Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:15
Door een initiatief in de buurt waar ik woon werd ik nieuwsgierig naar wat zonnepanelen mij kunnen brengen. Dus ik heb mij ingeschreven en er is een medewerker langs gekomen om een offerte op te stellen.

Mijn huis heeft een schuin dak op het zuiden zonder schaduw en er is makkelijk plek voor 6 panelen.
Mijn energieverbruik vorig jaar was +/- 1200kWh.
De medewerker had het er over dat 4 panelen genoeg moet zijn om dit af te dekken maar omdat je dan een duurdere omvormer nodig hebt je beter 6 panelen in serie kan zetten. Dus hiermee is die aan het rekenen gegaan en heb ik deze offerte ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lgTFr8wqpTHkQUwYxfIlEOVq/full.png

Nu schok ik nogal van de prijs. De jaarrekening van vorig jaar geeft aan dat de elektriciteit mij €120 heeft gekost. Dat zou betekenen dat het een kleine 20 jaar duurt voordat ik de panelen heb terug verdiend. Nu wek ik wel meer op dan ik gebruik dus de terugverdientijd zal (iets) korter worden. Ook gaf de verkoper als tip om elektrisch te gaan koken (nog een extra investering).

Nu is mijn vraag, zie iets over het hoofd of is dit een normale prijs voor zonnepanelen?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Redelijk normale prijs inderdaad voor een kleine set. Je hebt natuurlijk 1860Wp wat een heel stuk meer is dan je verbruik.

Je betaald nu 276,- voor de 1200kWh geen 120 dus je hebt een foutje gemaakt gok ik.
Je gaat ruim 400,- aan stroom opwekken als je alles zou verbruiken, probeer gas te verhuizen naar stroom door koken, warm water op elektra te doen bijv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:13

BlueTooth76

Let the sun shine!

Salderen wordt (tussen 2023 en 2030) afgebouwd tot de kale stroomprijs, daarom doe je er (denk ik) verstandig aan om een offerte te vinden waarbij de prijs per Wp op minder dan een € per Wp excl. BTW uitkomt.

Je zit nu op €1,26 per Wp. Nadeel is dat je relatief weinig panelen hebt waardoor het installeren in verhouding duur is. Met een grotere set (en een scherpe offerte) kom je wss gunstiger uit.

Verder begrijp ik niet waarom er (nog steeds) gekeken wordt naar hoeveel stroom je verbruikt bij het bepalen hoeveel zonnepanelen je legt.

Salderen wordt afgebouwd dus je verbruik afdekken met opwekking is niet meer zo relevant, de vergoeding die je straks krijgt voor salderen en overproductie zal ongeveer hetzelfde zijn dus kan je net zo goed véél leggen om je rekening straks ook in 2030 nog laat te houden. Het rendement is toch al snel beter dan op een spaarrekening en je betaalt er geen VRH over.

Ik zeg altijd: kijk naar de ruimte op je dak, kijk vervolgens naar je budget en leg een set die binnen die 2 grenzen past.

Tenzij je dak natuurlijk niet groot genoeg is voor meer dan 6 panelen ;)

Hou er ook rekening mee dat je in de toekomst wellicht elektrisch gaat verwarmen, koken, rijden, etc. Allemaal mogelijkheden om je eigen verbruik (direct uit de panelen) te verhogen waardoor ze beter renderen.

Afijn, een mening is ook maar een mening natuurlijk ;)

(en het scheelt ook dat de eerste 2 personen die reageren een halve energiecentrale op het dak hebben liggen :+ )

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-07-2019 11:28 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• LordSinclair
Rol-Co schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:15:
Je betaald nu 276,- voor de 1200kWh geen 120 dus je hebt een foutje gemaakt gok ik.
Dan zal daar ook een verschil in zitten. Dan is dat ruim verdubbeld sinds vorig jaar.
Verder is koken/verwarmen op elektriciteit inderdaad ook een optie, maar dat zit nog niet in deze investeringskosten, wat het plaatje nog groter en ingewikkelder maakt (qua terugverdientijd).
BlueTooth76 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:20:

Verder begrijp ik niet waarom er (nog steeds) gekeken wordt naar hoeveel stroom je verbruikt bij het bepalen hoeveel zonnepanelen je legt.

Salderen wordt afgebouwd dus je verbruik afdekken met opwekking is niet meer zo relevant, de vergoeding die je straks krijgt voor salderen en overproductie zal ongeveer hetzelfde zijn dus kan je net zo goed véél leggen om je rekening straks ook in 2030 nog laat te houden. Het rendement is toch al snel beter dan op een spaarrekening en je betaalt er geen VRH over.

Ik zeg altijd: kijk naar de ruimte op je dak, kijk vervolgens naar je budget en leg een set die binnen die 2 grenzen past.
Ik snap de gedachtegang. Maar als ik kijk naar mijn stroomgebruik nu als de zon schijnt is dat minimaal (koelkast en modem). Want dan ben ik meestal op werk overdag. Mijn energieverbruik is vooral al de zon niet schijnt. Dus zolang ik nog niet elektrisch verwarm is het volgens die gedachte helemaal niet zinnig om panelen neer te leggen.

Daarnaast heb je pas rendement van je geld als je de investeringskosten terug verdient hebt. En dat is juist iets wat erg lang lijkt te duren, al wordt die tijd als je met de 276 euro van hierboven rekent wel opeens halveert.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:11
LordSinclair schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:33:
[...]
Daarnaast heb je pas rendement van je geld als je de investeringskosten terug verdient hebt. En dat is juist iets wat erg lang lijkt te duren.
Na salderen geldt dat hoe lager je € / Wp verhouding hoe sneller je de set terugverdient. Daarbij is het zonde om dan al binnen vier jaar een nieuwe omvormer te moeten kopen (naast installatie de grootste kostenpost) en weer installatiekosten te moeten betalen. Helemaal nu je al weet dat dingen als elektrisch koken en WP's de toekomst worden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-11 18:57
Tja, als je geld zou moeten lenen zou ik ook terughoudend zijn... Maar als je een spaarpotje hebt, je voorlopig niet wil gaan verhuizen, nog voldoende tijd om het te laten renderen (als ik 70 was zou ik er niet meer aan beginnen) dan vind ik het wel interessant. De komende tijd mag je gewoon nog salderen, dus dat heb je zowiezo. Daarna krijg je een teruglever vergoeding.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

LordSinclair schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:33:
[...]

Dan zal daar ook een verschil in zitten. Dan is dat ruim verdubbeld sinds vorig jaar.
Verder is koken/verwarmen op elektriciteit inderdaad ook een optie, maar dat zit nog niet in deze investeringskosten, wat het plaatje nog groter en ingewikkelder maakt (qua terugverdientijd).

[...]

Ik snap de gedachtegang. Maar als ik kijk naar mijn stroomgebruik nu als de zon schijnt is dat minimaal (koelkast en modem). Want dan ben ik meestal op werk overdag. Mijn energieverbruik is vooral al de zon niet schijnt. Dus zolang ik nog niet elektrisch verwarm is het volgens die gedachte helemaal niet zinnig om panelen neer te leggen.

Daarnaast heb je pas rendement van je geld als je de investeringskosten terug verdient hebt. En dat is juist iets wat erg lang lijkt te duren, al wordt die tijd als je met de 276 euro van hierboven rekent wel opeens halveert.
Dat begrijp ik, rekenen is nooit verkeerd.

Om mijn situatie ernaast te leggen:

- mijn oude woning verbruikte zo'n 1400m3 aardgas (vorige bewoners)
- ik verbruikte al zo'n 3000kWh aan stroom (heb wat netwerkapparatuur ivm eigen bedrijf aan huis, veel data)
- ik wilde gelijk naar een warmtepomp, van het gas af en dus ook elektrisch koken

- mijn energierekening is nu €5 maar ik krijg zo'n 700 terug aan het eind van het jaar.
- ik heb dus een negatieve energierekening, ook als het salderen is afgebouwd zal ik waarschijnlijk nog op €0 per maand blijven zitten en anders iig een lage rekening

Ook als je de set in 12 jaar terugverdient, is het nog steeds 8,33% per jaar én je spaart VRH uit (mocht je boven de vrijgestelde grens zitten).

En wat CurlyMo zegt: all-electric is in de toekomst ook een optie om over na te denken, gas de deur uit scheelt sowieso al minimaal €200 netbeheerskosten en vastrecht per jaar.

En een set later uitbreiden is lastig. Je vindt nooit meer precies dezelfde panelen. Panelen van een andere partij uit dezelfde fabriek hebben soms al kleurverschil. Daarnaast moet er dan 2x iemand het dak op en moet je je omvormer laten vervangen. Ik zou het nu in 1x goed doen ;)

Het geld komt vanzelf weer naar je toe, de investering ben je na een paar maanden alweer vergeten maar het rendement heb je nog >25 jaar.

Als je binnen 5 jaar verwacht te verhuizen kan ik me voorstellen dat je daar ook weer anders in staat.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 22-07-2019 11:52 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
1200 kwh keer 22 cent is 242 euro. voor het overschot van bijna 600 kWh kun je bij de juiste energiemaatschappij rond de 60 euro voor krijgen. dan zit je op 300 euro opbrengsten per jaar.
Je vergeet de post teruggave energiebelasting mee te nemen denk ik.
Het kan dus weldegelijk uit.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• LordSinclair
BlueTooth76 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 11:44:

Ook als je de set in 12 jaar terugverdient, is het nog steeds 8,33% per jaar én je spaart VRH uit (mocht je boven de vrijgestelde grens zitten).
Als ik mijn geld op de bank laat staan heb ik na 12 jaar (tvt) nog steeds dat geld + 0.03% rente - VRH
Als ik het geld in zonnepanelen stop heb ik pas na 12 jaar (tvt) het geld weer terug(verdiend) en dan krijg je pas het rendement (dat je geld meer wordt door de investering).
Als je binnen 5 jaar verwacht te verhuizen kan ik me voorstellen dat je daar ook weer anders in staat.
Dat is inderdaad een beetje koffiedik kijken. Ben nu nog alleen dus de kans dat je ergens gaat samenwonen is inderdaad aanwezig.

En een warmtepomp en elektrische auto zijn beide ook flinke investeringen waar je lang over doet om terug te verdienen waardoor de terug verdien tijd alleen maar langer wordt ipv korter. Het geld kan je ook aan veel leukere dingen uitgeven ;)

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

LordSinclair schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:15:
[...]

Als ik mijn geld op de bank laat staan heb ik na 12 jaar (tvt) nog steeds dat geld + 0.03% rente - VRH
Als ik het geld in zonnepanelen stop heb ik pas na 12 jaar (tvt) het geld weer terug(verdiend) en dan krijg je pas het rendement (dat je geld meer wordt door de investering).
Maar wel gelijk het plezier van een lage energierekening ;)
[...]

Dat is inderdaad een beetje koffiedik kijken. Ben nu nog alleen dus de kans dat je ergens gaat samenwonen is inderdaad aanwezig.

En een warmtepomp en elektrische auto zijn beide ook flinke investeringen waar je lang over doet om terug te verdienen waardoor de terug verdien tijd alleen maar langer wordt ipv korter. Het geld kan je ook aan veel leukere dingen uitgeven ;)
Leuke dingen hebben geen TVT, dat ben je gewoon kwijt.
Idem voor een auto, één auto kan goedkoper in aanschaf / gebruik zijn dan een ander maar terugverdienen doet deze zich niet (tenzij oldtimer / nodig voor bedrijf).

Zonnepanelen verdienen zich wel letterlijk terug, zeker nu nog wel binnen 7 jaar aangezien we nog 3,5 jaar volledig kunnen salderen. Dus waarom niet 12 stuks leggen ipv 6? Nog steeds te overzien qua bedrag en je bent redelijk "toekomstproof".

• CurlyMo
@LordSinclair Als je met een TVT van 12 jaar moet rekenen bij een installatie in 2019, dan gaat er al iets niet goed. Wat @BlueTooth76 al aangeeft, moet een TVT van 7 jaar prima haalbaar zijn. Wat meer panelen plaatsen en daarmee je € / Wp verlagen is de simpelste stap. Daarmee vang je zolang je kan salderen ook een deel van je kosten aan gas op.

• LordSinclair
Ik heb de eindrekening van vorig jaar nog eens opgezocht. Want ik ben toch benieuwd waarom deze zo verdubbeld lijkt dit jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aLiN1N9X1co3V2gNSdxZiALH/full.png
Dit komt dus vooral ook door de "vermindering energiebelasting" als ik het goed begrijp. Waardoor je dus daadwerkelijk met de verkeerde getallen rekent want die korting zou je ook houden met zonnepanelen?

De variabelen kosten waren dus eigenlijk:
40.80 + 24.54 + 146.28 + 18.47 = 230 euro p/j

Dus nu met 1200kWh is dat 1200 * 0.21 = 252 minder kosten per jaar + 60 euro voor het overschot = 312 euro aan energiebesparing, dat maakt de terugverdientijd net iets meer dan 7 jaar. Of snap ik het dan nog steeds niet goed?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

LordSinclair schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:15:
[...]

Maar na die tvt gaat het heel hard met inhalen van die spaarrekening :)
Dan kan het lastig worden, je huis word er niet meer waard van, wel een beter energielabel.
Tvt wordt niet langer, dan reken je gas erbij namelijk. Weet jij of er over 5 jaar iets op je pad komt van warmtepomp of warmtepomp boiler die je nu algratis kan aanschaffen door de subsidie.

Aan leuke dingen uitgeven heb je zowieso geen tvt ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• CurlyMo
LordSinclair schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:51:
Of snap ik het dan nog steeds niet goed?
Snap je wel dat ook je gas rekening verlaagd kan worden door PV overschot zolang we kunnen salderen?

• LordSinclair
CurlyMo schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:54:
[...]

Snap je wel dat ook je gas rekening verlaagd kan worden door PV overschot zolang we kunnen salderen?
Ja dat snap ik ook wel. Maar dan moet je ook eerst investeren in de vervanging van een apparaat (en installatie) die nu op gas werkt.

En ja in leuke dingen is geld investeren niet erg. Maar die lol heb ik ook prima met hoe ik nu mijn energie afneem. Dat het daarna uit een andere bron komt doet weinig aan het plezier van het gebruik ervan. Dus daarom moeten de kosten daarvan wel realistisch blijven.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:24

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vergeet ook niet dat je de BTW nog steeds kan terug vragen. Dan kost de set nog maar 1950 euro en is de TVT al 6.5 jaar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• CurlyMo
LordSinclair schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:58:
[...]

Ja dat snap ik ook wel. Maar dan moet je ook eerst investeren in de vervanging van een apparaat (en installatie) die nu op gas werkt.
Je betaalt nu toch ook voor gas. Het is toch fijn als je dat geld ook kan terugverdienen met je PV.

Stel jij verbruikt 1500kWh / 500m3. Je wekt 3000kWh op. Bij salderen wordt die 1500kWh weggestreept met die 3000kWh. Je houdt dus 1500kWh over. Daarna krijg over die 1500kWh een X bedrag. Ik krijg 14 cent. Dat is dus € 210,-. Die wordt weer in mindering gebracht met je gasrekening. Stel je betaal 75 cent per kuub gas. Dan is dat € 375,-. Van die € 375 trek je de € 210 weer af waardoor je energierekening nog maar € 165,- bedraagt. Oftewel, € 13,75 per maand :)

• LordSinclair
CurlyMo schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:11:
[...]

Je betaalt nu toch ook voor gas. Het is toch fijn als je dat geld ook kan terugverdienen met je PV.

Stel jij verbruikt 1500kWh / 500m3. Je wekt 3000kWh op. Bij salderen wordt die 1500kWh weggestreept met die 3000kWh. Je houdt dus 1500kWh over. Daarna krijg over die 1500kWh een X bedrag. Ik krijg 14 cent. Dat is dus € 210,-. Die wordt weer in mindering gebracht met je gasrekening. Stel je betaal 75 cent per kuub gas. Dan is dat € 375,-. Van die € 375 trek je de € 210 weer af waardoor je energierekening nog maar € 165,- bedraagt. Oftewel, € 13,75 per maand :)
Dan bedoelen we hetzelfde :)
Ik rekende dat ik die 210 euro gewoon terug kreeg en jij stopt hem gelijk in de gasrekening :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11 16:48

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@LordSinclair Wat je wel kunt doen als je veel overdag weg bent, is in ieder geval de wasmachine en vaatwassser overdag aan (op timer) zodat je alsnog wat grootverbruik overdag afvangt. Dat scheelt al een hoop.

• LordSinclair
Hann1BaL schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:17:
@LordSinclair Wat je wel kunt doen als je veel overdag weg bent, is in ieder geval de wasmachine en vaatwassser overdag aan (op timer) zodat je alsnog wat grootverbruik overdag afvangt. Dat scheelt al een hoop.
Goede tip, maar als je zelf niet genoeg vermogen kan leveren (verwarm momenten) zal dat nog steeds uit het net afgenomen worden natuurlijk.

• CurlyMo
LordSinclair schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:28:
[...]

Goede tip, maar als je zelf niet genoeg vermogen kan leveren (verwarm momenten) zal dat nog steeds uit het net afgenomen worden natuurlijk.
Klopt, maar dan wordt wel je PV volledig direct verbruikt.

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-11 21:35

Crazy-

Best life ever

Als ik op internet kijk zie ik (bekendere) merken panelen 310Wp/FB voor 152 incl btw i.p.v. excl btw. Is al een verschil van 180€

Is toch al weer 10% van je totaal

Meer offertes aanvragen loont wel

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• lovain
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-03 18:25
LordSinclair schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:41:
Door een initiatief in de buurt waar ik woon werd ik nieuwsgierig naar wat zonnepanelen mij kunnen brengen. Dus ik heb mij ingeschreven en er is een medewerker langs gekomen om een offerte op te stellen.

Mijn huis heeft een schuin dak op het zuiden zonder schaduw en er is makkelijk plek voor 6 panelen.
Mijn energieverbruik vorig jaar was +/- 1200kWh.
De medewerker had het er over dat 4 panelen genoeg moet zijn om dit af te dekken maar omdat je dan een duurdere omvormer nodig hebt je beter 6 panelen in serie kan zetten. Dus hiermee is die aan het rekenen gegaan en heb ik deze offerte ontvangen:

[Afbeelding]

Nu schok ik nogal van de prijs. De jaarrekening van vorig jaar geeft aan dat de elektriciteit mij €120 heeft gekost. Dat zou betekenen dat het een kleine 20 jaar duurt voordat ik de panelen heb terug verdiend. Nu wek ik wel meer op dan ik gebruik dus de terugverdientijd zal (iets) korter worden. Ook gaf de verkoper als tip om elektrisch te gaan koken (nog een extra investering).

Nu is mijn vraag, zie iets over het hoofd of is dit een normale prijs voor zonnepanelen?
Je kunt in elk geval de 21% belasting terugvragen.
Zie https://www.milieucentraa...zonnepanelen-terugvragen/

Scheelt weer €370

Als je er blijft wonen, kan het uit. Je huis (indien koop) wordt er ook een beetje meer waard van.
Verder kun je misschien een energielabel op vooruit ????

Groet,
Pagina: 1