Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PV set minimaal (of toch niet)

Pagina: 1
Acties:

• JL-IP(!)
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 10:03
Ik ben bezig met zonnepanelen voor op de garage. Garage heeft een dak-afmeting van 10x3.4 en is gericht op het zuiden. Naar deze garage loopt vanaf de meterkast een 5x2.5mm² kabel die ongeveer 60 meter lang is.

https://tweakers.net/ext/f/505IOkfiWSlmcKb1ejRPuJfP/thumb.jpg
Van die boom bij de buren heb ik tijdens de zomer geen last, misschien in maart/april als de zon wat lager staat.

Het is op dit moment nog onbekend hoeveel stroom (en gas) we ongeveer gaan verbruiken in deze woning. We wonen er nog maar net maar ik kan wel een inschatting maken. In onze vorige woning zaten we op 1500kWh en alle apparatuur is meegenomen naar de nieuwe woning. Extra in deze woning is een vloerverwarmingspomp die op 15watt continu draait (+/- 131kWh) en verder heb ik wat extra's als Ubiquiti en Hue apparatuur. Laten we zeggen dat 2000/2200 en misschien 2500kWh reëel is.

Laten we zeggen dat ik een set van +/- 3000Wp plaats dan zou dat volgens de Fritss tool op een verlies van 4,76% uitkomen als ik het aansluit op 1-fase.

Echter hebben we sinds kort een nieuwe meter (oude Ferrarismeter had een hele luide brom). Hierdoor hebben we nu wel 3-fasen in de meterkast. Er zit ook al een C16 Alamat in aangezien de vorige bewoner er 2 PV-setjes op had liggen (1 op een B16 Alamat en de ander op de C16)

Als ik de Fritss calculator aanpas naar 3-fasen i.p.v. 1-fase dan kom ik op een verlies van 1,59%. Kan iemand mij uitleggen waarom?

Verder ben ik nog aan het twijfelen om een omvormer te kiezen waar ik later extra panelen bij kan zetten. Er kunnen 9 panelen op een rij en dat is voldoende om ons huidig verbruik af te dekken. Besluit ik later om een 4/6mm² kabel naar de garage te leggen om een extra 9 aan te sluiten dan is het dak vol :9.

Is onderstaande set met een 3-fasen omvormer een start of moet ik vanwege het later kunnen uitbreiden een SolarEdge omvormer nemen?
https://www.sun-solar.nl/...prijs-2521-euro-incl-btw/

Als de openingspost incompleet is dan hoor ik dat ook graag.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 12:18

CurlyMo

www.pilight.org

JL-IP(!) schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:54:
Verder ben ik nog aan het twijfelen om een omvormer te kiezen waar ik later extra panelen bij kan zetten. Er kunnen 9 panelen op een rij en dat is voldoende om ons huidig verbruik af te dekken. Besluit ik later om een 4/6mm² kabel naar de garage te leggen om een extra 9 aan te sluiten dan is het dak vol :9.
Koop gewoon een omvormer met twee MPPT en je zit veilig.
Is onderstaande set met een 3-fasen omvormer een start of moet ik vanwege het later kunnen uitbreiden een SolarEdge omvormer nemen?
https://www.sun-solar.nl/...prijs-2521-euro-incl-btw/
Waarom zou je SE moeten nemen bij een uitbreiding? De zin en onzin van SE is al vaak genoeg besproken op het forum. Heb je het algemene PV topic al eens bekeken?
Als de openingspost incompleet is dan hoor ik dat ook graag.
Kijk eens naar de andere persoonlijke PV topics. Dan zie je vanzelf wat er nodig is.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
2x 9x panasonic kuro 330 Wp, 1590 x 1053 in landscape, 531 Vmpp op een sma tripower 6.0 en 2 onafhankelijke strings.

In landscape kan je gebruik maken van je bestaande gordingen en stokschroeven gebruiken.

[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2019 10:20]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie - Aton power to heat

• JL-IP(!)
CurlyMo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:59:
[...]

Koop gewoon een omvormer met twee MPPT en je zit veilig

Kijk, daar heb ik wat aan. Dank.
[...]

Waarom zou je SE moeten nemen bij een uitbreiding? De zin en onzin van SE is al vaak genoeg besproken op het forum. Heb je het algemene PV topic al eens bekeken?

Absoluut, ik lurk al een tijd mee maar ik heb ook iemand iets horen zeggen. Laten we zeggen iets met klok vs. klepel.

[...]

Kijk eens naar de andere persoonlijke PV topics. Dan zie je vanzelf wat er nodig is.
Klopt, ik kon niks extra's vinden.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

JL-IP(!) schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:16:
[...]
Klopt, ik kon niks extra's vinden.
Dan heb je niet goed gezocht:
Offerte zonnepanelen
Absoluut, ik lurk al een tijd mee maar ik heb ook iemand iets horen zeggen. Laten we zeggen iets met klok vs. klepel.
Volgens mij moet je in het PV topic de basis meerwaarde van SE prima kunnen halen. Als dat nog niet is gelukt, dan moet je toch nog wat meer lezen :)

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 11:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

JL-IP(!) schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 09:54:

Als ik de Fritss calculator aanpas naar 3-fasen i.p.v. 1-fase dan kom ik op een verlies van 1,59%. Kan iemand mij uitleggen waarom?
Kabelverlies komt door de weerstand (R, in ohm) van de kabel (met variabelen diameter en lengte) en de hoogte van de stroom (I, in Ampère).

Het vermogen dat je kabel wegsnoept is I^2*R, dus de stroom zit kwadratisch in die formule..

Door 3 fasen te nemen verlaag je de stroom per fase, waardoor het totale verlies afneemt..

Als je beredeneert dat je hetzelfde vermogen over meer koper verspreid dan is 't ook wel aannemelijk dat je minder verlies hebt..

PVoutput

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 10:55
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:15:
2x 9x panasonic kuro 330 Wp, 1590 x 1053 in landscape, 531 Vmpp op een sma tripower 6.0 en 2 onafhankelijke strings.

In landscape kan je gebruik maken van je bestaande gordingen en stokschroeven gebruiken.
Of fors goedkoper met
9 keer JA-Solar 335WP percium zonnepaneel (1400 incl btw)
1 keer Goodwe 3000D NS omvormer (550 incl btw)
Materiaal 300-500
Leggen 800-1000 (wel ruimte laten om er ooit 9 onder te kunnen leggen)

[Voor 5% gewijzigd door TWyk op 24-07-2019 11:02]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TWyk
Dak vol...

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie - Aton power to heat

• TWyk
Kan maar volleggen is geen doel van de topicstarter.
Financieel is hij nu veel beter af de set van 9 panelen en eenvoudigere omvormer die ik hem voorstel.
En hij kan altijd nog een set van 9 erbij laten leggen of de set upgraden in de toekomst als hij een auto of een warmtepomp neemt.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom niet meteen goed?
Waarom 2x installatiekosten en 2 omvormers?
Met 18x kuro landscape heb je rondom ruimte genoeg.

Jij weet ook zijn gasverbruik?
Dat is misschien ook wel naar 0 te brengen met de huidige rvo subsidies.

[Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2019 11:09]

• TWyk
Omdat wat ik beschrijf is wat de topicstarter vraagt.

Jij beschrijft wat je zelf zou doen maar niet iedereen is als jij.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TWyk
En hoeveel verlies gaat 60 mtr, 2.5 mm2 geven met twee 1-fase omvormers op de nulgeleider?

Edit: @JL-IP(!)
Kijk eens naar de gratis SMA tool sunnydesingweb. Kies nieuw project.
Daar kan je ook leidingdiameters en afstanden ingeven.

[Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2019 11:35]

• TWyk
AUijtdehaag schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 11:16:
@TWyk
En hoeveel verlies gaat 60 mtr, 2.5 mm2 geven met twee 1-fase omvormers op de nulgeleider?
2,1% over het jaar
Dat is geen probleem.
De 335Wp panelen leveren waarschijnlijk meer op dan de topicstarter in gedachten had
Soms is meer power aanschaffen goedkoper of eenvoudiger dan het verlies beperken.

[Voor 4% gewijzigd door TWyk op 24-07-2019 11:35]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TWyk
Misschien valt het verlies mee, wanneer 1 omvormer op 254 Vac uit valt inderdaad.

Ff serieus. 3-fase omvormer is hier de enige juiste manier. Met voldoende Vmpp erop.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JL-IP(!)
Allen @AUijtdehaag @TWyk @prein2 dank voor jullie input. Op dit moment zijn 9 panelen voldoende en er zijn voorlopig geen plannen om over te stappen naar een andere manier van verwarmen, er is simpelweg geen ruimte in de woning beschikbaar voor het plaatsen van een warmtepomp o.i.d. Ook een elektrische auto zal hier de komende tientallen jaren niet komen.

Het plaatsen van de set wordt in eigen beheer gedaan dus plaatsingskosten zijn er niet.

Ik zal kijken naar de SMA tool, ziet er indrukwekkend uit met al die velden die je moet vullen :)

[Voor 3% gewijzigd door JL-IP(!) op 24-07-2019 12:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De warmtepomp kan geheel buiten staan.
https://www.immotecshop24...W-CZ-TAW1-Interface-Paket -1700 subsidie
Wel even zelf ophalen.

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-07-2019 12:14]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

JL-IP(!) schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:05:
Het plaatsen van de set wordt in eigen beheer gedaan dus plaatsingskosten zijn er niet.
Maar wel kosten voor de omvormer, die in verhouding het duurst is. Dus meer panelen is lagere € / Wp. Helemaal als je zelf plaatst gaat dat hard. Dus afhankelijk van je TVT periode, kunnen meer panelen die verlagen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JL-IP(!)
Dat maakt het wel weer interessant voor een later tijdstip. Onze woning heeft namelijk een plat dak en daar zou natuurlijk dit wel kunnen staan :9~
Al past dat niet in dit topic maar wel fijn om te weten. Dank ;)

[Voor 5% gewijzigd door JL-IP(!) op 24-07-2019 12:18]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

JL-IP(!) schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:16:
[...]
Al past dat niet in dit topic maar wel fijn om te weten. Dank ;)
Het advies dak volgooien zal misschien lijken op een wedstrijdje verplassen waar je niet aan deel wil nemen. Helemaal op de manier waarop het soms wordt gebracht, maar er zit wel degelijk bij velen een bedrijfsplan aan vast.

Wat je doet qua aantal panelen moet je zelf weten natuurlijk, maar wees dan inderdaad verstandig, en koop die omvormer op de groei.

• JL-IP(!)
CurlyMo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:21:
[...]
Wat je doet qua aantal panelen moet je zelf weten natuurlijk, maar wees dan inderdaad verstandig, en koop die omvormer op de groei.
En ik denk dat daar de samenvatting zit voor mijn vraag. Koop een 3Fase omvormer met een optie om een extra string toe te voegen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

JL-IP(!) schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:30:
[...]
En ik denk dat daar de samenvatting zit voor mijn vraag. Koop een 3Fase omvormer met een optie om een extra string toe te voegen.
Dat hangt er vanaf waar je tweede string komt te liggen en hoe groot die zal zijn. Als dat ook op zuid is met 9 panelen dan moet je wel naar 3-fase.

• AUijtdehaag
  • Niet online
En panelen die passen.

Met 18x 1680x 992 of 1590 x 1053
Reken het zelf maar eens uit wat er mooier past.

• CasperCJ
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 24-07-2019
Je kan niet een omvormer plaatsen die bij wijze van spreken 18 panelen aan kan als je vervolgens maar 9 panelen erop aansluit. Dan start het systeem zeer waarschijnlijk niet op. En een ac kabel van 60m lang en 2,5 ga je extreem veel verlies door weerstand opleveren.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

CasperCJ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:48:
Je kan niet een omvormer plaatsen die bij wijze van spreken 18 panelen aan kan als je vervolgens maar 9 panelen erop aansluit.
Welke omvormer start niet met 9 panelen?

• CasperCJ
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 24-07-2019
CurlyMo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Welke omvormer start niet met 9 panelen?
Als we even kijken naar vermoedelijk je hoogste verbruik van 2500kw dan is het simpelste een paneel te kiezen van bijvoorbeeld 330 wp. 330x9=2970.

De omvormer welke je daarvoor nodig hebt is een bijvoorbeeld een SMA SB 2.5 (enkel fase omvormer).

Maar je wilt in de toekomst misschien uitbreiden met extra panelen. Laten we zeggen dezelfde panelen, dat zou nog eens 2970wp extra zijn. Dat gaat sowieso niet passen op de omvormer die je al had dus moet je of een extra omvormer plaatsen of zoals wat je al zelf hebt bedacht een grotere omvormer plaatsen vanaf het begin. In zo'n geval heb je voldoende aan een STP 5.0, beetje overcapaciteit op de omvormer kan geen kwaad.

Echter als je een 5.0 hebt en maar 2970wp aan panelen erop aansluit dan start de omvormer niet op want er is onvoldoende spanning.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

CasperCJ schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 14:00:
[...]
Echter als je een 5.0 hebt en maar 2970wp aan panelen erop aansluit dan start de omvormer niet op want er is onvoldoende spanning.
Opnieuw, waar lees je dat?

MPPT spanningsbereik is 215 tot 800V met een startspanning van 150V.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heb het even door sunnydesignweb laten uitrekenen, wat het effect is van 60 mtr, 2,5 mm2
18 (60 cell) panelen van 300 Wp, Totaal: 5400 Wp, 60 mtr AC kabel

2x 1-fase SMA 2.5 - 2.5mm2- 2x 10,87 amp - 9 V verlies - 3,9% - waarsch. sunnydesignweb - 2x 96,2% rend.
1x 3-fase SMA 5.0 - 2.5mm2- 21,74 amp/3 - 3 V verlies - 1,3% - waarsch. sunnydesignweb - 1x 97,1% rend
1x 3-fase SMA 5.0 - 4.0mm2- 21,74 amp/3 - 1.9 V verlies - 0.81% - geen waarsch. sunnydesign 1x 97,1% rend.

Ik kan wat screenshots maken eventueel.

• TWyk
Als je de komende tien jaar op 9 panelen blijf zitten is een goedkopere 1-fase omvormer zoals de Goodwe 3000D NS prima.
Wil je daarna nog uitbreiden dan kun je gewoon dan op dat moment een grotere dure 3-fase omvormer nemen.

Direct 18 panelen plaatsen is alleen zinvol als je ofwel een warmtepomp gaat plaatsen in de nabije toekomst of als je het geld rendementloos op de bank hebt staan en er graag een groen doel aan wil geven dat op de hele lange termijn ook wel wat oplevert

[Voor 36% gewijzigd door TWyk op 25-07-2019 09:53]

• JL-IP(!)
Allen hartelijk dank voor de reacties. Ik ben er uit. We wachten totdat de cv installatie vervangen moet worden, dit zal niet lang meer duren aangezien deze van 2006 is. De cv installatie wordt vervangen door een duurzame oplossing en dan gooien we ook gelijk het dak vol panelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JL-IP(!)
We zijn nu een jaar verder en 1819kWh verder, verbruik van stroom valt erg mee. (Gas 1200m3)
Helaas is onze kachel wel enkele maanden later dan mijn laatste post 'plotseling' kapot gegaan en vanwege een hele kleine meid konden we ons niet permitteren om dagen zonder warmte te zitten. Ik heb een Intergas HReco geplaatst om eigenlijk dezelfde dag nog lekker warm te zitten :)

Situatie is dus erg gewijzigd want we gaan daardoor niet voor een andere warmteoplossing .

Wel ben ik nog steeds in de ban van panelen op onze garage en wil best een nieuwe grondkabel naar de garage brengen. Vanwege de dalende salderingsregeling lees ik hier vaker dat je niet moet kijken naar je eigen verbruik maar dat je moet opwekken wanneer je stroom nodig hebt. We gebruiken echter niet zoveel stroom.

Wat is wijsheid, een 1-fase 4mm2 kabel of een 3-fasen 4mm2 kabel om de (nog onbekende) omvormer op aan te sluiten. Het gaat om meer dan 60 meter dus ik wil niet 'zomaar' een 3-fase kabel doen 'omdat het kan' mocht ik voor een 1 fase omvormer gaan.

Vanwege de slimme meter zijn er tegenwoordig 3 fasen beschikbaar in de meterkast maar maak er nog geen gebruik van.

Eventuele extra verbruikers:
1. Airco in een slaapkamer maar mochten we ergens een financiële meevaller hebben dan een multisplit om slaapkamers te koelen.
2. Comfort warm water dmv elektrische boiler mocht ik daar ruimte voor kunnen vinden.Technische ruimte is klein.

Wat is jullie advies of zijn er nog vragen vanuit jullie dan hoor ik dat graag, ongetwijfeld kan ik ze beantwoorden :9

ps. Alle werkzaamheden kan ik eigenlijk zelf dus installatiewerkzaamheden tellen voor mij niet mee

• JL-IP(!)
Kleine schop omhoog om advies ^_^

• Schumaster
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 07-03 20:14
De vraag is of je binnen laten we zeggen 10 jaar wel of niet gaat verwarmen op elektriciteit, of van plan bent een EV aan te schaffen. Doe je dat niet, heb je ruim voldoende aan een 1-fase kabel, met een paneeltje of 6 a 7 kan je al je stroomverbruik opvangen en dat gaat prima op 1-fase. Denk je dat dat wel gaat gebeuren, leg dan de 3-fase kabel.

Wat is het prijsverschil kwa kabel? Voor 100 euro verschil zou ik er niet te lang over nadenken...

[Voor 12% gewijzigd door Schumaster op 14-07-2020 10:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 12:09
JL-IP(!) schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:12:
We zijn nu een jaar verder en 1819kWh verder, verbruik van stroom valt erg mee. (Gas 1200m3)
Helaas is onze kachel wel enkele maanden later dan mijn laatste post 'plotseling' kapot gegaan en vanwege een hele kleine meid konden we ons niet permitteren om dagen zonder warmte te zitten. Ik heb een Intergas HReco geplaatst om eigenlijk dezelfde dag nog lekker warm te zitten :)

Situatie is dus erg gewijzigd want we gaan daardoor niet voor een andere warmteoplossing .

Wel ben ik nog steeds in de ban van panelen op onze garage en wil best een nieuwe grondkabel naar de garage brengen. Vanwege de dalende salderingsregeling lees ik hier vaker dat je niet moet kijken naar je eigen verbruik maar dat je moet opwekken wanneer je stroom nodig hebt. We gebruiken echter niet zoveel stroom.

Wat is wijsheid, een 1-fase 4mm2 kabel of een 3-fasen 4mm2 kabel om de (nog onbekende) omvormer op aan te sluiten. Het gaat om meer dan 60 meter dus ik wil niet 'zomaar' een 3-fase kabel doen 'omdat het kan' mocht ik voor een 1 fase omvormer gaan.

Vanwege de slimme meter zijn er tegenwoordig 3 fasen beschikbaar in de meterkast maar maak er nog geen gebruik van.

Eventuele extra verbruikers:
1. Airco in een slaapkamer maar mochten we ergens een financiële meevaller hebben dan een multisplit om slaapkamers te koelen.
2. Comfort warm water dmv elektrische boiler mocht ik daar ruimte voor kunnen vinden.Technische ruimte is klein.

Wat is jullie advies of zijn er nog vragen vanuit jullie dan hoor ik dat graag, ongetwijfeld kan ik ze beantwoorden :9

ps. Alle werkzaamheden kan ik eigenlijk zelf dus installatiewerkzaamheden tellen voor mij niet mee
Voordeel van een kleine instalatie is dat je een relatief hoog percentage van je opbrengst zelf kan gebruiken, waar bij een grote instalatie je een groot percentage van je gebruik zelf kan opwekken.
Als zelf plaatser zou ik richting optie 2 gaan. ookal is je eigen gebruik nu laag, je hebt genoeg kansen om dit te verhogen (niet dat dit een doel opzich is) Airco voor koeling en ondersteuning van de verwarming, een Warm water oplossing, Ev etc
De regelingen zijn nu nog heel behoorlijk, dat gaat echt niet lang meer duren!
Persoonlijk zou ik dus gewoon het dak volleggen en daarna stapje voor stapje comfort verhogen en gas gebruik terug dringen.
ik zou in iedergeval niet weer een jaar wachten.

• JL-IP(!)
Schumaster schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:56:
Wat is het prijsverschil kwa kabel? Voor 100 euro verschil zou ik er niet te lang over nadenken...
1-Fase kabel á 65 meter x €2,75 = €178,75
YMVK-as DCA 2 x 4 + 4 kabel heeft een bruine en blauwe ader en een litze met een oppervlak van 4 mm2 per ader. Klik

3-Fase kabel á 65 meter x €4,10 = €266.50
YMVK-as DCA 4 x 4 + 4 kabel heeft een bruine, blauwe, zwarte, grijze ader en een litze met een oppervlak van 4mm2 per ader. Klik

Verschil van €87,75 dus dat verschil is verwaarloosbaar.

Dank @twain4me voor je inhoudelijke reactie. Grote kans dat we inderdaad meer stroom kunnen gaan verbruiken in de loop van de jaren.

[Voor 9% gewijzigd door JL-IP(!) op 14-07-2020 13:31]

• IwanvA
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 05:20
Misschien een beetje een onconventionele oplossing voor het spanningsverlies over de kabel.
Als je verder geen noodzaak hebt voor 5 afzonderlijke aders, kun je ook 2 x 2 van de 5 aders parallel gebruiken. Zo blijft je spanningsval (verlies) veel lager. Het is toegestaan om aders parallel te gebruiken voor dit doel. Wel moet elk van de afzonderlijke aders de volledige stroom ook aan kunnen. Dit is niet direct een probleem. Wel is het van belang of de kabel een aardescherm heeft, want ook de aarde moet in basis dezelfde totale diameter hebben. Dus aardescherm litze en de 5e ader van de kabel.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
JL-IP(!) schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:50:
[...]

1-Fase kabel á 65 meter x €2,75 = €178,75
YMVK-as DCA 2 x 4 + 4 kabel heeft een bruine en blauwe ader en een litze met een oppervlak van 4 mm2 per ader. Klik

3-Fase kabel á 65 meter x €4,10 = €266.50
YMVK-as DCA 4 x 4 + 4 kabel heeft een bruine, blauwe, zwarte, grijze ader en een litze met een oppervlak van 4mm2 per ader. Klik

Verschil van €87,75 dus dat verschil is verwaarloosbaar.

Dank @twain4me voor je inhoudelijke reactie. Grote kans dat we inderdaad meer stroom kunnen gaan verbruiken in de loop van de jaren.
Wat gaat die kabel je precies bieden. Een hoop werk, materiaal, milieuvervuiling, en kosten, maar wat bereik je er precies mee? Of wat denk je ermee te bereiken?
  • Antwoord A: kWh verlies >>> onderbouw + leg er een paneeltje extra op. Zit je meteen gunstiger qua MPP spanning.
  • Antwoord B: spanningsverhoging 253V >>> onderbouw (meting?) + zet omvormer op een vrije groep en verhoog maximale spanning
  • Antwoord C: Ga eerst proberen of het werkt, en vervang pas de kabel als het noodzakelijk is.
  • Antwoord D: ???
Zet eens een >2 kW waterkoker in de schuur aan en kijk wat dat doet met de spanning.

• JL-IP(!)
Dag @Dre.. Bedankt voor je reactie maar wat wil je me nu proberen uit te leggen, het kwartje wil bij mij niet vallen :)
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True