jaar, aangezien 1 werkgever niet jouw totale inkomsten weet loop je dan kans dat je aan het eind van het jaar moet bijbetalen.
Als je 1 werkgever hebt, weet die ook automatisch vanaf welke drempel de heffing correct moet worden toegepast.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty1w
Ah top, ga ik even naar kijken. Zou er een manier of regeling zijn om deze loonheffing wel direct te ontvangen? Aangezien ik zo weinig werk en dus onder de grens blijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07-05 21:08
Volgensmij kan het alleen bij de aangifte volgend jaar, omdat je nu waarschijnlijk tijdens de vakantie relatief veel uren werkt en dus belasting betaalt aangezien die loonstrook er vanuit gaat dat dit je vaste maandsalaris is, echter als je rond de 8000 ofzo ongeveer per jaar blijft dan betaal je uiteindelijk niks en krijg je het volgend jaar alle betaalde belasting terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty1w
En zou ik dat ook direct kunnen ontvangen? Door middel van een studentenregeling oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Even de derinities recht zetten.

Loonheffing (loonbelasting) betaalt de werkgever. De werknemer betaalt inkomstenbelasting (waar de loonheffing als voorheffing mee wordt verrekend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 21:06
Qwerty1w schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:53:
En zou ik dat ook direct kunnen ontvangen? Door middel van een studentenregeling oid?
nee.
De korting wordt berekend op basis van je huidige salaris.
Voor de berekening wordt er vanuit gegaan dat je dit het hele jaar blijft verdienen.
Dus als je dit salaris zou blijven verdienen zou je wel boven de grens komen.
Er is geen manier om nu meer korting te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tenzij ik ergens overheen heb gelezen zou ik eerst eens controleren of loonheffingskorting op je loonstrookje erbij staat. En anders even bij HR navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Qwerty1w schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:08:
Het is best wel een aardig deel van mijn slarais al zeg ik het zelf.
Hoeveel % wordt er dan ongeveer ingehouden? Tenzij je boven de ~€1750 p/m bruto uitkomt zou het nooit meer dan 8-10% moeten zijn geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty1w
LukasW schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:33:
[...]

Hoeveel % wordt er dan ongeveer ingehouden? Tenzij je boven de ~€1750 p/m bruto uitkomt zou het nooit meer dan 8-10% moeten zijn geloof ik.
Ik werk niet veel. Ik werk een dag per week, soms twee. Ik heb twee keer gewerkt voor deze loonspecificatie en daarmee heb ik in 24 uur werk 238 bruto verdiend. Op de loonstrook staat specifiek dat ik heffingskorting heb en alsnog bedraagt de loonheffing ongeveer 43 euro. Bijna 20 procent dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:43
Qwerty1w schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:53:
Ja, via een voorlopige teruggaaf, zie ook de link eerder van @GlowMouse :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Qwerty1w schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:51:
[...]

Ik werk niet veel. Ik werk een dag per week, soms twee. Ik heb twee keer gewerkt voor deze loonspecificatie en daarmee heb ik in 24 uur werk 238 bruto verdiend. Op de loonstrook staat specifiek dat ik heffingskorting heb en alsnog bedraagt de loonheffing ongeveer 43 euro. Bijna 20 procent dus.
Dan wordt er in ieder geval iets van heffingskorting toegepast, anders was het eerder ~37% geweest.

Als je pas een paar dagen in dienst was en je hebt in die tijd relatief veel uren gemaakt, kan het zijn dat ze dat geëxtrapoleerd hebben naar een onrepresentatief hoog maandsalaris.

Anders kan je het nog even aankijken tot je eerste volle maand erop zit of alvast aan de salarisadministratie vragen wat ze als basis voor de berekening hebben gebruikt en hoe de volgende maand eruit zou kunnen zien.

[ Voor 13% gewijzigd door LukasW op 24-07-2019 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wat je moet weten is dat de belastingdienst per kalenderjaar werkt. Daar is alles op afgestemd.

Stel, je werkt in heel 2019 maar 1 maandje, maar wel full-time. Je verdient daarmee (even voor het gemak) 1000 euro. Op jaarbasis, zou dat ongeveer 13000 euro zijn (12 maanden + vakantiegeld). Daarover betaal je belasting volgens verschillende schijven, maar zeg even 37%.

Dan betaal je dus 4810 euro aan belasting over 2019. Ofwel 400 euro per maand. Daar komen nog bedragen bij van premie volksverzekeringen en dergelijke en er gaan een aantal kortingen (zoals de algemene heffingskorting en arbeidskorting) vanaf. De exacte bedragen kun je uitrekenen of opzoeken. Google bijvoorbeeld eens op: 'loonbelasting tabel wit' en kies dan voor het tijdvak van een maand of 4 weken (afhankelijk van de frequentie waarin je salaris betaald wordt).

Omdat niemand weet hoe lang jij bij een werkgever in dienst blijft, worden de veel kortingen wel per maand toegekend, maar pas aan het einde van het jaar wordt echt duidelijk of je niet over bepaalde drempels heen bent gegaan. Verdien je minder dan 6500 euro per jaar dan hoef je geen belasting te betalen. In dit voorbeeld, waar je 1000 euro per maand verdient, kun je dus een half jaar belastingvrij werken.

En daar kan je werkgever geen rekening mee houden. Want stel, ze doen dat wel en je werkt er 7 maanden. Dan moeten ze ineens een enorm bedrag gaan verrekenen. Maar zelfs als je na 1 maandje het daar voor gezien houdt, en je zoekt een andere baan. Dan zal die ook niet weten dat je al 1 maand voor een ander gewerkt hebt. Dus mag je ergens in 2020, als je aanslag op de mat komt ineens een fors bedrag aan belasting af gaan tikken.

Dus nee, je betaalt nu je belasting voor 1/12 van het jaar en je krijgt dat later terug. Leuk spaarpotje toch?
Wil je dat geld eerder hebben, vul dan een voorlopige teruggave in. Afhankelijk van het bedrag krijg je het in 1x of verdeeld over de resterende maanden van 2019. Maar let op, schat je je inkomen te laag in (bijvoorbeeld omdat je in de herfst- of kerstvakantie ook lekker gaat bijklussen), dan kan het alsnog dat je geld terug moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Qwerty1w schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:51:
[...]

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat dit de eerste maand fout gaat omdat ze de dag-tabel toepassen. Want als op de loonstrook staat dat er loonheffingskorting wordt toegepast gaat in de meeste gevallen het loonpakket (om de lonen te berekenen) er goed mee om. Misschien dat je een foto met de loonstrook kan laten zien en dan je de overige gegevens zwart kan maken.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Pagina: 1