Nieuwbouw huis: WTW Koeling dmv water-water unit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco282
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10-2024
Beste tweakers,

In mijn nieuwbouw huis komt een water-water warmtepomp van Nibe icm vloer verwarming/koeling. Vloerkoeling opzichzelf is niet echt een Airco vervanging, maar naast vloerkoeling krijg ik ook een WTW.

Graag zou ik ook via de WTW licht willen kunnen koelen zodat deze 2 opties samen het huis een aantal graden kouder kunnen houden. Ik ben niet op zoek naar 20c op een 35c dag, maar iets wat het net wat behagelijker maakt. In mijn huidige huis blijft het binnen zo'n 26 graden op een dag van 35 graden. Dus als dit systeem dit naar 23 -24 zou kunnen krijgen is het prima ideaal.

Voor WTW koeling zag ik deze WTW van Zehnder
https://www.zehnder.nl/pr...ionsystem-extensionsystem

Hier zit in principe een airco/compressor ingebouwd die de lucht kan koelen, nu zit ik te denken, als ik al een water-water warmtepomp heb die "gratis" koeling uit de bodem haalt, waarom zou ik een compressor laten draaien om de lucht te koelen in mijn wtw?

Ik heb wat zitten zoeken maar kan geen producten vinden die de lucht in de WTW koelen met water uit een water-water warmtepomp systeem. Een vriend van me uit duitsland krijgt wel zo'n systeem in zijn nieuwe huis dus het lijkt me dat dit soort systemen bestaan.

Groet,
Marco

3X Multiplus II 10KVA, 2x MPPT RS 450/200, 48v 82kWh LiFePO4, 21kwp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Big_Sander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-05 08:17
Waarom wil je dit? Heb je onvoldoende vertrouwen in de warmtepomp? Bij mij (W-W Itho warmtepomp) is het binnen gewoon 21 graden als het buiten 34 is. Zie zelf geen noodzaak om de wtw te upgraden met koeling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:08

EiT

Bij ons is het met een Nibe F1245PC gewoon 22 graden binnen als het buiten 36 graden is. Zo te lezen woon je er nog niet in. Waarschijnlijk zal de vloerkoeling voldoende zijn.

Kijk het eerst eens een zomer aan.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
EiT schreef op maandag 22 juli 2019 @ 00:05:
Bij ons is het met een Nibe F1245PC gewoon 22 graden binnen als het buiten 36 graden is. Zo te lezen woon je er nog niet in. Waarschijnlijk zal de vloerkoeling voldoende zijn.
Gevaarlijk advies. Isolatie, ligging en zonwering zijn in deze stuk voor stuk veel grotere factoren dan de WP. Type vloer en details VVW (diameter, HOH) wegen ook nog mee.
Genoeg huizen waar het niet comfortabel te krijgen zou zijn daarmee.

Maarrrr je kunt gewoon een kanaal warmtewisselaar inbouwen. Je dient wel al je leidingwerk te isoleren, standaard spiro is dus niet OK ivm condensatie!
Zou hem dan sowieso voor de unit inbouwen in het uitgaande kanaal, en dus niet in het aamvoerkanaal richting je ruimtes.

Maar verwacht hier ook niet teveel van, aangezien de WWWP niet kan ontvochtigen zoals een LLWP (airco).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:08

EiT

bbbrumbrum schreef op maandag 22 juli 2019 @ 00:56:
[...]

Gevaarlijk advies. Isolatie, ligging en zonwering zijn in deze stuk voor stuk veel grotere factoren dan de WP. Type vloer en details VVW (diameter, HOH) wegen ook nog mee.
Genoeg huizen waar het niet comfortabel te krijgen zou zijn daarmee.

Maarrrr je kunt gewoon een kanaal warmtewisselaar inbouwen. Je dient wel al je leidingwerk te isoleren, standaard spiro is dus niet OK ivm condensatie!
Zou hem dan sowieso voor de unit inbouwen in het uitgaande kanaal, en dus niet in het aamvoerkanaal richting je ruimtes.

Maar verwacht hier ook niet teveel van, aangezien de WWWP niet kan ontvochtigen zoals een LLWP (airco).
Een zomer aankijken is gevaarlijk advies? Ik denk als je de warme dagen meegemaakt hebt pas kan kijken of extra koeling nodig is.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Big_Sander schreef op zondag 21 juli 2019 @ 22:05:
Waarom wil je dit? Heb je onvoldoende vertrouwen in de warmtepomp? Bij mij (W-W Itho warmtepomp) is het binnen gewoon 21 graden als het buiten 34 is. Zie zelf geen noodzaak om de wtw te upgraden met koeling?
Zonder vochtafvoer? Jakkes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Je hebt idd wel simpele warmtewisselaars die je op kan nemen in je leidingwerk waar je water uit de warmtepomp doorheen kan leiden. De opbrengst is echter vrij minimaal want de capaciteit van de lucht die via je ventilatie wordt vervangen is heel erg beperkt. Daarnaast wordt de lucht al 'gekoeld' door de warmtewisselaar in je WTW unit.

Belangrijker is het om te zorgen dat je woning goed geisoleerd is, goed kierdicht is, dat de zonwering op orde is (!) en zorgen voor goede zomernachtventilatie. Met die zaken is heel veel meer te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 23:02
bartvb schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:11:
Je hebt idd wel simpele warmtewisselaars die je op kan nemen in je leidingwerk waar je water uit de warmtepomp doorheen kan leiden. De opbrengst is echter vrij minimaal want de capaciteit van de lucht die via je ventilatie wordt vervangen is heel erg beperkt. Daarnaast wordt de lucht al 'gekoeld' door de warmtewisselaar in je WTW unit.

[...]
Als je iets dergelijks wil doen (dus bijvoorbeeld door een radiator in je WTW unit te bouwen), let dan wel op dat je goed zorg draagt voor de condens afvoer.
Er komt (zelfs bij een paar graden temperatuur verschil) veel vocht uit de warme lucht die ergens heen moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:29
De WTW kanalen naar de vertrekken dienen wel dampdicht geïsoleerd te zijn i.v.m. condensatie en warmte (koelte) verlies.

[ Voor 4% gewijzigd door Mokum80 op 22-07-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArievanderHarst
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
De vloerkoeling zal effect hebben maar is niet efficiënt aangezien de warmste lucht bovenin de ruimte zit, ver van de koele vloer.
Koelen van de WTW kan, daardoor zal de verdringing ventilatie meehelpen met koeling van bovenaf.
Zoek op fancoil-unit, koud water kanaalkoeler
Realiseer je wel dat:
-het koelen van je WTW in de zomer, verwarmen van je WTW wordt in de winter.
-ventilatie (en daarmee koelen of verwarmen) niet per ruimte regelbaar is. Het zou dus de op de thermostaat ingestelde temperatuur in die ruimte kunnen gaan beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ArievanderHarst schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:13:
De vloerkoeling zal effect hebben maar is niet efficiënt aangezien de warmste lucht bovenin de ruimte zit, ver van de koele vloer.
Koelen van de WTW kan, daardoor zal de verdringing ventilatie meehelpen met koeling van bovenaf.
Zoek op fancoil-unit, koud water kanaalkoeler
Realiseer je wel dat:
-het koelen van je WTW in de zomer, verwarmen van je WTW wordt in de winter.
-ventilatie (en daarmee koelen of verwarmen) niet per ruimte regelbaar is. Het zou dus de op de thermostaat ingestelde temperatuur in die ruimte kunnen gaan beïnvloeden.
Fancoil =\ kanaalkoeler

Daarnaast, elders is al berekend dat je met een paar honderd watt koude blij mag zijn, dat gaat echt per ruimte je thermostaat niet beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArievanderHarst
Bbbrumbrum, bedankt voor je reactie. Ik vond dit topic aangezien ik me verdiep in aanbrengen extra koel mogelijkheid. Huidig; wwwp, wtw+bypass, ltvv, zip-screens op zuiden, Wp in koelbedrijf. Bij 36 graden buiten is het bij ons nooit 21 graden binnen zoals in andere posts en zoek naar extra koel mogelijkheden. Indien koelen van de wtw door koelen van de afvoerlucht niet werkt (zoals ik uit jouw bericht begrijp), wat werkt dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ArievanderHarst schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:33:
Bbbrumbrum, bedankt voor je reactie. Ik vond dit topic aangezien ik me verdiep in aanbrengen extra koel mogelijkheid. Huidig; wwwp, wtw+bypass, ltvv, zip-screens op zuiden, Wp in koelbedrijf. Bij 36 graden buiten is het bij ons nooit 21 graden binnen zoals in andere posts en zoek naar extra koel mogelijkheden. Indien koelen van de wtw door koelen van de afvoerlucht niet werkt (zoals ik uit jouw bericht begrijp), wat werkt dan wel?
Het werkt wel, je moet er alleen niet teveel vsn verwachten. Meningen zijn nog wel verschillend over de juiste plaatsing;
Zehnder Comfofond (in feite kanaalkoeler) bvb wordt in de aanvoer geplaatst, waar de HomeEvap (adiabatische koeler) en @Roger_de_Poger zijn DIY variant erop worden wel in de afvoer geplaatst.

@Gwaihir had ook nog goede inzichten
Gwaihir schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:12:
[...]

Zal vast wel 't max zijn. Dus bij echt grote hitte / koude en bij de volle 600 m3/uur.

[...]

Tja, toch snap ik wel waarom dat ding zo niet ontworpen is. Want wat je voorstelt kan niet voorverwarmen in de winter en werkt niet tijdens bypass. (En als je deze toch zo plaatst, werkt de bijbehorende aansturing waarschijnlijk ook niet goed.)

En dat puur om iets nader op te lossen wat al opgelost lijkt: elke WTW unit heeft te maken met condensatie en dus die mogelijke schimmelvorming (voor legionella te lage temp) en toch lijkt 't geen ding te zijn. Ook verander je dat niet wezenlijk, want de condensafvoer van deze unit (op de juiste plaats) komt in plaats van die van de WTW, terwijl die bij een koeler op de retour gewoon blijft waar hij is.
Zie ook

Koelen via WTW

Mijn eigen systeem zal nog een jaartje worden voor het echt online gaat, zelf huis bouwen kost tijd :+
Dus ik sta ook nog open voor argumenten en ervaringen!

[ Voor 39% gewijzigd door bbbrumbrum op 22-08-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArievanderHarst
Ik vind de HomEvap Adiabatische koeler grote onzin als je een warmtepomp hebt. Drinkwater inzetten (en verliezen (5L p/u)) als koude middel terwijl je warmtepomp al koudemiddel levert in koelbedrijf. Niet logisch, niet efficiënt (ook al kost drinkwater niet zo veel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ArievanderHarst schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 06:04:
Ik vind de HomEvap Adiabatische koeler grote onzin als je een warmtepomp hebt. Drinkwater inzetten (en verliezen (5L p/u)) als koude middel terwijl je warmtepomp al koudemiddel levert in koelbedrijf. Niet logisch, niet efficiënt (ook al kost drinkwater niet zo veel).
True, maar de topics bevatten wel nuttige technische inzichten die ook van toepassing zijn bij een kanaalkoeler.
Groot nadeel in deze is nog wel Ta (of Tbron) van WWWP, die maakt dat je koelcapaciteit veel lager uitvalt dan een LW die Ta van 5gr kán maken.

Kun je de compressor helemaal niet gebruiken met koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10-05 22:55
bbbrumbrum schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:17:
Daarnaast, elders is al berekend dat je met een paar honderd watt koude blij mag zijn, dat gaat echt per ruimte je thermostaat niet beinvloeden.
Dit lees ik hier vaker, ik snap het niet zo. Voor een nieuwbouwhuis (geen idee welk formaat, maar goed) zou 4kW geen rare verwarmingscapaciteit zijn. En da's als je misschien wel 30 graden verschil wil overbruggen. Maar een paar honderd watt voor koeling in de zomer (waarbij TS aangeeft maar enkele graden te willen koelen) wordt gezien als verwaarloosbaar.

Zijn koel-kilowatts minder efficiënt dan verwarm-kilowatts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
N.B. Dit onderwerp leeft.. over tenminste vier à vijf topics verspreid! Vooral ook even rondneuzen dus, naar alles wat al genoemd is.
bbbrumbrum schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:49:
2kW lijkt me heel veel voor die 100-200m3 die je WTW in normaalstand verzet.
Iemand zin om hier aan te rekenen?
Ik heb inmiddels de spec voor die ComfoFond (terug)gevonden. Valt me qua koeling heel niet tegen:
https://www.zehnder.nl/download/25722/95138/71059.pdf
Technische specificaties - p. 69
Prestaties
Opwarmvermogen (op basis van water)
■ max 350 m3/h 1,9 kW (1)
■ max 450 m3/h 2,2 kW (3)
■ max 600 m3/h 2,5 kW (5)
Koelvermogen (op basis van water)
■ max 350 m3/h 2,0 kW (2)
■ max 450 m3/h 2,4 kW (4)
■ max 600 m3/h 2,8 kW (6)
(1) Qv = 350 m3/h, Tbuitenlucht = -12 °C, Tvloeistof = 8 °C, vvloeistof = 6 l /min, Ttoevoerlucht = 2,3 °C.
(2) Qv = 350 m3/h, Tbuitenlucht = 35 °C, Tvloeistof = 12 °C, vvloeistof = 6 l /min, Ttoevoerlucht= 17,3 °C.
(3) Qv = 450 m3/h, Tbuitenlucht = -12 °C, Tvloeistof = 8 °C, vvloeistof = 8 l /min, Ttoevoerlucht = 1,5 °C.
(4) Qv = 450 m3/h, Tbuitenlucht = 35 °C, Tvloeistof = 12 °C, vvloeistof = 8 l /min, Ttoevoerlucht = 18 °C.
(5) Qv = 600 m3/h, Tbuitenlucht = -12 °C, Tvloeistof = 8 °C, vvloeistof = 8 l /min, Ttoevoerlucht = -0,5 °C.
(6) Qv = 600 m3/h, Tbuitenlucht = 35 °C, Tvloeistof = 12 °C, vvloeistof = 8 l /min, Ttoevoerlucht = 20,3 °C
Staat helaas niets bij m.b.t. ontvochtiging. Doet vermoeden dat hier niet specifiek op ingezet wordt / niet zoveel moois over te vertellen valt, helaas.

In een ander draadje linkte iemand naar een rekentooltje van een merk kanaalkoelers. Daar kwam 35 °C, 50% RL een aantal graden kouder weer uit met 93% RL. Ik zou liever zien dat ik 50% RL er ook met 50% RL weer uit krijg, ook al wordt hij dan misschien minder koel.

Kan dat? Hier lijkt Tvloeistof < 15 °C te zijn (bron van WP die nu net een maandje koelt). Volgens het Mollierdiagram in de Wikipedia past in lucht van die temperatuur 11g/kg waterdamp. Betekent dat, dat wanneer je alle lucht in de wisselaar met dat koude oppervlak in contact weet te brengen, de rest van het vocht op dat oppervlak neerslaat? Bij een Ttoevoerlucht = 21 °C is dat best haalbare dan 70% RL.

Ik vind dat nog altijd best fors. En dat is het theoretisch haalbare bij deze Tvloeistof en Ttoevoerlucht. Verwacht dus nooit droge lucht uit een kanaalkoeler? Anderzijds is dan (nog steeds bij dat theoretisch haalbare) al wel 1/3 van het vocht uit die Tbuitenlucht van 35 °C 50% RL verwijderd, qua ontvochtigingscapaciteit flink wat liter per etmaal. (Bierviltje: al pakweg 15 liter per etmaal bij 100 m3/uur.)

[Kost je max 40W trouwens, dus dit ding heeft een COP van 70+!]

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 23-08-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:20:
[...]
Je kunt WW WPs krijgen met actieve koeling. Waarschijnlijk slechts een beperkte meerprijs, want je hebt het over één wisselklep in het circuit.

Waarschijnlijk ook doorgaans geen zinnige meerprijs, omdat een passief koelende WP het huis al koel houdt tot op het punt waar het niet verwijderen van vocht uit te lucht je primaire probleem is.

Hersenspinsel: het koude water van je actief koelende WP door je kanaalkoeler sturen? Koel je met water van 5 °C (goed te doen voor een actief koelende WW WP), dan is je theoretische limiet 35% RL bij lucht van 20 °C..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:47:
[...]
Zijn koel-kilowatts minder efficiënt dan verwarm-kilowatts?
Ja en nee.. kilowatts zijn kilowatts natuurlijk. Maar:

Een VVW koelt niet zo goed als deze verwarmt, dus je komt niet zo makkelijk aan je kilowatts. a) Omdat warmte omhoog stijgt. Denk dus evt. over een koelplafond. En b) omdat je niet zo koud als heet kunt. Aanvoer 28 a 30 graden in de winter is doodnormaal (dus 10 graden boven doeltemperatuur). Aanvoer in de zomer wordt door dauwpunt begrensd op zo'n 18 à 19 graden (4 graden onder doeltemperatuur?).

Die redenatie over de DeltaT in de winter hield ik mijzelf tijdens de hittegolf ook voor. Helaas: de zon staat wel zo ongenadig op het huis te bakken dat de rechtstreekse stralingswarmte ook een enorme rol speelt. Je hebt dus meer kW nodig dan je op basis van DeltaT met buiten zou denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArievanderHarst
bbbrumbrum schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:20:
[...]

True, maar de topics bevatten wel nuttige technische inzichten die ook van toepassing zijn bij een kanaalkoeler.

Klopt. Die ga ik ook lezen. Dank. Ik zal echter nooit drinkwater gebruiken. Ik zie dat als een accu plaatsen in een Tesla; je hèbt het al.

Ja, wel. Staat nu in koelstand. Ik moet even uitzoeken hoe ik de aanvoer naar (toekomstige) kanaalkoeler kouder kan instellen dan de aanvoer naar de VVW (ivm condens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tapia
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17:20
Hallo Forum,

In dit forum is het al lang stil.
Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen met een kanaalkoeler op de wtw.

Ik zit in Griekenland en heb vloerkoeling dmv een warmtepomp.
Tevens heb ik een Ducobox comfort plus 325D geïnstalleerd.
Buiten zijn de temperaturen tussen de 30-40°C.
De vloertemperatuur is rond de 23°C
De temperatuur binnen heb ik ingesteld op 25°C.
Het probleem is dat de relatieve vochtigheid(RV) behoorlijk oploopt soms boven de 70%
Hoe ik exact de Ducobox moet inregelen bij deze temperatuur, daar kom ik niet achter.
Niet via de beschrijving van Duco en ook niet via persoonlijk contact.
Met name instellingen van de config, de RV instellingen zijn mij onduidelijk hoe ik dit bij deze temperaturen moet inregelen. Ook over de instelling van de comforttemperatuur wordt niets beschreven.

Ik heb inmiddels een kanaalkoeler aangeschaft en ga ik monteren, met het primaire doel om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen. Een bijkomend voordeel is dat het nog een beetje mee helpt bij het koelen. Ik wil de koeler in de toevoer voor de Ducobox plaatsen. Vlgns mij zal indien de toevoer temperatuur lager is als de uitgaande temperatuur van de binnenlucht de bypass activeren, zodat de uitgaande lucht niet wordt afgekoeld door de warmtewisselaar.
Graag hoor of mijn redenatie klopt en wat jullie ervaringen zijn met een kanaalkoeler.

Alvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acadiane
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15-05 11:00
@Tapia Ik heb dezelfde vraag, mijn jbf (jan boeren fluitjes) zegt dat het verschil zou moeten maken. Alleen zie ik in de diverse threads over kanaalkoelers in WTW dat er een vergelijk gemaakt wordt met airco units. Een vergelijking die volgens mij enigszins scheef is omdat het doel anders is. (Airco = doeltemperatuur halen, kanaalkoeler = net een tandje draagbaarder/oververhitting vermijden)

Volg anders ff mijn zoektocht naar de juiste config voor een aan te leggen WTW, want ik ga daar de vraag over kanaalkoelers ook nog stellen: Acadiane in "Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic"

Misschien gaat er een antwoord voorbij komen. Ik hoop van wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tapia
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 17:20
Ik heb inmiddels de koeler geplaatst.
De luchtvochtigheid kan ik inderdaad wat naar beneden krijgen, maar dat is beperkt. De WTW moet ik wel op de laagste stand zetten om het meeste profijt hiervan te hebben.
Hier in Griekenland met echt warme dagen is dit geen enkel oplossing.
De enigste oplossing is toch om een airco erbij te plaatsen.
Conclusie: koelen via vloerverwarming en een koeler op de WTW is mogelijk geschikt voor gematigd klimaat. Maar niet in landen waar het erg heet kan worden. Het geeft maar een beperkte verkoeling, terwijl de luchtvochtigheid te hoog wordt in huis.
Pagina: 1