Beginnend netwerk aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
IK krijg 8 augustus de sleutel van mijn huis, en wil uiteindelijk van KPN over naar Ziggo, dit omdat ik dan uiteindelijk de router in bridge modus kan zetten, en er een goed systeem achter kan draaien.

Ik wil beginnen met:

pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

en daarachter:

pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)

Het uiteindelijke doel:

Vanaf de Switch gaan er 2 kabels:

1 naar de eerste verdieping, Werk kamer met een 8 poort switch met:
2x Desktop
1x NAS (komt later)

1 naar de TV kast begane grond. 8 Poort switch met:

TV
PS4
TV Kastje (Als we besluiten TV te kijken)
Apple TV (indien deze komt)

=====

Uiteindelijk, door langzaam uit te bouwen zie ik:

Router -> Switch 16 poorts UniFi (PoE) gaat naar:
Woonkamer -> 8 Poorts Switch
Werk Kamer -> 8 Poorts Switch (PoE) -> Access Point om ook op zolder Wifi te hebben indien dit niet toereikend is.

Het gaat om:

Begane grond
1e verdieping
2e verdieping

125m2 (incl tuin, waar ik ook bereik wil hebben)

https://www.funda.nl/koop...-40128881-weidedreef-116/

====

Mijn vraag is;

Kan ik op een later moment de switch direct achter de router vervangen door een UniFi switch? Of moet ik dan binnen de UniFi/Ubiquiti omgeving alles opnieuw instellen? Ik gebruik nu gewoon TP link standaard switches, maar mijn kennis met UniFi is nog niet toereikend genoeg om dit zeker te weten.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie waar ik rekening mee moet houden?

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-10 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Unify? Je hebt het over UniFi - als je de correcte naam gebruikt is het makkelijker info te vinden...

UniFi wordt vanuit een centraal applicatie beheerd, die niet draait op de UniFi hardware zelf, maar op een PC of Pi in je netwerk. Je kunt prima achteraf meer hardware toevoegen.

Verder iets om rekening mee te houden: de Ziggo modem wordt geplaatst bij eerste aansluitpunt (AOP). Bij huizen voor ~1980 is dat meestal achteraf in de woonkamer (of iig ergens aan voorgevel) geinstalleerd, vanaf ~1980 werd het meestal tijdens de bouw al in de meterkast geplaatst. Deze woning is uit 1982, dus kan beide kanten op gaan. Ik zie geen AOP op de foto's, maar wel iets dat op KPN ISRA lijkt in de woonkamer. Zou zomaar kunnen dat de modem daar moet staan. In dat geval moet je met modem in bridge mode rekening houden met twee netwerkkabels van woonkamer naar meterkast (1 modem -> router, 2 switch -> overige spullen in woonkamer)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
@dion_b bedankt! Ik zal het gelijk aanpassen. Dat had inderdaad UniFi moeten zijn.

En voor zover ik heb begrepen zit inderdaad het punt bij de woonkamer. Gelukkig heb ik een trapkist in de woonkamer, dus ik zit op dit moment te denken de modem, router, switch etc daar neer te zetten. Hier is (voor zover ik heb gezien) al een stroom aansluiting aanwezig.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

corset schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:11:[/b]
IK krijg 8 augustus de sleutel van mijn huis, en wil uiteindelijk van KPN over naar Ziggo, dit omdat ik dan uiteindelijk de router in bridge modus kan zetten, en er een goed systeem achter kan draaien.
Alles heeft z’n voor- en nadelen, maar het is niet per se nodig om de Ziggo router om te (laten) zetten naar bridge. Je kan ook starten met dubbel-NAT (Ziggo + router) en kijken of je netwerk naar jouw wensen werkt.
Misschien wist je het al, maar Ubiquity (producent) maakt meerdere soorten gateways:
- USG (uit de Unifi lijn)
- Edgerouter (uit de EdgeMAX groep)

Beiden draaien op EdgeOS, een fork van Vyatta. Het verschil zit met name in de prijs en het beheer. Van de Edgerouter hebben ze veel modellen, van de USG maar één.

Het idee achter de Unifi lijn is dat je losse Unifi componenten (gateway, switch en access point) aan elkaar koppelt, en het beheer doet vanuit een aparte beheersomgeving (de Unifi Controller). De Controller software kun je gratis downloaden en draaien als server binnen je netwerk. Ubiquity biedt ook een eigen “Cloudkey” kastje waarop de Controller software draait. De Controller draait op Java.

De Edgerouter beheer je via een CLI en web-interface. Het is wat minder bling en meer techniek. Een Edgerouter kan je daarnaast ook beheren in het Ubiquity Network Management Systeem (UNMS). UNMS draait alleen op een Linux systeem (Windows en macOS via een VM met Linux).

Ik vermoed overigens dat Ubiquity met de Unifi apparaten een nadrukkelijk marketingdoel heeft. In de Controller zie je welke onderdelen je al bezit, maar je ziet dus ook heel goed wat je nog zou moeten kopen :P . De totale “cost of ownership” kan daarmee vrij hoog uitpakken, maar daar staat voor veel mensen weer een zeker gebruiksgemak tegenover.
Router -> Switch 16 poorts Unify (PoE)
Het is soms erg handig, maar staar je ook niet blind op PoE. De meeste mensen hebben gewoon een stopcontact in de buurt van hun apparatuur.
Zijn er dingen die ik over het hoofd zie waar ik rekening mee moet houden?
Vast, maar wanneer heb je dat niet in het leven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Wat is je reden dat je voor meerdere switches gaat?

Als je tóch kabels moet gaan trekken, zou ik het aantal switches proberen te beperken en iedere plek in huis die je van netwerk wil voorzien, voorzien van het aantal poorten dat je dáár nodig hebt en die rechtstreeks op je core aansluiten.

Heb je ergens in huis een centrale ruimte waar je eventueel ook je NAS zou kunnen plaatsen en die een goed vertrekpunt is voor de rest van je netwerk? (Liefst dezelfde ruimte waarin ook je Ziggo modem geplaatst kan worden, al dan niet met een verplaatsing van je AOP.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@dion_b De 'Unifi' controller/management software van Ubiquiti kun je prima laten draaien op hardware ván Ubiquiti :+

pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key Gen2

De éérste generatie CloudKey, welke ruim €100,- goedkoper is, kun je ook gebruiken maar dan heb je bij een spanningsval vaak het probleem dat 't OS corrupt raakt en je alles opnieuw aan de gang mag 'hobbiën' vanuit een eigen back-up'. Een Gen2 CK brengt zichzelf nétjes 'down' op zo'n moment én komt ook weer netjes 'up' als de stroom (PoE) terug komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 21-07-2019 17:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Ok, ik heb even zitten kijken . En wat bevindingen:

1.) De bovenstaande setup gaat niet werken, aangezien er zonder AP geen WLAN mogelijk is.2
2.) De controller/management software hoeft niet 24/7 te draaien, dus die kan ik in het begin even draaien op mijn eigen PC, totdat ik een Pi heb hiervoor.

Dus ik heb nu de volgende componenten bedacht;

pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
pricewatch: TP-Link TL-SG108

en de volgende bekabeling:

1x PoE Kabel Cat6 5M
10x Cat6 5M Groen
2x Cat6 25M Rood

Groen -> Switches Werk Kamer/TV naar apparaten
Rood -> Switch achter router naar Switches TV/Werk Kamer
PoE UTP -> Switch achter router naar AP Lite

Volgens mij ben ik nu compleet voor 365 euro. Of zie ik nog steeds iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mbt kabels:
- er bestaat geen "PoE Kabel", iedere Ethernetkabel die conform spec is kan PoE vervoeren.
- zorg dat het CU (puur koper) is en niet CCA/CCS, daarmee zit je in-spec en gaat PoE goed. Is ook een duidelijke pre voor duurzaamheid (CU is buigzamer, dus kern minder snel kapot) en betrouwbaarheid van data.
- je benoemt geen stugge/flexibele kern. Kabels in muur horen stugge kern te hebben, patchcables tussen WCD en device flexibele kern. De lange kabels die je noemt zouden allemaal stugge kabels moeten zijn, afgemonteerd op WCD of patchpaneel (die ik niet in je lijstje zie).
- zorg voor Cat6 (en dus niet Cat5E of Cat6A) afwerkmateriaal, dus stekkers, connectoren en patchspul.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
dion_b schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:17:
Mbt kabels:
- er bestaat geen "PoE Kabel", iedere Ethernetkabel die conform spec is kan PoE vervoeren.
- zorg dat het CU (puur koper) is en niet CCA/CCS, daarmee zit je in-spec en gaat PoE goed. Is ook een duidelijke pre voor duurzaamheid (CU is buigzamer, dus kern minder snel kapot) en betrouwbaarheid van data.
- je benoemt geen stugge/flexibele kern. Kabels in muur horen stugge kern te hebben, patchcables tussen WCD en device flexibele kern. De lange kabels die je noemt zouden allemaal stugge kabels moeten zijn, afgemonteerd op WCD of patchpaneel (die ik niet in je lijstje zie).
- zorg voor Cat6 (en dus niet Cat5E of Cat6A) afwerkmateriaal, dus stekkers, connectoren en patchspul.
Er komen geen WCD's. Alles wordt langs de muur gevoerd en achter een plint weg gewerkt.

Bedankt voor de tip over PoE kabels, ik ben naief en volg netjes de informatie die https://www.allekabels.nl/ me voorschoteld :)

Dit is ook de eerste keer dat ik op deze manier werk met PoE of op zo'n manier een netwerk thuis ga opzetten, nog veel uitzoek werk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

corset schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:38:
[...]

Er komen geen WCD's. Alles wordt langs de muur gevoerd en achter een plint weg gewerkt.
Doe dat nou niet...

Ook als je langs muren en achter plinten werkt, heb je een infra-deel - datgene wat vast is, en een flexibele deel. Je wilt die twee scheiden, en daar hebben ze WCD's en patchpanels voor uitgevonden. Ook is een kabel wat voor de een geschikt is ongeschikt voor de ander.

Neem stugge kabel voor achter plinten/langs muren. Daar waar het uitkomt op een enkele aansluiting wil je een WCD, daar waar het uitkomt op je centrale installatie wil je een patchpanel.
Bedankt voor de tip over PoE kabels, ik ben naief en volg netjes de informatie die https://www.allekabels.nl/ me voorschoteld :)

Dit is ook de eerste keer dat ik op deze manier werk met PoE of op zo'n manier een netwerk thuis ga opzetten, nog veel uitzoek werk.
Tip: niet bij WC Eend op zoek gaan naar info over WC Eend. Betere bron:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dion_b schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:49:
[...]

Doe dat nou niet...

Ook als je langs muren en achter plinten werkt, heb je een infra-deel - datgene wat vast is, en een flexibele deel. Je wilt die twee scheiden, en daar hebben ze WCD's en patchpanels voor uitgevonden. Ook is een kabel wat voor de een geschikt is ongeschikt voor de ander.

Neem stugge kabel voor achter plinten/langs muren. Daar waar het uitkomt op een enkele aansluiting wil je een WCD, daar waar het uitkomt op je centrale installatie wil je een patchpanel.

[...]

Tip: niet bij WC Eend op zoek gaan naar info over WC Eend. Betere bron:
Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
:Y :Y :Y :Y :Y *O* :Y :Y :Y :Y :Y

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:00

Typhone

Who Dares Wins

Een paar vragen:

- Waarom wil je geen UniFi switches? Als je alles in dat ecosysteem stopt is het qua monitoring wel erg handig om die erbij te hebben (maar een must is het zeker niet).
- Qua bekabeling zou ik een lange kabel op rol kopen (125m) en daar zelf kabels van maken.
- Zorg dat je kwalitatief goede kabels neemt. Tips in NL zijn er genoeg maar ik vond FS.com persoonlijk heel erg fijn en snel werken.
- Als je zelf kabels wil knippen zorg er dan voor dat je stekkertjes met een 'doorvoer' neemt. Dat maakt het ernstig makkelijk om te zien of de kleuren goed zitten. Bestel ook absoluut een testertje (10 euro) zodat je beide kanten makkelijk kunt testen of ze goed geknipt zijn. Scheelt je relatief veel geld t.o.v. prefab kabels al kost het je wel wat tijd maar veel meer dan max. 1 minuut is dat niet.

Lees je van tevoren even goed in in Unifi en bekijk eventueel wat Youtube filmpjes. Crosstalk Solutions is wel duidelijk en goed. Beter van tevoren alles in je hoofd dan gaandeweg tegen fouten aanlopen -> been there seen that... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Typhone schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:34:
Een paar vragen:

- Waarom wil je geen UniFi switches? Als je alles in dat ecosysteem stopt is het qua monitoring wel erg handig om die erbij te hebben (maar een must is het zeker niet).
- Qua bekabeling zou ik een lange kabel op rol kopen (125m) en daar zelf kabels van maken.
- Zorg dat je kwalitatief goede kabels neemt. Tips in NL zijn er genoeg maar ik vond FS.com persoonlijk heel erg fijn en snel werken.
- Als je zelf kabels wil knippen zorg er dan voor dat je stekkertjes met een 'doorvoer' neemt. Dat maakt het ernstig makkelijk om te zien of de kleuren goed zitten. Bestel ook absoluut een testertje (10 euro) zodat je beide kanten makkelijk kunt testen of ze goed geknipt zijn. Scheelt je relatief veel geld t.o.v. prefab kabels al kost het je wel wat tijd maar veel meer dan max. 1 minuut is dat niet.

Lees je van tevoren even goed in in Unifi en bekijk eventueel wat Youtube filmpjes. Crosstalk Solutions is wel duidelijk en goed. Beter van tevoren alles in je hoofd dan gaandeweg tegen fouten aanlopen -> been there seen that... :'(
Unifi switches komen er uiteindelijk, echter zit ik nu aan een budget van max 350, dus moet het even wat kleiner beginnen :)

Uiteindelijk wordt het:

Alle switches Unifi
AP Pro op de begane grond (voor begane grond + 1e verdieping + tuin)
AP Lite op zolder (indien nodig)

Echter is dat een aardige kostenpost bovenop de 350. Dus moet dat even wachten :)

@dion_b bedankt voor de informatie. Ik had in mijn hoofd zitten dat ik WCD's kan doen als ik echt in de muur moet gaan zitten kloten. Aangezien ik dat zoveel mogelijk wil vermijden, leek me dat niet handig.
Alleen zie ik nu dat dat dus totaal niet hoeft. Ik ga me verder in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@corset Die AP Pro kun je op bezuinigen, dat kan gewoon een niet-pro zijn.
Hou je weer wat geld over voor een fatsoenlijke switch.

Daar zou je kunnen kijken naar zoiets als dit:
pricewatch: Linksys LGS116P
pricewatch: TP-Link TL-SG1016PE

Unifi heeft vind ik geen toegevoegde waarde. In fact, ik vind het zelf juist een minpunt. Je MOET de Unifi software gebruiken om die dingen te beheren. Voor dingen als switches en routers vind ik dat nadelig. (Voor de AP's ook, maar er zijn geen Ubiquiti niet-Unifi AP's voor zover ik weet. Liefst had ik dat spul zonder controller gezien, met gewoon de controller in álle AP's waarbij er altijd 1 master is. Aruba doet dat heel leuk met zijn IAP's maar dat is een héél andere prijsklasse.)

Voordeel van één switch in je meterkast, is dat je als je het goed uitrekend minder poorten verliest. Je gaat nu voor 3x8 poorten, terwijl je misschien uit kunt met 1x 16 poorten.

Patchpaneeltje is ook niet zo duur en wall outlets zijn ook redelijk betaalbaar.

Je kunt dit in mijn beleving beter 1x goed doen dan 3x slecht, dus schaf nu (desnoods met een iets hoger budget), de juiste spullen aan en geniet er 5 jaar van. :) Beter dat, dan over 3 jaar opnieuw je netwerk willen herzien en uiteindelijk over een periode van 5 jaar meer geld uitgeven.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Nu is het wel zo dat als je het plan hebt om te upgraden in de toekomst ook nu een tijdje met 2ehands materiaal kunt draaien. Kost je in aanschaf nu minder maar je kunt eerder gebruiken wat je wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

corset schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:13:

AP Pro op de begane grond (voor begane grond + 1e verdieping + tuin)
AP Lite op zolder (indien nodig)
Voor zover je dat niet al gedaan hebt: check vooral de specs van de verschillende APs voor je koopt.

Een optie kan ook zijn een AP-AC-LR ergens centraal op de 1e verdieping (de LR staat voor long range). De praktijk ter plaatste wijst uiteraard pas uit of het zo is, maar misschien dat je daarmee je hele huis en tuin kan bestrijken.

Je kan zonder netwerkbekabeling op de 1e verdieping het bereik testen. Configureer de AP met de controller met een SSID. Daarna aansluiten op de 1e verdieping met alleen de PoE injector. Je kunt dan met een smartphone of tablet door je huis heen lopen en bereik vaststellen.

Volgens mij wordt de PoE injector bij de meeste modellen meegeleverd, maar even checken voor koop is uiteraard handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2019 @ 23:04:
[...]

Voor zover je dat niet al gedaan hebt: check vooral de specs van de verschillende APs voor je koopt.

Een optie kan ook zijn een AP-AC-LR ergens centraal op de 1e verdieping (de LR staat voor long range). De praktijk ter plaatste wijst uiteraard pas uit of het zo is, maar misschien dat je daarmee je hele huis en tuin kan bestrijken.
De LR is voor thuisgebruik nagenoeg zinloos:

1) je probleem is niet bereik, het is dekking. De LR is er echt om verder te reiken in grote ruimtes. Tenzij je huis enorm is, non-issue.
2) de toegevoegde waarde van de LR zit volledig in de 2.4GHz. Daar wil je sowieso niet zitten, en je grootste uitdaging qua dekking zit juist in de 5GHz. Zorg voor goede 5GHz dekking overal. De LR doet dat exact even goed als de Lite, maar kost stukken meer.
Je kan zonder netwerkbekabeling op de 1e verdieping het bereik testen. Configureer de AP met de controller met een SSID. Daarna aansluiten op de 1e verdieping met alleen de PoE injector. Je kunt dan met een smartphone of tablet door je huis heen lopen en bereik vaststellen.
Wederom, het gaat om dekking, niet bereik. Een site survey doen is wel een goede, maar doe dat alsjeblieft niet met "streepjes", maar met iets waar je de RSSI in dBm kunt uitlezen (bijv de open-source WiFi Analyzer onder Android, of gewoon op een Windows laptop netsh wlan show interface die percentage signaalsterkte moet je door twee delen en aftrekken van 100, dus alles boven de 50% is ook boven de -75dBm. Zorg dat je in 5GHz test en dat je overal minstens -75dBm weet te halen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 00:22:
de toegevoegde waarde van de LR zit volledig in de 2.4GHz. Daar wil je sowieso niet zitten
Liever niet nee, maar misschien heb je daar in de uithoeken voldoende aan
Zorg voor goede 5GHz dekking overal. De LR doet dat exact even goed als de Lite, maar kost stukken meer.
Het prijsverschil tussen de Lite en de LR van 17 euro is in mijn optiek juist niet zo groot voor het mogelijke voordeel (in deze setting).

Uiteraard is overal goede 5GHz dekking het meest optimaal. Maar gaat je dat lukken met één Lite? Als één centrale LR functioneel voldoet (5 GHz op de plekken waar je vaak bent en 2.4GHz voor de uithoeken) ben je misschien al klaar.

Het idee achter starten met de LR is een “step-up” aanpak, ipv alles ineens aanschaffen. Daarmee spreid je het risico en verlaag je de kans op overinvestering. Heb je met één LR onvoldoende 5 GHz kun je altijd nog een Lite bijkopen en de LR blijven gebruiken toch? Andersom ben je tenminste 2x een Lite kwijt, en misschien wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 02:15:
[...]

Uiteraard is overal goede 5GHz dekking het meest optimaal. Maar gaat je dat lukken met één Lite? Als één centrale LR functioneel voldoet (5 GHz op de plekken waar je vaak bent en 2.4GHz voor de uithoeken) ben je misschien al klaar.
Dat is een uitermate slecht idee. Als je geen volledige dekking hebt op 5GHz, moet je noodgedwongen tussen banden heen en weer hoppen. Dat levert sowieso onvermijdelijke onderbrekingen op iedere keer dat je overgaat. Bovendien doen client devices dat niet zelfstandig - je bent dus op band steering van de AP's aangewezen om op de 'juiste' band terecht te komen. Ondanks dat ik in het algemeen goed te spreken ben over UniFi ben ik niet blij met hun band steering - ik kom steeds onterecht in drukke, vervuilde 2.4GHz terecht, zelfs als ik pal naast de 5GHz-AP zit.

Je wilt anno 2019 gewoon vanaf dag 1 zorgen dat je in ieder geval volledige dekking op 5GHz hebt. 2.4GHz is onbetrouwbaar en traag en alleen te gebruiken voor low-end (IoT) en legacy-meuk.

Even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EDfDVCttpqONOAS5WPegngzQ/full.png

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 08:42:
Als je geen volledige dekking hebt op 5GHz, moet je noodgedwongen tussen banden heen en weer hoppen.
Als je niet het beste hebt, heb je iets slechters. Klopt als een bus. :)

Ik twijfel echt niet aan de technische onderbouwing van je verhaal, maar mist de economische en risico kant ervan. Economisch: er is hier een duidelijk budget. Risico: want je kent de karakteristieken van de woning nog niet.

Kom je met één AP aan een volledige 5GHz dekking? Mooi, dan heb je gelijk gehad en 17 euro bespaard. Maar er is een redelijke kans van niet, en wat is het alternatief als achterin de tuin ook 2.4 je in de steek laat? Een nieuwe AP van tenminste 77 euro.

Hoppen kun je vrij eenvoudig voorkomen met een dedicated 5GHz SSID. En dan ontdek je wel of je dekking wel of niet is zoals je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Tijd voor een update!

Vanavond komt binnen:

Unifi USG
Unifi AP Lite

Vrijdag:

Raspberry Pi (waar de controller op gaat draaien)

Dit omdat ik pas op 10-11 September ga verhuizen, en op deze manier de kosten wat beter kan spreiden :)

Qua PoE switch zit ik heel erg te twijfelen met de volgende opties:

1.) Duur en gelijk Unifi PoE switch 8 poorts voor 125
2.) Goedkoop en later upgraden naar een Unifi 16 poorts en vanaf daar alles regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

corset schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:02:
Dit omdat ik pas op 10-11 September ga verhuizen, en op deze manier de kosten wat beter kan spreiden :)
Mocht de Unifi Lite toch niet voldoen aan je verwachtingen, kan het bij elke webwinkel (doorgaans) zonder opgaaf van reden retour binnen 14 dagen. Vooraf aan kopen even checken bij de verkoper dat je graag wilt testen of de AP werkt zoals je verwacht voordat de koop definitief is en waar evetuele retouren aan moeten voldoen. Dat zou voor mij een reden zijn geweest om de Lite op z’n vroegst over 2 weken te kopen, dan kun je het na de overdracht testen op de plek van bestemming. Maar misschien heb je een winkel waar retour ook later kan dan 14 dagen of geloof je het verder wel?

In ieder geval heb je nu een leuke set om vanavond al mee bezig te gaan, ook wat waard! :P

Laat je weten hoe je ervaring met de dekking en bereik zijn? En succes met het huis!

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2019 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
corset schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:02:
Qua PoE switch zit ik heel erg te twijfelen met de volgende opties:

1.) Duur en gelijk Unifi PoE switch 8 poorts voor 125
2.) Goedkoop en later upgraden naar een Unifi 16 poorts en vanaf daar alles regelen
Voorwoord: Ik heb nooit gewerkt met Unifi switches.

Hier heb ik het budget wel maar zie geen enkel nut in een Unifi switch, behalve switchen lijkt t iets mooier in de UI mss, maar voor de rest kun je met een ouderwetse managed switch net zoveel als een Unifi switch. Ja, je moet bij VLAN meer zelf instellen, maar dan leer je het ook goed.

Er is ook nog een optie 3 in mijn ogen: goedkope switch en Unifi poe injectors gebruiken. Die extra stekkerdoos komt toch wel van pas in de toekomst en nu heb je de kosten niet en kun je eerder de stap maken naar je 16 poorts Unifi switch.
Pagina: 1