Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Budgetlaptop € 450,- / € 550,-

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Utregger
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 05-06-2024
Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is bestemd voor basiswerk voor mijn moeder. Een kleine 3 jaar geleden hebben wij "Acer Aspire ES15-ES1-531-C8S7" aangeschaft, wat m.b.t. snelheid een complete miskoop is gebleken. De laptop wordt gebruikt voor Office werkzaamheden, mailen en incidenteel Youtube. Het is de bedoeling dat de laptop minimaal 6 jaar meegaat. Is dit reeël en haalbaar? De laptop moet op Windows 10 draaien en de genoemde prijs is inclusief het OS.

Wat is je budget?
Budget voor de laptop, inclusief OS (Excl. Office) ligt tussen de € 450,- en € 550,-.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop ligt standaard op één plek.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen specifieke merkvoorkeuren, maar sinds enkele maanden heb ik een eigen computer met daarin een processor van Ryzen (5). Erg blij mee, en daarom ook naar Ryzen gezocht in de Pricewatch (Echter geen harde eis). Verder ben ik de Pricewatch ingegaan met de zoekopdrachten van een SSD schijf van minimaal 256 GB, schermdiagonaal van minimaal 14" en RAM van minimaal 8 GB. Ik kom op onderstaande laptops uit welke mij interessant lijken hoop dat jullie mij willen/kunnen adviseren.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAsus A543UA-DM1866T€ 499,-€ 499,-
1LaptopsHP 14-cf0335nd€ 479,-€ 479,-
1LaptopsHP 14-cm0970nd€ 549,-€ 549,-
1LaptopsLenovo IdeaPad 330-15IKB (81DC00NCMH)€ 479,-€ 479,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.006,-

Beste antwoord (via Utregger op 14-08-2019 20:06)

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-11 19:58
Utregger schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 16:58:
[...]

Dank voor je toelichting. Vandaag bij CoolBlue wezen kijken en daar werd ons deze laptop aangeraden;
1LaptopsHP 15-db0930nd€ 429,-€ 429,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,-

Ik twijfel hier een beetje over, daar ik niet bekend met de A9 processor. Zou dit teveel prestatie verminderend zijn wanneer je het vergelijkt met Ryzen 5 3500U? Ik heb zowel de Lenovo van Felix en deze HP met elkaar vergeleken, waarbij ik denk dat de veranderde videochip weinig effect heeft voor hetgeen mijn moeder de laptop wil gebruiken. Grootste vraagtekens zijn voor mij de verschillen in processor (Aantal cores en kloksnelheid) en geheugensnelheid van het RAM. Een plus voor de HP is wel de cardreader.

Wat zouden jullie adviseren in bovenstaande?
Zie hier de vergelijking tussen die A9 en 3500U: https://cpu.userbenchmark...2016-MSR/m760067vsm496441

De 3500U is uiteraard veel sneller, maar met het gebruik van je moeder maakt de cpu snelheid helemaal niet veel uit vanaf een bepaalde snelheid. Zou liever nog wel voor iets gaan wat wat sneller is dan die A9 inderdaad. Zoals ItsWillem zegt is een i3-8145U een goede keuze, al zou ik op de single-core vergelijking letten, dus die is 80% sneller dan de A9. Meerdere cores heeft ook maar beperkte invloed op de usecases van je moeder, dus daar zou ik niet te veel op letten. Elke laptop met SSD gaat heel veel sneller zijn dan die HDD in de oude laptop. Je moeder heeft geen dedicated videokaart nodig, dus integrated graphics zijn genoeg. Met 8 GB RAM ben je inderdaad toekomstbestendig, al vermoed ik dat 4 ook wel genoeg is voor nu.
Mij lijken de suggestie van Felix! en de opties van ItsWillem prima, maar zoek wel even een reviewtje op voordat je tot koop overgaat om bijvoorbeeld bouwkwaliteit te beoordelen.

Overweeg trouwens ook Ubuntu of Linux Mint op haar laptop te zetten; dat draait veel lichter. Ik heb het bij meerdere 50+ers op de computer gezet waarbij windows heel langzaam was en die apparaten zijn weer heel goed te gebruiken met oude (8 jaar+) hardware. Het verlengt de levensduur dus aanzienlijk. Je zou het haar kunnen laten proberen door hetvolgende te doen (liefst op een USB 3.0 stick op een wat snellere laptop dan die van haar): https://tutorials.ubuntu....-a-usb-stick-on-windows#0
Nadeel is wel dat van een USB runnen langzamer (bij 2.0 en haar laptop) is dan installeren, dus als je wilt zou je ook de windows partitie kunnen verkleinen (https://www.easeus.com/pa...windows-10-partition.html) en dan Ubuntu te installeren op de vrijgekomen ruimte op de HDD (kan heel makkelijk met die bootable USB, gewoon instructies volgen op het scherm).

Alle reacties

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-11 22:21

No one is listening until you fart

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:53
Heb je de best buy guide al bekeken?

• Utregger
Dank voor je reactie. De BBG heb ik gelezen inderdaad. Mede na aanleiding van de reacties die daaronder worden genoemd, was dit niet direct mijn eerste keuze. Ook 4GB RAM heeft zeker mijn voorkeur niet (Laptop met het oog op de lange termijn, voor simpel Office werk). Ook het feit dat de genoemde laptops matig tot slecht verkrijgbaar zijn (Of enkel in een heel select groepje online shops), deed mij weinig vertrouwen wekken. De genoemde opties in de BBG, in de prijsklasse waar ik in zoek, vielen daardoor voor mij af.
Ziet er prima uit en wanneer ik de specificaties bekijk nog beter dan de HP 14-CM0970ND (En circa € 60,- goedkoper). Dit lijkt mij op dit moment de beste keuze, ook met een uitbreidbaar RAM geheugen naar 16GB. Wellicht is dit een onhandige vraag, maar verschillen Lenovo laptops in de basis erg ten opzichte van de gerenommeerde merken als HP, Asus etc? Ik heb in geen enkel eerder stadium ervaring met Lenovo.

Alvast hartelijk dank!

Wellicht is het handig

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-11 22:21
@Utregger Lenovo is een prima merk. Vaak de beste prijs/kwaliteit verhouding. Let trouwens wel op bij de laptop die ik noemde dat het een TN paneel heeft en geen IPS. Kleuren en kijkhoeken zijn dan stukken minder.

No one is listening until you fart

• Utregger
Felix! schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:07:
@Utregger Lenovo is een prima merk. Vaak de beste prijs/kwaliteit verhouding. Let trouwens wel op bij de laptop die ik noemde dat het een TN paneel heeft en geen IPS. Kleuren en kijkhoeken zijn dan stukken minder.
Dank voor je toelichting. Vandaag bij CoolBlue wezen kijken en daar werd ons deze laptop aangeraden;
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,-

Ik twijfel hier een beetje over, daar ik niet bekend met de A9 processor. Zou dit teveel prestatie verminderend zijn wanneer je het vergelijkt met Ryzen 5 3500U? Ik heb zowel de Lenovo van Felix en deze HP met elkaar vergeleken, waarbij ik denk dat de veranderde videochip weinig effect heeft voor hetgeen mijn moeder de laptop wil gebruiken. Grootste vraagtekens zijn voor mij de verschillen in processor (Aantal cores en kloksnelheid) en geheugensnelheid van het RAM. Een plus voor de HP is wel de cardreader.

• Haruhi
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-11 11:37
Felix! schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:07:
Let wel op. Lenovo is opgedeeld in twee brances.
Lenovo Ideapad is Medion, maar dan waar onderdelen verkrijgbaar van zijn.
Lenovo Thinkpad is de wat hogere kwaliteit Lenovo's.

[ Voor 4% gewijzigd door Haruhi op 03-08-2019 17:37 ]

• d22wth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 20:25

d22wth

... 𝗁𝖾𝗍 𝗁𝗈𝖾𝖿𝗍 𝗇𝗂𝖾𝗍 𝗉𝖾𝗋𝖿𝖾𝖼𝗍

[...]

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,-

🤮 Geen A processoren nemen van AMD, die zijn nogal traag!

Een laptop met vergelijkbare prijs (eentje met een i3-8145U) is al 119% sneller... https://cpu.userbenchmark...2016-MSR/m616038vsm496441

Het wordt dus kiezen tussen 9 modellen:
https://tweakers.net/pric...;1430360;1233117;1422708/

𝚒𝙿𝚑𝚘𝚗𝚎 16 𝙿𝚛𝚘 - 𝖱7 5800𝖷3𝖣 - 𝖷63 - 𝖬𝖲𝖨 𝖱𝖳𝖷2070𝖲 - 32𝖦𝖡-3800 - 2𝖳𝖡 𝖲𝖲𝖣 - 𝖧510 𝖤𝗅𝗂𝗍𝖾

Acties:
  • Beste antwoord

• Flupkees
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-11 19:58
[...]

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 429,-

Zie hier de vergelijking tussen die A9 en 3500U: https://cpu.userbenchmark...2016-MSR/m760067vsm496441

De 3500U is uiteraard veel sneller, maar met het gebruik van je moeder maakt de cpu snelheid helemaal niet veel uit vanaf een bepaalde snelheid. Zou liever nog wel voor iets gaan wat wat sneller is dan die A9 inderdaad. Zoals ItsWillem zegt is een i3-8145U een goede keuze, al zou ik op de single-core vergelijking letten, dus die is 80% sneller dan de A9. Meerdere cores heeft ook maar beperkte invloed op de usecases van je moeder, dus daar zou ik niet te veel op letten. Elke laptop met SSD gaat heel veel sneller zijn dan die HDD in de oude laptop. Je moeder heeft geen dedicated videokaart nodig, dus integrated graphics zijn genoeg. Met 8 GB RAM ben je inderdaad toekomstbestendig, al vermoed ik dat 4 ook wel genoeg is voor nu.
Mij lijken de suggestie van Felix! en de opties van ItsWillem prima, maar zoek wel even een reviewtje op voordat je tot koop overgaat om bijvoorbeeld bouwkwaliteit te beoordelen.

Overweeg trouwens ook Ubuntu of Linux Mint op haar laptop te zetten; dat draait veel lichter. Ik heb het bij meerdere 50+ers op de computer gezet waarbij windows heel langzaam was en die apparaten zijn weer heel goed te gebruiken met oude (8 jaar+) hardware. Het verlengt de levensduur dus aanzienlijk. Je zou het haar kunnen laten proberen door hetvolgende te doen (liefst op een USB 3.0 stick op een wat snellere laptop dan die van haar): https://tutorials.ubuntu....-a-usb-stick-on-windows#0
Nadeel is wel dat van een USB runnen langzamer (bij 2.0 en haar laptop) is dan installeren, dus als je wilt zou je ook de windows partitie kunnen verkleinen (https://www.easeus.com/pa...windows-10-partition.html) en dan Ubuntu te installeren op de vrijgekomen ruimte op de HDD (kan heel makkelijk met die bootable USB, gewoon instructies volgen op het scherm).

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:19

Herman

FP ProMod
Utregger schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:46:
(...)
Een kleine 3 jaar geleden hebben wij "Acer Aspire ES15-ES1-531-C8S7" aangeschaft, wat m.b.t. snelheid een complete miskoop is gebleken. De laptop wordt gebruikt voor Office werkzaamheden, mailen en incidenteel Youtube. (...)
Als ik vlug kijk, heeft de oude notebook een Intel Celeron N3050 als processor. Dat is echt geen snelheidsmonster, maar m.i. nog steeds voldoende voor bovenstaande taken. Wellicht dat de performance om andere redenen slecht is? (Bijv. vertroebeling van het besturingssysteem o.i.d.?)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Al eens gekeken naar de Dell Latitude?

https://www.dell.com/nl-n...d/latitude-15-3590-laptop
€479,00 exclusief BTW, dus net iets boven je budget (€575) maar wel met fatsoenlijke CPU d'r in.

Weet alleen niet of ze direct particulier leveren.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Utregger
Hartelijk dank voor al jullie reacties!
d22wth schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:37:
[...]

🤮 Geen A processoren nemen van AMD, die zijn nogal traag!

Een laptop met vergelijkbare prijs (eentje met een i3-8145U) is al 119% sneller... https://cpu.userbenchmark...2016-MSR/m616038vsm496441

Het wordt dus kiezen tussen 9 modellen:
https://tweakers.net/pric...;1430360;1233117;1422708/
Ik heb de A-processor van AMD direct links laten liggen, ga ik niet aan beginnen. Deze 9 opties zijn perfect, ik heb daar inmiddels uitgebreid naar gekeken en heb de vergelijking terug gebracht tot een tweetal modellen. De onderlinge specificaties van de, door jou, 9 aangeraden laptops, verschillen niet zoveel van elkaar. De Ryzen laptops heb ik toch geschrapt (Nadat ik de benchmark tussen 3500U en i3-8145U heb bekeken en op de single-core de voorkeur heb voor 8145U), dus blijven de i3-8145U's over.

Vervolgens vindt mijn moeder het fijn om een product in een fysieke winkel aan te schaffen, waardoor ik mijn keuze heb teruggebracht tot de modellen;

1LaptopsAcer Aspire 3 A315-54-367E€ 529,-€ 529,-
1LaptopsHP 15-da1421nd€ 499,-€ 499,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.028,-

Een Acer, welke bij Coolblue aangeschaft kan worden en een HP via BCC.
Belangrijkste verschillen naar mijn idee:
HP - SSD type M.2 / Acer - SSD
HP - Scherm SVA paneel / Acer - Scherm IPS paneel
HP - 2x USB 3.0 en 1x USB 2.0 / Acer 1x USB 3.0 en 2x USB 2.0
HP Geheugen niet uitbreidbaar /Acer - Geheugen uitbreidbaar tot 32GB (Ga ik eventueel 16GB nodig hebben in de toekomst voor de taken Office/Youtube/Surfen, 32GB teveel van het goede)

Accuduur van de Acer wordt niet genoemd, maar is voor mij geen bottleneck, daar de laptop weinig zal worden verplaatst. Accu dus altijd in de buurt.

Ik heb geen voorkeur voor één van de twee laptops. HP is wel € 30,- goedkoper. Wellicht een merk wat minder bloatware met zich meebrengt of o.b.v. reputatie een HP? Hebben jullie hierin nog een advies, of zijn de verschillen in bovengenoemde twee laptops dusdanig minimaal, dat het weinig uitmaakt?
Flupkees schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:49:
[...]

Dank voor je reactie. Ik ben er inmiddels uit dat ik wil gaan voor een Intel i3 8145U en ben erg blij met de vergelijkingssite! De suggestie voor Ubuntu/Linux neem ik graag ter harte, maar ik wil eerst proberen of een nieuwe laptop met Windows voldoet m.b.t. de taken waar deze voor wordt aangeschaft.
Pagina: 1