Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2019 18:16 ]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:31
Mooi project. Als je zo veel verbruikt, en zo (relatief) weinig in accu’s kunt opslaan. Is het toepassen van accu’s dan wel zinvol?
Ik kan me voorstellen dat je met meer efficiëntie en minder kosten een systeem kunt maken dat de airco’s op zonne-energie laat draaien als de zon schijnt. Waarschijnlijk kun je dan al heel veel van je energieverbruik verminderen en je voorkomt hoogvermogens electronica en zelfbouw accu’s met bijbehorende kosten en risico’s.

Verwijderd

Topicstarter
.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-11 22:25
Gaaf topic! Hoeveel energie kun je besparen door zuinigere apparatuur te kopen/te isoleren? En is iets als een Tesla batterij (geen idee of daar alternatieven voor zijn) niet iets voor jou?

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Plaats aan het stroomnet eerst een schakelkast voor 2 feeds met een omschakel mechanisme?

Waarbij primaire feed de zonnepanelen zijn en de secundaire feed het stroomnet? de omschakeling van zon naar net en van net naar zon vang je dan op met de batterijen. Zo kan je ook niets terugleveren en gebruik je eigenlijk alleen stroom wanneer de panelen niet meer leveren.

Soort datacenter principe.

NET - schakelkast - UPS - huis
SOLAR - schakelkast - UPS - huis

Zo hoef je eigenlijk alleen het omschakel moment op te vangen met de accu's.

Hoe je dit uittekent enzo zal vast iemand weten :+

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:21:
Tja. Kijk de aircos zitten in de slaapkamers. Dus normaal gebruik je die overdag niet maar savonds weer wel een uur of 2..

En eigenlijk gebeurd dat zelfde met de vloerverwarming. Overdag warmt het huis in de winter wat op, en gebruik je de verwarming om het snachts op temperatuur te houden...

En door het Spaanse systeem mbt energie en verdubbeling van het vastrecht moet je of niks doen, of zonder ibredrola verder. Want ook al lever ik niet terug omdat het niet kan, de meter registreerd het wel, en dat ver 4voudigd de rekening weer.
Wat je zelf direct verbruikt registreert de meter? Dan helpt die accu toch ook niet? Dan heb je omvormers nodig die het vermogen regelbaar hebben aan je verbruik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2019 18:16 . Reden: Typos gecombineerd tot een zin ]

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:28:
... en ik denk er over om daar zelf 48volt powerpacks van te maken als opslag. Ergens tussen de 20 en 50kwh. Dus 1/5de tot 1/2de Tesla.
Het is absoluut geen triviale taak om een "powerwall" te maken.
Onderschat niet hoeveel werk dat is en wat je moet doen om de accu's niet dood te laten gaan de zaak veilig te krijgen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2019 18:16 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:20
De tesla powerwall is ook ruimte besparend bedacht. Echter als je ruimte zat hebt of kan creëren is een oplossing van bijvoorbeeld mastervolt of victron energie met tractie accu’s goedkoper. Deze fabrikanten maak systemen voor jachten lader omvormer combinatie eventueel zelf met start puls om een generator te starten.

• Rol-Co

Rol-Co

als ik ibredrola eruit schop, dan maakt die hele potentie waarde niet meer uit. Ook maakt de meter niet meer uit. Het doel is dan genoeg opwekken zodat er constant stroom is, overdag door de zon. Snachts door de accu's. En als backup een generator

Als ik bv 3 x7a8 watt omvormers heb met zeg aan elk 10kwh accus
Dan laden de accu's overdag, ik heb energie. En nadat de zon weg is gaan de omvormers hun power uit de 48volt accupakketen halen voor de nacht.

Dan heb ik bv genoeg om 7 airco's 3 uur te draaien. Voordat de accu's leeg zijn. ( Ik reken even heel globaal. Maar dat is zoals ik hier een airco gebruik. 1.5 uur wanneer ik wil slapen en niet meer.
@Emielvanputten
Maar je zit in spanje, dus mooi weer maar warm, stel je hebt 8kWp omvormer met dito panelen, dan doe je (vergelijk ik even met mezelf in nederland) 5000Wac continue, dus 5kWh en zit die batterij dus in 2 uur vol, nog voordat je de piek krijgt, wat ga je met de overige 30-35kWh doen die dag? Een gedeelte verbruik natuurlijk maar dan?
A/c hebben geen hoog vermogen die kan je heel laat nog op zonnestroom draaien,boilers wel, dus die zou je al overdag moeten warmen en moeten groter zijn waardoor je een langere tijd kan overbruggen. (Nacht)

Verwijderd

Topicstarter
.

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:02:
Ja het gaat er dus om om straks wanneer het systeem er komt dat het systeem gebalanceerd is. In de zomer kan ik me voorstellen dat het huis overdag al gekoeld gaat worden, zodat de auto snachts minder/ minder hard aan moet. En in de winter we vol overdag de vloerverwarming laten draaien...

Grotere boilers / 1000 liter voorraad vat is ook prima een mogelijkheid.

Hoe dan ook. Het is een relatief groot en ingewikkeld project. Wat erg veel planning en nadenken zal eisen. Voor mij en de partijen die het installeren voorzover ik dat niet zelf wil of kan doen.
Waarom draaien de a/c in de winter niet op verwarmen, dan heb je nog COP 3-4 ipv 1.

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2019 18:17 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor off-grid (motorhomes ;-) ) heeft deze meneer een interessant youtube kanaal
https://www.mobile-solarp...n-24v-lifepo4-system.html

Hij heeft veel kennis, zo te horen.
Maar een beetje monotoon uitgelegd allemaal.... maar toch erg interessant.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 10:35

TNW

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:36:
[...]

Nee dat snap ik.. ben de YouTube diy 18650 al aan het leeg kijken.
Het is ook een overdenking,. Ik denk dat het kan, ik denk dat ik het kan.
Ik verwacht ook gewoon het veilig te kunnen maken...
Volgensmij heb je flink de ruimte dus je bent niet afhankelijk van lithium als batterijchemie. Dat kan al veel schelen in kosten en een stukje inherente veiligheid opleveren want Li accu's branden zo'n beetje het beste van alle accutechnologie...

Dingen zelf bouwen zou ik persoonlijk als hobbyelektronicus al niet doen. Je hebt het ook over verhuren en daarmee komt ook verantwoordelijkheid voor veilige installaties.

Weblog | Straling!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik denk dat je eens heel goed naar je elektrische installatie moet (laten) kijken en afvragen wat nu wel en niet mogelijk is. Die plaatjes van die hoogspanning zijn interessant, maar no way dat het huis zelf op 10 of 20 kV draait. Er moet een transformator naar 230V zijn. Misschien is het wel dat ding op de 2e foto. Maak eens een goede detailfoto van het typeplaatje van dat ding (waar Gedelsa Salamanca staat).
Dan zie ik ook geen probleem om een netgekoppeld systeem te hebben.
los van dat het ook niet gewenst is door de potentieverhoging.
Potentieverhoging? Je bedoelt spanningsverhoging? Die zal verwaarloosbaar zijn. Als je zo'n korte lijn naar de hoogspanning hebt dan heb je zelf geen last van spanningsverhoging (die krijg je door een lange lijn met veel weerstand).

Dus mijn zeer dringende tip, vooral omdat je zegt er zelf geen verstand van te hebben: laat hier een expert naar kijken voordat je veel geld uit gaat geven aan batterijen (waar je ook geen verstand van hebt). Ik zie hier geen reden waarom je niet gewoon een netgekoppelde omvormer aan kunt sluiten.

Signatures zijn voor boomers.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:44
Je verbruikt dus nu 17.000 kwh, met maar 1 persoon. Dus nog niks verhuurd?
Wil je je thuisaccu kleiner en betaalbaarder houden, zou ik vooral kijken hoe je dit verbruik kunt inperken.

Je hebt enkele grote verbruikers die er m.i. uit kunnen/anders kunnen

1. 4 boilers. 1500w p/s. Je hebt in Spanje veel zon. Wat je zou kunnen doen, is één of meer warmtepompboilers combineren met enkele voorraadvaten, en heatpipes. Zodat de zon het water voorverwarmt, ook in de winter, en de warmtepompboiler de rest doet. Scheelt een hoop energie die je in een accu moet bewaren.

2. De elektrische vloerverwarming. Kun je de airco's niet anders positioneren dat ze het hele huis kunnen verwarmen?

3. De zwembadpompen. Je kunt kijken of deze zo afgesteld kunnen worden dat ze m.n. lopen als de zon schijnt (van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat) zodat ze niet stroom uit je accu's trekken. Mits dit haalbaar is om zo het zwembad schoon te houden

4. Zijn al je lampen al led-lampen?

Je gebruikt dus nu, zonder eventuele gasten, ~47 kw/h per dag. Van belang is met name, hoeveel gebruik je zodra de zon onder is (en dus een accu nodig is). En test dit dan ook met alle airco's aan op een nacht, zodat indien je straks 'volgeboekt' bent, je weet hoeveel er nodig is om alles te koelen. Ze gebruiken normaal gezien geen 2000w continu

Daarnaast wil je vooral kijken hoe je je verbruik kunt beperken als er geen zon is. Als je zoveel panelen kwijt kunt, dan is overdag het stroomverbruik niet het grootste probleem, maar m.n. de nacht doorkomen.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
En als terugleveren echt een probleem zou zijn (financieel), installeer je een omvormer met een meter op de hoofdaansluiting. Bijvoorbeeld Fronius heeft dat. Je kunt dan de teruglevering beperken of zelfs op nul zetten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:28:
[...]
en helaas ligt de electrische vloerverwarming er op buizen met water.
Hoe bedoel je dit? Liggen er slangen in de vloer waar water doorheen loopt wat verwarmt wordt door een elektrisch element?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2019 18:17 ]

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als zij stapje:

Ik neem aan dat die lopen voor de reiniging/filtering van het bad met chloor.
Je kunt ook kijken naar een UV lamp voor je zwembad, scheelt je chloor en kun je dan prima overdag tijdens de piek draaien.
Voor de rest kun je ook nog even kijken naar een windturbine, voor de dagen dat het minder weer is.

Ook zou ik zeker even kijken naar je hele stroomvoorziening.
Voor elk groot apparaat (airco/pomp/...) moet je eigenlijk een eigen groep met relais plaatsen, zodat je op een dag dat het niet goed gaat (je batterij is bijna leeg, je generator trekt het niet, etc. etc.) met een simpele raspberry pi al apparaten kunt uitschakelen. Dan doet bijvoorbeeld je verlichting het nog gewoon en je koelkast, maar de rest van je huis is dan uit.

Je hoofdplan is, uhm, ambitieus. Ik heb zelf ook weleens naar dit soort dingen gekeken. Maar dit is echt geen simpele kost. Volgens mij zijn we qua techniek er nog net niet. Het is allemaal best te maken, maar dan wel tegen hele hoge kosten, het is nog geen commodity en daarmee eigenlijk ook meteen onrendabel.
Vergis je ook niet in de kosten. Je 'frituurt' zo voor duizenden euro's hardware.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Emielvanputten
Wat @hesselbeertje zegt: neem een on-grid systeem dat met een tussenmeter de teruglevering maximeert op een in te stellen waarde, Fronius en SMA hebben hier standaardoplossingen voor.

Stel bij 5 kW begint een duurder vastrecht, dan stel je de omvormer in op maximaal netto 7A (3fase) terugleveren.
Als je pompen/airco's op dat moment zelf al 6 kW gebruiken, wordt 11 kW opwek nuttig gebruikt. Dit is met relatief weinig kosten te regelen.
Als elke netto teruglevering ongewenst is, dan stel je het in op 0A of is ook een accukoppeling mogelijk (on-grid met accu: een hybride systeem).
De kassa gaat dan wel rinkelen.

Zoek lokale expertise, je bent vast niet de eerste of enige :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1